Werk & Studie alle pijlers

Mijn hele loon gaat naar de kinderopvang

30-08-2014 17:21 285 berichten
'Mijn hele loon gaat naar kinderopvang, en daarom ga ik maar niet werken. ' Dit is een uitspraak die ik weleens hoor van vrouwen. Mijn vraag is dat klopt toch niet, meestal gaat het om een nettobedrag van 10-20 % dat naar de kinderopvang gaat? Dan houden ze toch 80 procent over?

Of heb ik het altijd verkeerd berekend/begrepen.
OP: Vind ik ook altijd een stomme redenering. Je werkt voor je loon, maar toch ook voor je carriere, eigenwaarde, zelfstandigheid, en je geestelijke gezondheid? Al zou ik erop toeleggen dan zou ik nog werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:silvestri schreef op 31 augustus 2014 @ 18:38:

Oh, oh... Oordelen over thuisblijfmoeders/huisvrouwen.. Zijn we zover?



Ik denk hetzelfde over thuisblijfvaders. Ook tegen mijn ex heb ik gezegd dat hij beter een baan kon zoeken om financieel zelfstandig te blijven. Het leven, en zeker het huwelijk, biedt geen garanties.



quote:Iedereen mag toch zeker zelf weten waar ze voor kiezen? Ik kies om mijn kinderen niet 40 uur per week in een KDV te laten verblijven.



En ik kies er ook voor om NIET te oordelen over mensen die dat wel doen.



Nou, met de zin ervoor zit je anders wel behoorlijk in te vullen hoe anderen het doen Net of dat de twee keuzes zijn?



quote:Maar oh zo vaak krijg ik te horen hoe slecht het wel niet is etc. Terwijl ik nu nog werk! We worden pas over 2 maanden ouders!



Ik word nu al bang.Wat zeggen mensen dan precies? Wat slecht dat je thuis blijft bij je kind? Waar hebben ze precies kritiek op?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 01 september 2014 @ 15:49:

OP: Vind ik ook altijd een stomme redenering. Je werkt voor je loon, maar toch ook voor je carriere, eigenwaarde, zelfstandigheid, en je geestelijke gezondheid? Al zou ik erop toeleggen dan zou ik nog werken.Denk ook even aan dat uitgestelde loon... pensioen dus. En evt. WW. Je bouwt natuurlijk ook op lange termijn helemaal niets op (financieel gezien).
Alle reacties Link kopieren
Nou , moet je maar geen kinderen nemen. Probleem opgelost
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 31 augustus 2014 @ 21:19:

'Gevallen van dichtbij kennen' is niet per definitie representatief voor de rest van NL.

Je gaat uit van teveel veronderstellingen:

- als je gaat scheiden

- als je na 8 jaar thuismoederen

- je zult geen baan vinden



en enkele jaren thuis blijven voor de kinderen afdoen als 'verlof'...nee dat is niet fair naar ouders die weloverwogen een keuze gemaakt hebben omtrent werken/inkomen en zorg voor de kinderen.



Even:

- kans op scheiden is meer dan 1/3!!!

- 8 jaar hoeft niet, 4 jaar heeft hetzelfde effect op je baanlozen

- denk je dat een paar jaar niet werken je kans op werk niet verkleint?



Tsja maar een werkgever doet het toch echt af als verlof. Als we op mijn werk sollicitanten krijgen en kunnen kiezen tussen iemand die er jaren tussenuit is geweest en iemand die dat niet is geweest (met zelfde aantal werkjaren en diploma) kiezen we toch eerder voor iemand die er niet uit is geweest. Die heeft kennis up-to-date gehouden en hoeft niet opnieuw in het werkritme te komen.
Vandaag weer een staaltje van de Nederlandse emancipatie meegekregen. Ik sprak met collega's over enkele vacatures en dat ik het zo irritant vond dat het allemaal van die kleine contractjes waren. Dat ik liever minimaal 24 uur werkte (en liever meer dus) om zo financieel zelfstandig te kunnen zijn.

Nou, ze keken me aan alsof ik gek was....hun mannen verdienden lekker veel, dus zij konden inderdaad toe met 12 uurtjes. 3 dagen 4 uurtjes komen werken en de rest van de tijd lekker vrij om hun salaris uit te geven (hihi).

Nou daar moeten we dus de oorlog mee winnen, zusters.
Alle reacties Link kopieren
Frustrerend inderdaad. Je kan alleen maar hopen dat ze zich niet op een dag de haren uit het hoofd trekken van spijt. Ik heb ook wel vrouwen gesproken die zich pas na een scheiding realiseerden dat de mooie gedachte van de "gezamenlijke afspraak" nul waarde meer had en dat zij degenen waren die met lege handen stonden. Desastreus in veel gevallen.
Ga in therapie!
Maar het lullige is dat zij dus nooit bij de vakbond gaan klagen over die kleine contracten. Jaren geleden heeft de vakbond al geprobeerd om het recht op ft werken in de CAO te krijgen. Juist om vrouwen zelfstandiger te maken. Maar het is dus niet gelukt (weet alleen niet of dit door de leden is tegengehouden of door de werkgevers).



Maar goed, de werkgever heeft ook boter op zijn hoofd....ze willen graag meer mannen in de zorg, maar geen enkele weldenkende man gaat 12 uur per week werken toch? De enige mannen die we hebben, zijn leidinggevenden met 36 uur, of studenten met een invalcontract.
Ja, daarom vind ik ook dat het wellicht een idee kan zijn dat vrouwen die er toch uitgaan, wel beter kunnen zorgen dat ze hun kennis up to date te houden door cursussen of studies te volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 september 2014 @ 19:25:

Vandaag weer een staaltje van de Nederlandse emancipatie meegekregen. Ik sprak met collega's over enkele vacatures en dat ik het zo irritant vond dat het allemaal van die kleine contractjes waren. Dat ik liever minimaal 24 uur werkte (en liever meer dus) om zo financieel zelfstandig te kunnen zijn.

Nou, ze keken me aan alsof ik gek was....hun mannen verdienden lekker veel, dus zij konden inderdaad toe met 12 uurtjes. 3 dagen 4 uurtjes komen werken en de rest van de tijd lekker vrij om hun salaris uit te geven (hihi).

Nou daar moeten we dus de oorlog mee winnen, zusters. Staat de zorg ook wel bekend om toch. Ik heb het in mijn vorige baan ook wel eens te horen gekregen Dat ik 'zoveel werkte' (ik werkte toen 28-32 uur)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven