Ik heb een besluit genomen: ik blijf vrijgezel!!

21-08-2014 15:44 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 42 jaar en ben vanaf mijn 17e bijna continue in een relatie geweest. En over het algemeen waren het niet de juiste personen om een relatie mee te hebben. Althans, dat zie je dan achteraf. Dan denk je: "hoe ben ik er in hemelsnaam wéér ingestonken?" Nu weet ik inmiddels dat ik heb wat Robin Norwood omschrijft als "relatieverslaving."



In januari van dit jaar ben ik bij mijn ex weg gegaan na 4 jaar toenemend huiselijk geweld. Was ik altijd vrijwel gelijk op zoek naar een volgende relatie (typisch kenmerk van relatieverslaving, volgende man opzoeken die hulp nodig heeft) merk ik dat ik het nu wel helemaal prima vind zo. Niet alleen voor dit moment maar voor altijd eigenlijk. Als chronisch zieke is het fijn alle tijd aan jezelf te hebben. Ik heb een fijn appartement, ik heb mijn katten als gezelschap. Mijn ouders en een vriendin wonen dichtbij.

Geen vent met problemen, geen gedoe met "wat gaan we doen vandaag," geen gedoe met financiën, geen gedoe met samenwonen en weer moeten verhuizen, geen gedoe met verjaardagen, ouders en feestdagen...... Héérlijk!!



Dus ik heb besloten vrijgezel te blijven Is dit herkenbaar voor iemand?
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:freemind schreef op 30 augustus 2014 @ 18:44:

[...]





Ik weet dat het lastige materie is, maar ik bedoel niet dat je jezelf niet in de hand hebt (een loopse hond bent...?), ik bedoel dat je de richting die het opgaat niet zelf in de hand hebt. Al denken veel mensen dat wel.

Bedoel je dan dat dingen voorbestemd zijn? Of dat de vrije wil niet bestaat?

Ik geloof zeker dat niet alles in je eigen hand ligt, maar of je al of niet een relatie aangaat met iemand ligt dan weer wel in je eigen hand (tenzij die ander het niet wil).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 31 augustus 2014 @ 09:58:

Ik vraag me af of je het leven zo kunt indelen dat er alleen datgene gebeurt wat je wilt. Ik zou niet met stelligheid kunnen zeggen dat ik vrijgezel wil blijven, jullie wel?Ja, 100% zeker.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 31 augustus 2014 @ 12:24:

[...]



Bedoel je dan dat dingen voorbestemd zijn? Of dat de vrije wil niet bestaat?

Ik geloof zeker dat niet alles in je eigen hand ligt, maar of je al of niet een relatie aangaat met iemand ligt dan weer wel in je eigen hand (tenzij die ander het niet wil).



Precies. Het lijkt me dat je juist precies in de hand hebt (te besluiten) geen relatie aan te gaan.

Ik begrijp geloof ik niet wat Freemind nu zegt, ben daar toch wel benieuwd naar, hoe het precies wordt bedoeld.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij het over relaties, of reddingswerk ? Af en toe vraag ik mij af ....... Ik lees ook erg veel negativisme jegens mannen en volgens mij speelt een stuk frustratie een grote rol.



Leuke relaties zijn er voldoende te noemen, je moet alleen weten wat je wilt / nodig hebt (en wat niet) en niet blind (of bijna) in een relatie stappen.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
Alle reacties Link kopieren
Mss frustratie vanwege de zoveelste fout gelopen relatie?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 31 augustus 2014 @ 11:04:

[...]

Alles helemaal indelen zodat alleen datgene gebeurt wat je wilt kan alleen op een wereld waarin geen anderen en geen noodlot bestaat imo.

Op deze wereld heb je (bijna) altijd rekening te houden met wat anderen willen.

Dat is geen probleem en tegelijkertijd maakt dat gegeven dat ik ook graag momenten alleen ben.



Alleenstaand zijn staat mij aan.

De dame die bij mij past dient goed om te kunnen gaan met mijn "vrijheidsdrang" dingen ook zelfstandig (alleen) te willen doen.

Naast dat zij een geestelijke bagage met zich mee dient te brengen die mijn nieuwsgierigheid prikkelt.

Het type dame die mij aankan is zeldzaam naar mijn ervaring.



Highlander, wat bedoel je met mijn vetgedrukte stukje uit jouw reactie? Er is geestelijke bagage en geestelijke bagage nl, vind ik. Ik geloof voor mezelf dat ik geen relatie kan/wil aangaan met een man die dan weer emotioneel op zijn bergtop zit, dan weer in zijn diepe dal, in regelmatige afwisseling. Dat zou ik eerder emotioneel zuigend vinden dan emotioneel positief gevend en dus verre van positief prikkelend. Ik geloof dat ik zelf behoorlijk emo stabiel ben alleen dat verwacht ik dan ook wel van de ander. Althans, op soms verdrietige momenten na dan.



Wat ik van je gelezen heb, hebben jij en ik een gedeeld verlies, nl dat van onze partners. En dat dat gemis nog weleens naar voren zou komen in een evt. nieuwe relatie, zou ik zelf heel begrijpelijk vinden want dat is niet iets wat je zomaar even afstoft, om het zo maar te zeggen.



Zou ik zitten te wachten op iemand die bijv. grotendeels depressief is en dat als prikkelende bagage (uitdaging) zien? Nee, niet. Kan een hoop hebben en verstouwen alleen of ik zo'n geestelijke, negatieve, bagage erbij zou kunnen hebben? Nee, weet wel zeker van niet, ben geen hulpverlener nl. Heb tenslotte ook nog een kind waar ik aan heb te denken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ice, begrijp me goed; ik kan héél slecht tegen labiliteit.

Mijn redders-syndroom is te zwak of mijn hartbewaking is te sterk daarvoor.

Iig word ik niet aangetrokken tot aanhankelijke afhankelijke vastklampende om aandacht bedelende mensen die denken dat zij een ander nodig hebben om zichzelf te redden.

Zelfredzaamheid voel ik mij wel lekker bij, zowel in mezelf als in een ander.



Wat ik met geestelijke bagage bedoel is dat zij een sociaal leven van zichzelf heeft, zichzelf ook kan vermaken zonder mij, zichzelf blijft ontwikkelen ook wanneer zij met iemand is en ook iemand is los van haar rol als partner en ouder.

Kortom, iemand die zichzelf geestelijk scherp blijft houden.



De dame die bij mij past dient juist zowel stabiel in haar gevoel te bestaan als het lef te hebben om tegen mij op te staan en in te gaan om te voorkomen dat zij door mijn dominantie uit haar schoenen word geblazen.

Ik heb een hekel aan dames die in willoze bewondering aan mijn voeten liggen.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
@Iceteapeach @Solomio ik geloof idd dat sommige dingen voorbestemd zijn en dan vooral de 'wezenlijke' life changing' dingen in je leven (wie je ontmoet, met wie je trouwt, waar je komt te werken, of je kinderen krijgt, welke kinderen je krijgt, je ouders, enz)... dat heb je allemaal niet in de hand en daar kies je niet bewust voor... (al denken veel mensen dat wel) die dingen overkomen je en je kunt er alleen in mee gaan.



Ik geloof dat je vrije wil bestaat uit hoé je ermee omgaat. Wil je erin blijven hangen, ga je zitten kniezen in een hoekje, enz. Dát heb je wel in de hand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 21 augustus 2014 @ 15:50:

Ja, ik heb dat ook ooit eens besloten na een diversiteit aan slechte relaties.



Twee maanden later kwam ik mijn huidige man tegen...



Maar misschien juist daardoor, door het idee los te laten, stond ik open voor een goede relatie.



En na vijf jaar huwelijk zie ik ook nog steeds de voordelen in van vrijgezel zijn... Same here! Zowel het tegenkomen van de man als de voordelen zien van het vrijgezel zijn. Soms zou ik zo graag weer een weekje terug willen naar mijn vrijgezellentijd!
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
quote:freemind schreef op 02 september 2014 @ 22:15:

@Iceteapeach @Solomio ik geloof idd dat sommige dingen voorbestemd zijn en dan vooral de 'wezenlijke' life changing' dingen in je leven (wie je ontmoet, met wie je trouwt, waar je komt te werken, of je kinderen krijgt, welke kinderen je krijgt, je ouders, enz)... dat heb je allemaal niet in de hand en daar kies je niet bewust voor... (al denken veel mensen dat wel) die dingen overkomen je en je kunt er alleen in mee gaan.



Ik geloof dat je vrije wil bestaat uit hoé je ermee omgaat. Wil je erin blijven hangen, ga je zitten kniezen in een hoekje, enz. Dát heb je wel in de hand.



Behalve ouders, vind ik alle andere voorbeelden onder toekomst vallen. Niet als voorbestemd.



Ik weet bijv. inderdaad niet wíe ik over een tijd op een werkbijeenkomst zal ontmoeten, dat zullen de aanmeldingen moeten uitwijzen en daar heb ik wel enige invloed op, alleen niet geheel. Hoe zie jij daar iets voorbestemds in?



Met wíe je uiteindelijk trouwt, lijkt me toch een bewuste keuze waar je weldegelijk de hand zelf in hebt. In de meeste gevallen wordt iemand niet de volgende dag ineens getrouwd wakker met een wildvreemde man/vrouw naast zich.



Of je kinderen krijgt: iemand kan ze graag willen maar diegene kan 100% onvruchtbaar blijken of dat het om medische redenen beter is om er niet aan te beginnen. Kan diegene niets aan doen. Ik vind het alleen wel een lastige in combinatie met het woord voorbestemd in dezelfde zin.



En om weer terug te gaan naar geen relatie (meer) willen: lijkt mij een heel bewuste keuze, iets waar je weldegelijk invloed op kunt hebben, of dat nu voor kortere of langere termijn is of de rest van je leven.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 31 augustus 2014 @ 11:10:

Het is een voor een groot gedeelte ook geluk om de juiste te vinden. Ik ken mensen die het alleen goed voor elkaar hebben. Goede baan, koophuis, veel vrienden. Maar die ene man of vrouw niet vinden. Ik twijfel ook aan de uitspraak "op ieder potje past een deksel". Het moet spontaan gebeuren vind ik. Zo ging het bij vriendschappen bij ook. Ik heb 2 vriendschappen door mijn werk gekregen. Dan heb je een andere insteek. Je komt voor het werk en ALS het klikt, is het leuk. De nadruk ligt er niet op. Ik sport en zit ook bij een vriendenkring met als doel vrienden maken. En juist dan lukt het me niet. Je moet juist niet zoeken. Volgens mij komt het of komt het niet.Maar kan het ook niet een aan jezelf liggen! Ik bedoel je kunt ook een beetje moeite doen om jezelf aan anderen aan te passen in plaats van steeds zoeken naar die ene vriend(in) die bij je past, want dan neem je de uitspraak "op ieder potje past een deksel" wel te letterlijk.
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Alle reacties Link kopieren
Bij een goede relatie moet je juist jezelf kunnen zijn en heel weinig aanpassen. Steeds iemand moeten spelen die je niet bent gaat je op den duur opbreken.
Maar je aanpassen is niet absoluut! Natuurlijk moet je de kern van je wezen niet aanpassen. Geen vrienden en familie negeren, hobby's de deur uitgooien, als deurmat fungeren en dingen gaan doen waar je echt niet achterstaat.



Maar je moet je aanpassen als je om normaal om zes uur eet en je geliefde om half zeven thuis is. Het is geen enkele aanpassing aan je kern om een uur later te eten (geliefde moet ook koken ).



Ik ben zelf al jaren gelukkig vrijgezel geweest, maar al een tijdje op de uitkijk. Als het nog even duurt, soit, ik vind het prima zo. Maar ik krijg jeuk als ik lees dat mensen zich ergeren aan stelletjes en doen alsof alle relaties kut zijn. Ik ken zat mensen die gelukkig zijn met elkaar. Als je ze dat niet gunt omdat je dat zelf niet hebt, ben je geen overtuigd vrijgezel.
Nou, van sómmige stelletjes krijg ik wel jeuk, mag dat? 😉 Het is niet zozeer ergeren dan, ik vind zo'n reactie bij mezelf wel leerzaam, omdat het Me bevestigt in wat ik niet wil in een relatie. Best handig om te weten 😄
Alle reacties Link kopieren
quote:sybreed schreef op 11 september 2014 @ 09:58:

Maar je aanpassen is niet absoluut! Natuurlijk moet je de kern van je wezen niet aanpassen. Geen vrienden en familie negeren, hobby's de deur uitgooien, als deurmat fungeren en dingen gaan doen waar je echt niet achterstaat.



Maar je moet je aanpassen als je om normaal om zes uur eet en je geliefde om half zeven thuis is. Het is geen enkele aanpassing aan je kern om een uur later te eten (geliefde moet ook koken ).



Ik ben zelf al jaren gelukkig vrijgezel geweest, maar al een tijdje op de uitkijk. Als het nog even duurt, soit, ik vind het prima zo. Maar ik krijg jeuk als ik lees dat mensen zich ergeren aan stelletjes en doen alsof alle relaties kut zijn. Ik ken zat mensen die gelukkig zijn met elkaar. Als je ze dat niet gunt omdat je dat zelf niet hebt, ben je geen overtuigd vrijgezel.Inderdaad, mis je dan geen man in je leven, dus een persoon van vlees en bloed.
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het altijd goed is om te stoppen met een verslaving. En ik denk ook dat het het altijd goed is om nieuwe mensen te leren kennen en in je leven toe te laten.

Ik kijk nooit met een negatief gevoel terug op mijn singlebestaan

(5 jaar, tweede helft 20). Wel op de tijd dat ik een lange relatie had (de 6 jaar ervoor).
Alle reacties Link kopieren
quote:sybreed schreef op 11 september 2014 @ 09:58:

Maar ik krijg jeuk als ik lees dat mensen zich ergeren aan stelletjes en doen alsof alle relaties kut zijn. Ik ken zat mensen die gelukkig zijn met elkaar. Als je ze dat niet gunt omdat je dat zelf niet hebt, ben je geen overtuigd vrijgezel.Eens!
Alle reacties Link kopieren
Al bijna 30 jaar met dezelfde fantastische man maar als ik alleen kom te staan dan blijft dat zo. Ben te eigengereid, gehecht aan mijn eigen dingen doen en werk te veel om dat nog in te willen passen. Man bromt wel eens voor de grap als ik dat zeg: wil je me weg hebben of zo? Dat is het absoluut niet, hij is mijn thuis en mijn baken maar ik zie dat niet nog een keer gebeuren. Was ik hem niet tegengekomen dan zou ik denk nog alleen wonen (met katten en hondje )
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrannyWeatherwax schreef op 28 september 2014 @ 17:08:

Al bijna 30 jaar met dezelfde fantastische man maar als ik alleen kom te staan dan blijft dat zo. Ben te eigengereid, gehecht aan mijn eigen dingen doen en werk te veel om dat nog in te willen passen. Man bromt wel eens voor de grap als ik dat zeg: wil je me weg hebben of zo? Dat is het absoluut niet, hij is mijn thuis en mijn baken maar ik zie dat niet nog een keer gebeuren. Was ik hem niet tegengekomen dan zou ik denk nog alleen wonen (met katten en hondje )Echte liefde, zeer zeldzaam vooral in deze tijd.
Leef je leven alsof het je laatste dag is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven