Voedselbank zet gezin op zwarte lijst

03-09-2014 07:44 742 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin uit Spijkenisse moet de komende weken maar zien hoe het aan genoeg eten komt. De lokale Voedselbank heeft hen op de zwarte lijst gezet, toen die erachter kwam dat de familie eten - gratis - op internet aanbood.



Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank

De buren zijn intussen bijgesprongen. Zij kopen extra spullen voor het echtpaar en de drie kinderen.



Dani, zoals de 32-jarige vrouw van het gezin zich noemt, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. 'We kregen in ons wekelijkse voedselpakket zo vreselijk veel fruit en groente, dat we dat echt niet op konden. Omdat het tegen m'n principe is het weg te gooien, besloot ik het op een weggeefhoek op internet aan te bieden.'



Dat leverde in een uur zestig reacties op. 'Ik las zulke schrijnende redenen waarom mensen het wilden hebben, dat mijn man en ik uiteindelijk besloten het te geven aan twee mensen die het hard nodig hebben.'



Maar bij de Voedselbank kwam de leiding erachter dat er eten was weggegeven via internet. Omdat dit tegen de regels is, kreeg het stel te horen dat het voortaan geen voedselpakketten meer krijgt. 'Maar die hebben we hard nodig,' zegt Dani. 'We hebben een pak ellende achter de rug. Ik raakte m'n baan kwijt. We moesten ons huis verkopen, wat niet lukte, waarna er een veiling kwam die ons een restschuld van hier tot Tokio opleverde. We zitten nu in de schuldsanering. Mijn man werkt zich drie slagen in de rondte, maar we hebben nauwelijks een cent te makken.'



Het besluit van de Voedselbank zorgde voor een storm van verontwaardiging. 'We krijgen zulke lieve en hartverwarmende reacties, regelmatig lopen de tranen over m'n wagen. Maar ik maak me ook zorgen. Want we krijgen nu alle hulp, maar hoe is het in december, hoe is het in februari?'



Dani hoopt dat de Voedselbank met de hand over het hart wil strijken. 'Ik heb vreselijk spijt. Als ik had kunnen vermoeden wat er nu allemaal gebeurt, had ik dit nooit gedaan.'



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank zegt dat het gezin 'hartstikke fout' is geweest. 'Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.'



De regels zijn volgens de Spijkenisser helder. 'Er moet structuur zijn. Ik ben blij dat ze zeggen dat ze spijt hebben, want wat ze hebben gedaan, kan niet. Wij zijn nu nog op vakantie, over twee weken moeten we maar eens met elkaar om de tafel gaan.'



Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... n-dat-eten-weggeeft.dhtml



Terecht of een te zware maatregel?
Een waarschuwing was netter geweest...
Wat een gezeik om niks. Die mensen kwamen in aanmerking voor dat pakket. Daar zijn vast regels voor. Wat ze er vervolgens mee doen zou Anco een rotzorg moeten zijn.
Typisch gevalletje van een man die ver boven zijn bevoegdheden handelt. Haantjes gedrag vind ik het.
Benieuwd of wie er daadwerkelijk die voedselbank bekostigen het hier mee eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben dus liever dat de mensen dingen die over zijn weg gooien ipv weggeven.



Ik zou het wel begrijpen als de mensen de producten proberen te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Leuke is, dat er bij deze voedselbank (in Spijkenisse) ook mensen rondlopen, die een eigen paard hebben en elke paar maanden een andere auto, maar dat mag wel van Arco.
Overdreven reactie, bah!
Alle reacties Link kopieren
ik vind eigenlijk heel netjes van ze. Misschien niet heel handig..maar ze geven toch geen pakken macaroni weg ofzo.



waarschuwing had meer op zijn plaats geweest.
A woman with class is timeless
Wat een paternalistisch gedoe weer. Komt die man ook bij alle gezinnen controleren of ze hun spruitjes wel netjes opeten?
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 03 september 2014 @ 07:51:

Leuke is, dat er bij deze voedselbank (in Spijkenisse) ook mensen rondlopen, die een eigen paard hebben en elke paar maanden een andere auto, maar dat mag wel van Arco.



Nou, die hoeven dan de eerste maanden geen vlees in het pakket.

Laten ze eerst dat paard maar opeten.
Aangenomen dat de regels vooraf goed en duidelijk bekend waren: terecht.
Op hun site kan ik niks vinden over een verbod op het weggeven van een paar overtollige appeltjes.
Ik vind ook dat een waarschuwing genoeg zou zijn geweest. Daarnaast vind ik het ook wel logisch wat ze gedaan hebben, het is te veel en dat hebben ze weggegeven, zoals de voedselbank ook doet.
Dus als je eten weggeeft aan mensen die niet genoeg of bijna niet te vreten hebben heb jezelf geen vreten meer.
Alle reacties Link kopieren
Als ze nou consequent elke week hun volledige pakket weggaven, dan zou ik op zich Anco wel begrijpen.

Maar het overtollige groente en fruit? Dat mogen ze toch lekker zelf weten.

(Hoe kan dat trouwens overtollig zijn? We eten over het algemeen veel te weinig groente en fruit)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het zouden verkopen kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar ze geven het weg. Had ze dan gewaarschuwd dat dat niet mocht. Dan hadden ze het zelf beter kunnen benutten (soep maken, smoothies, invriezen) of niet publiekelijk weg kunnen geven
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Is dat echt de enige reden?

Dan vind ik het echt een machtspelletje.

Voedselbank geeft dus blijkbaar teveel eten weg, kunnen ze beter daar even naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ze hadden het toch gewoon aan kunnen geven bij de voedselbank, dat ze teveel groente en fruit krijgen? Of gewoon meteen teruggeven .....

Hier bij de voedselbank zijn wel eens blikken erwtensoep. Daar zitten stukjes rookworst in. Moslims mogen dat niet, die willen dat niet, dan is het gewoon: jammerdebammer, voor jou 10 andere gezinnen die graag een extra blik erwtensoep willen .....

Voedselbanken zijn nu eenmaal afhankelijk van wat ze binnenkrijgen; ik heb ook wel eens mensen horen klagen over 5 zakken patat per week. Dat lijkt me een stuk minder gezond dan groente en fruit!
Nee, de VB geeft niet teveel eten weg, maar ze hebben geen invloed op de samenstelling van de pakketten. Het kan dus inderdaad zijn dat er op een goeie dag een tuinder langskomt die een paar wagonladingen andijvie komt afstorten, en dan krijgen alle VB-cliënten een berg andijvie in hun pakket. En dan moet je maar net de mogelijkheden hebben om die te verwerken en te bewaren (blender, vriezer), anders is de zaak na twee dagen verlept en dan kun je het inderdaad beter weggeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 03 september 2014 @ 08:11:

Als ze nou consequent elke week hun volledige pakket weggaven, dan zou ik op zich Anco wel begrijpen.

Maar het overtollige groente en fruit? Dat mogen ze toch lekker zelf weten.

(Hoe kan dat trouwens overtollig zijn? We eten over het algemeen veel te weinig groente en fruit)



Misschien blijft daarm het fruit over. Of kan het te maken hebben met de boycot van Rusland?



Hoe dan ook, ik vind het schandalig. Deze mensen hebben kennelijk nooit eerder zoiets gedaan, en geven uit de goedheid van hun hart de spullen weg, in plaats van weggooien of weg laten rotten.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:Broedkippetje schreef op 03 september 2014 @ 08:11:

Als ze nou consequent elke week hun volledige pakket weggaven, dan zou ik op zich Anco wel begrijpen.

Maar het overtollige groente en fruit? Dat mogen ze toch lekker zelf weten.

(Hoe kan dat trouwens overtollig zijn? We eten over het algemeen veel te weinig groente en fruit)



Op dit moment is er een overschot, door de boycot van Rusland als de kranten kloppen. Ze hadden de tomaten eerst willen vernietigen maar hebben uiteindelijk besloten om ze aan de voedselbanken te doneren.



Maarja, die willen verse spullen natuurlijk geen wekenlang opslaan, daar hebben ze de capaciteiten niet voor. Dus ik kan me voorstellen dat je als gezin in je voedselpakket nu heel veel groente en fruit vindt. En als je niet de mogelijkheid hebt om dat op de juiste manier te bewaren, dan houdt het op. Wij kopen simpelweg een nieuwe diepvries als dat nodig is. Maar als je gebruik moet maken van de voedselbank, kan dat niet.



Het is goed dat er regels zijn. Ik maak deel uit van zo´n weggeefhoek en soms worden dingen gratis opgehaald die je vervolgens op marktplaats weer tegenkomt. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Maar als een ander er achteraf toch niks mee kan, of nog iets over heeft, en dat weer weggeeft, dan is daar toch niets mis mee.



En dan ijskoud melden; ik ben nu op vakantie......



Eikel.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat van die 'vakantie' vind ik ook schandalig.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:renate73 schreef op 03 september 2014 @ 07:51:

Leuke is, dat er bij deze voedselbank (in Spijkenisse) ook mensen rondlopen, die een eigen paard hebben en elke paar maanden een andere auto, maar dat mag wel van Arco.

Elke paar maanden? Zeker weten? Denk je dat de mensen die jij beschrijft ala goosch gezin zich verlaagt tot het ophalen van een lullig pakketje? Sorry, geloof er geen moer van.



Ik vind het jammer dat dit zo gelopen is, ik gun het gezin uit de OP hun pakket. Ik vind wel dat ze onhandig gehandeld hebben, ze hadden beter even kunnen vragen wat ze met hun overtollige spulletjes konden doen.
Laat ik voorop stellen dat die mensen wel netjes handelden door het eten niet weg te gooien. Maar ik denk dat ze dan beter bij de voedselbank hadden kunnen aangeven dat ze teveel kregen. Wat ik overigens zeer vreemd vind... dat er zóveel eten in een pakket zit, dat je het als gezin niet op kunt, zeker als ze zeggen dat ze het pakket echt wel nodig te hebben. Beetje raar. Maar goed, de voedselbank heeft regels, zij bepalen wie wel wat krijgt en wie niet en die mensen geven zomaar wat weg, zonder te checken waarschijnlijk. En waarom onder een schuilnaam? Ze hadden dus blijkbaar wel in de gaten dat het niet helemaal correct was wat ze deden. Het klinkt misschien wat bekrompen allemaal en een waarschuwing was meer op zijn plek geweest, maar aan de andere kant; neem het dan niet aan, als het teveel is. Dan kan de voedselbank andere mensen blij maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven