Geld & Recht alle pijlers

Wat over NA vaste lasten met gezin met 2 kleine kinderen?

01-09-2014 21:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



na verschillende keren op dit forum te hebben gereageerd en gepost, nu maar even een andere nickname. Teveel herkenningspunten zijn natuurlijk niet grappig



Een prangende vraag, ivm het moeten doorhakken van een knoop over een huurhuis vanavond of morgen.



Volgens een (hopelijk juiste) berekening houden wij in de nieuwe situatie 1000 euro over van het salaris van mijn man (helaas ben ik werkloos) na aftrek van vaste lasten.



Hierbij definieer ik vaste lasten als alles waarvoor een contract is afgesloten, een machtiging is gegeven of anderszins verplichte bedragen. Hieronder vallen:

huur/hypotheek

GWL

kinderopvang

abonnementen

verzekeringen (huis, auto, zorg e.d.)

goede doelen

tel/internet/tv (hoewel variabel, wel terugkerend en contract)

zaken als opslag, levensverzekeringen etc etc.



Na aftrek van deze vaste lasten hebben wij nog 1000 euro over voor variabele kosten als:

boodschappen

NS/diesel

kleding

onderhoud auto

uit eten/lekker koffie drinken e.d.

cadeaus

hebbedingetjes

etc. etc.



We zijn een gezin bestaande uit twee ouders, peuter en kleine op komst. Ik dacht dat de meeste mensen met onze gezinssamenstelling hiervan zouden kunnen rondkomen (1000 euro na aftrek vaste lasten), maar begin me dat toch af te vragen. Ons is het tot op heden niet gelukt (maar de noodzaak was er ook niet, die is er wel als we het huis gaan huren, en nee, blijven waar we zitten is géén optie).



Ik hoor graag hoeveel jullie voor deze variabele kosten te besteden hebben per maand? En is dat dan makkelijk of moet je er echt je best voor doen?



Mocht een totaalplaatje lastig zijn, dan ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar hoeveel je als gezin per maand (of week) uitgeeft aan boodschappen, hoeveel aan kleding e.d.



Jullie zouden me enorm helpen!



Thx alvast!
Alle reacties Link kopieren
Wij (gezin met 2 peuters) zitten rond de 1300¤ per maand. Wel met hoge brandstofkosten rond de 400¤ per maand.

Ik vind dat je met 1000¤ per maand well uit de voeten kunt maar veel vind ik het persoonlijk niet. Belangrijk is dat je een spaarpot hebt of kan opbouwen voor tegenvallers en/of vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen en (een deel van de) benzine zijn toch vaste lasten?



Die kosten zijn bij ons redelijk constant en we moeten toch eten en naar ons werk...
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit soort topics lees, ben ik altijd weer trots op mijn moeder die voor ons heeft gezorgd middels een bijstandsuitkering, we nooit iets te kort kwamen en verdomd goed met geld heeft leren om te gaan.
Ha miszlady same here



1000 euro lijkt me prima te doen.
Uitgaven bijhouden moet je trouwens niet alleen achteraf doen. Een goede planning is het halve werk. Dus je vaste lasten goed op een rij hebben. Wat er overblijft daar van tevoren een deel van naar de spaarrekening overmaken. Dan beslissen wat je aan boodschappen wilt uitgeven en dat bedrag vast pinnen (en het daar ook echt mee doen).



Dan zullen er altijd wat extra uitgaven zijn maar die zijn dan niet zo moeilijk in kaart te brengen omdat de rest al in kaart is.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro moet echt prima te doen zijn. Heel veel mensen hebben minder dan dat.



Definieer eerst even je lasten per uitgave post. Meestal denk je dat je al genoeg hebt geschrapt maar anderen zien meer.



Als je wil weten of je rond kan komen moet je elke dag of wekelijks je uitgaven bij gaan houden. Dan schrik je idd. Aan wat voor onzin je zoveel geld uit geeft. En doe er dan ook wat mee. Ga niet eens in de zoveel tijd er eens voor zitten want dan is het wel een hoop werk en heb je nog geen overzicht. Je moet je realiseren wat je op dat moment hebt en uitgeeft. Niet maanden later.



Je zegt dat je minder uitgaven aan boodschappen hebt gehad dan gedacht. Maar is dat ook echt zo?



Pin je dan altijd alles dat je dat maanden later nog exact kunt uit rekenene? Neem je nooit eens geld op en geef je het op die manier uit. Even broodje hier halen, koffie daar etc nog even naar de bakker enz zonder dat je pint en je dus realiseert hoeveel er aan dat soort dingen op gaan. En ia je boodschappenbudget puur voor eten en drinken of ook persoonlijke verzorging?



Mensen definiëren boodschappen namelijk verschillend hier op het forum. Ik geef er ongeveer 150 per maand voor uit incl wasmiddel, shampoo, creme etc... een ander puur aan eten.



Meten is weten waar jw hwt aan uit geeft. Gewoon beginnen en discipline aanleren. Kijk kritisch naar jezelf
Ben ik de enige die het raar vind dat er kinderopvang bij de vaste lasten staan terwijl TO werkeloos is?
Ligt er ook aan hoe lang TO werkloos is natuurlijk.
Misschien lees ik er compleet overheen?

Maar hoeveel geef je nu uit aan benzine /ov?



Als je 1000 overhoudt, en 400 boodschappen per maand, 100 autokosten reserveert dan houdt je nog 500 euro over.



Ik zou dan meer gaan sparen voor de studiekosten en de rest voor julliezelf wegzetten. Dit voor eigen risico zorg, extra schoolkosten en verjaardagen. Als je 150 per maand voor studie's extra zou gaan sparen en bijv. 150 aan benzine per kwijt bent. Dan houdt je nog 200 over voor de eigen spaarrekening.
Matroesjka : maar als TO werk heeft, hebben ze ook meer te besteden. Ze heeft het nu over de situatie qua geld met alleen haar man's werk. In deze situatie is kinderopvang toch niet nodig.
Nee klopt maar als ik het goed begrepen heb krijg je nog een periode KOT en als je net werkloos bent, hoopt binnenkort weer aan de slag te kunnen én een kdv met wachttijd hebt dan snap ik best dat je de opvang nog even laat doorlopen.
Boodschappen, kosten voor ov/auto, onderhoudskosten voor de auto. Die dingen weet je toch zo om en nabij wel wat dat kost? Hier geven wij per week aan boodschappen ongeveer hetzelfde uit. Ene keer iets meer, andere keer iets minder. Maar wij hebben daar gewoon 125 euro per week voor gereserveerd staan en daar komen we nooit aan. Onderhoud voor de auto zetten wij ook elke maand een bedrag voor apart. Wij sparen maandelijks 350 euro en dat splitsen we dan over onderhoud huis/auto, vakantie enz. Maar goed, wij hebben maar 1 kind en 2 inkomens.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



daar ben ik weer....



bedankt voor alle reacties....ook de meer kritische, en ja, ik begrijp ze zeker. Gelukkig heb ik genoeg zelfreflectie....alleen ben ik er daar nog niet mee



Waarom kosten ov/auto e.d. bijvoorbeeld onduidelijk zijn: manlief moet nogal eens reizen voor werk....de ene keer is dat relatief weinig, dan weer naar Groningen, Rotterdam e.d.



En een ander puntje: ik ben ook opgegroeid bij ouders die altijd heel zuinig moesten zijn (gesmeerde broodjes mee naar de stad, één keer per jaar naar de plaatselijke chinees, nooit ergens wat drinken, kleding bij Wibra, Bristol, C&A e.d., AH was in die tijd 'een winkel voor rijke mensen' e.d.). Dus ik weet - in theorie - hoe het moet. En heb vroeger - toen ik nog puber was en de uitgaven overzichtelijk - ook altijd een schriftje bijgehouden met wat ik uitgaf.....tijdens studie en werk bij vlagen...



Mijn man daarentegen is anders opgevoed. Als hij iets wilde kreeg hij het.



Bovendien zijn wij beiden hoogopgeleid en werkt hij in een stereotype omgeving, waarin op de centen letten niet aan de orde van de dag is. En dat maakt praten over geld hier dus moeilijk. Want naar de financien kijken doet hij niet, maar hij wil zeker ook geen budgetten krijgen. Hij vindt dat hij er hard voor werkt. TSja, dat is ook zo, maar dat maakt nog steeds niet dat het geld aan de boom groeit. Dit is dus een lastig punt.



W.b. kinderopvang: onze dochter ging idd nog af en toe....ook om de handen vrij te hebben zaken te regelen, te solliciteren, en ja: ook voor mezelf. Maar het was ook bedoeld als voorbeeld in de post van een vaste last, die voor de één wel kan gelden en voor de ander niet.



Vandaag heb ik weer eens een rekendagje ingepland. Misschien dat ik vanmiddag eens wat getallen neerzet.....ben benieuwd hoe die zijn in vergelijking met jullie situaties. Kan dan ook boodschappen, vervoer en kleding wat duidelijker aangeven...



Bedankt voor jullie meedenken!!
1000 euro lijkt me ruim voldoende, maar weet het in jouw geval niet precies.



Een aantal dingen kunnen denk ik wel anders.



koffie buiten de deur: waarom? Neem een thermosbeker mee naar het park ofzo, zit je ook niet tussen muren. En als je niet de stad of een nader winkelgebied ingaat, kun je ook niet verleid worden (het laatste zou bij mij de belangrijkste reden zijn..)



opslagruimte huren: hoezo: waarom niet je overbodige spullen verkopen? Echt dat is zo zonde om daarvoor te betalen.



als je werkloos bent, is opvang van kinderen dan nodig?



Loop ook zeker een rondje GWL, Tv/internet/bellen, verzekeringen ed door, vaak kan het veel goedkoper. In een kleiner huis ben je vaak ook minder kwijt aan elektra en gas, mits het goed geisoleerd is. Je kunt hier ook kijken of je beter op stroomverbruik (droger, onnodig aanstaan van apparaten ed) en gasverbruik (korter douchen, verwarming wat lager) kunt besparen.



Je huidige auto, heb je overwogen om een goedkopere te kopen of een zuinigere?



Als je man wisselend veel voor werk moet reizen, krijgt hij dan ook geen vergoeding extra daarvoor?



Wat voor abonnementen hebben jullie en kan daar wat vanaf? Je mobiel goedkoper?



Als je man onverwacht veel geld uitgeeft, overweeg dan zakgeld voor ieder. Doen wij ook, we hebben in arme tijden 200 per maand per persoon, in rijkere tijden 300. We betalen hiervan onze telefoon, eigen sport, cadeautjes voor unilaterale vrienden en familie, hobbies, uitstapjes zonder de ander, kleding, uitgaan en cadeautjes voor elkaar.



Sparen: probeer meer te sparen. We hebben een soort buffer spaarbedrag wat niet onder de 10.000 mag komen (eigen huis), toen we huurden was dat 4000 ofzo. Om bij nood een nieuwe tweedehands auto te kopen, iets te laten repareren. Wat hoger is, is luxe, dus vakanties, opknappen huis terwijl het niet een spoedgeval is, nieuwe bank en dat soort zaken. Nu sparen we meer omdat we willen verhuizen.



En heb je weer zicht op nieuw werk?
quote:liketoknow schreef op 02 september 2014 @ 09:11:

Waarom kosten ov/auto e.d. bijvoorbeeld onduidelijk zijn: manlief moet nogal eens reizen voor werk....de ene keer is dat relatief weinig, dan weer naar Groningen, Rotterdam e.d. Kan hij die kosten niet declareren?
Alle reacties Link kopieren
Je man is dus behoorlijk verwend. Tja, als je merkt dat er aan het einde van het geld steeds nog een stukje maand over is zal hij toch echt ook mee moeten denken. Het kan niet zo zijn dat hij regelmatig een lekker luchtje koopt (hoe vaak doet hij dat) en jij dadelijk loopt te piekeren hoe je nog rond moet komen. Ik weet zelf dat het lastig is om werk te zoeken als je kinderen thuis hebt dus dat kinderopvang een kostenpost is snap ik. Zelf breng ik mijn zoontje regelmatig naar oma nu om de handen vrij te hebben, maar ik heb het geluk dat oma dichtbij woont.

Als je nog geen zicht hebt op werk zou ik zeker met je man praten. Wat nu als de auto of de wasmachine stuk gaat? Kunnen jullie dan dit financieel aan?
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelma schreef op 02 september 2014 @ 09:54:





Als je man onverwacht veel geld uitgeeft, overweeg dan zakgeld voor ieder. Doen wij ook, we hebben in arme tijden 200 per maand per persoon, in rijkere tijden 300. We betalen hiervan onze telefoon, eigen sport, cadeautjes voor unilaterale vrienden en familie, hobbies, uitstapjes zonder de ander, kleding, uitgaan en cadeautjes voor elkaar.



Sparen: probeer meer te sparen. We hebben een soort buffer spaarbedrag wat niet onder de 10.000 mag komen (eigen huis)





Zo doen wij het ook ja. Hier ben ik die gene die niet echt oplet. We hebben een en/of rekening voor alle vaste lasten en zaken die het "nut" van het gezin dienen en waar al het geld op binnenkomt. Daarnaast allebei een eigen rekening, waar "zakgeld" op binnenkomt met dezelfde bedragen en motivaties. Dat hanteer ik als budget. De ene maand gaat het gelijk op, de andere maand houd ik over, of "spaar" ik daar als ik wat duurders wil hebben. Wel gaat hier ons sporten van af. Trigger om bewust te kiezen voor een dure sport of goedkopere.



Telefoons gaan alleen van de en/of. KPN heeft bv mooie bundelaanbiedngen. Internet, telefoon, tv, mobiel alles in één levert ons een voordeel op van 50,- maandelijks ten opzichte van de oude situatie met gescheiden aanbieders.



Elk jaar neem ik de (zorg)verzekeringen onder de loep en de GWL aanbieders. Dat levert soms ook weer een mooie korting of éénmalige bonus op.



Ik heb een excel met daarin de afgelopen maand en de komende drie maanden financieel gepland op datum. Als er geen gekke dingen gebeuren klopt die vaak tot op 50 euro nauwkeurig aan het einde van de maand. Ik kan nu al een financiële forecast geven tot eind december en dat geeft me rust.



Wel een vraag over die buffer. Jullie houden 10k aan, ikzelf 5k. Tot nu toe nog niet in die mate nodig gehad en ik vind het "zonde" om zoveel geld te laten slapen. Het levert nauwelijks nog wat op. Hebben jullie die 10k echt nodig als buffer, oud huis bv? Of is het extra zekerheid?
quote:bastiaan-78 schreef op 02 september 2014 @ 11:16:

[...]





Zo doen wij het ook ja. Hier ben ik die gene die niet echt oplet. We hebben een en/of rekening voor alle vaste lasten en zaken die het "nut" van het gezin dienen en waar al het geld op binnenkomt. Daarnaast allebei een eigen rekening, waar "zakgeld" op binnenkomt met dezelfde bedragen en motivaties. Dat hanteer ik als budget. De ene maand gaat het gelijk op, de andere maand houd ik over, of "spaar" ik daar als ik wat duurders wil hebben. Wel gaat hier ons sporten van af. Trigger om bewust te kiezen voor een dure sport of goedkopere.



Telefoons gaan alleen van de en/of. KPN heeft bv mooie bundelaanbiedngen. Internet, telefoon, tv, mobiel alles in één levert ons een voordeel op van 50,- maandelijks ten opzichte van de oude situatie met gescheiden aanbieders.



Elk jaar neem ik de (zorg)verzekeringen onder de loep en de GWL aanbieders. Dat levert soms ook weer een mooie korting of éénmalige bonus op.



Ik heb een excel met daarin de afgelopen maand en de komende drie maanden financieel gepland op datum. Als er geen gekke dingen gebeuren klopt die vaak tot op 50 euro nauwkeurig aan het einde van de maand. Ik kan nu al een financiële forecast geven tot eind december en dat geeft me rust.



Wel een vraag over die buffer. Jullie houden 10k aan, ikzelf 5k. Tot nu toe nog niet in die mate nodig gehad en ik vind het "zonde" om zoveel geld te laten slapen. Het levert nauwelijks nog wat op. Hebben jullie die 10k echt nodig als buffer, oud huis bv? Of is het extra zekerheid?We hebben een oud vrijstaand huis van rond 1900, daarnaast twee auto's nodig en deze zijn allebei ouder dan 10 jaar. Als mijn dak lekt, wil ik het gewoon goed kunnen laten maken. Als een auto het begeeft, wil ik een andere direct kunnen kopen voor 3000-4000 euro ofzo. Daarnaast heeft mijn partner een vaste baan, maar wordt hij ivm teveel personeel in principe ontslagen na het komende schooljaar.... Dus 5000 vind ik wat te laag in ons geval.
Alle reacties Link kopieren
zo, heel druk aan het rekenen hier (een ramp, importeren vanuit de rekening, alle punten in excel in komma's vervangen handmatig (want weet nog steeds niet hoe dat automatisch moet), categoriseren, optellen, indelen (ik heb tíg categorieeen)....tsja, schrik is weer terug



Maar tussendoor hier even op forum gekeken....we gaan mogelijk naar veel groter huis (hier is het echt te klein).



Voor de goede orde: we hebben wel een enorme buffer (ik noem geen exact bedrag, maar zeker rúim boven 20k),waarvan 12.000 echt gereserveerd is voor zaken als auto stuk, wasmachine e.d. Veilige marge dacht ik. Dus in die zin is er al veel gespaard in het verleden, maar dat gaat er zonder baan straks niet in zitten....



Zicht op werk voor mij: nog niet echt, maar komt na zwangerschap vast een keer goed.



Declareren reiskosten: weet niet zo goed hoe dat gaat, man krijgt ongetwijfeld vast bedrag voor reiskosten en kan extra ritten denk ik declareren, maar of hij dat doet? Ik weet het niet...zal eens navragen.



En dat zakgeld: ik vind het een grandioos goed idee en dat is altijd al mijn streven geweest, maar op één of andere manier lukt dat hier nog niet. Strenge afspraken maken gaat hier niet zo goed .....



Ik ga weer rekenen.....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt bijzonder dat een klein gezinnetje met nog jonge kinderen niet rond zou kunnen komen met 1000 euro puur voor het eten en de extraatjes. Tuurlijk kun je rondkomen! Misschien dat je daardoor minder extraatjes kunt kopen, maar die waren so wie so dan ook wel vrij ruim gebudgetteerd.



400 euro voor eten per maand. Uit eten hoeft toch ook niet elke maand en kan toch ook leuk zijn als je max. 25 euro de man uitgeeft? Dus dan ga je eens keer in de 8 weken lekker met je man uit eten. Bioscoop erna ofzo en dan ben je 80 euro kwijt. Da´s 40 euro per maand. Leg je dat soort bedragen gewoon apart. Reserveer je een potje voor dat soort dingen.



Qua benzinegeld kan ik geen zinnig woord erover zeggen. Ik verrijd nog geen 25 euro per maand. Maar misschien jullie wel het twintigvoudige ervan. Krijg je daar dan ook nog een deel van terug van de werkgever/belasting?



Maar in principe kan je dus zeggen dat je 500 euro per maand hebt voor fun. Dat is toch een groot bedrag? Mierenspul zit bij mij bijvoorbeeld in het boodschappengeld. De ene maand kom ik daardoor een tientje duurder uit dan de andere maand, maar valt altijd onder boodschappen. Net als dat ik muggenmelk moet kopen, wasmiddel, een keer een stekker of nieuwe spaarlamp. Dat zijn zulke vaste en veel voorkomende kosten, dat je daar maandelijks gewoon wel 20 euro binnen je huishoudbudget voor vrij moet houden. Of je leent wat van je buren en de volgende keer heb jij weer een binnenband over voor hun lekke fiets. Zo werken dat soort dingen toch gewoon?



Dus, ik zou je niet al te druk maken. Misschien is het (voor jullie) even wennen, maar voor zoveel mensen dagelijkse praktijk om met nog veel minder uit de voeten te moeten, dat ik niet zou weten waarom jullie dat niet ook kunnen. Het is een mindset, maar daar wen je vanzelf aan
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het probleem niet zozeer ligt aan of je kunt bezuinigen en rondkomen van 1000 euro, maar dat je man met zijn neus dezelfde richting opdenkt als jij. Als hij niet aan dit soort ´beperkingen´ wil, zul je hem duidelijk moeten maken dat een huis huren van dat bedrag ´m dus niet gaat worden. Want je hebt je man wel nodig bij dit soort zaken. Hij moet de noodzaak ook inzien.
Alle reacties Link kopieren
Kinderopvang is toch ook niet nodig als je niet werkt?
Hier 2 volwassenen en 1 10 maanden oude baby.



Per maand:

470 huishouden (eten drinken persoonlijke verzorging luiers voer voor hond en konijn)

275 zakgeld voor mij

275 zakgeld man

+- 190 euro aan benzine

Totaal: 1210



Zakgeld wordt voor cadeautjes, kleding, uitjes etc gebruikt. Spaar gaat met vaste lasten mee. Van zakgeld wordt wel prive gespaard voor gadgets/uitjes met andere dan partner etc.



Gezien we nu af en toe al tekort kwamen, zijn we het weer strak gaan bijhouden. Toen we het niet hadden, redden we het ook. Waar ging het de laatste maanden ongemerkt aan op: ijsje hier, terrasje daar, geen zin om te koken dus chinees halen...



Ik vind 1000 dus krap aan. Maar als jij weer werk hebt is dat dus "extra". Dus zie zo geen hindernissen zolang man hetzelfde denkt als jij.
Alle reacties Link kopieren
Die 1000 euro was exclusief boodschappengeld. Die had TO al meegenomen in de vaste lasten post. Dus ingeval hierboven zou het gaan om 740 euro.



Wederom, kan makkelijk dus. TO's man moet meegaan in de mindset, anders gaat het mis. Als meneer groter wil wonen, krimpt er ergens anders is.
Huh excl boodschappen toch juist? Zo staat het in de OP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven