Gezondheid alle pijlers

Overgang???

02-09-2014 19:04 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames; ik heb, denk ik, een probleem.



Ik heb namelijk veel symptomen en klachten die kunnen duiden op de overgang, of althans, de beginselen? maar mijn arts beweert dat er niet op getest kan worden voordat mijn menstruatie ermee ophoudt.

Terwijl ik zoveel andere verhalen lees [veel met een zak zout, zo nuchter ben ik ook wel weer] op internet dat het wel degelijk onderzocht kan worden.

Ik ben net de 40 gepasseerd, wellicht dat de arts vindt dat het 'te' jong is. Maar ook dat is bullshit, wetende dat het ook op jongere leeftijd voorkomt.



Iemand tips hoe nu verder te handelen? Zijn er thuistesten? Hoe kan ik nog duidelijker maken dat ik 'gewoon' getest wil worden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts wilde me niet testen terwijl ik 36 was, niet meer menstrueerde en opvliegers had.

Toen ze na veel gezeik het toch wilde doen, want zij ze, het kan aan je schildklier liggen en dan moeten we toch bloed afnemen, dus kunnen we ook de hoogte van het FSH hormoon testen, bleek ik idd in de overgang te zijn én bij verder onderzoek botontkalking te hebben.

Best belangrijk om te weten lijkt mij.

Zodat je niet op je 40ste inelkaar zakt



Ben btw van huisarts veranderd (ook omdat ze me met een ander probleem totaal niet serieus nam..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt trouwens ook een poosje aan de pil gaan: als je klachten dan verdwijnen is er redelijke kans dat ze veroorzaakt worden door de overgang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je werkelijk vervroegd in de overgang bent, ligt botontkalking op de loer. Daar kan je iets tegen doen. Dus het is wel degelijk van belang dat je weet of je wel of niet in de overgang bent. En je kan hormoontherapie volgen tegen de klachten. Ik vind het heel raar dat je huisarts je niet serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je miss tinkerbel, dat is dus precies mijn verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2014 @ 19:55:

[...]



Ja, ik snap het nog.

Maar dan kun je beter gericht onderzoek laten doen naar eventuele andere oorzaken van je klachten, i.p.v. te laten onderzoeken of je in de overgang bent, juist omdat dat onderzoek zo weinig toevoegt.

Stel dat uit je bloed blijkt dat je in de overgang bent, ga je er dan maar vanuit dat al je klachten daardoor komen? Zou ik toch voor de zekerheid nog wel even verder onderzoek willen.

Of er komt uit je bloed dat je niet in de overgang bent. Dan kan het namelijk ook zo zijn dat je wel beginnend in de overgang bent, maar je fsh nog niet heel erg verhoogd is.

Kortom: onderzoek naar of je in de overgang bent lijkt me niets toevoegen.

Breder onderzoek naar eventuele oorzaken van je klachten lijkt me zinniger.Thx..
Alle reacties Link kopieren
En Oja, vergeten, ik heb idd omdat huisarts niets wilde testen een thuistest gedaan en ben daarmee naar de huisarts gegaan.
quote:dubbeltje4 schreef op 02 september 2014 @ 19:41:

Heel veel vrouwen hebben weinig tot geen last van de overgang.Je bedoelt: sommige vrouwen hebben
Alle reacties Link kopieren
Als je bijv niet meer of nauwelijks menstrueerd heeft het wel degelijk zin om te onderzoeken.

Want behalve botontkalking ligt ook aderverkalking op de loer.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 19:56:

Mijn huisarts wilde me niet testen terwijl ik 36 was, niet meer menstrueerde en opvliegers had.

Toen ze na veel gezeik het toch wilde doen, want zij ze, het kan aan je schildklier liggen en dan moeten we toch bloed afnemen, dus kunnen we ook de hoogte van het FSH hormoon testen, bleek ik idd in de overgang te zijn én bij verder onderzoek botontkalking te hebben.

Best belangrijk om te weten lijkt mij.

Zodat je niet op je 40ste inelkaar zakt



Ben btw van huisarts veranderd (ook omdat ze me met een ander probleem totaal niet serieus nam..



Ken ook dit probleem..tis niet de 1ste keer dat ze mijn klachten niet serieus nemen en achteraf bleek dat ik zelf goed zat.

Ondertussen heb ik het gevoel alsof ik in het lichaam van een 55plusser zit..of ouder, dus ik ben al aan het inzakken
Alle reacties Link kopieren
Begin met een thuistest.

Het kan zijn dar het niets aangeeft maarvolgens mij (pin me er niet op vast) kan een FSH waarde nooit te hoog zijn aks je niet in de overgang bent.

Ik denk wel dat hij een lagere waarde aan kan geven terwijl je wel in de overgang bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 20:06:

En Oja, vergeten, ik heb idd omdat huisarts niets wilde testen een thuistest gedaan en ben daarmee naar de huisarts gegaan.



Heel goed! Daarom dat ik ook nieuwsgierig was naar thuistesten. Had je bij de eerste keer al 'raak' zeg maar?

En hoe zit het met de botontkalking? wat voel of merk je daarvan? ook op 'jongere' leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sowieso altijd al last van mijn spieren, gewrichten en vage pijnlijkheden.

Ook nadat ik een andere draai eraan gaf, namelijk bewegen en werken etc. en zodoende nieuwe energie dacht opgebouwd te hebben.



Ben met diverse klachten aan gewrichten ed naar huisarts geweest en die raadde me aan meer te bewegen. Deed ik. Niet dat het hielp, want het zit nu elders en ben uitgeput
Alle reacties Link kopieren
Ja was de eerste keer raak.

Ik merk niks van de botontkalking , maar is aangetoond .

En hoe eerder je dat hebt hoe meer kans op problemen later.

Ik slik hormonen, was even gezoek wat het beste voor mij werkte ivm humeur.

Ik wordt om de 2 jaar getest op borstkanker ivm hogere risico door de hormonen die ik slik.
Alle reacties Link kopieren
Ik worD niet ik wordt
Alle reacties Link kopieren
en heb opvliegers, ben opgefokt, zweetuitbraken..zelfs anderen valt t op dat ik een rode kop krijg met zweet!
Alle reacties Link kopieren
Ik had vanalles;

Opvliegers, nachtzweet, hartkloppingen, haaruitval, vreselijk humeur, depressief, gewrichtspijn maar had zelf nooit asn de overgang gedacht omdat ik op m'n 35ste was bevallen en dacht dat het allemaal nog op gang moest komen.

Toen ik een opvlieger had waar m'n moeder bij was zei zij ' je bent in de overgang!'

En heb ik contact opgenomen met huisarts..
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 20:20:

Ik worD niet ik wordt Nu je het zegt Schaam je! Zo meteen de taalpliesie hier
Alle reacties Link kopieren
Koop een thuistest en zie dan verder..
Misschien een hele rare vraag, maar is er eigenlijk iets "ergs" aan de (vervroegde) overgang? Betekent dat ook dat je minder oud zult worden, dat je lichamelijk sneller achteruit gaat (bijv gehoor, gezichtsvermogen, of gewoon puur cosmetisch qua rimpels en grijs worden) of staat dat helemaal los van elkaar?



De klachten zijn natuurlijk vervelend die erbij kunnen horen, maar zijn er ook niet andere gevolgen voor een vrouw in de vervroegde overgang?
Alle reacties Link kopieren
Precies NYC, je verouderd sneller!
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 20:23:

Ik had vanalles;

Opvliegers, nachtzweet, hartkloppingen, haaruitval, vreselijk humeur, depressief, gewrichtspijn maar had zelf nooit asn de overgang gedacht omdat ik op m'n 35ste was bevallen en dacht dat het allemaal nog op gang moest komen.

Toen ik een opvlieger had waar m'n moeder bij was zei zij ' je bent in de overgang!'

En heb ik contact opgenomen met huisarts..En veel moeders blijken verdomd vaak goed te weten hoe 't zit..
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 02 september 2014 @ 20:24:

Misschien een hele rare vraag, maar is er eigenlijk iets "ergs" aan de (vervroegde) overgang? Betekent dat ook dat je minder oud zult worden, dat je lichamelijk sneller achteruit gaat (bijv gehoor, gezichtsvermogen, of gewoon puur cosmetisch qua rimpels en grijs worden) of staat dat helemaal los van elkaar?



De klachten zijn natuurlijk vervelend die erbij kunnen horen, maar zijn er ook niet andere gevolgen voor een vrouw in de vervroegde overgang?Nee, dat vind ik niet. Maar het kan je wel helpen om bepaalde [ vooral geestelijke] klachten hobbels te kunnen beheersen. Daar heb ik namelijk best veel tijd aan besteed!



Wat betreft het lichamelijke, vind ik vooral de ínwendige' pijnlijke klachten erger dan het uiterlijk. Maar ik ben dan ook best een lekker wijf. Maar vanbinnen klopt het niet
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 20:25:

Precies NYC, je verouderd sneller!Wel? En geldt dat dan voor het gehele lichaam of alleen voor de vruchtbaarheid? Of sterf je gemiddeld ook veel eerder?
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 02 september 2014 @ 20:24:

Koop een thuistest en zie dan verder..



Ga ik ook zeker doen. Dubbelcheck.

Naast een algemene check-up wb mijn klachten/symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Die test bij de dokter zegt blijkbaar niks, omdat die verhoogde waarde pas geconstateerd kan worden als je laatste menstruatie geweest is; terwijl overgang gerelateerde klachten al jaren voor dat moment kunnen beginnen.



Op vrouwenovergang is heel veel info te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven