vriendin vermaakt zich door andermans problemen? Mogelijk?

15-09-2014 00:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké ik moet dit misschien niet op een forum droppen, maar ik wil toch graag even de mening van anderen horen.

Kan/wil hier niet met bekenden of de desbetreffende persoon zelf over praten.



Ik heb een vriendin, noem haar even H, die ik al vanaf groep 4 ken.

We zijn nog steeds heel close (beide volwassen nu), maar ik vraag me iets af.



Ik heb een beetje opgemerkt dat op het moment dat ik een nieuwe ex (dat klinkt gek) heb, ze er best vaak over praat. Ook als ik aangegeven heb dat ik niets over diegene wil horen.

In het begin dacht ik dat ze het onbewust deed, maar ik twijfel daar een beetje over en vind dat eigenlijk heel erg van mezelf ..



Een voorbeeldje: ik heb een ex waarmee ik het zelf heb uitgemaakt. Hij kon hier niet mee dealen en begon me een beetje zwart te maken op social media, om vervolgens wel een smsje te sturen met dat hij het niet zo bedoelde enz. In mijn ogen een man zonder ruggengraat, om meerdere redenen (ook de reden waarom ik het had beeïndigd).

Je kunt je dus voorstellen dat ik echt 0 respect voor deze jongen meer heb, en ik denk dat ik nog nooit iemand zo erg heb geminacht.

Klinkt extreem, maar dit was maar 1 voorbeeldje.



Mijn vriendin is hiervan op de hoogte, toch praat ze nog steeds over hem. Het is ondertussen een half jaar geleden dat ik wat met hem had, het is dus ook niet zo dat ik jaloers ben.. anders had ik het niet beïndigd.

Zo vertelde ze laatst dat hij een nieuwe vriendin had. Ik reageerde er een beetje ongeïnteresseerd op, waarop ze vervolgens nog even zei "het is best een mooi meisje''. Opzich niets mis mee, maar de toon waarop.. een beetje aandringen, zovan 'Hallo waarom boeit dit jou niet?'



Zo heb ik een andere vriendin die in een kutrelatie zit, en H krijgt hier ook het nodige over te horen.

Ik luchtte laatst mijn hart bij H over dat ik het niet fijn meer vond dat mijn andere vriendin bijna iedere avond bij mij op de bank kwam zitten om te klagen over haar vriend, maar wel achter hem aan bleef/blijft lopen.

Ze vertelde me dat ze het eigenlijk wel grappig vond om te horen, en dat ik dat ook grappig moest vinden, omdat je dan inziet dat je eigen relatie wel goed gaat? (H heeft anderhalf jaar een vriend).

Hier schrok ik wel een beetje van.. vooral in combinatie met dat voorbeeldje en nog meer soortgelijke situaties.



Ook vraagt ze telkens wanneer ik verwacht dat ik en mijn nieuwe vriend(nu 3 maandjes samen) nou eens ruzie krijgen, en waarover die dan zou gaan.

Ik vind dit een beetje raar.. alsof ze wíl horen dat het niet goed gaat.

Het gaat namelijk nog steeds perfect tussen mij en mijn vriend.



Wat denken jullie hiervan?

Verder is het een prima meisje, voor zover een mens prima kan zijn.

Ieder heeft natuurlijk mindere kanten, ik ook.



Ben ik gewoon zo een dramaqueen of is het terecht dat ik hier mijn vraagtekens bij begin te zetten? Zit er best wel mee..

En het aan haar vragen is geen optie. Laten we eerlijk zijn, niemand zou het toegeven als zij het vermakelijk vonden om drama in andermans leven te zien. Al helemaal niet bij vrienden en familie.



Wat denken jullie?

Nogmaals, het is een leuke vriendin verder.

Misschien bedoeld ze hier ook helemaal niks mee, maar ik begin het me toch af te vragen.

Meningen en/of ervaringen zijn dus welkom!
Ach, zij praat over een ex van jou. Jij over een goede vriendin op een forum. Pot verwijt gevalletje.
quote:tekenis schreef op maandag 15 september 2014 00:39 Ach, zij praat over een ex van jou. Jij over een goede vriendin op een forum. Pot verwijt gevalletje.



Uh, daarvoor zitten we toch op het viva forum, om onze problemen te bespreken die we hebben op het viva forum???!



To, jouw vriendin heeft een groot ego. Dat betekent dat ze steeds haar leven wil vergelijken met anderen, zodat ze zich goed voelt over haar zelf. Pure onzekerheid dus.

Gewoon afkappen als ze het weer doet. Zeggen dat je bepaalde dingen liever gewoon niet wil weten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 15 september 2014 @ 00:45:

[...]





Uh, daarvoor zitten we toch op het viva forum, om onze problemen te bespreken die we hebben op het viva forum???!



To, jouw vriendin heeft een groot ego. Dat betekent dat ze steeds haar leven wil vergelijken met anderen, zodat ze zich goed voelt over haar zelf. Pure onzekerheid dus.

Gewoon afkappen als ze het weer doet. Zeggen dat je bepaalde dingen liever gewoon niet wil weten...Ja das een goeie, toch vind ik het best lastig
Vampieren die leven op andermans shit. Die heb je ja. Jouw vriendin kan er best een zijn als ik het zo lees. Denk niet dat je het je inbeeldt.

Wat wil je er verder mee? Horen dat ze idd waarschijnlijk zo'n vampier-achtige is? Haar confronteren? Vriendschap verbreken? Negeren en gewoon vrienden blijven? Ben gewoon nieuwsgierig hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:DappereGerbera schreef op 15 september 2014 @ 00:55:

Vampieren die leven op andermans shit. Die heb je ja. Jouw vriendin kan er best een zijn als ik het zo lees. Denk niet dat je het je inbeeldt.

Wat wil je er verder mee? Horen dat ze idd waarschijnlijk zo'n vampier-achtige is? Haar confronteren? Vriendschap verbreken? Negeren en gewoon vrienden blijven? Ben gewoon nieuwsgierig hoor.



Ja ik denk inderdaad dat ik wil horen of mijn twijfels wel of niet terecht zijn.

Jullie kennen haar natuurlijk niet persoonlijk, maar daarom zou het mij misschien kunnen helpen als mensen hier ervaring mee hebben en/of juist vinden dat er niets aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Wat zij misschien in het groot doet, doe jij in het klein. Jij gaat ook met je vriendin zitten roddelen over H. Waarom bespreek je dat met haar, terwijl je weet dat zij zichzelf groter voelt door andermans problemen?

Het is een menselijke eigenschap, jezelf beter laten voelen door andermans problemen te vergroten. Iedereen doet het en jij dus ook. De vraag is dus meer hoe ga jij met die eigenschap van jezelf om en dan weet je ook hoe je met haar om wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zo iemand zou mijn vriendin niet zijn. Aangenomen dat ze werkelijk zo in elkaar steekt. Niet dat ik een heilige ben, maar ik omring me wel graag met mensen waar ik respect voor heb en vice versa.
OK maar als je twijfels terecht zijn, blijf je er dan alsnog mee zitten of is je rot gevoel dan minder? Want haar aanspreken erop is geen optie (ben Ik even blij dat ik dat bij mijn vriendinnen wel kan - en vice versa- ook al is het soms idd puntje van persoonlijke kritiek. Moet je als goede vrienden maar tegen kunnen vind ik. En mijn vrienden gelukkig ook)

Maar als je er niks van zegt blijf je er dus mee zitten en leg je op die manier zelf dus een bom onder de vriendschap, vind je niet?! Misschien heeft ze het zelf niet door en als jij als goede vriendin het niet zegt, wie dan wel? Zo heeft ze nooit de kans haar gedrag naar iets positievers te veranderen he. Mocht ze dat evt willen en kunnen. Als zij zich van geen kwaad bewust is en jij speelt stommetje om haar als het je echt teveel wordt te laten vallen... Schieten jullie er ook beide niets mee op. Ik zou dus toch dit aankaarten als die vriendschap je lief is.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie nog echt volwassenen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tja, kwee nie, maar volgens mij kan ik best hetzelfde doen met vrienden. We kunnen elkaar echt van die typische vragen stellen (en dan lachen om onszelf en de ander) in de wat-als variant? Omdat we het ergens best grappig vinden om in te beelden hoe we zouden doen of reageren als er idd. een eerste ruzie is, een eerste dit of rampscenario dat. Niet alleen van of over die ander (en er vervolgens hard om lachen he, om het antwoord van de ander), maar ook over jezelf (en er net zo hard om kunnen lachen).



Gewoon een beetje leedvermaak om je vermakelijke zelf en ander. Maar niet kwetsend of aanstootgevend bedoelt hoor. Het moet ook maar net je humor zijn vrees ik
Alle reacties Link kopieren
Niet meer zo veel over andere mensen praten.

En als zij het doet, vertellen dat je niet over andere mensen wil praten en van onderwerp veranderen.
Alle reacties Link kopieren
O, dat heb ik ook zo vaak gehad, dat het uit was met een vriendje en dat anderen me dan continu op de hoogte gingen houden over de ins en outs van mijn kersverse ex terwijl ik daar helemaal niet op zat te wachten en het liefst niks meer over hem wilde horen. Ik weet niet waar die gewoonte vandaan komt. Ik zou gewoon zeggen dat ik niks meer over hem wil horen en haar daaraan helpen herinneren als ze er weer over begint.



Verder zijn er natuurlijk heel veel mensen die het wel spannend vinden om te luisteren naar de verhalen over andermans turbulente liefdesleven, ik denk dat dat wel een beetje in mensen zit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je kan haar niet veranderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ze kent je, en daarom prikt ze je ego een beetje om attentie en macht te krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Drama levert nu eenmaal meer gespreksstof op dan geen-drama.



Zo lang vriendin ook nog blij en nieuwsgierig reageert op de leuke dingen in je leven zou ik me er niet druk om maken.
Ik denk inderdaad dat er mensen zijn die er op "kicken" om drama in andermans leven te zien inderdaad. Die er genot uit halen om te zien hoe anderen "falen", gewoon puur uit eigen onzekerheid en gebrek aan lef om überhaupt zelf ergens aan te beginnen.

Heb helaas meerdere mensen gekend die zo zijn. Vaak de mensen die op het eerste oog goede luisteraars bleken bij wie ik mijn verhaal kwijt kon, maar die afhaakten als vriendin op het moment dat ik weer opkrabbelde (niks willen weten over nieuwe relaties, werk of daar alleen met scepsis op reageren) alleen maar willen luisteren naar: Ik voel me zo shiiiiit"

To, zo iemand is je vriendschap toch niet waard?
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 15 september 2014 @ 09:43:

Verder zijn er natuurlijk heel veel mensen die het wel spannend vinden om te luisteren naar de verhalen over andermans turbulente liefdesleven, ik denk dat dat wel een beetje in mensen zit.



Dat denk ik ook.

Betekent niet dat je een ander zijn sores gunt. Maar vrouwen zijn master-analyseerders.



Maar als zij andermans problemen nodig acht om in te zien dat haar relatie best oké is.. Tsja. Ik denk eerder om haar eigen problematiek/onzekerheid te verdoezelen.. 'Het kan altijd erger'.



Hoe reageert ze op leuke gebeurtenissen in jouw leven?
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 15 september 2014 @ 10:59:

[...]





Dat denk ik ook.

Betekent niet dat je een ander zijn sores gunt. Maar vrouwen zijn master-analyseerders.



Maar als zij andermans problemen nodig acht om in te zien dat haar relatie best oké is.. Tsja. Ik denk eerder om haar eigen problematiek/onzekerheid te verdoezelen.. 'Het kan altijd erger'.



Hoe reageert ze op leuke gebeurtenissen in jouw leven?



Hm ligt er echt aan met wat.

De ene keer reageert ze blij voor me, de andere keer met een simpele Oh, leuk.

Ligt aan haar humeur denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat zelf bij H lopen jankebalken over een andere vriendin die zich kennelijk veilig genoeg bij jou voelt om haar sores te bespreken. Niet netjes van jou ook dat je die andere vriendin niet zelf voorlegt waar jij moeite mee hebt.

En dan verwijt jij H wel dat ze drama met jou wilt bespreken.

Word eens even fijn volwassen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Je klaagt hier over H, maar als puntje bij paaltje komt wil je er niet met haar over praten. Want dat is geen optie. Dat snap ik niet zo goed. Waarom kan dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suesse schreef op 15 september 2014 @ 13:15:

Je klaagt hier over H, maar als puntje bij paaltje komt wil je er niet met haar over praten. Want dat is geen optie. Dat snap ik niet zo goed. Waarom kan dat niet?



Ik wil het best aankaarten, heb ik trouwens ook al een paar keer gedaan op t moment dat ze weer over die ex begon.

Gevraagd waarom ze het er nu weer over had.

De enige reactie die ik er dan op krijg is dat ze het dan gewoon leuk vond om te zeggen, terwijl ik allang heb aangegeven dat ik het niet hoef te horen.



Dus het is niet helemaal terecht van mensen om te zeggen dat ik klaag over H zonder mn mond open te durven doen tegenover haar, want dat is niet het geval. Maar ik snap wat je bedoeld.



Het punt is gewoon dat ze dat nooit zou toegeven, als mijn twijfels al terecht zijn.

Daarom vraag ik hier of iemand het herkent en/of ervaring mee heeft.
Als ik op een terras zit met mijn vriendin en ik vraag haar, "hoe gaat het" en zei zegt "goed" betekent dit het eind van dit onderwerp, iets dat goed gaat hoef je niet tot in detail te bespreken.



Als zij antwoordt "best goed maar...." kijk, dan hebben we een onderwerp! Heerlijk!



Je vriendin zoekt naar gespreksonderwerpen, compleet vrouw-eigen en helemaal goed.

Als jij het niet wilt hebben over je relatie, over de relaties van je exen en al dies meer, zoek dan zelf een goed gespreksonderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het als je een hele positieve reactie zou geven op alles wat ze aangeeft, om een negatieve reactie uit te lokken. Bijvoorbeeld, zij verteld dat je ex een nieuwe vriendin heeft en dat ze best wel mooi is, kan jij reageren met: Oh echt, wat heerlijk voor hem! Nou dat vind ik echt super om te horen! Ja ik had al wel wat gehoord, maar jij weet het dus zeker! Ja ik geloof dat ze zelfs een miss-verkiezing heeft gewonnen!" Iemand heeft relatieproblemen: Oh volgens mij niet hoor! Ik heb gehoord dat hij haar ten huwelijk heeft gevraagd en dat ze die ruzies alleen maar maken omdat ze zo van goedmaak-seks houden, nee die twee, dat gaat nooit meer stuk als je het mij vraagt.

Daarmee maak je het effect tegengesteld aan wat zij zoekt en zal ze jou waarschijnlijk erg naïef vinden, maar je niet meer lastigvallen met dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
@ TO



Oh, ja dan snap ik wel dat je niet meer die behoefte voelt om het erover te hebben.



Ik vind dat slekire trouwens een goede tip geeft. Probeer haar negativiteit positief te benaderen, en dan eens kijken hoe ze daar op reageert. Wie weet gaat ze er op een positieve manier in mee, dan weet je dat het allemaal wel meevalt met haar. Als het gesprek heel snel klaar is na jouw antwoord dan weet je dat ze inderdaad kickt op ellende van anderen en ben je waarschijnlijk ook van het 'gezeur' af ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven