Dringend raad nodig over huurhuis!

02-09-2014 10:58 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist even niet op welk forum ik dit het beste kon plaatsen maar aangezien hier een heleboel mensen zitten hoop ik op raad van mensen die weten wat er gedaan moet worden in deze situatie. Het is voor ons behoorlijk dringend.



Wij huren een huis van A per 1 september. Wij hebben dit huis bekeken met de vorige huurders noem hun B. A heeft ons het contract laten tekenen toen B er nog in zat en heeft hierbij gezegd wat er nog gedaan zou worden aan het huis terwijl B hier nog in zou zitten. B was al aan het verhuizen op zijn gemak dus dit was geen probleem.



Zo zou A een CV plaatsen en de boiler die er nu is verwijderen. Evenals de kachel die nu in de slaapkamer staat. Hierdoor kregen wij interesse in het huis aangezien de voorzijde enkel glas heeft en ik een goede verwarming wilde hebben. Dit zou dus gebeuren voordat wij erin zouden gaan. Tevens zou hij de kachel en buizen verwijderen, de plinten die ontbraken (gestoffeerde woning) zou hij netjes plaatsen en de afvoer van de kraan in de keuken liep niet door.



Inmiddels hebben wij de sleutel. A vroeg ons de borg en de huur over te maken daar hij dan B zijn borg ook kan terug betalen. Ik heb daarbij gezegd de helft van de huur over te maken omdat er nog iets veranderd moest worden in het contract. Bij tekenen van het nieuwe contract maken wij de andere helft huur over. Echter betalen wij de borg pas als het huis aan kant is zoals beloofd. Het is nu voor ons gewoon niet leefbaar genoeg.



Vandaag zou hij naar zeggen de CV plaatsen, kachels verwijderen e.d. Ik mis dus een volledige dag in het huis waar wij huur voor betalen. Ik ging hiermee akkoord omdat we weinig keus hebben en ik wil ook niet de heks uithangen en A alleen maar voor zijn voeten lopen terwijl hij zegt het te willen oplossen.



Echter krijg ik gister een email met daarin wat hij gaat doen. Hij gaat de kachel verwijderen en de buizen en haalt zijn rommel weg uit de tuin. Ik vroeg daarbij of hij de cv ook nog gaat plaatsen en de afvoer wilde maken. Hij zei mij daarna dat dat laatste gedaan zal worden maar de cv kan nog niet geplaatst worden want de boiler hangt er nog (dat zou hij vandaag ook gaan verwijderen eigenlijk :/ ) . Maar met de boiler kunnen wij prima douchen en leven dus er was geen probleem verder.



Volgens mij vergeet hij nu dus dat wij geen kachel hebben straks.... Want die wordt vandaag verwijderd. Wel op mijn verzoek het is een lelijk grijs ding.... maar de andere kachels zouden immers met CV en al geplaatst worden.



Mijn vraag... moet ik nu vandaag die andere helft huur wel betalen? Moet ik überhaupt nog iets betalen voor het huis af is of moet ik de dagen dat wij hier nu niet kunnen wonen verrekenen met de huur?



Ik ben bang dat hij helemaal geen CV meer gaat plaatsen. Wij hebben dit huis zo hoog nodig ivm mijn zwangerschap en daarbij is het een geweldige omgeving. We zitten met de handen in het haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu gezegd dat ik dit niet vertrouw en dat het geregeld moet worden en hij zegt dat hij mijn hele lijst (van alles dat wij niet oke vonden) gaat afwerken vandaag en dat als de loodgieter dalijk is geweest hij een afspraak kan maken voor het plaatsen van de CV. Hij zegt dat hij me niet zonder verwarming in het huis laat zitten. Ik heb gezegd dat ik dan vandaag graag hoor wanneer de cv komt.
Als ik mij niet vergis mogen verhuurders geen waarborgsom vragen en bestaan tijdelijke huurcontracten niet, tenzij het onder de keegstandswet wordt verhuurd.



Beetje dom ook om zelf met een jaar akkoord te gaan want stel t loopt allemaal niet als gepland met zwangerschap en geboorte dan zou verhuizen nog wel eens t laatste zijn wat je wil.





Klinkt mij allemaal erg dodgy in de oren. Ik zou afhaken en een fatsoenlijke, permanentere oplossing zoeken.
ik zou er pas ingaan als de afspraken nagekomen zijn. En de tijd dat je er niet verblijft aftrekken van de maandhuur. Hij heeft zijn werk niet gedaan, dan kan hij geen geld verwachten. Zo snel heeft hij ook niet iemand anders gevonden. Kan ie beter snel de cv plaatsen en jullie er laten wonen.
Alle reacties Link kopieren
Waarborgsom mag wel degelijk gevraagd worden en aangezien dit om een gestoffeerd huis gaat vind ik dit ook niet meer dan normaal.



Wat bedoel je met tijdelijk huurcontract Dia? Ik heb een jaar contract en de verhuurder wilde eigenlijk nog een langer contract omdat hij mensen zocht die erin wilde blijven zodat hij financiële zekerheid heeft hierin. Ik heb toen gezegd dat ik niet langer dan een jaar wilde maar ook geen maandelijks opzegbaar contract want dan krijg je weer het verhaal dat hij ons na een half jaar misschien alsnog eruit wil hebben.



Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld?



Dubbelma ik ga inderdaad de dagen dat ik nu niet in het huis kan aftrekken van de huur. Op de dagen dat wij wel kunnen klussen ga ik wel verder maar heb er nu een stop op gezet tot ik weet welke datum de CV komt. Daarna ga ik verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Onze baby is overigens al lang geboren als dit jaar contract afgelopen is. Verhuizen moeten we uiteindelijk toch want ik wil een vier kamer woning zodra wij voor ons tweede kindje willen.



Wat had volgens jullie dan verstandig geweest? Ik heb in principe nu het contract dat ik wilde hebben, niet dat hij wilde geven.
Verstandig was geweest eerst je woonsituatie op orde te hebben voor je babies gaat maken. Dat voorkomt een hoop stress en overhaaste beslissingen.
Nu is verstandig te blijven zitten waar je zit tot er een fatsoenlijke, betrouwbare, huurbaas voorbij komt.
quote:Bitje93 schreef op 02 september 2014 @ 11:31:

[...]





Volgens mij is hier geen sprake van kamerverhuur maar van reguliere woningverhuur.

Daar zit toch wel een klein verschilletje in.Nee hoor, ik heb een regulier huurhuis (zelfstandige woning dus) en geen CV. Zat enkel een aansluiting voor gaskachel in. Moesten zelf die kachel kopen en laten aansluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou pas betalen als alles geregeld is. Weet natuurlijk niet van de hoed en de rand maar mijn verhuurder heeft de neiging om van alles en nog wat te beloven maar dingen pas te repareren als hij zijn huur niet krijgt.



Hoe groot is de kans dat jullie ongemakken nog verholpen worden als hij zijn geld binnen heeft?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Avie,



Zelf werk ik bij een woningcorporatie, maar de regels komen over het algemeen overeen.

- De huisbaas mag jou officieel geen borg vragen (praktijk is uiteraard dat dit wel gebeurd, blijf er bij dat je de rest vd borg pas stort als het contract is aangepast.

- Het is goed dat je op je strepen gaat staan. Het is beter om duidelijk te maken dat je niet met je laat sollen, dan wel, anders raak je alleen maar verder in de problemen.

- neem foto's van het gehele huis.

- loop met de huisbaas op de dag dat je erin gaat het gehele huis door en benoem nogmaals alle gebreken en schrijf deze op!

- de mondelinge toezeggingen zijn ook rechtsgeldig.

- ik begrijp dat hij nu toch alles gaat aanpassen. Dit mag je van de huur aftrekken omdat de woning daardoor niet leefbaar is.

- ik weet niet in welke stad/dorp je woont maar met hulp van de rechtswinkel / steunpunt wonen kun je ook nog het gehele contract nalopen en de woning. (om het ingewikkeld te maken, als de woning minder dan 691 euro is aan nettohuur dan zijn er extra scherpe regels voor qua leefbaarheid (enkelzijdig glas etc) dus kan zijn dat de huurprijs dan lager is).



Overigens vind ik dat de huurbaas uit jouw verhaal niet erg betrouwbaar overkomt. Je kan trouwens prima de CV plaatsen als de boiler er hangt. Een CV dient op een ketel te worden aangesloten waarbij de rest van de warmwatervoorziening (dus keuken douche) etc ook meegenomen kan worden. Daarnaast raar dat ie de borg niet kan betalen, dit zou hij ook van de huur van de laatste maand van de huurder hebben kunnen betalen (hij wist tenslotte dat die huurder eruit ging). Succes ermee!

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
quote:avie schreef op 02 september 2014 @ 11:19:

Ik vraag mij af of hij die betalingsproblemen wel heeft. Hij heeft twee inkomens met zijn vrouw, rijd in een mooie auto. Enige nadeel voor hem is dat hij in 1 maand de borg van B moet terug betalen (en zo dom is geweest dit niet apart te houden) en hij moet nog een hoop kosten in zijn andere huis stoppen waar wij gaan wonen. Daarbij ook nog zijn nieuwe huis dat in de verbouwing zit.



Ben ik de naïef wat dit betreft?Ja, je bent te naief. Je moet het zakelijk houden. Wat is overeengekomen? Staat dit zw/wt? Pas gaan betalen als de verhuurder de toezeggingen is overeengekomen. Niet jouw probleem hoe hij aan zijn geld komt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb zelf als verhuurmakelaar gewerkt in de particuliere sector. Borg vragen mag wel degelijk, echter is het wettelijk vastgesteld dat dit niet meer mag bedragen dan 1x de maandhuur. Over het algemeen wordt er in de meeste gevallen een bedrag van 2x de maandhuur gevraagd, maar dit is dus niet wettelijk zo bepaald.



Verder begrijp ik uit jouw verhaal dat je met de vorige huurders hebt afgesproken dat er nog het een en ander veranderd zou worden en is dit niet afgesproken met de verhuurder / opgenomen in het huurcontract. Klopt dit? Zo ja, dan heb je in principe geen recht van spreken, een boiler voldoet aan de eisen.



Mocht je het wel hebben afgesproken met de verhuurder én dit hebben vastgelegd in contract of over gesproken via de email, dan zou ik zeker wachten met de borg en resterende huur te storten. Huur kan dan voor die maand ook berekend worden voor het aantal dagen dat je daadwerkelijk de sleutel hebt. Dat doe je als volgt; huurprijs is bijv 1000 euro per maand. September heeft 30 maanden. Huurprijs per dag is dan 1000 : 30 = ¤ 33,33. Je krijgt de 5e pas de sleutel, dan heb je deze maand 26 dagen de sleutel. ¤ 33,33 x 26 = ¤ 866,58 is dan de maandhuur voor september.



Verder tijdens de oplevering een opleverrapport maken, maak van elke boorgat, niet afgewerkte plinten, gaten in deuren etc etc een foto met de datum erbij en laat het opleverrapport ook door de verhuurder tekenen. Deze per email verzenden (met foto's) en email goed bewaren.



Huur je inclusief gas/water/licht? Maak dan ook een foto van de meterstanden. Ook verstandig om dit te doen als je exclusief huurt zodat er later niet mee gesjoemeld kan worden.



Hopelijk heb je er iets aan, succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog als aanvulling;



Tijdelijke huurcontracten bestaan zeker wel. Normaliter is het zo dat als je een jaarcontract tekent je deze niet kan beëindigen binnen de huurperiode. Vaak geldt een opzegtermijn van 1 of 2 maanden, dit zou dus betekenen dat als je aan het einde van het jaar de woning wilt verlaten, de overeenkomst moet opzeggen in de 10e of 11e maand. Doe je dit niet dan kan het contract per maand, 3 maanden etc worden verlengd. Maar er kan ook instaan dat het contract voor onbepaalde tijd doorloopt met een opzegtermijn van X maanden. Wat dus betekent dat je op ieder moment je contract dan kan opzeggen. Het is ook wettelijk bepaald dat de opzegtermijn max. 1 maand mag bedragen.



Verhuren op basis van de leegstandswet houdt in dat het huurcontract eerder kan worden ontbonden door de verkoper bij verkoop van de woning met een opzegtermijn van 3 maanden. De eerste 3 maanden mag niet ontbonden worden waardoor je dus altijd niet het eerste halfjaar uit de woning gezet kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reacties ik kan hier een hoop mee.



Suze ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat wij pas babies mogen maken als wij een huis hebben. We hadden namelijk een huis maar wilde hier weg en kozen er zelf voor om tijdens mijn zwangerschap te verhuizen. We zijn ook pas vertrokken uit ons vorige huis toen dit huis getekend en wel was en nu tijdens het klussen slapen wij bij mijn schoonouders. Al verhuis ik nog drie dagen voor mijn bevalling dat moet ik zelf weten.



De afspraken die zijn gemaakt staan deels in het contract en is deels later zwart op wit gezet. Ik heb hier dus bewijs in. De reden dat de CV ketel niet geplaatst kan worden als de boiler er nog hangt is omdat deze op dezelfde plek komt te hangen in het washok.



Wij betalen inderdaad 1 maand borg en ik vind dit ook niet erg. Heb meerdere particuliere verhuurders gecontacteerd die veel meer vragen en dat vind ik het ook niet waard. Ik wist overigens niet dat dit ook niet mag.



Ik heb inderdaad net berekend wat het hem zou kosten als hij bijvoorbeeld nog drie dagen bezig is in het huis en dat komt op 75 euro. Dat trek ik dan ook van de huurprijs af. Ook betalen we pas het resterende huurbedrag als de boel geregeld is.



Anoniempje de afgesproken taken zijn besproken met de verhuurder erbij, wij zijn gewoon met z'n allen bij de vorige huurders gaan zitten omdat zij toen nog in het huis zaten maar de afspraken zijn gemaakt met de verhuurder.



Foto's hadden we inderdaad al gemaakt. Er zijn wat dingetjes die wij zo laten maar wel kapot zijn. Bijvoorbeeld een ruitje boven een deur waarvan je niet ziet dat er een barst in zit, maar deze zit er wel degelijk. Deze foto's gaan we nog uitprinten en gaan we laten ondertekenen zodat hij dit ons later bij vertrek niet kan kwalijk nemen.



We huren niet op basis van de leegstandswet dit staat ook niet aangegeven in het contract. Er staat in dat de huur stilzwijgend kan worden verlengd met nog een jaar en dat wij anders een maand opzegtermijn hebben dus inderdaad de 11e maand. Er staat ook in dat de verhuurder het contract niet voortijdig kan beëindigen behalve als wij zijn regels niet nastreven (onder verhuren, pand elders voor gebruiken e.d).



Al met al is het contract een prima contract alleen is hij laks met zijn zaakjes regelen. Ik heb zojuist wel een excuses gehad en hij zou de lijst met taken die ik heb gegeven vandaag volbrengen op de CV na. Ik krijg vanavond te horen van hem wanneer hij de CV gaat plaatsen. Ik reken deze dag en de dagen die komen gewoon van de huur af, dat gaat ons minimaal 75 euro schelen als hij drie dagen bezig is.



De borg krijgt hij pas als alles is gedaan, daar is hij inmiddels ook akkoord mee gegaan.



Nogmaals bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:avie schreef op 02 september 2014 @ 11:19:

Ik vraag mij af of hij die betalingsproblemen wel heeft. Hij heeft twee inkomens met zijn vrouw, rijd in een mooie auto. Enige nadeel voor hem is dat hij in 1 maand de borg van B moet terug betalen (en zo dom is geweest dit niet apart te houden) en hij moet nog een hoop kosten in zijn andere huis stoppen waar wij gaan wonen. Daarbij ook nog zijn nieuwe huis dat in de verbouwing zit.



Ben ik de naïef wat dit betreft?Toch gek dat hij wel de cv kan betalen maar niet de borg terug kan betalen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven