Geld & Recht alle pijlers

terugbetalen huurtoeslag

06-09-2014 23:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de logica dat bij de definitieve berekening blijkt dat je een gedeelte van ontvangen huurtoeslag 2013 terug moet betalen omdat het inkomen van het hele jaar word meegerekend terwijl je in augustus in de woning bent gaan wonen en dus maar 5maand huurtoeslag hebt ontvangen? Ik vind dat een beetje raar eigenlijk en helemaal dat bij de ouders dit zelfde jaarinkomen ook word meegerekend voor de definitieve berekening 2013 en ook een gedeelte terug moeten betalen terwijl je daar maar 7maand hebt gewoond dat jaar.

Dus het jaarinkomen word 2keer meegerekend als inkomen.
Alle reacties Link kopieren
mischien even met de papieren waar dit opstaat naar het juridisch loket? is gratis en er even naar laten kijken is nooit verkeerd.

mischien dat ze je uitleg kunnen geven hierover.
Alle reacties Link kopieren
Als je dus een schatting jaarinkomen opgeeft voor de berekening huurtoeslag en je ontvangt de definitieve berekening van de belasting dat je 2 van de 5 maand ontvangen huurtoeslag terug moet betalen hoe komen ze dan aan de gegevens dat het inkomen anders is als je geen wijziging van inkomen hebt doorgegeven.



Dan lijkt het mij dat het automatisch gaat en je geen wijzigingen hoeft doortegeven voor de toeslagen.



(Dit is een reactie op de reacties en niet of de berekening klopt dat moet ik nog nakijken )
Alle reacties Link kopieren
quote:wilmaiy schreef op 07 september 2014 @ 11:50:

Als je dus een schatting jaarinkomen opgeeft voor de berekening huurtoeslag en je ontvangt de definitieve berekening van de belasting dat je 2 van de 5 maand ontvangen huurtoeslag terug moet betalen hoe komen ze dan aan de gegevens dat het inkomen anders is als je geen wijziging van inkomen hebt doorgegeven.



Dan lijkt het mij dat het automatisch gaat en je geen wijzigingen hoeft doortegeven voor de toeslagen.



(Dit is een reactie op de reacties en niet of de berekening klopt dat moet ik nog nakijken )

De belastingdienst haalt deze gegevens uit de polisadministratie.



De polisadministratie is een grote database waarin alle inkomensgegevens, contractverhoudingen en dergelijke worden vastgelegd.



Je moet het zo zien, alle werkgevers zijn verplicht loonaangifte te doen bij de belastingdienst, de belastingdienst geeft alle gegevens door aan het uwv. Het uwv beheert namelijk de polisadministratie. Vervolgens levert de polisadministratie de gegevens weer aan het CBS, de belastingdienst, het uwv zelf, en dergelijke.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat jij huurtoeslag ontvangt, weet de belastingdienst niet hoe hoog jouw jaarinkomen uiteindelijk zal zijn. Dit wordt pas duidelijk na afloop van het jaar.



Na afloop van het jaar ontvangt de afdeling van de belastingdienst die zich bezig houdt met de huurtoeslagen jouw inkomensgegevens over dat jaar uit de polisadministratie en volgt de definitieve berekening.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder hier gezegd, moet je het jaar 2013 in gedeeltes splitsen.



Het eerste gedeelte is januari t/m juli. In deze periode is er sprake van maar één huurtoeslag, namelijk die van jouw ouders. Alle inkomens van medebewoners tellen mee. Voor inwonende kinderen onder de 23 is er een bepaald bedrag vrijgesteld.





Vanaf augustus telt jouw inkomen voor de berekening van de huurtoeslag van je ouders niet meer mee.

Als ik het goed begrijp is één van de kinderen/medebewoners in 2013 gaan werken en het totale inkomen van het gezin in deze periode gestegen, terwijl de huurtoeslag is berekend over het inkomen zonder deze (bij)verdiensten.



Het kan ook zijn dat jouw inkomen is gestegen, waardoor in de eerste periode t/m juli het totlae gezinsinkomen hoger uitkomt.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
het is duidelijk wat er gezegd word en dacht ook dat het zo was.

daarom op dit forum deze vraag omdat het hele jaarinkomen van kind 21 bij bijde berekeningen is meegerekend.

Dat klopt dus niet.

Het inkomen van kind 18 is ook totaal meegerekend bij ouder dus geen vrijstelling bij jonger dan 23.

Ook dit klopt dus niet.

Inkomen ouder is niet omhoog gegaan.

Als de belasting uitgaat van de polisadministratie moet je er toch vanuit kunnen gaan dat het klopt en dat ze de juiste regels hanteren.

dat is dus niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilmaiy schreef op 07 september 2014 @ 13:24:

het is duidelijk wat er gezegd word en dacht ook dat het zo was.

daarom op dit forum deze vraag omdat het hele jaarinkomen van kind 21 bij bijde berekeningen is meegerekend.

Dat klopt dus niet.

Het inkomen van kind 18 is ook totaal meegerekend bij ouder dus geen vrijstelling bij jonger dan 23.

Ook dit klopt dus niet.

Inkomen ouder is niet omhoog gegaan.

Als de belasting uitgaat van de polisadministratie moet je er toch vanuit kunnen gaan dat het klopt en dat ze de juiste regels hanteren.

dat is dus niet het geval.

Als ik het goed begrijp kloppen de inkomens dus wel, alleen denk jij dat er bij de berekening geen rekening is gehouden met de vrijstelling.



Ik denk dat het zo is dat er uitgegaan wordt van het totale toetsingsinkomen, dus inclusief het inkomen van je zusje, maar dat bij de berekening rekening gehouden wordt met de vrijstelling. Dus de eerste ¤ 4.627 telt niet mee.



Wat is het inkomen van je zusje?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
En wat bedoel je dan met kind 21, ben jij dat dan?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Het toetsingsinkomen van een kind jonger dan 23 jaar wijzigt niet door de vrijstelling van € 4626 per jaar. (zie Francella) Het programma dat de huurtoeslag berekent houdt wel rekening met deze vrijstelling. Het een en ander is na te gaan door de inkomens- en leeftijdgegevens in te voeren in de proefberekening toeslagen. Een gelijk verzamelinkomen en een andere leeftijd bijvoorbeeld 24 en 21 jaar geven een andere uitslag in de berekening.



En inderdaad is het wel eens heel verwarrend als een toeslag met andere openstaande jaren verrekend wordt – geheel of gedeeltelijk. De Belastingtelefoon kan overigens precies aangeven hoe deze verrekeningen hebben plaatsgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor jullie meedenken en uitleg.

Begrijp nu hoe het werkt en hoe ik het kan berekenen of het klopt.



Dankje,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven