Politieke willekeur bij wel/geen korting op de AOW ??

16-07-2008 21:41 11 berichten
In de vakantie las ik tot mijn verbijstering het bericht dat het zo zielig was voor mensen die niet al 50 jaar in Nederland hebben gewoond dat ze geen volledige AOW krijgen, dit moest maar snel aangepast worden, en voor deze "nieuwe medelanders" wordt inmiddels aanvulling geregeld. Prima, heel aardig, maar ...............



In Nederland zijn (nu nog, maar het worden er door "natuurlijk verloop" steeds minder) zo'n 200 bejaarde dames die ook op hun AOW gekort worden, om het vreemde feit dat hun man "op de wilde vaart" heeft gezeten. Dat mijn opa gekort werd op zijn AOW leek ons hierom op de wet gegrond, maar mijn oma heeft hier áltijd gewoond en de kinderen grootgebracht. Mijn opa is inmiddels overleden, mijn oma zou nu dus voor een volledige AOW in aanmerking moeten komen.



Bezwaar aantekenen bij de SVB heeft tot nu toe niets gebracht, de SVB is tegen een positieve beslissing voor deze bevolkingsgroep nu in cassatie gegaan. Tot die tijd, en waarschijnlijk over haar graf heen, wordt mijn oma nog steeds gekort op haar AOW.



Waarom staan hier geen politici voor op ? Voor mensen die hier hun leven lang hebben gewoond ? Waarom is de SVB zo hufterig om na het verlies van rechtszaken nog in cassatie te durven gaan ?
anoniem_24613 wijzigde dit bericht op 16-07-2008 21:51
Reden: kleine correctie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow moppetoet, dat is echt belachelijk.

Ik vind dit echt iets wat aangekaart zou mogen worden bij een of ander tv-programma. Of met een paar goede stukken in de krant. Jammer genoeg lijkt media-aandacht vaak de enige manier om dit soort onnodige en sullige onrechtvaardigheden recht te zetten. En met sullig bedoel ik niet onbetekend, want voor jou oma heeft het grote consequenties. Ik bedoel bureaucratisch sullig.
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg, wat belachelijk! Ik begin me steeds meer te ergeren aan de geldklopperij van de overheid. En dan wordt NL zo geroemd om zijn sociale zekerheid! En dat in dit geval over de rug van de zwakkeren, want die bejaarde dames stappen natuurlijk niet zo makkelijk naar de rechter, en als de SVB dan ook nog in cassatie gaat...



Bah, bah, bah
Alle reacties Link kopieren
Heel triest Moppetoet. Het geldt ook voor mensen die bijv. vanuit Suriname (wat bij NL hoort) naar NL zijn geemigreerd, en hier vrijwel hun hele werkende leven hebben gewoond en gewerkt. Ik vind het heel zuur. Vooral als je bedenkt dat het niet uitmaakt of je hebt gewerkt in NL, het gaat er alleen maar om dat je hier vanaf je 15e woont. Ik heb een ex die eeuwig studerende was en tijdens zijn werkende bestaan meestal ziek of onderweg en dus steeds in de ww belandde. HIj krijgt op zijn 65e wel volledige AOW, terwijl mijn huidige partner (die op zijn 31e vanuit het buitenland hiernaartoe is gekomen) die nog geen dag zonder werk heeft gezeten een fikse korting op zijn AOW zou krijgen. We zijn wel zo slim geweest om hem in te kopen in de AOW, maar dat moet binnen 5 jaar nadat je in NL bent gaan wonen. Heel veel mensen kwamen er te laat achter en daarvoor geldt ws deze regeling.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf politieke partijen hierover aan.
Alle reacties Link kopieren
Het verhaal lijkt heel simpel. Als je niet in Nederland geregistreerd was en geen belasting in Nederland afdroeg. heb je geen recht op aow. De surinamer die later naar nederland kwam niet en de expat die een paar jaar in het buitenland gaat werken niet.

Hoe het met mensen die op de wilde vaart hebben gezeten gaat weet ik niet. Betaalde jouw opa toen hier zijn belastingen?
Volgens mij gaat het om oMa in dit geval, Willem.
Alle reacties Link kopieren
Jawel, maar die oma krijgt minder omdat opa heeft gevaren.
En dat is natuurlijk nogal krom.
Alle reacties Link kopieren
Neem inderdaad eens contact op met oudenbond, vakbond en politieke partijen (tip: Paul Ulenbelt, SP) en kijk wat zij kunnen doen voor deze specifieke doelgroep.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Dat oma gekort wordt op haar AOW vanwege opa's wilde vaart, is omdat vrouwen "vroegâh" geen zelfstandig AOW-recht opbouwden. Zij waren verzekerd voor de AOW als hun man verzekerd was, en als hij dat niet was, dan de vrouw in kwestie dus ook niet.



De aanvulling waar TO het over heeft gaat denk ik over de aanvullende bijstand, de WWB voor 65-plussers. Daar kunnen AOW-ers die nog onder het sociaal minimum moeten leven, voor in aanmerking komen. Wellicht de oma van TO ook wel??



(En even een héél flauwe opmerking: over je graf heen wordt je niet gekort op je AOW. De AOW stopt namelijk direct op de dag dat je overlijdt.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven