Lijf & Lijn alle pijlers

Radar over de onzin van de glycemische index

01-09-2014 23:41 208 berichten
Nog meer mensen gekeken? Radar maakt korte metten met het geneuzel over de glycemische index. Het is alleen enigszins relevant voor diabetici om te weten wanneer er medicijnen moeten worden toegediend, maar voor gezonde mensen is totale zinloze kennis. Er bestaat ook geen toverdieet. Als je iets verandert aan je eetpatroon zodat je er vanaf valt zal je dat de rest van je leven moeten volhouden.



http://www.trosradar.nl/u ... -2014/fabels-over-dieten/
quote:marilyn82 schreef op 02 september 2014 @ 16:55:

[...]





Valt wel mee. Ze is een paar jaar ouder dan ik en ik ben in de 30.

(en nee, je spijsvertering veranderd echt niet pas na je 40E, helaas)

En ik weet uit ervaring dat na pakweg je 25e het echt niet meer allemaal vanzelf gaat.

Dat vind ik ook zo'n misverstand, dat het tot je 45e allemaal vanzelf gaat, slank blijven.

.Je ben echt heel slecht ingelicht. Door verlaging van het hormoon oestrogeen vertraagd de stofwisseling. Een typisch fenomeen behorende bij de overgang. Dat jij na je 25 ste al moeilijkheden kreeg met je gewicht behouden is puur persoonlijk en geen feit.
Het lijkt me takkemoeilijk, afvallen.
quote:Dreamer schreef op 02 september 2014 @ 21:16:

[...]





Jammer dat dit soort opmerkingen ook altijd weer komen. Ik eet géén koek, wel gezond, ik beweeg binnen de mogelijkheden en ja, ik heb overgewicht.



Niet iedereen met overgewicht nuttigt zakken chips, pakken koek en 'graast' de hele dag door, terwijl ze met hun dikke reet op de bank bivakkeren



Zo, dat wilde ik nog even kwijt.



Zo jammer dat je alleen leest wat je wil lezen. Ik gaf eerder aan dat de uitzonderingen niet zo groot zijn dat dat verklaart waarom zoveel mensen te dik zijn. Je had je zelf onder de uitzonderingen kunnen scharen i.p.v. o in de verdediging te schieten.



Het is absurd dat ik al zoveel tieners zie die al een pensje hebben en die gaat alleen maar groeien als je ouder wordt. Iedereen duwt alles maar naar binnen zonder na te denken. Behlave jij natuurlijk.
quote:smulrol schreef op 02 september 2014 @ 10:50:

[...]





er zijn heel vele wetenschappers met verstand van ernstige ziektes zoals kanker. Toch komt uit ene onderzoek totaal andere conclusies dan uit andere onderzoek.

De mening van Katan is een mening, net als zijn mening over kroketten die gezonder zijn dan een broodje kaas.

En mijn logica en ervaring zegt mij dat een salade van kikkererwten, paprika en geitenkaas (lage GI) voor mij beter is dan een stapel witte boterhammen met jam, ook al zijn de calorieën gelijk.



Martijn Katan is hoogleraar voedingsleer, die kan het zich niet veroorloven slechts een mening te hebben. De uitspraken die hij doet zijn gestaafd door wetenschappelijk onderzoek. En wetenschappelijk onderzoek is aan heel veel regels gebonden, juist om subjectiviteit te voorkomen. Dus als hij zegt dat een broodje kroket net iets gezonder is dan een broodje kaas omdat er minder caloriën in zitten, minder verzadigde vetten en net zoveel vitaminen en mineralen (alleen minder kalk dan in kaas) dan heeft hij dat gemeten of uitgerekend en is het niet slechts een mening.



Heb je trouwens voorbeelden van kankeronderzoekers die met totaal verschillende uitkomsten komen? Ik ken ze niet namelijk. Het is wel zo dat er continue onderzoek gedaan wordt, da's namelijk een kenmerk van wetenschap, dat onderzoeken onder dezelfde omstandigheden overgedaan moeten worden waar dan dezelfde uitkomst uit moet komen. Als dat niet zo is, dan klopt het eerdere onderzoek niet.
quote:maylina schreef op 02 september 2014 @ 22:25:

[...]





Martijn Katan is hoogleraar voedingsleer, die kan het zich niet veroorloven slechts een mening te hebben. De uitspraken die hij doet zijn gestaafd door wetenschappelijk onderzoek. En wetenschappelijk onderzoek is aan heel veel regels gebonden, juist om subjectiviteit te voorkomen. Dus als hij zegt dat een broodje kroket net iets gezonder is dan een broodje kaas omdat er minder caloriën in zitten, minder verzadigde vetten en net zoveel vitaminen en mineralen (alleen minder kalk dan in kaas) dan heeft hij dat gemeten of uitgerekend en is het niet slechts een mening.



Heb je trouwens voorbeelden van kankeronderzoekers die met totaal verschillende uitkomsten komen? Ik ken ze niet namelijk. Het is wel zo dat er continue onderzoek gedaan wordt, da's namelijk een kenmerk van wetenschap, dat onderzoeken onder dezelfde omstandigheden overgedaan moeten worden waar dan dezelfde uitkomst uit moet komen. Als dat niet zo is, dan klopt het eerdere onderzoek niet.Goeie post! Maar ik vrees dat bepaalde adepten zo zijn gehersenspoeld dat het niet zal binnenkomen
quote:maylina schreef op 02 september 2014 @ 21:32:

[...]





Nou bah, meds, ik dacht dat harige huisvrouw een leuke blog zou zijn dus ik ging even googlen. Niet dus. Jakkes.Het was ook niet harige huisvrouw, het was iets met Bettie of marlies of weet ik wat voor muts dan ook. Die voert Nina graag op als "bron"
quote:waterplant schreef op 02 september 2014 @ 22:08:

[...]





Je ben echt heel slecht ingelicht. Door verlaging van het hormoon oestrogeen vertraagd de stofwisseling. Een typisch fenomeen behorende bij de overgang. Dat jij na je 25 ste al moeilijkheden kreeg met je gewicht behouden is puur persoonlijk en geen feit.niet helemaal, met het ouder worden vertraagt sowieso je stofwisseling. Ook mannen zullen dikker worden en dat ligt niet aan de oestrogeen. Het is ook logisch tot pakweg je 25e heeft je lijf meer energie nodig omdat de cellen zich veel sneller vernieuwen dan op je 35e
Alle reacties Link kopieren
Katan zegt trouwens dat een broodje kroket gezonder is, vooral voor vrouwen. Omdat er ijzer in zit, dat niet in een broodje kaas zit. http://www.mkatan.nl/kata ... 012%20mei_tcm19-33860.pdf
het is bruin, past niet in mijn dieet
Broodje kroket.....ik krijg trek.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 22:28:

[...]



Goeie post! Maar ik vrees dat bepaalde adepten zo zijn gehersenspoeld dat het niet zal binnenkomen



Thanks. Behalve dat mensen vaak geen idee hebben hoe wetenschappelijk onderzoek werkt, hebben ze het placebo en nocebo effect ook niet zo begrepen. Als je denkt dat suiker je ziek maakt, voel je je ook minder goed. En als je denkt dat een bepaald dieet je goed doet, voel je je al snel beter. Ik denk namelijk niet dat die mensen die enorm menen te lijden onder suikerspiegelschommelingen zich een paar keer per dag prikken om het resultaat op hun glucosemeter te checken. Als je bloedsuikerspiegel echt van die erge schommelingen hebt, heb je namelijk diabetes. En als je bloedsuikerspiegel niet zo erg schommelt, dan is het wel raar dat je meer last hebt van een witte boterham dan een diabetespatiënt met je vermoeidheidsdip en je hongerklap.



Toen Montignaccen helemaal in was en mensen beweerden zich vol te eten enorme hoeveelheden met eieren en spek en toch vlot afvielen, bleken ze na het bijhouden van een eetdagboek al Montignaccend minder calorieën tot zich te nemen dan voorheen. De magie zat hem dus niet in het niet combineren van bepaalde voedingsstoffen, maar gewoon in de hoeveelheid. De koolhydraatmijders in de ban van de Voedselzandloper zullen uiteindelijk ook gewoon minder calorieën eten omdat groenten nou eenmaal minder aanzetten dan een croissantje en ze chips, koekjes en chocola vermijden.
ja en de atkinsen van het eerste uur, stonden vooraan bij het dotteren, zo slecht waren hun aderen er aan toe
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 02 september 2014 @ 21:08:

[...]





Ik ben het met je eens en heb overgewicht... Moet je nu ook besmuikt om mij lachen Nee hoor, ik lach alleen om van die types die luidkeels als ware ze een dieetgoeroe constant ongevraagd commentaar en 'advies' geven en hun idiote mantra's herhalen terwijl ze zelf overduidelijk met hun gewicht strijden. Zeiken over koolhydraten, gillen als je een fucking banaan of druiven neemt want dat is volgens hen het slechtste fruit dat je maar kan nemen, mais mag niet, pasta mag niet, brood is opeens een soort cyaankali undsoweiter undsoweiter. Optimel mag in hun optiek vaak weer wel, en ga zo maar even door. Dan kan ik met enig genoegen constateren dat juist die types vaak wel dik zijn. So sue me.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 22:49:

het is bruin, past niet in mijn dieetBruine boterham met kaas net zo min
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 23:23:

ja en de atkinsen van het eerste uur, stonden vooraan bij het dotteren, zo slecht waren hun aderen er aan toeKen iemand iemand die echt op dringend advies van huisarts moest stoppen met Montignac, bloeddruk ging door het plafond
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 02 september 2014 @ 22:18:

[...]





Zo jammer dat je alleen leest wat je wil lezen. Ik gaf eerder aan dat de uitzonderingen niet zo groot zijn dat dat verklaart waarom zoveel mensen te dik zijn. Je had je zelf onder de uitzonderingen kunnen scharen i.p.v. o in de verdediging te schieten.



Het is absurd dat ik al zoveel tieners zie die al een pensje hebben en die gaat alleen maar groeien als je ouder wordt. Iedereen duwt alles maar naar binnen zonder na te denken. Behlave jij natuurlijk.



Maar je scheert álle dikke mensen over één kam. En dat stoort mij. Want ik ken meer mensen, die juist wél gezond eten en bewegen en te dik zijn, dan mensen die lui op de bank hangen en vreten. Zoals ik in een latere post aangaf, blijkt je lichaam en hoe het omgaat met energie te veranderen, als je een keer dik was.

De eerste keer dat je dik wordt, is meestal wel het gevolg van ongezond leven. En dan.. dan zit je er mee.



En toen ik dik werd, de eerste keer, at ik wél ongezond, maar bewoog ik juist enorm veel. Helaas is wat ik, en velen met mij, mijn lichaam heb aangedaan niet meer terug te draaien.
Later is nu
Is het echt niet meer terug te draaien of is het veel moeilijker geworden om terug te draaien ?

Ik ben er absoluut van overtuigd, dat voor sommige mensen afvallen veel moeilijker is dan voor anderen, maar dat het echt niet mogelijk is, betwijfel ik (niet wetenschappelijk onderbouwd :-))
quote:lilalinda schreef op woensdag 03 september 2014 07:13 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Radar over de onzin van de glycemische i..."" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 22:49</a>:</b>

het is bruin, past niet in mijn dieet</div></blockquote>Bruine boterham met kaas net zo min Suikerbrood!!!
Het kan wel. Mits je levenslang totaal anders gaat leven en als er geen sprake is van ernstig overgewicht. Maar eerlijk gezegd ken ik persoonlijk geen succesverhalen van mensen die langer dan 10 jaar op gewicht blijven na verl te zijn afgevallen. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor. Volgens onderzoek is dit echt een hele kleine groep.
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 03 september 2014 09:12 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="lilalinda in "Radar over de onzin van de glycemische i..."" class="messagelink">lilalinda schreef op woensdag 03 september 2014 07:13</a></b> <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="<a href="sabbaticalmeds in "Radar over de onzin van de glycemische i..."" class="link">sabbaticalmeds in "Radar over de onzin van de glycemische i..."</a>" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 22:49</a>:</b>

het is bruin, past niet in mijn dieet</div></blockquote>Bruine boterham met kaas net zo min </div></blockquote>Suikerbrood!!! Heerlijk!
quote:angelique schreef op woensdag 03 september 2014 09:06 Is het echt niet meer terug te draaien of is het veel moeilijker geworden om terug te draaien ?

Ik ben er absoluut van overtuigd, dat voor sommige mensen afvallen veel moeilijker is dan voor anderen, maar dat het echt niet mogelijk is, betwijfel ik (niet wetenschappelijk onderbouwd :-))





Dit denk ik ook, beter is het om zodra heet zwaar dreigt te worden gelijk maatregelen neemt. Dan gaat het om een paar kilo en dat is nog te overzien.



Mijn schoonzus is een aantal jaar terug 35 kilo afgevallen via Cambridge. Maar als je haar nu weer ziet is ze zeker weer 20 kilo zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 september 2014 @ 09:12:

[...]



Suikerbrood!!!

ooh bah

(even iets verzinnen waarom ik het niet eet, gewoon 'vies' vinden is te normaal. Nou ja, suiker is gif natuurlijk en verder allemaal koolhydraten, dus nee, Suikerbrood, mag echt niet!
quote:Dreamer schreef op 03 september 2014 @ 08:12:

[...]





Maar je scheert álle dikke mensen over één kam. En dat stoort mij. Want ik ken meer mensen, die juist wél gezond eten en bewegen en te dik zijn, dan mensen die lui op de bank hangen en vreten. Zoals ik in een latere post aangaf, blijkt je lichaam en hoe het omgaat met energie te veranderen, als je een keer dik was.

De eerste keer dat je dik wordt, is meestal wel het gevolg van ongezond leven. En dan.. dan zit je er mee.



En toen ik dik werd, de eerste keer, at ik wél ongezond, maar bewoog ik juist enorm veel. Helaas is wat ik, en velen met mij, mijn lichaam heb aangedaan niet meer terug te draaien.dus jij denkt echt dat als je elke dag 500 kcal of minder binnen krijgt, niet af valt? Echt?
Nee want dan kom je in de beruchte spaarstand volgens sommige personen. Dan val je nooit af. Minimaal 1800kcal. Als ik dat elke dag zou eten ben ik binnen een jaar 20 kilo zwaarder.





Ik snap dus niks van de spaarstand en geloof er niet in.



Ik geloof wel dat de een meer kan eten dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 03 september 2014 @ 12:28:

Nee want dan kom je in de beruchte spaarstand volgens sommige personen. Dan val je nooit af. Minimaal 1800kcal. Als ik dat elke dag zou eten ben ik binnen een jaar 20 kilo zwaarder.





Ik snap dus niks van de spaarstand en geloof er niet in.



Ik geloof wel dat de een meer kan eten dan de ander.

dat kun je uitrekenen, dat heet je BMR. Het aantal calorien, dat jouw lichaam in rust nodig heeft (en de hoeveelheid als je weinig beweegt t/m veel sport).

Mijn BMR is vrij laag (1350 geloof ik), heb zo'n 1800 calorien nodig om op gewicht te blijven (= inclusief normaal sporten (2x per week)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven