Hoeveel dagen thuis bij je kind?

12-09-2014 11:32 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en nu aan het nadenken wat ik zal doen met mijn werkdagen. Vriend geeft aan het liefst 40 uur te willen blijven werken. Ik zelf heb de keuze tussen 24 uur, 28 uur of 32 uur.

Kind zal tijdens werk naar opvang gaan, er is geen constructie mogelijk met opa's/oma's.





Ik wil proberen te denken uit de behoefte van ons kind en onszelf, en niet vanuit het werk. Dus hoeveel dagen is het prettig om met je kindje alleen thuis te zijn? Ik hoor collega's zeggen dat tijdens hun verlof de muren op hen afkwamen en dat ze blij waren weer te mogen werken. En dat het nog best pittig is om zo'n kleintje een hele dag te vermaken, dus dat je dat niet teveel dagen wil.



Ik snap dat het voor iedereen anders is en daarom maar gewoon de open vraag: hoe zit dat bij jou?



- Hoeveel uur werk jij? (en hoeveel ben je dus thuis met je kind)

- Hoe bevalt dat?

- Is er iets aan die verhouding wat je mij mee wil geven ter overweging (bijv. werkdagen clusteren of juist niet, etc)?
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte drie dagen van acht uur. Tot mijn jongste een half jaar geleden naar school ging. Toen ben ik 1 werkdag gaan oplitsen in 2 halve dagen. Dus zelfde uren, maar wel 3 middagen thuis bij de kinderen. Ben er erg blij mee en de kinderen ook! Hoewel het wel erg druk is doordat ik óf aan het werk ben óf thuis bij de kids. Veel tijd voor mezelf zit er niet meer in. Maar ik bespaar op deze manier wel een middag bso voor twee kinderen, plus het feit dat ik er voor hun vaker ben. Dus het is wel goed zo!
Ik heb een contract van 32 uur. 1x in de 2 weken werk ik een dag thuis. Verder werk ik ook 2 dagen in de maand in het weekend dus ik ben doordeweeks altijd 3 dagen thuis. Op de andere dagen moet ik wel eens aanwezig zijn voor ingeplande gesprekken, dat is hier geen probleem want dan kunnen mijn ouders oppassen, al probeer ik de gesprekken zoveel mogelijk op mijn kantoordagen in te plannen. Mijn vriend werkt 40 uur, in de bouw en die is altijd op tijd thuis (tussen 15.30 en 16.00 uur)
quote:melissa-x schreef op 12 september 2014 @ 18:59:

[...]





Dat doet er niet toe, want het recht op parttime werken (voor mensen die meer dan een jaar in dienst zijn) is gelukkig wettelijk geregeld. Al jaren lang. In verreweg de meeste gevallen ligt het dus echt aan de houding van de man in kwestie.Als je door je baas uitgerangeerd wordt omdat je als man 4 dagen wilt werken, terwijl dit in het bedrijf niet de norm is, dan kun je wel je recht opeisen, maar dan trek je zelf toch aan het kortste eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ruim 40 uur, maar heb een kinderopvang aan huis s. Dus fysiek ben ik altijd aanwezig voor hen.

Toch vind ik dat wel fijn. Ookal is mijn aandacht niet echt voor hen op de uren dat ik werk. Snappen ze ook. Jongste was 5 toen ik begon hiermee. Hij is er dus wel een soort van mee opgegroeid. Natuurlijk vinden Ze het weleens vervelend. Als ze iets willen vertellen maar dat kan dan even niet of het is te druk in huis. Toch zouden ze niet anders willen, ik ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven