alleenstaande ouders worden vanaf 2015 flink gekort.

27-08-2014 16:23 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken.



Maar er zitten meer complete gezinnen in de bijstand dan alleenstaande ouders. Waarom worden deze gezinnen niet gekort?

Ze hebben geen kinderopvang nodig, want de andere ouder is thuis.

Soms klussen de mannen van deze gezinnen zwart bij, want moeders is bij de kinderen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt?

Wordt een alleenstaande moeder nu niet dubbel zo hard aangepakt?



Ik snap dat men mensen aan het werk willen zetten. Maar is het reëel om juist deze groep zo hard aan te pakken terwijl er juist op dit moment maar zo weinig banen zijn?

Krijgt een alleenstaande ouder nu voorrang bij het solliciteren?

Ik blijf me verbazen over dit kabinet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 09 september 2014 @ 17:00:

[...]

Ik heb daar dus geen begrip voor , als je gezond van lijf en leden bent ga je werken , dat zou je instelling moeten zijn .

Daarnaast bouw je pensioen op dus dat loont , ook is het voor jezelf je eigenwaarde goed althans zo zie ik het.

Ook zie ik mezelf als een voorbeeld voor mijn kinderen.



En ik werk liever , ik ben ook alleenstaand 4 kinderen in de leeftijd tussen 18 en 5 , ik werk 3 hele en 2 halve dagen ben dus bijna de hele week van huis een hele leuke baan maar geen jezus salaris , als ik de mentaliteit zou aannemen "voor dat geld kan ik beter thuis zitten " tja dan had ik me niet uit de naad gaan werken , maar zo ben ik niet groot gebracht "werken voor de kost " was het motto bij ons thuis en dat wil ik mijn kroost ook meegeven.



Maar met een studerend kind en een op het middelbaar heb ik al die uurtjes werk keihard nodig , zodra mijn jongste wat ouder is ga ik van die 2 halve ook hele dagen maken.





Als werken niet loont stel ik wederom de hamvraag.



Zijn de uitkeringen dan te hoog of de minimum lonen te laag.



Ik voel precies wat je bedoeld hoor. Ik ben ook zo opgevoed. Werken voor je geld, werken aan je persoonlijke doelstellingen, goed nadenken en verstandige (financiële) keuzes maken. Mij ook met de paplepel ingegoten. Ik ben blij om te lezen dat ook andere mensen hun kinderen een dergelijke instelling probeert mee te geven. Daar gaan ze waarschijnlijk hun leven lang van profiteren.



Een antwoord geven op jouw hamvraag kan ik niet. Daarvoor weet ik te weinig van de materie. Gelet op het feit dat mensen met een uitkering vaak behoorlijk krap zitten met geld, denk ik dat het minimumloon te laag is.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Eens , ik denk ook dat de minimumlonen te laag zijn , denk dat er eerder naar werk gezocht wordt vanuit een wwb situatie dan nu het geval is , en het geval zal zijn per 1 januari.



Wwb en is geen vetpot maar inderdaad veel alleenstaande ouders zijn met een parttime baan minus kinderopvang en eventueel reiskosten financieel beter af in de bijstand, maar dan kijkt toch weer bij mij dat moraal om de hoek.



Werken is ook investeren in jezelf als persoon en soms kost dat ook geld , daar liggen dan de bezwaren , vreemd want kennelijk heeft men geen enkel bezwaar dat anderen voor hen opdraaien even heel cru gezegd....ook nu heb ik het over mensen die gezond zijn om te werken .

Want kan me voorstellen als je wegens ziekte wel graag wil maar niet kan het heel zuur is.



Het zal altijd wel een lastige discussie blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de minimumlonen te laag zijn. Want het zijn vaak de slecht(er) betaalde banen waarnaar gezocht moet worden door ´die groep die niet werken wil´. Het is meestal arbeid met weinig tot geen aanzien, zal vaak ook niet het leukste of schoonste werk zijn, met weinig tot geen groeimogelijkheden én betaald daarbovenop ook nog eens amper meer dan wat je overhoudt met een uitkering.



Allemaal begrijpelijke redenen om meer aangetrokken te zijn tot het thuisblijven dan tot het gaan werken.



Ik weet niet of het zo is Lilith, maar ik ga er gemakshalve maar even vanuit. Ik denk dat jouw werk jou -naast salaris- meer oplevert. Ik denk dat er voor jou idd. uitdaging en/of zelfwaardering uit te halen is. Want dat zal vaker gelden voor midden tot hoger opgeleiden. Daarnaast zal er misschien wat groeimogelijkheden zijn, zodat er een vooruitzicht is dat je ook nog eens in de toekomst door kan stromen naar beter.



In het lagere segment is van dat alles weinig sprake. Weinig salaris, weinig aanzien en weinig groeimogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Bestpittig .



Klopt mijn salaris is niet slecht ( joehoe baas het kan altijd beter )maar er zijn veel doorgroei mogelijkheden hier wordt gekeken naar wat je kan en wil en wat mogelijk is , daarnaast zit er in mijn werk veel afwisseling en uitdaging .

Echt hoog opgeleid ben ik niet hoor ben er met bloed zweet en tranen gekomen , ik weet wat het is om van weinig rond te moeten komen.

Maar en dat is voor mij wel belangrijk ik heb het naar mijn zin het wordt gewaardeerd en ja ik snap je punt wat betreft werk waarin je vaak hard moet werken voor weinig loon en een matige waardering en mogelijk zelfs het gevoel minderwaardig werk te ( moeten ) doen , dat kan een heel naar gevoel geven voor mensen , maar is dat gevoel dan echt rotter dan een uitkering ontvangen ? meer dan die uitkering wordt het niet , aanzien krijg je al helemaal niet , en ja van groei is ook geen sprake.



Komt mijn nicht weer om de hoek , zij heeft een baan met weinig loon aanzien en doorgroei mogelijkheden , maar ik zie nu al dat het voor haar als mens zoveel beter is , ze is gelukkiger , onder de mensen en binnen het bedrijf waar ze werkt is ze gelijk aan haar collega's , ze is niet meer die "paria " die bijstand heeft gehad.....en dat zijn haar woorden.

Ze voelt zich weer mee tellen ook al is haar baan bij velen minderwaardig .



Ik heb een vriendin die het onwijs naar haar zin heeft op de fabriek waar ze werkt , dat doet ze 36 uur per week , dit doet ze al jaren , ze zou niet anders willen.

Minderwaardig ? dat komt niet eens in haar woordenboek voor , terwijl er zat mensen neer kijken op haar baan .



Het is wellicht ook het karakter van een persoon?



Ik vind neerkijken op mensen werkend in welke sector dan ook walgelijk iedereen doet iets naar zijn of haar kunnen.



Maar volgens mij wijken we af van het eigenlijke onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al een paar keer gemeentelijk toeslag alleenstaande ouder voorbij zien komen, waarom krijgt men dat?



Ik werk parttime en verdien net zoveel als men met de bijstand krijgt. Maar ik heb daar volgens mij geen recht op. Dat vind ik vrij krom.



Maar zal verder niet klagen
Alle reacties Link kopieren
quote:JohanDerksen schreef op 10 september 2014 @ 16:26:

Ik heb nu al een paar keer gemeentelijk toeslag alleenstaande ouder voorbij zien komen, waarom krijgt men dat?



Ik werk parttime en verdien net zoveel als men met de bijstand krijgt. Maar ik heb daar volgens mij geen recht op. Dat vind ik vrij krom.



Maar zal verder niet klagenvraag het aan dan weet je zeker of je er wel of niet recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 10 september 2014 @ 19:41:

[...]



vraag het aan dan weet je zeker of je er wel of niet recht op hebt.Ik heb toch geen bijstand..
Alle reacties Link kopieren
Als je rond het minimum verdient, dan heb je misschien wel recht op een of andere toeslag van de Gemeente. Deze gemeente biedt vrijstelling van de gemeentebelasting aan en vergoeding voor sporten e.d. voor de kinderen d.m.v. een pasje.
Alle reacties Link kopieren
Niet elke gemeentelijke toeslag heeft met bijstand te maken. De toeslag geldt feitelijk voor iedereen op of rond bijstandsnivo voor diens situatie (bijstand voor iemand met kinderen is wat hoger dan voor alleenstaanden). Ik geloof dat die max. grens ligt op 110% vd bijstandsnorm.



Ik heb er in het verleden ook zonder bijstand een keer gebruik van kunnen maken, simpelweg vanwege te laag loon.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, en dat geldt ook voor kwijtscheldingen (rioolrechten etc.) Maakt niet uit of je in bijstand zit of niet. Zolang je niet boven een bepaald inkomen uitkomt, kun je -als je aan de regels voldoet- ontheffing aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe voor veel mensen de belastingpapieren. Er zijn er dus heel veel die tussen de 1700 en 1900 verdienen (netto). Met dit salaris heb je geen recht op kwijtscheldingen of tegemoetkomingen. Vaak nog wel een klein stukje toeslag.



Als ik dan zie wat deze mensen overhouden aan het einde van de maand (kosten voor sport, schoolgeld, gemeentelijke heffingen, zuivering en rioolrechten waar geen ontheffingen of tegemoetkomingen voor zijn) dan zit er nog maar weinig ruimte in in verhouding tot een bijstandsgezin.



Ik vind dat eigenlijk gewoon niet kunnen. De meesten werken gewoon fulltime en dan hoor ik ook nog dat deze groep alleenverdieners 2,5% er op achteruit gaan met de nieuwe plannen. Onbegrijpbaar.



(ja ik snap dat ze er vanuit gaan dat er nog een partner is die een verdiencapaciteit heeft, maar niet iedereen wil of kan werken en als ze hun eigen broek ophouden zonder uitkering is het toch ieders vrije keuze ?) Tenslotte maken ze dan ook geen gebruik van kinderopvangtoeslag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven