onvolkomen stuitligging

03-09-2014 03:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kregen we te horen dat onze zoon in een onvolkomen stuitligging ligt.

Erg geschrokken, maar voor de rest doet hij het erg goed. Straks naar verloskundige om te kijken wat ze voor ons kunnen doen. Ik ben toch wel iets gespannen en de a.s papa al helemaal. Ik moet nog vier weken en drie dagen. Ben benieuwd naar wat ze straks te zeggen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van zwangerschappen, maar wil je toch even een hart onder de riem steken! Succes straks!
Alle reacties Link kopieren
Sorry verkeerde poppetje erbij geplakt...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viggotje, mijn zoontje lag ook in een onvolkomen stuitligging.

Met 37 weken een draaipoging geprobeerd, maar deze mislukte. Mijn keuze stond gelijk vast om het vaginaal te proberen.

Super bevalling gehad en het is gelukt. Het enige was dat de gynaecoloog mij heeft ingeknipt. Voel je niet tijdens een wee.

Ben nog steeds heel blij dat ik vaginaal heb gekozen.



Ik werd met 36 weken overgedragen aan de klinisch verloskundige in het ziekenhuis. Na de mislukte draaipoging kregen we een gesprek (later in de week) over de bevalling en de keuze

ligt bij jou.



Maak je geen zorgen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
PS. Ga echt op jouw eigen gevoel af.
Alle reacties Link kopieren
Op je gevoel afgaan klinkt heel leuk, maar ik zou in zo'n geval toch echt de mening van de gynaecoloog willen weten, omdat hij nu eenmaal de deskundige is.

Zeker bij een eerste kindje.
Alle reacties Link kopieren
Eens met dubbeltje. Heb weleens gehoord van een vrouw die per sé vaginaal wilde bevallen van een stuitligging (tegen het advies van de deskundigen in) en door complicaties en zuurstofgebrek is het kind blijvend beschadigt. (Ik weet zo niet meer hoe of wat precies)
Komt wel goed, schatje!
Ik ben achteraf heel blij dat ik het advies van de gynaecoloog niet heb opgevolgd. Dat advies druiste ook volledig tegen mijn eigen gevoel in. De beste man was overigens ook nog heel kwaad dat ik niet wilde wat hij wel wilde.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet wordt tegenwoordig bij een stuitligging geadviseerd een keizersnee te doen, zeker als het een eerste kind is.

Dat advies is er natuurlijk niet voor niets, maar is wel gebaseerd op statistieken en statistieken zeggen nou weer niets over een individueel geval.



Dus dat een vaginale bevalling goed verloopt bij een stuitligging wil natuurlijk niet zeggen dat vaginaal bevallen de beste keuze is.



Hierin afgaan op je gevoel vind ik wel het slechtste advies wat je iemand kunt geven.

Ga vooral af op de adviezen van de deskundigen, want je gevoel is in dit soort zaken een slechte raadgever.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad, hier heeft je gevoel niks over te zeggen. Laat het over aan degene die weten waar ze het over hebben (verloskundige, gynaecoloog).
Het advies een keizersnee of niet wisselt per zoveel jaar. Mijn oudste dochter is bijna 9 jaar geleden geboren en toen mijn vliezen braken bleek dat ze in onvolkomen stuit lag. Omdat ze een klein hoofdje had en niet zo groot was (gelijk echo gehad) was de gyn voor een vaginale bevalling. Dat hebben we geprobeerd en dat ging heel goed. In 3 1/2 uur is ze geboren.

Laat je goed informeren.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Solomio, er is gewoon aangetoond dat een keizersnede bij stuitligging minder vaak zorgt voor complicaties bij de baby dan vaginaal bevallen.



Hoeveel weken ben je zwanger TO? Ken toevallig 2 mensen waarbij de baby met 35 weken nog is gedraaid zonder versie (wwn heeft acupunctuur gedaan, geen idee of dat heeft geholpen). Versie is geloof ik bij een eerste ik ongeveer 1/3 van de gevallen succesvol.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 03 september 2014 @ 08:11:

Het advies een keizersnee of niet wisselt per zoveel jaar. Mijn oudste dochter is bijna 9 jaar geleden geboren en toen mijn vliezen braken bleek dat ze in onvolkomen stuit lag. Omdat ze een klein hoofdje had en niet zo groot was (gelijk echo gehad) was de gyn voor een vaginale bevalling. Dat hebben we geprobeerd en dat ging heel goed. In 3 1/2 uur is ze geboren.

Laat je goed informeren.Nou, volgens mij niet. Volgens mij is in de loop van de afgelopen jaren steeds betrouwbaarder aangetoond dat een keizersnee veiliger is bij een stuitligging en wordt dus het advies voor een keizersnee steeds duidelijker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat Solo zegt.



Keizersnede is alleen ingrijpender voor de moeder, vandaar dat ze voorheen vaginaal adviseerde. Sterftecijfer is een heel stuk gedaald nu men steeds vaker keizersneden uitvoeren.

Kan je ook allemaal aan de gyn vragen en terug vinden online.

Succes met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 35 wk en 4 dagen.

Wordt dus mss ziekenhuisbevalling als ie niet draait....



Vriend vindt het erg moeilijk allemaal en heeft me wakker gehouden tot 5u en ik ben er nu alweer uur uit. Hij lijkt nu minder gespannen en heeft me voor straks de opdracht gegeven om lekker even de stad in te gaan met mijn moeder voordat we naar vk gaan.



Ga ik straks ook lekker doen. Is afleiding óók voor mijn moeder die herstellende lijkt van diepe depressie waar ze hopelijk spoedig uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon lag ook in stuit. Ze hebben tot 2 keer toe geprobeerd hem te draaien. Niet gelukt.

Ik ben natuurlijk bevallen en heb een super bevalling gehad!

Advies kan ik je niet geven verder, maar als je vragen hebt, dan mag je ze natuurlijk stellen.
Alle reacties Link kopieren
Bij 36 weken zwangerschap bleek mijn zoon ook in een stuit te liggen. Een week later geprobeerd te draaien. De draaipoging op zich viel mij mee, maar daarna voelde ik het kindje niet meer. Schijnt wel vaker voor te komen. Maar maakte mij erg onzeker. Ik mocht daarna elke dag naar het ziekenhuis om te checken. Draaipoging was overigens mislukt. Vaginaal bevallen was voor mij geen optie. Gezondheid van mijn zoon vond ik het allerbelangrijkst. Dat ik daarna zelf langer moest herstellen was voor mij van ondergeschikt belang. Onze zoon is uiteindelijk geboren via een geplande keizersnede in week 39. Blij dat ik voor deze optie heb gekozen
Keizersnede.

Hier een onderzoek van het UMC:



http://www.umcutrecht.nl/ ... iger-bij-stuitligging.htm
quote:viggotje schreef op 03 september 2014 @ 08:32:

Ik ben nu 35 wk en 4 dagen.

Wordt dus mss ziekenhuisbevalling als ie niet draait....



Vriend vindt het erg moeilijk allemaal en heeft me wakker gehouden tot 5u en ik ben er nu alweer uur uit. Hij lijkt nu minder gespannen en heeft me voor straks de opdracht gegeven om lekker even de stad in te gaan met mijn moeder voordat we naar vk gaan.



Ga ik straks ook lekker doen. Is afleiding óók voor mijn moeder die herstellende lijkt van diepe depressie waar ze hopelijk spoedig uitkomt.

Vriend vindt het erg moeilijk allemaal? Kom op zeg, zo'n drama is het nu ook weer niet. Mijn dochter heeft ook tot 36 weken in stuit gelegen maar echt niet dat mijn man of ik daar wakker van heb gelegen. Het is niet ideaal maar verder verre van ernstig.



En daarnaast: luister naar de professionals en weeg goed alle voors en tegens tegen elkaar af. Ikzelf weet dat als ik de keuze zou hebben, ik in jouw situatie voor een keizersnee zou kiezen.
1 op 80 houd blijvende ernstige schade aan een stuitbevalling over.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens kunnen googelen op moxa-therapie.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal alvast.

Ik laat jullie vanmiddag weten wat er uitgekomen is bij de vk. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Bij een gewone stuitligging ligt de baby met de billen in het geboorte kanaal en de benen netjes bij elkaar. In dit geval is er vaak een keuze tussen een natuurlijke bevalling of een keizersnede. Thuis bevalling wordt dan niet meer gedaan.



Bij een incomplete stuit liggen de benen niet netjes naast elkaar. In dit geval is een natuurlijke bevalling geen goed idee en wordt er altijd voor een keizersnede gekozen.



Het mooiste is natuurlijk wanneer de baby nog in de baarmoeder gedraaid kan worden zodat deze met het hoofdje naar beneden ligt, zodat het een vaginale bevalling kan worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Waar heeft je vriend het dan zo moeilijk mee? Jullie kindje ligt verkeerd om, er is toch geen diagnose gesteld verder? Ik vraag me af of jullie wel weten wat een stuitligging inhoudt (dit klinkt onaardiger dan dat ik het bedoel).



De opties zijn toch ook duidelijk?

-moxatherapie/acupunctuur etc

-een draaipoging





Ik heb een draaipoging gehad, was een helse pijn en niet gelukt. Heb voor een keizersnede gekozen, dat was ook het advies van de gynaecoloog. Achteraf ook erg blij mee want ons kindje bleek een soort van vast te zitten onder mijn ribben.
Ja vraag me af waar vriend het moeilijk mee heeft?

Het gaat er om dat het kindje er heel uitkomt.. meer niet! Kindje is verder gezond dus welke zorgen heeft hij dan?



En dat hoeft hij niet eens te doen of te ondergaan die keizersnede, dat ben jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven