naar de wc in groep 3

01-09-2014 21:03 65 berichten
Oudste is net 2 weken in groep 3 begonnen. Hij vind het leuk en is gemotiveerd wat ook logisch is na 2,5 jaar kleuteren ( hij is 6,5 )

Maar nu stuiten we op een probleem; hij komt meerdere dagen per week thuis met behoorlijk vieze billen. Naast dat ik het vies vind is het natuurlijk ook niet normaal.

Ik vraag hem waarom dat is, ik dacht eerst hij poept op school en veegt mss zijn billen niet goed af. Maar nee, hij zegt vaak net te moeten poepen op het moment dat het stoplicht op rood staat. Dan mogen ze dus blijkbaar niet naar de wc maar moeten ze werken aan een schrijf of reken opdracht.

Ik snap de logica want ze moeten leren om een bepaalde tijd stil te zitten en te werken.

Aan de andere kant; als je moet dan moet je.



Hij gaat het dus nu zitten ophouden met gevolg de vieze broek en geeft aan later ( als het weer mag) niet meer te hoeven.



Bij de kleuters mocht hij altijd naar de wc waardoor wij dit nooit hadden. Hij is niet bekend met stoelgang problemen.



Vandaag had hij tot 2 keer toe aangegeven dat hij moest maar tot 2 keer toe mocht dat niet met gevolg weer een vieze broek.



Wat vinden jullie hiervan? Ik snap de logica maar zit er toch aan te denken dit morgen met de juf te bespreken. Ik zit niet te wachten opbdie vieze broeken en, veel belangrijker, ik wil niet dat dit tot problemen gaat leiden. Ik denk dan aan stoelgangproblemen, buikpijn oid
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 02 september 2014 @ 14:33:

[...]





Ik ken zelfs genoeg volwassenen die als ze moeten ook direct écht moeten en het dus geen half uur op kunnen houden.

En dan zouden kinderen die net zindelijk zijn het moeten kunnen ophouden? Feit is dat de drang om te gaan bij iedereen anders werkt. De een kan het 3 dagen ophouden omdat ze niet op een vreemde toilet kunnen. En de ander moet binnen een minuut op de wc zitten anders gaat het mis.

Jij hangt dus je mening op aan slechts hoe het bij jou en je kind werkt.Ik heb me dat altijd afgevraagd: hoe doen die mensen het dan als ze in de trein zitten (sprinter heeft geen toiletten) of de bus? Of midden op de snelweg? Of er staat een rij van hier tot ginder ergens? Dan kan je niet meteen binnen een minuut naar de wc.
quote:stala schreef op 02 september 2014 @ 14:33:

[...]





Ik ken zelfs genoeg volwassenen die als ze moeten ook direct écht moeten en het dus geen half uur op kunnen houden.

En dan zouden kinderen die net zindelijk zijn het moeten kunnen ophouden? Feit is dat de drang om te gaan bij iedereen anders werkt. De een kan het 3 dagen ophouden omdat ze niet op een vreemde toilet kunnen. En de ander moet binnen een minuut op de wc zitten anders gaat het mis.

Jij hangt dus je mening op aan slechts hoe het bij jou en je kind werkt.



Dat is niet waar, ik heb twee kinderen waarvan 1 met een chronische darmaandoening. Toen zij klein was was het uit de boze om te wachten. zij mocht dus altijd naar de wc. Ook tijdens een kringgesprek of rood stoplicht. Ik realiseer mij dus heel goed dat er uitzonderingen zijn. Ik denk echter dat een gemiddeld 6 jarig kind prima aangeleerd kan krijgen dat er op bepaalde momenten gewoon niet naar wc kan worden gegaan. Bijvoorbeeld als het stoplicht op rood is.

Vaak is zoiets op een instructiemoment. kun je je voorstellen dat dan 4 kinderen naar de wc gaan, kan de juf daarna weer opnieuw beginnen met haar instructie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker met de juf bespreken. Niet elk kind kan even lang ophouden. Er zijn ook volwassenen die vaak moeten of het maar heel kort kunnen ophouden. Maar ik vind het raar dat niemand het opmerkt in de klas. Dat gaat toch stinken? Bij ons in groep 3 hingen er 2 kaartjes, 1 voor jongens en 1 voor meisjes. Die moest je dan omdraaien als je naar de wc ging. En je moest van tevoren 2 vingers opsteken. Maar het mocht altijd wel. Al werd er wel eens gezegd: "Nu al?".

Ik vind als je moet, dan moet je. Ook al is het vaker dan gemiddeld.

Bij mij in brugklas zat een meisje dat blaasproblemen had. Het was net pauze geweest en ze moest weer plassen. Ze mocht niet van de leraar, want ze had toch net de tijd gehad? Maar toen lag ineens een plasje op de vloer. Ze is zonder iets te zeggen naar huis gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 02 september 2014 @ 14:33:

[...]





Ik ken zelfs genoeg volwassenen die als ze moeten ook direct écht moeten en het dus geen half uur op kunnen houden.

En dan zouden kinderen die net zindelijk zijn het moeten kunnen ophouden? Feit is dat de drang om te gaan bij iedereen anders werkt. De een kan het 3 dagen ophouden omdat ze niet op een vreemde toilet kunnen. En de ander moet binnen een minuut op de wc zitten anders gaat het mis.

Jij hangt dus je mening op aan slechts hoe het bij jou en je kind werkt.Hoe lossen die mensen het dan op in de auto? of het wandelen in een bos / winkelen etc? Wanneer je net geweest bent en geen lichamelijke problemen hebt kun je het toch 1/2 uur ophouden? Feit is: mijn net 4 jarige heeft nu op school ook wel eens een vieze broek. Moet blijkbaar nog leren hoe het op school werkt (aan de juf vragen, ketting, zelf naar wc gaan, zelf afvegen). Is blijkbaar nog wat spannend voor hem. Maar ik ga er vanuit dat dit max. 1 maandje is. Wanneer hij dit nog heeft in groep 3, dan ligt het wrs aan mijn kind, niet aan de school.
Hij is pas net begonnen dus moet misschien nog leren dat hij niet moet wachten tot de nood echt hoog is?



ik zou het voorleggen aan de leerkracht. Misschien dat die al voor het rode stoplicht even kan vragen of hij moet?
Alle reacties Link kopieren
Je zoon is 6,5.....je praat erover alsof hij 2 is.

Ga hem eerst eens als een 6 jarige behandelen. en niet als een dreumes. En kom op zeg bij 6,5 jaar mag je wel iets meer van je zoon verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:deenje schreef op 02 september 2014 @ 16:13:

[...]



Hoe lossen die mensen het dan op in de auto? of het wandelen in een bos / winkelen etc? Wanneer je net geweest bent en geen lichamelijke problemen hebt kun je het toch 1/2 uur ophouden? Feit is: mijn net 4 jarige heeft nu op school ook wel eens een vieze broek. Moet blijkbaar nog leren hoe het op school werkt (aan de juf vragen, ketting, zelf naar wc gaan, zelf afvegen). Is blijkbaar nog wat spannend voor hem. Maar ik ga er vanuit dat dit max. 1 maandje is. Wanneer hij dit nog heeft in groep 3, dan ligt het wrs aan mijn kind, niet aan de school.



Ik heb dus ook geen idee hoe die mensen dat oplossen.



Het gekke is dat ik 1 leerling heb gehad die wegens aandoening per direct naar de wc mocht. Daar wist elke collega van, maar ik heb haar nog nooit horen vragen of ze naar de wc kon, of spontaan de klas uit zien rennen omdat ze heel erg nodig moest ofzo. Verder wel diegenen met 'psychische nood'.
quote:stala schreef op 01 september 2014 @ 23:52:

[...]





En schandalig dat een leraar even etiketten plakt als adhd en pdd nos. Een leraar is geen psychiater.is iets anders dan Tja toen moest hij van juf maar een stempeltje (of 3,4,5...) krijgen...

Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 02 september 2014 @ 14:41:

[...]





Ik heb me dat altijd afgevraagd: hoe doen die mensen het dan als ze in de trein zitten (sprinter heeft geen toiletten) of de bus? Of midden op de snelweg? Of er staat een rij van hier tot ginder ergens? Dan kan je niet meteen binnen een minuut naar de wc.

In de sprinter zit je geen uren en van te voren kun je even naar de wc. Heb je diaree en kun je het niet ophouden dan heb je idd een vieze broek.

Verder zijn er zat mensen die in een emmertje/potje plassen of de auto toch maar even op de vluchtstrook zetten hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 02 september 2014 @ 16:28:

[...]



In de sprinter zit je geen uren en van te voren kun je even naar de wc. Heb je diaree en kun je het niet ophouden dan heb je idd een vieze broek.

Verder zijn er zat mensen die in een emmertje/potje plassen of de auto toch maar even op de vluchtstrook zetten hoor.



Ok, dat van potjes wist ik niet.

Maar dat stoplichten is toch ook geen uren?



En een normaal mens, zonder problemen wat dat betreft moet toch wel een half uurtje iets op kunnen houden? Aangenaam is misschien wat anders.
quote:deenje schreef op 02 september 2014 @ 16:13:

[...]



Hoe lossen die mensen het dan op in de auto? of het wandelen in een bos / winkelen etc? Wanneer je net geweest bent en geen lichamelijke problemen hebt kun je het toch 1/2 uur ophouden? Feit is: mijn net 4 jarige heeft nu op school ook wel eens een vieze broek. Moet blijkbaar nog leren hoe het op school werkt (aan de juf vragen, ketting, zelf naar wc gaan, zelf afvegen). Is blijkbaar nog wat spannend voor hem. Maar ik ga er vanuit dat dit max. 1 maandje is. Wanneer hij dit nog heeft in groep 3, dan ligt het wrs aan mijn kind, niet aan de school.Vooral dat zelf afvegen is nog moeilijk, ik zie ik nog wel eens een onderbroek in de was, waarvan ik denk: 'Ongelukje?' Zoon is 11, maar heeft zelden een mooie drol, heeft altijd veel papier en tijd nodig hiervoor. En andere zoon is nu veertien, maar had rond zijn zevende een gekke groeispurt, zijn lijf was langer geworden, zijn armen niet, hij kon er echt even niet goed bij. Thuis wilde ik hem best helpen. De juf op school niet, dus als hij op school moest, dan was het ......remspoor! Tja, koud water en zeep en het is weer schoon! Overigens groeiden zijn armen daarna ook weer en toen kon hij er wel bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 02 september 2014 @ 16:23:

[...]





is iets anders dan Tja toen moest hij van juf maar een stempeltje (of 3,4,5...) krijgen...



Inderdaad.



C’est le ton qui fait la musique
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Haha, dus omdat ik stempeltje zeg i.p.v etiketje ga je lopen mekkeren?? Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
En al met juf gesproken
Alle reacties Link kopieren
@TO: Heb je al met de leerkracht gepraat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven