Gezondheid alle pijlers

spiraal, zwanger en al 41 jaar!

14-09-2014 17:25 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iieve lezers

ik ben 41 en ik heb 2 kinderen van 6 en 7 jaar. 4 jaar geleden ben ik van de pil over gestapt naar koperspiraal. Ik vond mijn gezin compleet. Nu blijkt dat ik 10 wk.zwanger ben. Ik was eerst duidelijk in mijn standpunt en wou en abortus. Ook gezien mijn leeftijd. Ik heb eindelijk die 2 kinderen op de basisschool en begon te wennen aan mijn vrije momenten naast een baan en gezin.

Na een tijdje sloeg de twijvel toe in combinatie met emoties. Ik las op internet dat een 10 wk. oud vruchtje geen embrio meer is, maar een foetus waarbij handen, voetjes, vitale functies al duidelijk in aanleg zijn. Ik voel me ineens een monster dat over een wezentje gaat beslissen. Ik vraag mij af wat zo, n foetus mee krijgt van een curitage. Daarnaast ben ik bang voor het spijt, schuldgevoel dat na een abortus kan opkomen. Ik ben bang voor de abortus zelf en zo voel ik me in een tweestrijd. Welke keuze moet ik maken. Ga ik voor een kindje en opnieuw 4 jaar crech, drukte en slapeloze nachten. Of kies ik egoistisch voor mijn toegenomen vrijheid als moeder. Financieel zou het haalbaar zijn en mijn woonruimte is aan te passen. Mijn man laat de keuze aan mij en dwingt mij tot niets. Hij heeft en mening, maar ik moet het dragen en dat is voor hem de reden dat ik zelf rustig moet beslissen. Wat ook en rol speelt is de spiraal die ineens niet te vinden is en op echo niet duidelijk was te zien. Wat zou dat voor gevolgen hebben als ik wel besluit het te houden. Wie heeft ervaring met mijn twijfel, angsten, gedachten of metveen spiraaktje dat spoorloos is. Ik moet binnenkort voor de abortus komen. Tot die tijd hoop ik op veel informatie van lotgenoten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring, maar ik vind het zeker niet egoïstisch als je voor jezelf kiest. Je had maatregelen genomen, die bleken niet te werken. Gelukkig heb je nu nog een keuze.



Dat gezegd hebbende: mij is niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk zelf wilt. Ben je alleen door schuldgevoel gaan twijfelen aan de abortus? Of is er ook nog een sluimerende kinderwens?

Daar moet je denk ik uitkomen voor jezelf.



Veel sterkte!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, wel een



Moeilijk, maar waar kun je uiteindelijk het beste mee leven? En je gezin? Ik zou sowieso eerst uitzoeken of die spiraal nog van invloed is op het vruchtje.



En misschien rare tip, maar bij body's world in Amsterdam zijn ook embryo's te zien. Vond het heel apart om te zien hoe zo'n vruchtje er de eerst 10 weken uitziet. Pas vanaf een week of 12 zie je daar qua vorm een kindje ontstaan, maar vergis je niet hoe ontzettend klein dit nog wel is.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring of advies, maar wel n lijkt me echt heftig. Maar luister naar je hart.
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gehad met Fiom of een dergelijke organisatie? Ik denk dat zij meer ervaringsverhalen kennen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
http://iud-divas.livejournal.com/3388238.html



Geen ervaring maar wanneer je je spiraal laat verwijderen je 50% kans hebt op een miskraam. Je zegt dat de spiraal niet meer te vinden was maar ze zagen wel iets op de echo?



Hierboven een (engelstalig) artikel:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Wist je dat de grootste groep vrouwen die abortus laat plegen niet die jonge grietjes zijn, maar vrouwen zoals jij met een al vervulde kinderwens? Fiom



To, aan de ene kant is het fijn dat je man de keuze aan jou laat, maar ervaar je verder wel steun van hem? Uiteindelijk gaat het erom of jullie samen nogmaals ouders willen worden, niet alleen jij.



Succes met je beslissing, wat die ook wordt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie reageren. Mijn man is ook overdonderd. Morgen gaan wij goed praten. Met een druk gezin / werk is die tijd schaars. Ik heb vrij genomen. Op de echo dachten ze een schaduw te zien, maar daarover waren ze niet zeker. Ik wou niet meekijken, omdat ik dan de keuze voor abortus nog moeilijker maak.

Ik hooo echt datvik nog reacties krijg van lotgenoten enervaringdeskundige.
Alle reacties Link kopieren
Je moet binnenkort komen voor de abortus? Je klinkt alsof je nog helemaal niet heb besloten. Praat alsjeblieft eerst met mensen (de abortuskliniek kan adviseren, het fiom ook!) om een beslissing te kunnen maken. Ik snap dat je niet te lang wilt wachten maar deze beslissing is wel de laatste om te overhaasten.
Ik zou eerlijk in de spiegel kijken en bedenken of je nog een kinderwens hebt. Daar gaat het om.



Makkelijk gezegd natuurlijk maar ik vind schuldgevoel niet nodig en ook geen goede reden om een kindje te laten komen. Wat de risico's mbt spiraal zijn weet ik niet maar is vast wel te achterhalen. Het feit dat je initieel zeker was van een abortus vind ik wel veelzeggend. Waarom wilde je dat?



Succes en sterkte! Het komt goed, linksom of rechtsom.
Alle reacties Link kopieren
Heftige beslissing.

Ik vind niet dat je hier ooit een slechte keuze bij kunt maken. Het is hoe dan ook een heftige keuze, een kind erbij of toch de abortus. Wens je sterkte met je besluit
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:cymil schreef op 14 september 2014 @ 19:14:

Ik hooo echt datvik nog reacties krijg van lotgenoten enervaringdeskundige.



En dan? De een zal een abortus hebben laten uitvoeren en de ander heeft het kind geboren laten worden.



Dit is een keus die je zelf moet maken. Waarbij je geen meeste stemmen gelden kan doen.
TO, met het risico dat ik iets zeg waar anderen over vallen.

Ik las je verhaal en las vooral dat je twijfelt of je geen spijt krijgt.

Je kúnt het kindje straks groot brengen, geef je aan. Waarom zou je het niet doen? Wat zijn die paar jaar op een mensenleven?



(Misschien is mijn mening gekleurd. Ik sta voor een operatie waarbij het de vraag is of ik nog kinderen zal krijgen, daarna.)



Wat je ook besluit: sterkte! Ik wens je vrede op je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijke beslissing. Ik zou beide keuzes begrijpen. Ik begrijp helemaal dat je blij bent met je hervonden vrijheid en 4 jaar is lang om weer te moeten wachten op die vrijheid.



Maar een abortus in dit stadium moet je ook maar kunnen.



Ik denk dat ik zelf het kind zou laten komen omdat ik moeite zou hebben met een abortus op deze termijn.



Maar dat neemt niet weg dat ik het prima zou begrijpen als anderen wel die abortus doen.



Veel sterkte met je beslissing.
Moeilijke beslissing..

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb besloten het kindje niet weg te laten halen..



Met 10 weken heeft het kind al hersengolven en een kloppend hart.. Ik wilde weten of het pijn voelt nav de abortus, maar kon geen onderzoeken vinden die dit bevestigen of uitsluiten.. Aan de andere kant.. een goudvis voelt ook pijn.. misschien een gekke vergelijking.. maar helpt misschien te relativeren.



Op deze site kun je filmpjes vinden van embryos in verschillende stadia van ontwikkeling:

http://www.ehd.org/dev_article_unit11.php

Heb ik zelf veel aan gehad.. Ik wilde weten waar ik mee te maken had, voor ik zou besluiten om het wel of niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante heeft op haar 41e nog een dochter gekregen, ondanks dat zij al 2 zoons van 15 en 12 had. Tot op heden is zij nog steeds dolgelukkig en ze ervaart het niet als extra zwaar o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Fijn te lezen dat men heg begrijpt. Ik heb vandaag vrij om goed na te denken. Ik weet dat ik het al heel druk heb met 2 kids die ook nog veel ondersteuning en aandacht nodig hebben. Ze gaan nog lang niet hun eigen gang. Daarnaast is het in mijn gezin veel hektiek. Ik loop mezelf nu al vaak voorbij, omdat ik ook een verantwoordelijke baan heb. Maar i.d. als ik kijk naar een foto om internet van een foetus van 10 weken dan gruwelijk ik aan de gedachte om dat te doden. Het is gewoon een heftige keuze met zeer pijnlijke gevoelens en gedachten. Morgen staat de ingreep op de planning, omdat de 5 dagen bedenktijd dan om zijn. Ik wil de keuze ook niet uitstellen, omdat de foetus dan alleen maar meer ontwikkeld. Ik moet vandaag mijn eigen beslissing overwegen, afwegen en maken. De heftigste beslissing in mijn leven.
Jeetje wat een tweestrijd.

Ik heb er geen ervaring mee maar wil wel ff kwijt dat je absoluut geen nare vrouw bent als je voor jezelf kiest in deze situatie.

Heel veel succes en sterkte met deze moeilijke beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke beslissing! Kan me je afwegingen goed voorstellen. Maar ik denk ook, aan praktische problemen is iets te doen. Je kunt ergens keuzes maken, waardoor de hectiek minder wordt.



Ik zou op mijn gevoel afgaan, wil ik nog een kind of niet? Praktische dingen achterwege laten, dat komt wel.



Sterkte vandaag, ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen.
Geel is het nieuwe blauw.
Alle reacties Link kopieren
Heftig dat je vandaag moet beslissen. Wel beter ivm het feit dat de foetus doorgroeit.



Wat is het eerste dat in je op komt als je erover denkt. Houden of weghalen. Ik denk dat je antwoord op die vraag je eigenlijke antwoord is.
Alle reacties Link kopieren
Dikke knuffel!!!
Je bent zelf een theepot
Ik denk dat je puur moet kijken of je echt nog een kindje wilt en wat dat kindje doet met jou, je man en je kinderen. Probeer je niet te laten leiden door beelden van embryo's en mensen die op je inpraten, maar hou het bij jezelf. Als het jullie financieel en organisatorisch zou lukken om nog een kindje liefdevol in jullie gezin op te nemen, dan zou ik er voor gaan. Maar ik zou me ook heel zeker bedenken waarom destijds dat spiraaltje is geplaatst. Waarom besloten jij en je man dat er geen derde meer zou komen? Heel veel sterkte met deze beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Als je daar zorgen over maakt: die foetus kan niets voelen van de ingreep. De zenuwen in het brein zijn nog niet in staat om pijn te voelen.
quote:dubbeltje4 schreef op 15 september 2014 @ 18:22:

Als je daar zorgen over maakt: die foetus kan niets voelen van de ingreep. De zenuwen in het brein zijn nog niet in staat om pijn te voelen.Bron?
De keuze die je maakt is hoe dan ook moeilijk voor jezelf. Kies voor wat jou en jullie het beste lijkt.

Je hebt gedaan wat je kon doen om een zwangerschap te voorkomen. Dat dit niet altijd voor 100% werkt, zie je nu maar weer. Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven