Kat is aan het doodgaan..zo zielig

01-09-2014 10:12 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
De hele oude poes van mijn vriend is aan het doodgaan maar hij kan de stap niet maken om haar in te laten slapen. Hoopt steeds dat ze zelf wel zal gaan. Uiteindelijk zal dat ook wel natuurlijk, maar het is zo zielig om te zien.

Ze is nu al dagen echt heel slecht (alleen maar liggen, oogjes vaak nog stukje open, niet eten of drinken, niet echt reageren meer, wegkruipen,etc) en steeds iets nog slechter. Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

Ik heb de dierenarts al een paar keer gebeld voor overleg en die zeggen ook dat het best een tijd kan duren zo, maar ik krijg m niet overtuigd dat het beter is te helpen (eventueel thuis). Elke keer rekt hij het weer.

Als hij werkt rij ik een paar keer heen en weer om water te geven en te kijken hoe ze is. Ik weet niet zo goed wat ik meer kan dan dat



Een paar dagen geleden zij de dierenarts dat ze (nog?) geen pijn heeft...

Op internet gezocht naar argumenten maar meer dan "niet laten lijden" etc vind ik niet en hij houdt vast aan dat er gezegd is dat ze geen pijn heeft. Hij kan dr gewoon niet loslaten :(



iemand nog tips?
quote:GarciaCM schreef op 02 september 2014 @ 12:12:

[...]





Dat zei ik gisteren ook inderdaad, maar was tegen dovemansoren helaas



Sommige verwondingen zijn heel duidelijk, gebroken ledematen, wonden en dergelijke.

Maar wij hebben in de kliniek ook aangereden katten gehad die op het eerste gezicht weinig mankeerden, maar rond bleken te lopen met gescheurde bekkens of een hernia diafragmatica, een scheur in het middenrif waardoor de buikorganen in de borstholte terecht komen. Ze waren wat sloom ja, en aten niet, maar ze leken niet echt heel erg ziek.

Tot je ze onder het rontgenapparaat doorgehaald had.
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 19:47:

[...]





Omdat je volgens sommigen hier "de natuur zijn gang moet laten gaan" Tja, voor degenen die roepen dat mensen ook zo natuurlijk versterven..... haal ze eens van hun infuus, zuurstof, morfine, of legio andere medicatie af, kijken of ze er dan nog zo rustig en "vreedzaam" bij liggen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 02 september 2014 @ 13:06:

[...]





Tja, voor degenen die roepen dat mensen ook zo natuurlijk versterven..... haal ze eens van hun infuus, zuurstof, morfine, of legio andere medicatie af, kijken of ze er dan nog zo rustig en "vreedzaam" bij liggen.....Precies
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 02 september 2014 @ 12:23:

[...]





Sommige verwondingen zijn heel duidelijk, gebroken ledematen, wonden en dergelijke.

Maar wij hebben in de kliniek ook aangereden katten gehad die op het eerste gezicht weinig mankeerden, maar rond bleken te lopen met gescheurde bekkens of een hernia diafragmatica, een scheur in het middenrif waardoor de buikorganen in de borstholte terecht komen. Ze waren wat sloom ja, en aten niet, maar ze leken niet echt heel erg ziek.

Tot je ze onder het rontgenapparaat doorgehaald had.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:miracle75 schreef op 02 september 2014 @ 10:43:

Een dier geeft vaak weinig pijn aan. En waarom geen spuitje? Wij, als mens mogen die keus maken voor ons huisdier.

Mogen? Moeten bedoel je. Dat hoort bij je verantwoordelijkheid.

Een dier mag niet onnodig lijden. Katten hebben 'negen levens', die zetten echt wel door tot ze niet meer kunnen hoor, is dat echter humaan? Neen...



En of dat makkelijk is, nee helemaal niet. Het is zeer pijnlijk. Ik heb het helaas in juli zelf nog moeten beslissen.

Het leek eerst niet zo erg en op te lossen. Tot ik hem de volgende dag op wilde halen en de dierenarts mij belde met de mededeling dat ze hem niet mee wilde geven omdat ik haar dan s'avonds huilend op zou bellen.

Het bleek voor het beestje zo'n langdurige en vervelende behandeling te gaan worden waarbij niet eens zekerheid was dat hij beter zou worden.

Ja ik vond het heel erg dat ik afscheid van hem moest nemen en ik heb heel hard zitten janken, maar ik had toch geen keuze...

Het diertje had al zo veel stress waar die last van had. Dan ga ik hem puur omdat ik hem niet kan missen toch niet opzadelen met nog meer gedoe...



Zo. Einde pleidooi...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 02 september 2014 @ 12:23:

[...]





Sommige verwondingen zijn heel duidelijk, gebroken ledematen, wonden en dergelijke.

Maar wij hebben in de kliniek ook aangereden katten gehad die op het eerste gezicht weinig mankeerden, maar rond bleken te lopen met gescheurde bekkens of een hernia diafragmatica, een scheur in het middenrif waardoor de buikorganen in de borstholte terecht komen. Ze waren wat sloom ja, en aten niet, maar ze leken niet echt heel erg ziek.

Tot je ze onder het rontgenapparaat doorgehaald had.ik werk in het dierenasiel en kom het helaas bij ons ook vaak tegen. Een kat kan zoveel pijn verdragen,ongelooflijk. En vreselijk tegelijk. Soms spinnen ze zelfs en liggen er rustig bij. Maar spinnen doet katten helaas ook vaak uit paniek.
Goed. Dieren mogen dus niet onnodig lijden. Allemaal vegetariërs hier dus?
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft er toch niks mee te maken? Het gaat hier over een zieke kat, niet over een koe of varken eten. Het wel of niet eten van andere dieren (een kat eten wij hier niet) is een totaal andere discussie die hier helemaal niet thuis hoort.



Als ik koeien, kippen of varkens zou houden en het beest wordt ziek krijgt die ook gewoon een spuitje als het leven niet meer leuk is voor het dier.
Wat een non-discussie. Sorry.



Bij elk dieren-wissewasje roept hier iedereen heel hard; Je moet naar de dierenarts gaan. Ga nú. Niet wachten.



Deze kat is bij de dierenarts geweest. Meerdere keren zelfs. De dierenarts geeft aan dat ze geen pijn heeft. Niemand hier op het forum heeft de kat gezien en toch weet iedereen het beter dan de dierenarts.



Op een paar uitzonderingen na is iedereen van mening dat het dier absoluut pijn heeft. Maar een kat van pakweg 18 jaar oud ligt het liefst in een mandje, sjokt naar een bakje om wat te eten of te drinken en duikt dan weer lekker in zijn mandje. Moet je er daarom maar een spuitje in mikken?



Waarom vertrouwt hier niemand op het oordeel van de arts??
Alle reacties Link kopieren
quote:Kkaat schreef op 01 september 2014 @ 10:12:

Ze is nu al dagen echt heel slecht (alleen maar liggen, oogjes vaak nog stukje open, niet eten of drinken, niet echt reageren meer, wegkruipen,etc) en steeds iets nog slechter. Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

Exces, op zich heb je gelijk. Ik heb een kat van 20 die inderdaad alleen maar slaapt, vreet en poept. Af en toe loopt ze nog eens een rondje door de tuin en een aai en knuffel weet ze ook nog te waarderen.



Mijn kat is er nog niet aan toe om dood te gaan. Deze kat wel. In mijn ogen dan. Het wel of niet hebben van pijn doet er dan niet meer toe.
Geen van mijn (voormalige) werkgevers zou een kat op deze manier door laten lopen. Dit is niet gewoon een ouwe kat, maar een stervende kat, die niet meer zelf eet.

Een kat die niet meer eet is gedoemd binnen een paar dagen een nare dood te sterven. Ze krijgen dan leververvetting. Als je een kat tijdens een stervensproces, wat zo "natuurlijk" zou heten te zijn, blijft dwangvoeren, rek je dat proces. Heel natuurlijk.



Daarnaast heeft die dierenarts de kat wel gezien, maar de laatste dagen(ik mag hopen dat het beestje inmiddels is overleden) is er alleen maar telefonisch contact geweest. Dan moet je af gaan op wat het baasje zegt en niet op wat je zelf ziet en ondervindt.
quote:Deedot schreef op 03 september 2014 @ 08:05:

Dat heeft er toch niks mee te maken? Het gaat hier over een zieke kat, niet over een koe of varken eten. [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-09-2014 12:23
Reden: Off-topic
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 03 september 2014 @ 09:15:

[...]





Zeker wel. Heel veel dieren lijden alleen maar hun hele leven lang, alleen om op ons bord te belanden. En dan niks geen spuitje hoor. Gek dat dat wel oké is.Ja, je hebt gelijk. Er is veel dierenleed. Maar daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over 1 specifieke kat die ziek is. Niet over het leed van dieren die we opeten. En nee, dat dierenleed is niet oke. Net zo als het leed van deze kat niet oke is.
Maar het is natuurlijk een beetje raar om hier hoog van de toren te blazen over een kat die aan het doodgaan is en waar de DA bij betrokken is - en vervolgens wel 's avonds plofkip op je bord te hebben of scharrelei te koken.
quote:lilyofthevalley schreef op 03 september 2014 @ 09:52:

Maar het is natuurlijk een beetje raar om hier hoog van de toren te blazen over een kat die aan het doodgaan is en waar de DA bij betrokken is - en vervolgens wel 's avonds plofkip op je bord te hebben of scharrelei te koken.Vind je? Een huisdier is je huisgenoot, een beest waar jij voor moet zorgen en verantwoordelijk voor bent. Andere dieren hebben daar niks mee te maken.
Kan het ook wel verder gaan trekken; waarom krijgen dieren water, voer en medische zorg terwijl er in andere landen mensen sterven van de honger en het ontbreken van water en zorg?

Beetje raar om zo hysterisch te doen over dieren terwijl er verderop mensen sterven.
quote:vivamila schreef op 03 september 2014 @ 09:58:

[...]



Vind je? Een huisdier is je huisgenoot, een beest waar jij voor moet zorgen en verantwoordelijk voor bent. Andere dieren hebben daar niks mee te maken.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-09-2014 12:22
Reden: Off-topic
% gewijzigd
quote:lilyofthevalley schreef op 03 september 2014 @ 10:29:

[...]





Trek dat nu eens door naar kinderen. Dan telt het zeker niet meer? Wat maakt iedereen zich dan druk om die kat die niet hun verantwoordelijkheid is en waar ze niks mee te maken hebben?

Nou nee, m'n punt is juist dat dat doortrekken weinig zin heeft. Dat je van alles bij elk onderwerp kan halen om het topic en de reacties te relativeren en/of als raar te bestempelen. Dat schiet niet op.



Topic gaat over huisdier dat op sterven ligt. Niet over kipkluifje op m'n bord of kindermishandeling.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-09-2014 12:21
Reden: Off-topic
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eigenlijk wel eens met de mensen hier die zich afvragen waarom je deze kat per se een spuitje zou moeten geven.

Kat is oud en waarschijnlijk aan het doodgaan, maar heeft volgens dierenarts geen pijn. En toch zijn er hier forummers die deze kat nog nooit hebben gezien, maar wel zeker weten dat het beest enorme pijn heeft en dat het dierenmishandeling is om 'm zelf te laten sterven.

Waarom kan zo'n beestje niet gewoon in zijn vertrouwde omgeving, op zijn eigen tijd doodgaan?

En waarom 'moet' die kat wel pijn hebben? Hij is oud en waarschijnlijk al half niet meer op deze wereld. Gewoon aan het 'versterven', zoals sommigen hier al noemen. En daarnaast hebben dieren een heel andere pijnperceptie dan mensen.



Ben het er wel mee eens dat je de kat gewoon zijn gang moet laten gaan en niet moet dwangvoeren etc.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij in juni onze hond hebben laten inslapen, zeiden we nog tegen de DA dat het zoveel makkelijker was geweest als hij dood in zijn mand had gelegen. De DA zei toen dat dat bijna nooit gebeurt en als het wel gebeurt, is het vaak zo dat die mensen het dier veel te lang door hebben laten lopen.

Ook al heeft de kat geen pijn, hij heeft toch ook geen fijn leven meer zo? Doodgaan omdat je niet meer eet en drinkt, lekker hoor! Wij hebben de mogelijkheid om ze niet langer in wat voor opzicht ook te laten lijden en dat zou ik dan ook altijd voor mijn huisdier over hebben.

Ik hoop als ik er zelf ooit zo voor lig, dat ik dan niet langzaam moet wachten tot ik uiteindelijk dood ben. Want volgens mij wil niemand dat...
quote:Lughnasadh schreef op 03 september 2014 @ 09:14:

Geen van mijn (voormalige) werkgevers zou een kat op deze manier door laten lopen. Dit is niet gewoon een ouwe kat, maar een stervende kat, die niet meer zelf eet.

Een kat die niet meer eet is gedoemd binnen een paar dagen een nare dood te sterven. Ze krijgen dan leververvetting. Als je een kat tijdens een stervensproces, wat zo "natuurlijk" zou heten te zijn, blijft dwangvoeren, rek je dat proces. Heel natuurlijk.



Daarnaast heeft die dierenarts de kat wel gezien, maar de laatste dagen(ik mag hopen dat het beestje inmiddels is overleden) is er alleen maar telefonisch contact geweest. Dan moet je af gaan op wat het baasje zegt en niet op wat je zelf ziet en ondervindt.+ een miljoen of zo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven