Denken aan niets. Hoe doet je dat?

02-09-2014 22:49 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me zo lekker.

Soms ben ik moe, hoef ik niks meer te doen, en dan denk ik; goh, ik zou nu toch even lekker aan niets willen denken.

Gewoon even het casettebandje op stop. Bandje eruit. Rust.



Ik heb geen last van mijn gedachten, begrijp me niet verkeerd.

Ik ben er alleen van overtuigd dat heel veel gedachten overbodig zijn.

Heel veel dingen gaan op de automatische piloot en waarom zou ik tijdens het autorijden dan moeten denken aan mijn ex, mijn moeder of mijn leidinggevende? (Leuke combinatie trouwens ).



Natuurlijk, denken is praktisch nodig. Maar heel veel gedachten op de achtergrond zou ik prima kunnen wissen. Waarom kan dat eigenlijk niet?
Rien du tout, ou out de suite?
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op YouTube naar het filmpje te different between men and woman. Hier word haarfijn uitgelegd dat vrouwen dit niet kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Google eens op mindfulness. Daar zul je veel tips vinden.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
quote:forestgirl schreef op 02 september 2014 @ 22:55:

Zoek eens op YouTube naar het filmpje te different between men and woman. Hier word haarfijn uitgelegd dat vrouwen dit niet kunnen!Hilarisch dat filmpje
Ik wil ook leren om niet te veel "in mijn hoofd" te zitten.

vermoeiend dat dat altijd maar door en door en door maalt.



Maar idd hoe?
Alle reacties Link kopieren
Uuh niet?! Heb al van alles geprobeerd maar het lukt gewoon niet...
Rare naam, mindfullness als methode om je geest leeg te maken



Ik denk als eerste aan meditatie. Ik heb ooit wel eens geprobeerd het te leren (van mijn vader, die is er een kei in), maar ik ben niet zweverig genoeg vrees ik. Of gewoon te lui en behept met een ontstellend gebrek aan doorzettingsvermogen, zo je wilt.
kan niet

je hersenen werken altijd door
quote:Bieb2.0 schreef op 02 september 2014 @ 23:01:

Ik wil ook leren om niet te veel "in mijn hoofd" te zitten.

vermoeiend dat dat altijd maar door en door en door maalt.



Maar idd hoe?accepteren dat die gedachten altijd doorgaan, het is een rivier die stroomt. Maar jij bepaalt wel aan welke gedachten je aandacht besteedt en aan welke niet. Als je niet selectief bent dan loopt het je over de voeten
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 02 september 2014 @ 23:03:

Rare naam, mindfullness als methode om je geest leeg te maken Zoals jij het schrijft wel ja. Mind full. Maar het is mindful.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
Door meditatie is me dat (ooit) redelijk gelukt!
Man worden?
mannen hebben het ook, maar die hebben niet de behoefte om alles wat ze denken hardop uit te spreken en te analyseren
Alle reacties Link kopieren
Heb je het niet als je naar muziek luistert en je ogen sluit? Volgens mij denk ik dan aan niks. Maar ja, of dat ook echt is?
Toen ik overspannen was kon ik alleen stoppen met denken als ik simpele sudoku's maakte. Dan denk je ook, soort van, maar dan op een niet-belastende manier.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan niet. Je denkt altijd wel iets.



Of, zoals Madelief het verwoordde: "je denkt meer dan je denkt."
Alle reacties Link kopieren
Als je er bewust van bent dat je niet aan het denken bent, ben je toch weer aan het denken. Conclusie: onmogelijk! Ik denk dat je jezelf wel kan aanleren om aan bepaalde dingen minder lang te denken door afleiding te zoeken in ontspanning en fijne gedachten.
denken is net als met je ogen knipperen
zelfs in je slaap denk je nog
quote:muzemeisje schreef op 02 september 2014 @ 23:10:

[...]





Zoals jij het schrijft wel ja. Mind full. Maar het is mindful.



Oh joh, weet ik veel.

Ik dacht altijd dat het een tiepvaud was
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet aanniets denken. Je kan wel zorgen dat jij je gedachten stuurt.

Ik kan onwijs piekeren. En hele scenario's bedenken, hele gesprekken. Vaak om niks. Voorbeeld: Op de fiets, iemand fietst me tegemoet. Veetje rare verkeerssituatie en ik kon helemaal gaan bedenken 'als hij dit dan zeg ik dat en doet ie zus dan zeg ik zo'. Of heel erg doordenken, ik kan echt honderden meters voor de troepen uitlopen en alle kansen en problemen al gezien hebben. Oja en de oplossingen ook al bedacht. Zwaar irritant, vermoeiend. Voor mezelf vooral. In bed van alles bedenken, pffff.

War helpt bij mij is:

In het geval van die tegenligger bedenken 'Hats, er gaat helemaal niks gebeuren, je mag je energie richten op de vogeltjes, bomen, bloemen. En je mag ook wel ff glimlachen'

Met dat 100 stappen vooruit, dat zet ik nu heel gericht in. Nouja, nu ff niet want geen werk Ik kijk hoe belangrijk het is om alles in beeld te hebben, zet dat rustig op schrift met alle voors en tegens.

Is het niet belangrijk genoeg? Dan mag ik mijn energie anders gebruiken.

Wanneer ik bed blijf ratelen in mijn hoofd 'Daar mag je morgen aan denken. Nu lig je in bed en in bed mag je slapen'

Ik moet niet anders, ik mag anders

Verder heb ik dmv ademhalings-meditatie geleerd om gedachten weg te 'blazen'. En om geen oordeel te hangen aan gedachten.

Klinkt allemaal vaag, voor mij doet het de truc.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:apestaartje30 schreef op 02 september 2014 @ 23:23:

Dat kan niet. Je denkt altijd wel iets.



Of, zoals Madelief het verwoordde: "je denkt meer dan je denkt."Mijn lievelings!!!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ja hoor je kan tijdelijk niet (of eigenlijk zeer beperkt) denken. Je haalt je dan iets saais voor de geest (bijvoorbeeld een grijs vlak, een zandstrand, een sterrenhemel) en weigert aan iets anders te denken. Meestal val je dan in slaap.



Eén keer meegemaakt dat dat niet gebeurde en toen moest ik ermee ophouden. Maar normaal vertrek je dan vrij snel.
Je kan ook in een trance gaan door alleen maar naar een bepaald geluid te luisteren. Dan denk je ook niet meer maar hoort alleen nog maar die geluiden.
quote:blommit schreef op 02 september 2014 @ 23:33:

Ja hoor je kan tijdelijk niet (of eigenlijk zeer beperkt) denken. Je haalt je dan iets saais voor de geest (bijvoorbeeld een grijs vlak, een zandstrand, een sterrenhemel) en weigert aan iets anders te denken. Meestal val je dan in slaap.



Eén keer meegemaakt dat dat niet gebeurde en toen moest ik ermee ophouden. Maar normaal vertrek je dan vrij snel.dan denk je ook, aan een grijs vlak of een warm strand. In feite moet je daar heel hard aan denken anders komt er weer een boodschappenlijstje voorbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven