Lijf & Lijn alle pijlers

Radar over de onzin van de glycemische index

01-09-2014 23:41 208 berichten
Nog meer mensen gekeken? Radar maakt korte metten met het geneuzel over de glycemische index. Het is alleen enigszins relevant voor diabetici om te weten wanneer er medicijnen moeten worden toegediend, maar voor gezonde mensen is totale zinloze kennis. Er bestaat ook geen toverdieet. Als je iets verandert aan je eetpatroon zodat je er vanaf valt zal je dat de rest van je leven moeten volhouden.



http://www.trosradar.nl/u ... -2014/fabels-over-dieten/
Nog een erg leerzaam filmpje waarom diëten niet werken:



https://www.youtube.com/watch?v=7-LtPJ2nPoU
Alle reacties Link kopieren
quote:smulrol schreef op 02 september 2014 @ 09:48:

[...]



Het programma geeft over GI de mening van 1 persoon (Katan). Ene Seidell geeft de voorkeur aan kijken naar de glycemische lading van voeding.

En dat is de mening van Katan opeens de heilige waarheid?Zonder het programma gezien te hebben. Beide wetenschappers verkondigen al langer, dat diëten onzin zijn.
quote:pejeka schreef op 02 september 2014 @ 09:13:

Gewoon matig en gezond eten. Ontbijten! (Slaan veel mensen over). Koekje bij de koffie mag best, maar niet heel de dag lopen snacken en grazen. Genoeg bewegen. Als je dat gewoon doet, ben je al een heel end en kunnen al die dieetboeken naar de kringloop.



Precies. En 1 (of 2) koekjes/een beetje chips daar word je echt niet dik van hoor. En zolang je niet 'bezuinigd' op je ontbijt,lunch en avondeten neem je daar zeer waarschijnlijk ook niet te veel van.

Mjah, de dieetgoeroes willen ook wel eens een biefstukkie dus die zullen dat niet zo snel zeggen .



Smulrol: Katan en die andere meneer hebben ook wel iets meer verstand van voeding van de gemiddelde viva-forummer.

En bovendien wat ze zeiden over dieten is mijns inziens niet meer dan logica. (zie link filmpje in mijn vorige bericht)
quote:lisaviva schreef op 02 september 2014 @ 09:51:

[...]





Nu lijkt het me ook behoorlijk confronterend om te moeten erkennen dat het aan je eigen eet/beweeggedrag ligt.dat moet toch ook als je wil stoppen met roken/drinken/drugs? het is juist veel simpeler als het aan je zelf ligt want dan kan je er ook zelf iets aan doen.
quote:marilyn82 schreef op 02 september 2014 @ 09:51:

Nog een erg leerzaam filmpje waarom diëten niet werken:



https://www.youtube.com/watch?v=7-LtPJ2nPoUHeel helder, inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 02 september 2014 @ 09:57:

[...]





Precies. En 1 (of 2) koekjes/een beetje chips daar word je echt niet dik van hoor. En zolang je niet 'bezuinigd' op je ontbijt,lunch en avondeten neem je daar zeer waarschijnlijk ook niet te veel van.

Mjah, de dieetgoeroes willen ook wel eens een biefstukkie dus die zullen dat niet zo snel zeggen .



Smulrol: Katan en die andere meneer hebben ook wel iets meer verstand van voeding van de gemiddelde viva-forummer.

En bovendien wat ze zeiden over dieten is mijns inziens niet meer dan logica. (zie link filmpje in mijn vorige bericht)Exact. Heel af en toe heb ik zin in chips, maar ik baalde er altijd van dat ik dan een handjevol at uit zo'n familiezak, die weer in de kast legde en na verloop van tijd moest weggooien omdat de chips oud waren geworden. Heb tegenwoordig zo'n verpakking met allemaal kleine zakjes chips erin, kan ik er, als ik zin heb, één zo'n zakje pakken en blijft de rest vers tot de volgende snackbui.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lisa: dat is ook confronterend. En bovendien dan moet je echt na gaan denken waar de fout ligt en waar je dus te veel van eet.

(te veel van iets gezonds word je trouwens net zo goed dik van. dat is een veel gemaakte fout. van 50 mandarijnen word je net zo goed dik. moeilijk te geloven, ik weet het, maar het is echt waar)

En dan zijn kant en klare dieet-lijstjes veel makkelijker.

En dat weten die goeroes ook..



Pejeka: ik heb dat exact hetzelfde met die chips. Alleen (en dat is marilyn-logica) koop ik liever een paar van die losse kleine zakjes en dat heb je dus niet in de winkel vlakbij mijn huis en moet ik dus ergens anders voor naar toe wat verder weg .

Maar idd. zo'n grote zak is prima zolang je je een beetje inhoud en niet iedere dag 3 van die dingen eruit trekt, maar dat is een kwestie van discipline (en dat heb ik wel).
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 02 september 2014 @ 09:51:

[...]





Nu lijkt het me ook behoorlijk confronterend om te moeten erkennen dat het aan je eigen eet/beweeggedrag ligt.waarbij je niet uit het oog moet verliezen, dat voor de 1 slank worden en blijven echt eenvoudiger is dan voor de ander
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet aan een dieet houden. Ik wil helemaal niet weten wat ik morgenavond eet. Vind ik saai en te voorspellend.



En mijn hele familie is te zwaar: gewoon verkeerde eetmanieren aangeleerd. Zware bouw bestaat wel, maar dat is 3-4 kilo en geen 20 kilo overgewicht. Een vriendin van mij is ook te dik, maar zij schat haar eten te caloriearm in en verbaast zich dan dat ze niet afvalt van 1700 cal eten. Nee, als het in werkelijkheid 3200 is, val je niet af nee.
quote:Als je iets verandert aan je eetpatroon zodat je er vanaf valt zal je dat de rest van je leven moeten volhouden.

Ja, klopt.

Eerst een keus maken, dan de meest acceptabele manier verzinnen om daar te komen en te blijven. Meer is het niet. Wilskracht? Het is eerder motivatie, besluit en je ernaar gedragen. Vaak levert dat lastige momenten op maar je leert jezelf kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat men vaak makkelijk doet over afvallen, gewoon de helft minder eten wordt vaak gezegd. Dat is hetzelfde als tegen een roker zeggen, gewoon geen sigaretten meet opsteken. Eten is een verslaving. Ik vond het boek "Eet mij" erg interessant. Het gaat over de psychologie van het eten, diëten en teveel eten.
quote:mia_e schreef op 02 september 2014 @ 10:22:

Ik kan me niet aan een dieet houden. Ik wil helemaal niet weten wat ik morgenavond eet. Vind ik saai en te voorspellend.



En mijn hele familie is te zwaar: gewoon verkeerde eetmanieren aangeleerd. Zware bouw bestaat wel, maar dat is 3-4 kilo en geen 20 kilo overgewicht. Een vriendin van mij is ook te dik, maar zij schat haar eten te caloriearm in en verbaast zich dan dat ze niet afvalt van 1700 cal eten. Nee, als het in werkelijkheid 3200 is, val je niet af nee.

Precies dit. Ik heb ook leren snoepen en snaaien toen ik klein was. Heb ook overgewicht, maar dat is geheel aan mezelf te wijten. Ik heb een eetstoornis, maar dan nog is het allemaal mijn eigen schuld.

In het verleden heb ik ook allerlei diëten gevolgd, soms met succes, soms met kilo's extra erbij.

Nu volg ik het "van alles de helft" dieet. Ik kan best veel eten en ik vind ook alles lekker. Ongezonde, maar ook gezonde dingen.......ik ben net een vuilnisbak. Trap maar op m'n teentje, de klep gaat vanzelf open.

Nu probeer ik de helft minder te eten van wat normaal mijn avondeten is. Wij eten doorgaans groente, vlees en aardappels, maar dan wel een lekker bord vol. Dat kan best minder. Zo ook de broodmaaltijd, het kan allemaal wat minder. En weg met de chips en magnetronbroodjes. Ik snoep eigenlijk nooit, drink geen fris maar water, koffie, thee (geen suiker) en light sapjes. Bij mij zit het echt in dingen als chips, kaas, worst, en van alles teveel op mijn bord scheppen.

Ik geloof niet meer in al die aangeprezen diëten, ik geloof wel in minderen en nog beter opletten wat ik in die laadklep stop. Een mooi slanke den zal ik nooit meer worden, dat ideaalbeeld heb ik al bijgesteld. Maar kilo's eraf moet lukken, vooral om mijn gezondheid op peil te houden. Ik word ook een dagje ouder.............
quote:marilyn82 schreef op 02 september 2014 @ 09:51:

Nog een erg leerzaam filmpje waarom diëten niet werken:



https://www.youtube.com/watch?v=7-LtPJ2nPoU

Dat meisje is nog erg jong, en dan ben je vaak nog slank. Het lijkt dan alsof ze vanuit een autoriteit praat maar je moet haar over tien jaar zien.



Het eten is gewoon te lekker en voor iedereen te koop, dat is het echte probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit schreef op 02 september 2014 @ 10:38:

[...]



Dat meisje is nog erg jong, en dan ben je vaak nog slank. Het lijkt dan alsof ze vanuit een autoriteit praat maar je moet haar over tien jaar zien.



Het eten is gewoon te lekker en voor iedereen te koop, dat is het echte probleem.



Maar je bepaalt toch zelf wat je koopt?



Overigens heb ik makkelijk praten, dat besef ik wel. Ik kan met verbazing kijken naar mensen die borden vol wegschransen. Ik krijg het gewoon niet weg. Ik kan lekker eten, ik eet met smaak, maar genoeg is genoeg. Ook al is het nog zo lekker. Je gaat jezelf toch geen indigestie eten omdat het "lekker" is? Dan is het toch niet "lekker" meer?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zoveel van die glycemische nog wat. Maar als gaat over kleinere beetjes eten verspreid over de dag ipv een paar grote maaltijden. Dat vind ik zelf gewoon prettiger. Ik eet mijn ontbijt in twee delen en mijn lunch ook. Alleen avond gewoon 1 maaltijd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 02 september 2014 @ 10:37:

[...]



Precies dit. Ik heb ook leren snoepen en snaaien toen ik klein was. Heb ook overgewicht, maar dat is geheel aan mezelf te wijten. Ik heb een eetstoornis, maar dan nog is het allemaal mijn eigen schuld.



juist, voor de 1 is slank worden en blijven echt lastiger voor de ander. Als je al aanleg hebt en het thuis verkeerd hebt aangeleerd gekregen, is het lastiger om de kilo's kwijt te raken.

Wat natuurlijk geen excuus is, om er niks aan te doen. wat je ook wel hoort, dat mensen echt denken, dat zij van lucht al dik worden.
quote:Dahlia74 schreef op 02 september 2014 @ 10:29:

Ik vind dat men vaak makkelijk doet over afvallen, gewoon de helft minder eten wordt vaak gezegd. Dat is hetzelfde als tegen een roker zeggen, gewoon geen sigaretten meet opsteken. Eten is een verslaving. Ik vond het boek "Eet mij" erg interessant. Het gaat over de psychologie van het eten, diëten en teveel eten.

Eten is een verslaving voor sommigen, ook voor mij. Toch werkt de helft minder eten wel goed als eerste stap. Je hoeft er niks extra's voor te doen of te kopen, je bent dat overvolle gevoel kwijt na het eten, je voelt je beter als je niet zo volgestopt zit. Dat is al een beloning op zich. De helft minder levert direct iets op. Je ontzegt jezelf in principe niets, dus de verslaving wordt op zich wel bevredigd. Maar ondertussen krijg je ook het gevoel dat minder eten iets oplevert. Op deze manier kan ik in ieder geval de verslaving proberen terug te dringen.

Maar je moet klaar zijn voor zo´n stap als eetverslaafde. Heel simpel: als je er niet klaar voor bent, dan voel je je nog niet beroerd genoeg. en ik heb wel het punt bereikt dat ik er volkomen klaar mee ben. Ik heb geen hoogdravende idealen meer op dat vlak, ik wil me nu alleen nog maar beter voelen. En dat lukt me al aardig.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 02 september 2014 @ 09:57:

Smulrol: Katan en die andere meneer hebben ook wel iets meer verstand van voeding van de gemiddelde viva-forummer.

En bovendien wat ze zeiden over dieten is mijns inziens niet meer dan logica. (zie link filmpje in mijn vorige bericht)



er zijn heel vele wetenschappers met verstand van ernstige ziektes zoals kanker. Toch komt uit ene onderzoek totaal andere conclusies dan uit andere onderzoek.

De mening van Katan is een mening, net als zijn mening over kroketten die gezonder zijn dan een broodje kaas.

En mijn logica en ervaring zegt mij dat een salade van kikkererwten, paprika en geitenkaas (lage GI) voor mij beter is dan een stapel witte boterhammen met jam, ook al zijn de calorieën gelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 02 september 2014 @ 10:44:

[...]

Ik krijg het gewoon niet weg. Ik kan lekker eten, ik eet met smaak, maar genoeg is genoeg. Ook al is het nog zo lekker. Je gaat jezelf toch geen indigestie eten omdat het "lekker" is?

maar ook dat is aangeleerd gedrag. Ik leer het mijn kinderen dus niet aan. Die mogen ook dingen niet-lekker vinden (ik vind zelf taart gewoon niet-lekker, dat is best handig).

een kind hoeft echt niet alles te leren eten, tegen heug&meug

Bord leeg-eten, doe ik niet aan (mijn schoonmoeder vindt het zonde, als er nog een restje in de pan zit, ik vind het zonde om het in mijn lichaam te proppen)

Ik doe ook niet aan waanzin als: eerst boterham hartig, dan zoet

Of bord leeg eten, dan een toetje
quote:lilalinda schreef op 02 september 2014 @ 10:48:

[...]



juist, voor de 1 is slank worden en blijven echt lastiger voor de ander. Als je al aanleg hebt en het thuis verkeerd hebt aangeleerd gekregen, is het lastiger om de kilo's kwijt te raken.

Wat natuurlijk geen excuus is, om er niks aan te doen. wat je ook wel hoort, dat mensen echt denken, dat zij van lucht al dik worden.

Ja dat is geklets. Ik denk dat mensen met overgewicht sowieso sneller dikker worden vanwege de vetcellen en het feit dat het lichaam al oververzadigd is. Dus alle extra's gaan meteen in de vetopslag. Wanneer mijn vriend en ik exact hetzelfde zouden eten en snoepen, dan vliegen de kilo's eraan bij mij, terwijl hij hetzelfde blijft. Aanleg speelt ook wel een rol, maar van gewoon eten wordt je niet dik. En mensen zijn zich vaak niet bewust van de hoeveelheid calorieën die in producten zitten, ookal is het "gezond".

En bewegen is natuurlijk ook een dingetje.
quote:pejeka schreef op 02 september 2014 @ 10:44:

[...]





Maar je bepaalt toch zelf wat je koopt?



Overigens heb ik makkelijk praten, dat besef ik wel. Ik kan met verbazing kijken naar mensen die borden vol wegschransen. Ik krijg het gewoon niet weg. Ik kan lekker eten, ik eet met smaak, maar genoeg is genoeg. Ook al is het nog zo lekker. Je gaat jezelf toch geen indigestie eten omdat het "lekker" is? Dan is het toch niet "lekker" meer?

Dan ben je met jouw gedrag in de minderheid. De meesten worden gewoon te dik van hun eetlust. "Eetlust" is moeilijk te definiëren; het begrip is het meest zuiver als je heel jong bent, dan is het alles in het leven nog nieuw en spannend en dan is voedsel slechts één van de vele aangename prikkels.



Maar veel mensen, ook helemaal goed doorvoed, vinden het prettiger om een stuk chocolade in hun mond te hebben dan niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 02 september 2014 @ 10:55:

[...]



Wanneer mijn vriend en ik exact hetzelfde zouden eten en snoepen, dan vliegen de kilo's eraan bij mij, terwijl hij hetzelfde blijft.

Lees het boek: Eerlijk over eten (wetenschappelijk onderzoek als basis, geen dieet-gezanik)

daarin staat, dat dikke mensen vaak het idee hebben, dat hun dunne vriend(in) echt alles kan eten, zonder aan te komen. Maar als dan calorieën geteld worden, blijkt de dunnerd gewoon minder te eten dan de dikkerd.

(wat jij ook wel zegt: mensen hebben geen idee van hun inname)
Alle reacties Link kopieren
Is het niet de totale intake wat uiteindelijk telt (en wel of niet deficit?). Maakt niet uit GI. Maakt niet uit aantaal eetmomenten. Maalt niet uit soort dieet.



Voor je lichaam maakt het niet uit komen die kalorieen uit een 2000kcal zware McDrek, of uit 6 glychemisch lage gebalancerrde maaltijden, die ook samen 2000kcal wegen. Maakt geen duck uit. (Ja, ja, je mist een boel andere stoffen, maar dat heeft niets met glychemisch laag verhaal te maken).



Iemand eens?
Alle reacties Link kopieren
Ik val bijv sneller af als ik groente als bodem voor hartig belleg gebruik. En daarmee de brood verwissel.



Heeft niets mee te maken met GI. Wel met het feit dat bijv 1/2 groene paprika, onder kipfilet, minder kcal heeft dan 1 plak brood met botererop.
Mijn neefjes (22-25 jaar) eten echt absurd veel, maar zij doen aan kickboxen en veel kracht training, wat die weg eten dat is niet voor te stellen haha. Wielrenners in de Tour die eten ook echt enorm veel, maar...

ze hebben het ook nodig om die prestaties te leveren. Zo simpel is het gewoon echt..je auto gooi je vol met benzine als je een lang stuk moet rijden, je let op de oliepeil, je vult je ruiten vloeistof aan, nou zo werkt een lijf ook. Dat is niks anders dan een verbrandingsmotor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven