Werk & Studie alle pijlers

Nog steeds geen contract; nieuwe baan..

15-09-2014 10:31 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje met een zwaar gevoel en hoopte dat er wat tips zijn hoe dit aan te pakken.

Ik werk nu een maand of 4 bij een bedrijf en heb nog steeds geen contract mogen ondertekenen, zelfs na wekelijks navragen. "Het is te druk" is het excuus.

Nu heb ik het besluit genomen om verder te solliciteren omdat deze baan het eigenlijk totaal niet is. Het is nog niet zover dat ik al ben aangenomen maar ik maak mij wel al druk om het gesprek dat ik met m'n baas moet gaan hebben. In feite hebben wij een mondelinge overeenkomst maar dus nog steeds niet zwart op wit (ik krijg wel netjes uitbetaald en hij draagt belasting af).

Maar hoe pak je dat aan? De directe aanpak van "ik heb een nieuwe baan, doei!" vind ik lullig en schiet je vrij weinig mee op naar mij idee. Een gesprek met hem aangaan is dus geen probleem, meer de manier waarop..

Hebben jullie misschien tips?
Alle reacties Link kopieren
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Dus wil jij een andere baan dan zou ik gewoon gaan solliciteren en je baas er niets over vertellen. Als je eenmaal een baan hebt gevonden je baan opzeggen en daarbij wel de opzegtermijn in acht nemen.
Hoezo 'het gesprek aangaan'? Maak je jezelf niet belangrijker dan je bent?

Je meldt netjes op tijd dat je een andere baan hebt, that's it.

Meer is voor hem totaal niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Het is beknopt beschreven zonder details die meespelen. En met het gesprek bedoel ik dat je aangeeft dat je weggaat. Dus niet mijzelf belangrijker maken; gewoon dat exit-gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik niet in een gesprek doen, maar schriftelijk. Als je baas dan nog een exitgesprek wilt plannen, hoor je dat vanzelf. Wel netjes om je ontslagbrief persoonlijk te overhandigen maar daar hoef je geen grote happening van te maken.
Ik hoop dat je snel een leuke(re) baan vindt.



Bij het opzeggen van deze baan zou ik ook zeker met nadruk vermelden dat je het heel onprettig gevonden hebt dat je geen contract hebt gezien.



En- als je geen contract hebt, weet je dus ook niets over een opzegtermijn... Dus, doei!! Ben weg!
Alle reacties Link kopieren
Je zou even juridisch advies in moeten winnen hoe je dat aan zou moeten pakken, maar ik weet wel dat als je betaald krijgt zonder contract, dat je dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd hebt.
quote:Beter.Laat schreef op 15 september 2014 @ 12:34:

Ik hoop dat je snel een leuke(re) baan vindt.



Bij het opzeggen van deze baan zou ik ook zeker met nadruk vermelden dat je het heel onprettig gevonden hebt dat je geen contract hebt gezien.



En- als je geen contract hebt, weet je dus ook niets over een opzegtermijn... Dus, doei!! Ben weg!Er bestaat zoiets als een wettelijke opzegtermijn, dus die vlieger gaat niet op....
Alle reacties Link kopieren
Mondelingen afspraken gelden t.a.v. een arbeidsovereenkomst net zo goed. Jij werkt er al meer dan 3 maanden en je krijgt salaris. Je hebt dus een overeenkomst en je zal je aan de afspraken moeten houden, dat er niets op papier staat betekent niet dat je je nergens aan hoeft te houden.



Heb je een afspraak (mondeling) over een tijdelijk contract, dan kun je mogelijk helemaal niet tussentijds opzeggen tenzij de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen in een schriftelijk overeenkomst is vastgelegd (niet dus). Indien de afspraak is dat je in vaste dienst bent dan geldt idd de wettelijke opzegtermijn.



Indien er een CAO geldt dan zou je ook in de CAO de regels kunnen opzoeken die voor jou gelden.



Het arbeidsrecht is geen éénrichtingverkeer in de zin dat alleen de werkgever gehouden is aan (mondelinge) afspraken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij het omschrijft, Viva-amber, komt het allen ten goede van de werkgever. Dus ook al verzuimt hij om een contract op te stellen na minstens drie maanden, heeft hij nog steeds de voordelen? Dat is een beetje krom.

Een werkgever hoort zich ook gewoon te gedragen als een goede werkgever, daar hoort het opstellen van een contract gewoon bij. Er staan genoeg artikelen hierin geschreven in het BW.

Er is ook geen sprake geweest van een tijdelijk contract of een contract van onbepaalde tijd. En er is overigens geen CAO.



Wat er inderdaad al gezegd wordt, is dat er wel sprake is van een contract van onbepaalde tijd zodra er na drie maanden nog geen contract is ondertekent en er wel loon is uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan jou ook niet zomaar op straat zetten zonder geld.



Dus kun jij de werkgever ook niet zomaar a la minuut verlaten terwijl hij het maar moet uitzoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven