Tweeling: Wat is er zo speciaal aan ?

02-09-2014 13:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben jij ook van een tweeling?

Ik ben ontzettend benieuwd naar de beleving van andere tweelingen!



Heb je een speciale band? Of juist niks aparts?

Lijken jullie op elkaar? Wat zijn de overeenkomsten? Wat is je meest spraakmakende tweelingmomentje met je broer/zus? Etc etc
En dit staat op "actueel" omdat..?
Alle reacties Link kopieren
Dat ze op elkaar lijken ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
De 1 eiige dan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tweelingbroer. Wat is er speciaal aan? Ik weet niet, we hebben geen diepere band dan een gewone broer en zus denk ik. We zijn twee heel verschillende types. Wel is het leuk dat we op dezelfde dag jarig zijn. Vroeger maakte mijn moeder onze kleren en dan ik een jurkje en hij een broekje van dezelfde stof. We zaten op de basisschool bij elkaar in de klas. Hij was een populair type en ik een muurbloempje. Hij nam het altijd voor me op.
Ik ben de helft van een gemengde tweeling. Heb zeker een bijzonder band met mijn broer, maar ook met mijn zus, wel anders.



Gelukkig waren mijn ouders niet voor uniseks kleding, vonden dat we 2 verschillende mensen waren en behandelden ons ook als dusdanig.
Is oudere zus van een tweeling ook goed?



Ik zie dat ze een andere band hebben dan dat ik met hen heb. Dat is niet zo raar, ze hebben alles samen meegemaakt, sliepen samen tot hun kleuterjaren, speelden samen, maakten samen ruzie, gingen samen naar school ( werden in groep 6 uit elkaar gehaald door de leerkrachten, wat niet als positief werd ervaren achteraf) , zaten in dezelfde skiklas etc. Hadden niet dezelfde kleren aan, dat vond mijn moeder afschuwelijk.



Ze voelen elkaar op de een of andere manier aan, voelen wanneer de een niet goed in zijn/haar vel zit, terwijl het voor ons ( de rest van het gezin) niet direct duidelijk is. Of dat echt te maken heeft met tweeling zijn, dat weet ik niet. Kan ook aan persoonlijkheden liggen. Wel vind ik het bijzonder om te zien en het heeft me wel eens afgunstig gemaakt dat ik, als 5 jaar oudere zus, in veel zaken toch buiten de boot viel.



Nu ze ouder zijn ( net 21 geworden), hoor ik ook de minder leuke kanten, het altijd gezien worden als een van de twee, ook als is het een twee-eiige tweeling. De sterkere voelde altijd de plicht om de zwakkere te helpen. En dat terwijl we nu zien dat ook de zgn. 'sterkere 'van de twee erg onzeker was en dit haar onzekerheid alleen maar heeft verergerd. Niet dat we dit bewust deden, maar toch. Het was niet altijd makkelijk voor zusje.



En broertje werd achteraf te veel in bescherming genomen. Het was ook meer een zorgenkindje en werd veel meer omzorgd, wat natuurlijk logisch is als je ziet hoeveel moeite een van je kinderen heeft om mee te komen met de andere kinderen.



Al met al wat mindere aspecten, maar ook veel positieve. En ach, we zijn prima terecht gekomen bij liefdevolle ouders die geprobeerd hebben om ons naar eer en geweten op te voeden En met zusje en broertje heb ik een erg leuke band. ( En dat terwijl ik na de geboorte direct vroeg of een van hen teruggestopt kon worden, ik had maar om eentje gevraagd..)
quote:Chantilly21 schreef op 02 september 2014 @ 15:23:

Is oudere zus van een tweeling ook goed?



........



En met zusje en broertje heb ik een erg leuke band. ( En dat terwijl ik na de geboorte direct vroeg of een van hen teruggestopt kon worden, ik had maar om eentje gevraagd..)Daar waar mijn zus altijd zei: ik wil een broertje En een zusje.... (dus die kreeg wat ze wilde )
quote:Naara schreef op 02 september 2014 @ 15:26:

[...]





Daar waar mijn zus altijd zei: ik wil een broertje En een zusje.... (dus die kreeg wat ze wilde )Achteraf ben ik blij dat die mogelijkheid gewoon niet bestond ;) Veel te leuk met z'n drieën!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er een van een eeneige tweeling:



Wat niet leuk is:

Ik was vroeger een kind van uiterste. Of heel boos en verdrietig, of erg blij en gelukkig. Ik maakte veel ruzie, en zocht dit ook een. Mijn zusje deed dit niet, en werd vaak als de leuke, makkelijke en de lieve van ons twee gezien.



Mijn zusje is altijd beter geweest op school. Grotere concentratie, betere tekenvaardigheden, meer doorzetting vermogen en meer motivatie. Rapporten werden (door school) naast elkaar gelegd waarna ik te horen kreeg dat ik net zoals mijn zusje moest doen. Maar, ik had wel de grootste punten verzameling van de klas!



We worden door elkaar gehaald door veel mensen. Erg vervelend, vooral omdat mijn zusje geen hoi terug zegt als mensen haar met mijn naam aan spreken op straat. Collega's denken regelmatig dat ik behoorlijk arrogant ben. Dus kan ik ze elke keer uitleggen dat ze waarschijnlijk mijn tweelingzusje tegen zijn gekomen.



Wat wel leuk is:



Je hebt altijd een maatje. Ik heb nooit een beste vriendin gehad, want ik had mijn zusje al.



We hebben per ongeluk dezelfde bikini,schoenen en truien gekocht. We komen erg geregeld met hetzelfde thuis. Niet altijd even leuk trouwens, maar wel erg grappig.



Een week geleden ging ik naar de kapper om mijn haar (eerst tot ver onder mijn borst) af te laten knippen tot ongeveer schouder hoogte. 2 dagen later komt mijn zusje (ook eerst haar tot onder haar borst) met hetzelfde kapsel thuis.



Voor en nadelen dus!
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 02 september 2014 @ 15:11:

Ik heb een tweelingbroer. Wat is er speciaal aan? Ik weet niet, we hebben geen diepere band dan een gewone broer en zus denk ik. We zijn twee heel verschillende types. Wel is het leuk dat we op dezelfde dag jarig zijn. Vroeger maakte mijn moeder onze kleren en dan ik een jurkje en hij een broekje van dezelfde stof. We zaten op de basisschool bij elkaar in de klas. Hij was een populair type en ik een muurbloempje. Hij nam het altijd voor me op.



Het enige wat ik kan bedenken wat ik niet leuk vond/vind is dat ik weleens werd vergeleken met mijn tweelingbroer. Hij is erg extravert en is altijd een populaire jongen geweest. Heeft lef, durft veel en heeft de lachers vaak op de hand. Ik ben introvert van mezelf en ben veel serieuzer. Ik werd vaak vergeleken met hem en dan werd er gezegd dat ik "ook eens mee moest doen" of iets van die strekking.



Dat heb ik niet altijd als leuk ervaren. Nog steeds niet trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Momenteel 29 weken zwanger van een (vermoedelijke) 1-eiige tweeling, goed om te lezen wat ik als moeder dus vooral nìet moet doen haha. Hetzelfde kleden was ik al niet van plan, en lees nu dat dat ook niet wordt gewaardeerd. Hoop op meer reacties!
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag stond er toch een tijdje terug ook al?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Oh, dezelfde kleren aandoen vonden we niet altijd leuk.

Met klassenfoto's deden we dit vaak wel, wat erg grappige foto's op leverde.



Iris29: Tip: als je echte fotoalbums gaat maken noteer dan wie er op de foto staat ( en wie wie is). Mijn ouders hebben dit bij de meeste foto's ook gedaan. Gelukkig maar, anders wisten we niet wie wie was.

Bij de foto's waarop ze dit niet gedaan hebben weten we niet meer wie wie is. Erg vervelend!
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
Tof om te lezen!

"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen met de helft van een 1-eiige tweeling en ik heb zelf een 2-eiige tweeling (jongen/meisje).



Mijn kinderen hebben een speciale band, hoewel ze ook ruzie kunnen maken samen, zijn ze toch onafscheidelijk. Zijn op school toen ook uitelkaar gehaald, maar dat ging mis, toch weer teruggeplaatst bij elkaar in de klas....en nu gaat het goed. Ze zien elkaar niet staan op school, hij eigen vriendjes, zij eigen vriendinnetjes, maar elkaars aanwezigheid is voldoende



Dan mijn partner de helft van een 1-eiige. Twee broers die elkaar helemaal aanvoelen. Als mijn partner ineens down wordt zeg ik wel eens voor de gein, oh je broer staat zeker zo weer voor de deur, ruzie met zijn partner (die heeft een nogal problematische relatie ....zucht) en jaaaaaaaaaaa hoor, de bel gaat en daar staat hij. Ze voelen elkaars humeur aan en kopen soms echt afzonderlijk van elkaar toch hetzelfde kledingstuk of schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, hoop dat er nog meer volgen



Nog een vraag: waar zouden ouders voor gewaarschuwd moeten worden als er een tweeling op komst is?
quote:ka10 schreef op 03 september 2014 @ 00:03:

Bedankt voor de reacties, hoop dat er nog meer volgen



Nog een vraag: waar zouden ouders voor gewaarschuwd moeten worden als er een tweeling op komst is?Doe je ergens onderzoek voor?
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf

Ik ben zelf ook tweeling en heb me altijd afgevraagd hoe andere erover denken, het ervaren hebben. Met name eigenlijk de minder leuke dingen ?



In het openbaar durft men daar niet eerlijk over te zijn dus mij leek dit een prima manier om het eens te checken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft een tweeling, van nu iets meer dan een jaar. Wat vonden we dat leuk! Ze lijken ook gruwelijk op elkaar. Krijgt de een een tand, dan de dag later de ander precies dezelfde tand. Gaat er een lopen, dan een dag later de ander. Alleen hebben de heren ergens in de baarmoeder blijkbaar al een dispuutje gehad blijkbaar waar wij niks vanaf wisten. De heertjes willen dus helemaal niets van elkaar weten. Net een jaar oud en er is totale desinteresse naar elkaar toe. Zet je er een bij de ander, weet de ander niet hoe snel hij de kuierlatten moet nemen. Bij elkaar in de box? Binnen nog geen minuut oorlog. De een beukt de ander de hersens in met elmo. Aan het spelen met de houten auto's? De een pakt de auto van de ander om hem zo ver mogelijk weg te smijten. Er is nog geen enkel moment geweest dat het 'goed' ging tussen de mannen. Het is zo erg dat ze op het kdv in verschillende babygroepen zijn geplaatst.





Een ouderwets 'ze moeten elkaar niet'.



Als dit doorzet is dit nu niet helemaal wat we van 'gaaf een tweeling! Nu hebben ze altijd elkaar!' Verwacht hadden... .
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Nou gewaarschuwd....niet echt. Maar ik vond het eerste jaar echt een tropenjaar. Maar stond er dan ook grotendeels alleen voor..



Haha ja wel een waarschuwing! Je bent een lopende attractie met een tweeling en bereid je voor op "stomme vragen" zoals oh wat leuk een tweeling? Zijn ze net zo oud?
Alle reacties Link kopieren
quote:just_ikke schreef op 03 september 2014 @ 09:12:

Nou gewaarschuwd....niet echt. Maar ik vond het eerste jaar echt een tropenjaar. Maar stond er dan ook grotendeels alleen voor..



Haha ja wel een waarschuwing! Je bent een lopende attractie met een tweeling en bereid je voor op "stomme vragen" zoals oh wat leuk een tweeling? Zijn ze net zo oud? Dat meen je niet?? Nou ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Haha ja... en dan zei ik wel eens nee deze is 3 maanden ouder. Dan weten ze het even niet meer
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner is de helft van een twee-eiige tweeling. Hij vond en vind het niet leuk. Als kinderen werden ze altijd met elkaar vergeleken. Hij was minder slim, had minder vrienden en was minder sportief dan zijn zus. Hij kreeg dan ook vaak te horen dat hij wat meer zoals zijn zusje moest zijn. Dat constant vergelijken met elkaar heeft hij altijd moeilijk gevonden. Alsof hij zelf niet goed genoeg was. En daar heeft hij tot ver na zijn puberteit last van gehad.



Hij zegt altijd; we zaten toevallig samen in de baarmoeder, maar daar blijft het bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven