O jee..een logé!?

14-09-2014 17:17 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week werd ik gebeld door een kennis van me uit het buitenland, of ik een vriend van haar uit de brand kon helpen, die binnenkort een opleiding begint in Amsterdam. Het is een jonge jongen (net van de middelbare school) en zijn moeder wil hem onder geen beding ergens in een ' vaag hotel' in Amsterdam laten logeren totdat hij een studentenkamer kan betrekken. Die kennis van me spiegelde me voor dat het zou gaan om onderdak voor ongeveer tien dagen (bij mij thuis dus) vanaf ongeveer half oktober. Per november zou hij dan een kamer hebben. Maar heel precies wist ze het ook allemaal niet. De betreffende jongen zou wel contact met mij opnemen. Dat heeft hij inmiddels gedaan en nu blijkt hij al over een week naar NL te komen en helemaal nog geen (zicht op) onderdak te hebben. Ik wil de beste jongen best helpen, maar weet zelf ook allemaal niet hoe het werkt met studentenkamers en heel eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg snel dat hij over een week al op m'n stoep staat. Mijn man en ik werken doordeweeks gewoon, dus hij zou ook overdag alleen in ons huis zijn.

Ik weet dat het absoluut niet assertief van me is, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje rot om nu opeens te zeggen dat ik er niet zo snel op gerekend had en dat het niet uitkomt. Ik doe het ook een beetje voor die kennis/vriendin van me natuurlijk.

Hebben jullie ideeën om zo snel mogelijk betrouwbaar onderdak te regelen voor deze buitenlandse student in Amsterdam?
Alle reacties Link kopieren
Op www.hostelbookers.com zie ik trouwens hostels voor 12 tot 20 euro per nacht (hangt af van de periode). Dan slaapt hij wel met meerdere op een kamer maar dat moet dan maar toch. Lijkt me een veel betere optie dan dat jij en je man zich opofferen voor iemand die je niet eens kent. Als zijn moeder dat niet wil is dat hún probleem en zoeken ze maar wat anders...
Alle reacties Link kopieren
Niet meer doorvragen. Gewoon nee zeggen. Je zit zometeen met een vreemde in huis die nu al vaag doet. Wil je die 's ochtend tegenkomen onderweg naar de badkamer? Of naast je hebben zitten op de bank als je thuiskomt? En dit waarschijnlijk langer dan 10 dagen.
Neem aan dat hij enkele maanden geleden al wist dat hij was aangenomen bij deze studie, dus als ie nu nog geen woonruimte heeft geregeld is dat een teken aan de wand dat hij gewoon komt profiteren van elke sukkel die zo dom/naief is hem in huis te halen. Gewoon ronduit NEE zeggen tegen die kennis. Ze zoeken 't zelf maar uit en er zijn hostels genoeg waar voor 'n zacht prijsje overnacht kan worden.
En als moeders niet wil dat ie alleen in een vaag hotel gaat zitten dan boekt ze toch gewoon een beter hotel voor hem? Of ze gaat die tien dagen samen met hem naar een middenklasse hotel?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het voor deze discussie nogal bepalend is welke culturen zowel to als de vermeende logee hebben.



Als ik me (als autochtone nederlander) probeer hierin te verplaatsen dan zou dit mij niet zo snel zijn overkomen. En waarom niet? Omdat wij hier nogal gewend zijn om onze privacy te bewaken en de deur niet zomaar ruimhartig open zwaaien. Dat zit gewoon niet zo in onze cultuur. Ook kan ik mij een dergelijk verzoek tot 'logeren' van het kind van een vriend van een kennis aan mijn persoon niet gemakkelijk voorstellen.



In andere culturen daarentegen is dit veel gebruikelijker. Daar wordt het ook sneller van elkaar verwacht/ minder moeilijk over gedaan. Kortom, het is vanzelfsprekender.



Klopt het TO dat bovenstaande ook op jouw situatie van toepassing is? Het zou namelijk zowel de vraag van de logee, als jouw reactie daarop, wat gemakkelijker verklaren.



Dat is echter geen reden om hierin mee te gaan. Als het je tegenstaat: gewoon niet doen! Beetje vervelend om het nu te moeten melden aan je kennis. Maar dit overkomt je vervolgens geen tweede keer!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 14 september 2014 @ 20:37:

Ze verwarren je met mij :-)



.



O, dat was niet de bedoeling. Toevallig bijna dezelfde nick gekozen.. Hoop dat het nu uit de wereld is



Verder nog een reactie op degene die zich afvroeg of het ook met de culturele achtergrond van alle partijen te maken kan hebben: ik ben zelf wel in NL opgegroeid, maar inderdaad, mijn familie komt gedeeltelijk uit het land van de student (en de vraagsteller), dus ik kan me ook wel inleven in hoe zij het zien. Zij vinden dit soort verzoeken veel gewoner dan dat 'wij' ze vinden. Zoals ik al zei, het hoeft van hen niet gratis, maar het gaat mij niet eens om het geld, dan wel om mijn privacy. Ik zou hem met alle liefde op weg helpen hier 'in den vreemde' , maar ik zie het gewoon niet zitten om hem voor onbepaalde tijd in huis te hebben. Verder mag hij me om hulp vragen, bij me komen eten, etc.

Ik heb trouwens wel eens eerder iemand na twee weken het huis uit 'gekregen' door een kamer voor hem te vinden (dat was een vriend van mijn man) , dus daarom had ik het erover dat ik iets wilde regelen. Ik bedoel, ik doe het graag zelf als dat de snelheid ten goede komt Niet zozeer omdat ik dat als een verplichting zie.. Maar ik vind het inderdaad wel erg moeilijk om ronduit nee te zeggen nu.
Maar het mag wel. Je mag zeggen: al met al is dit voor mij te kort dag om te regelen. En dan geef je alle links die hier gepost zijn en wenst hem succes. Zo snel als ze jou konden vinden, zo snel kan die kennis van jou ook naar een hotel of hostel bellen!



Echt hoor,



NIET DOEN
Alle reacties Link kopieren
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 22:19:

[...]





O, dat was niet de bedoeling. Toevallig bijna dezelfde nick gekozen.. Hoop dat het nu uit de wereld is



Verder nog een reactie op degene die zich afvroeg of het ook met de culturele achtergrond van alle partijen te maken kan hebben: ik ben zelf wel in NL opgegroeid, maar inderdaad, mijn familie komt gedeeltelijk uit het land van de student (en de vraagsteller), dus ik kan me ook wel inleven in hoe zij het zien. Zij vinden dit soort verzoeken veel gewoner dan dat 'wij' ze vinden. Zoals ik al zei, het hoeft van hen niet gratis, maar het gaat mij niet eens om het geld, dan wel om mijn privacy. Ik zou hem met alle liefde op weg helpen hier 'in den vreemde' , maar ik zie het gewoon niet zitten om hem voor onbepaalde tijd in huis te hebben. Verder mag hij me om hulp vragen, bij me komen eten, etc.

Ik heb trouwens wel eens eerder iemand na twee weken het huis uit 'gekregen' door een kamer voor hem te vinden (dat was een vriend van mijn man) , dus daarom had ik het erover dat ik iets wilde regelen. Ik bedoel, ik doe het graag zelf als dat de snelheid ten goede komt Niet zozeer omdat ik dat als een verplichting zie.. Maar ik vind het inderdaad wel erg moeilijk om ronduit nee te zeggen nu.Nou dan doe je het wel. Er zijn genoeg tips gegeven waar je kan zoeken voor studentenkamers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de bewuste jongen net een mail gestuurd dat ik had begrepen dat het zo gaan om een week/ 10 dagen eind oktober, maar dat we helaas de mogelijkheid niet hebben om hem voor onbepaalde tijd in huis te nemen. Daarnaast zijn we de komende twee weekends niet eens thuis. Heb verder gemaild dat ik het vervelend vind dat er blijkbaar een misverstand is ontstaan, maar dat we hem echt graag willen helpen met alles wat hij verder moet regelen/ wil weten, eigenlijk met alles behalve een slaapplaats voor langere tijd. Ik heb hem al gewezen op de site thestudenthotel.com en gezegd dat mijn man morgen informeert bij een collega van hem die nog wel eens iets verhuurt in Amsterdam. Verder moet ik het, denk ik, maar gewoon van me afzetten en me er niet schuldig over voelen.
Alle reacties Link kopieren
Zus-en-zo, de enige die zich schuldig moet voelen is je vriendin/kennis. Ze wijken totaal af van waar jij ja op gezegd hebt. Ken je het gezegde: je geeft ze een vinger en ze nemen je hele hand?

Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen! Echt niet. Vooral niet doen. Zou jij zoiets doen bij je vriendin?
Alle reacties Link kopieren
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 23:25:

Ik heb de bewuste jongen net een mail gestuurd dat ik had begrepen dat het zo gaan om een week/ 10 dagen eind oktober, maar dat we helaas de mogelijkheid niet hebben om hem voor onbepaalde tijd in huis te nemen. Daarnaast zijn we de komende twee weekends niet eens thuis. Heb verder gemaild dat ik het vervelend vind dat er blijkbaar een misverstand is ontstaan, maar dat we hem echt graag willen helpen met alles wat hij verder moet regelen/ wil weten, eigenlijk met alles behalve een slaapplaats voor langere tijd. Ik heb hem al gewezen op de site thestudenthotel.com en gezegd dat mijn man morgen informeert bij een collega van hem die nog wel eens iets verhuurt in Amsterdam. Verder moet ik het, denk ik, maar gewoon van me afzetten en me er niet schuldig over voelen.Keurige, correcte oplossing. Complimenten! Hoe was zijn reactie?
evaq wijzigde dit bericht op 15-09-2014 00:32
Reden: typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet iemand voor onbepaalde tijd in huis nemen. Ben benieuwd hoe hij reageert op je mail.
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 23:25:

Ik heb de bewuste jongen net een mail gestuurd dat ik had begrepen dat het zo gaan om een week/ 10 dagen eind oktober, maar dat we helaas de mogelijkheid niet hebben om hem voor onbepaalde tijd in huis te nemen. Daarnaast zijn we de komende twee weekends niet eens thuis. Heb verder gemaild dat ik het vervelend vind dat er blijkbaar een misverstand is ontstaan, maar dat we hem echt graag willen helpen met alles wat hij verder moet regelen/ wil weten, eigenlijk met alles behalve een slaapplaats voor langere tijd. Ik heb hem al gewezen op de site thestudenthotel.com en gezegd dat mijn man morgen informeert bij een collega van hem die nog wel eens iets verhuurt in Amsterdam. Verder moet ik het, denk ik, maar gewoon van me afzetten en me er niet schuldig over voelen.Niet schuldig over voelen, goed opgelost zo
Alle reacties Link kopieren
Hij reageerde in eerste instantie een beetje gepikeerd (leek het) met als antwoord "ik zou echt geen plek voor onbepaalde tijd hebben gevraagd" (m.a.w. voor weken of maanden), maar uiteindelijk bedankte hij nog wel voor het aanbod om hem met andere dingen te helpen en zei hij dat hij op de site van student hotel zou gaan kijken.

Ik kan nog wel wat voor hem rondvragen, maar ben ik elk geval blij dat ik heb aangegeven, dat hij niet volgende week hier terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Fijn!

En hij kan ook naar hostels kijken. En op kamernet en airbnb.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Alle reacties Link kopieren
quote:zus-en-zo schreef op 15 september 2014 @ 06:36:

Hij reageerde in eerste instantie een beetje gepikeerd (leek het) met als antwoord "ik zou echt geen plek voor onbepaalde tijd hebben gevraagd" (m.a.w. voor weken of maanden), maar uiteindelijk bedankte hij nog wel voor het aanbod om hem met andere dingen te helpen en zei hij dat hij op de site van student hotel zou gaan kijken.

Ik kan nog wel wat voor hem rondvragen, maar ben ik elk geval blij dat ik heb aangegeven, dat hij niet volgende week hier terecht kan.Ik vind dat je het netjes hebt opgelost. En het kan wel rot voelen, niet voor jezelf opkomen had nog veel vervelender gevoeld!
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Heel netjes opgelost.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Vind nog iets te vaag, je laat de optie open voor een korte tijd op deze manier, maar wel goed dat je hebt gemaild!
Alle reacties Link kopieren
Verkeerd :-)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips en bijval :-) Dat heeft een mens soms nodig!
Ik zag het topic en dacht: wat als TO nou al op vakantie zou zijn komende weken. Gelukkig heb je inderdaad zo'n soort bericht gestuurd.



Je kan geen ijzer met je handen breken, halverwege oktober is iets heel anders dan binnen 1 week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven