Werk & Studie alle pijlers

Waarom

30-08-2014 06:59 78 berichten
Waarom dus. In de jaren 90 werd een huishoudster ineens een interieurverzorgster. Tegenwoordig is iemand op personeelszaken een HR medewerker, een manager noemt men nu een CEO.



Wie heeft er meer voorbeelden en waarom is dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Merisi schreef op 30 augustus 2014 @ 07:05:

leraar werd docent.



woord inflatie.



Mooi term: woordinflatie



In mijn tijd, ahum, oma vertelt, was een leraar een 'kwekeling'.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 30 augustus 2014 @ 08:42:



Werkster - huishoudhygiëniste.

Als ik dat tegen mijn werkster zeg, wil ze acuut 300% loonsverhoging!
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Ik ben professioneel bankhanger oftewel Manager Couching. Voor nu dan hé. Over een maandje of 3 ben ik gepromoveerd tot Chief Executive Move Your Ass: CEMYA
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-08-2014 10:17
Reden: Ongepaste opmerking
% gewijzigd
quote:soetkees schreef op 30 augustus 2014 @ 23:55:

[...]





Mooi term: woordinflatie



In mijn tijd, ahum, oma vertelt, was een leraar een 'kwekeling'.



Nee, dat is niet waar, een kwekeling was een stagair.



(Mooi woord trouwens, kwekeling, als je erover nadenkt.)
quote:Laura80 schreef op 31 augustus 2014 @ 02:12:

En waarom is dit belangrijk?Niet belangrijk, wel grappig om een keer stil te staan bij die belangrijkdoenerij
Inderdaad, een kwekeling! Tegen mensen met het syndroom van Down zeiden we Mongooltjes. En tegenwoordig heten heel veel patiënten ineens cliënten.
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 08:38:

[...]





Een Office Manager is iemand die alles regelt om ervoor te zorgen dat een kantoor lekker draait en van alles is voorzien en daarnaast heeft ze waarschijnlijk ook nog secretariële zaken (voor meerdere personen).En hoe noem je dan iemand die ook alles regelt (of laat regelen), maar daarnaast leiding geeft aan een secretariaat, managementrapportages opstelt en lid is van het MT?
quote:ingelise schreef op 30 augustus 2014 @ 21:22:

Ben het met je eens, eldorado, over one tier/two tier en de benaming van ceo.

Maar volgens mij blijft het zo dat bestuurders geen toezichthouden zoals Nummerzoveel aangaf. Daar reageerde ik met name op.In een one tier structuur zijn de non executive board members de toezichthouders.
Alle reacties Link kopieren
Een tuinman is tegenwoordig een groenvoorziener toch? Of zijn dat alleen die vieze mannetjes van de gemeente tuintjes.
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Alle reacties Link kopieren
Verstandelijk gehandicapten zijn nu mensen met mogelijkheden.
quote:gisellecarterx schreef op 01 september 2014 @ 00:40:

Een tuinman is tegenwoordig een groenvoorziener toch? Of zijn dat alleen die vieze mannetjes van de gemeente tuintjes.



Nee, een tuinman is een Hovenier.

Vroeger was je zuster, nu verpleegkundige
Alle reacties Link kopieren
haha een interieurverzorgster.. ik dacht dat mijn collega een grapje maakte toen ze deze term gebruikte..

ik denk dat veel namen van functies veranderen omdat mensen het denigrerend vinden klinken. en bij sommige andere dingen omdat de functie net een heel klein beetje veranderd is.
12 but mature for my age
Alle reacties Link kopieren
Zuster is met name veranderd toen er ook mannelijke verpleegkundigen kwamen. Dan is zuster een beetje raar, en broeder gebruikte bijna niemand. Die namen kwamen ook nog uit de tijd dat ziekenverzorging vrijwel alleen vanuit de kerk gedaan werd. Vandaar de naam zuster, dat duidt op non (kloosterzuster). Tegenwoordig heeft het niks meer met de kerk te maken, dus zíjn het ook geen zusters meer.

Van sommige termen begrijp ik het wel, die maken meer duidelijk dan de oude versie. En soms is Engels wel handig, zeker in een internationale functie. En soms was het gewoon een manier om personeel tevreden te stellen zonder opslag te hoeven geven. Ach ja, dat heeft ook zijn functie. Wat ik irritanter vindt, zijn de niks-zeggende functies. Manager kan betekenen dat je bij McDonalds achter de kassa staat, en net een paar maanden langer dan je collega's. Of dat je de baas bent van Philips. Met alleen 'ik ben manager' kan ik dus niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:gruffalo schreef op 30 augustus 2014 @ 07:58:

Afgelopen week gehoord: mijn dochter heeft een stagiair in de klas maar zo mogen we het niet noemen. Leraae in opleiding is het nu.



Puur opwaardering van de naamHier zit volgens mij wel degelijk verschil in een LIO, mag al alleen voor de groep staan volgens mij, omdat hij in het laatste jaar zit, een stagiaire mag dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten ons op het werk opeens geen leidster meer noemen, we waren pedagogisch medewerkers. De Crèche werd KDV. De peuterspeelzaal, PDO, (peuterdagopvang) enz.
quote:renate73 schreef op 03 september 2014 @ 07:49:

Wij mochten ons op het werk opeens geen leidster meer noemen, we waren pedagogisch medewerkers. De Crèche werd KDV. De peuterspeelzaal, PDO, (peuterdagopvang) enz.

ja, en de rekeningen gingen omhoog, de aanmeldingen liepen terug, en de faillissementen staan voor de deur.



Ik heb wel eens de indruk dat duurdere namen vooral dienen als camouflage.
En een trainee is toch gewoon een stagiair of heb ik dat mis?
Pedagogisch medewerker stamt al van voor de crisis.

Het dekt de lading gewoon veel beter. Want wat is leidster nou? Ik zie dan vrouwen aan het hoofd van een kinderschare met een gitaar liedjes zingen. Of ritmische gymnastiek doen. Een pedagogisch medewerker draagt zorg voor de pedagogische ontwikkeling van de kinderen. Ze observeert, activeert en draagt eventuele zorgen over aan de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Prada: over het algemeen is een trainee iets heel anders dan een stagair. En stagair is nog met een opleiding elders bezig, een trainee is gewoon in dienst. Het betekent meestal meer dat je in een relatief korte periode op meerdere plekken in een bedrijf gaat werken aan kortere projecten, vaak aangevuld met cursussen of extra mentor-achtige dingen. Het is een beetje alsof je het leren kennen en opklimmen in een bedrijf wat normaal 10 jaar duurt in 2 jaar stopt.
Alle reacties Link kopieren
'Well I think you have to talk with Rob Buitendijk about this, he is our chef buitendienst'



Daarom dus
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 03 september 2014 @ 07:49:

Wij mochten ons op het werk opeens geen leidster meer noemen, we waren pedagogisch medewerkers. De Crèche werd KDV. De peuterspeelzaal, PDO, (peuterdagopvang) enz.

Nu nog wachten tot iemand het woord 'peuter' maar onbeleefd vindt klinken, en daar een politiek correct alternatief voor verzint.



'Zeer minderjarig persoon'.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet wachten tot ouders weer gewoon ' kinderen' hebben ipv kidzzzzz
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
uitverkoop = sale

kinderen= kids

vloeibare make up = foundation

camouflagestift = consealer

rouge = blush

uiterlijk = look

naveltruitje = crop top (hier geleerd)



Ik kan er nog steeds niet aan wennen. En inderdaad...waarom?
Ik vind hier dingen van.
quote:saartjuhzes schreef op 05 september 2014 @ 13:06:

[...]



Nu nog wachten tot iemand het woord 'peuter' maar onbeleefd vindt klinken, en daar een politiek correct alternatief voor verzint.



'Zeer minderjarig persoon'.



oh prachtig.

Dat is inderdaad al in gang gezet met de benamingen voor ouderen.

Eerst waren dat gewoon oude mensen of bejaarden en die woonden in oude mannen- of vrouwenhuis, of bejaardenhuis.

Toen kwam het verzorgings- en verpleeghuis en daar woonden ouderen of senioren.

Nu hebben we het over 'de oudere zorgvrager' (cliënt is alweer niet goed genoeg).

even een lijstje:

baby - pasgeborene/wondertje

peuter - zeer minderjarig persoon (zmp)

kleuter - net-schoolgaand persoon

kind 6-9- weet ik even niet, mag dat gewoon kind blijven?

kind 10-12 - pre-puber

puber 13-17 - pre-adolescent

18 - 21 - adolescent

21-27 - jongvolwassene

28-35 - quarterlifer

36- 50 -halflifer

51-pensioen - pre-pensionado

pensioen-opname verpleegtehuis pensionado

verpleeghuis-tot de laatste levensfase - de oudere zorgvrager

laatste levensfase - de terminale mens



Aanvullingen/andere ideeën welkom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven