de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren




Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.



EDIT (19 oktober 2012):



Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Haha Snjo, daarom schreef ik er ook bij, in het Nederlands vertaald, want ik vermoedde al dat jij ze ws liever in het IJslands had.

Ben pas halverwege het eerste boek, maar echt heel goed inderdaad!

Zal even snel kijken welke ik heb, wacht even...

Nachtstad, Schemerspel, Grafteken, Maandagskinderen (nu in bezig), Moordkuil, Winternacht. Haha Noorderveen niet dus!



Klopt inderdaad Anky, bijna iedereen spreekt wel Engels natuurlijk. Op school leren ze nu ook Iers trouwens en dat spreek ik niet, dus ze zitten zich nu al te verkneukelen dat ze straks lekker geheimpjes kunnen hebben samen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen behoefte im terug te gaan naar Nederland. Voel me hier thuis, ook al blijf ik de buitenlandse. Ik beheers het Frans best redelijk, anders zou ik natuurlijk ook niet kunnen werken maar ik maak ook nog veel fouten. Al denk ik dat dat ook wel een voordeel is. Ik reageer toch als nederlandse en ik heb het idee dat dat vaak wel word geaccepteerd door mijn accent. Oudste merkt vaak dat ze beoordeeld word als française terwijl ze reageerd als nederlandse (direct), dus niet geaccepteerd gedrag. Jongste is wat meer verfranst en heeft nog nergens last van

Oudste (17) heeft een heel lief gezin getroffen in Italie. Hebben regelmatig contact



Heb het weekend vrij, heerlijk na 5dgn werken. Vind full-time werken best pittig. Ook al zijn de kinderen groot en redelijk zelfstandig.

Fijn weekend allemaal
Alle reacties Link kopieren
Biol. welkom, wat een avontuur! Na twee jaar mogelijk terug naar NL zonder baangarantie of huis kan best lastig zijn. Hebben jullie flexibele beroepen?



Beleza, wat vliegt de tijd, alweer ruim 7 jaar in Japan! Je dochters zijn inmiddels tieners natuurlijk. LOL wel jammer dat je geen FB meer hebt want je fotootjes van Japan vond ik altijd erg leuk. Ainne, van jou ook geen foto's meer..geen FB.



Alejandra, als emigrant blijft een tweede taal volgens mij iets om aan te werken. Ik bewaarde de eerste jaren voorbeelden van schoolrapporten, leerplannen, en officiële documenten. Soms neem ik een extra uitdaging aan juist om de taal beter te hanteren zoals les geven aan collega's maar verrassingen zijn er toch altijd in nieuwe situaties. (en visa versa, soms zeg ik hele rare dingen gheheh)



Anky, ik ga ook nooit meer terug, ik ben zo gelukkig hier, lig nu in mijn bed met de laptop, blauwe lucht en palmbomen voor mijn raam.. vogeltjes fluiten.. Mijn dochter is wel naar NL voor een HBO opleiding. GELUKKIG is er een OZZIE vriend langs gekomen waar ze nu mee date. Hij is bij haar ingetrokken dus die komt op den duur wel weer terug naar Australië. Vanaf Duitsland maakt het niet zoveel uit toch.. paar uurtjes rijden en je bent er weer.



Lila, wat fijn dat je dochter in een leuk gezin terecht gekomen is.Pak van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Orbit! Wij zitten in dezelfde tijdszone (ok één uur vroeger hier in Tokyo).

Soms mis ik FB ook om die reden, kan nergens mijn gekke foto's meer kwijt! Mail ze uiteraard natuurlijk wel eens aan familie en vrienden.

Hier ook helemaal geen behoefte dus om terug te gaan, ja alleen voor vakantie dan. Het leven is hier makkelijk, het klimaat fijn, de natuur prachtig en de mensen aardig.

We zijn van plan om binnen een paar jaar jouw kant op te komen voor de winter/zomervakantie, nou ja Sydney en Bora Bora staan heel hoog op onze verlanglijst



Jouw dochters zijn ook al groot Lila! Kan me jullie emigratie nog heel goed herinneren, jullie hielden toch een leuk blog bij de eerste tijd?

Mijn dochters zijn inderdaad beiden inmiddels tiener (jongste is net 10 geworden) en dit is ook wel een heerlijke en makkelijke leeftijdsfase. Ze zijn redelijk ingeburgerd hier al is het cultuurverschil op de middelbare school wel erg goed te merken.



Ik vind Duitsland toch ook echt buitenland en dat je van emigreren spreekt hoor Anky. Toen wij naar Engeland gingen zeiden sommige mensen dat dat ook niet echt emigreren was (meestal mensen die zelf al hun hele leven in hetzelfde dorp woonden, niet dat dat erg is maar vond het wel vreemde uitspraken altijd). Het is een ander land met andere gewoonten, taal en gebruiken.



Bij ons is het Nederlands van de kinderen natuurlijk makkelijk bij te houden doordat we beiden thuis Nederlands spreken. In een gemengd huwelijk lijkt me dat veel lastiger. De Nederlandse vakantie elk jaar is qua taalontwikkeling wel handig, ze hebben weer heel veel nieuwe (lelijke) woorden in het Nederlands geleerd

Ze zijn trouwens in hun doen en laten erg Japans, ze tikken me regelmatig op de vingers als ik te Nederlands reageer
Alle reacties Link kopieren
Beleza ik hield idd een blog bij in het begin wat gaat de tijd toch ook snel.....

Herkenbaar dat de kids je wijzen op 'ongepast' gedrag



En leven in welk ander land dan Nederland is toch echt emigreren. Mensen die dat nog nooit hebben gedaan beseffen vaak niet hoe groot de verschillen in cultuur etc zijn.

Ik had ook nooit ged8 dat het verschil tussen Nederland en Frankrijk zo groot zou zijn. Dingen die voor ons zo normaal zijn, ff bij iemand langs wippen of een smsje doen als je tijd hebt voor een snel bakkie is hier echt heel vreemd. En familie gaat hier voor alles Op zich mooi natuurlijk, maar ik ga daardoor wel eens twijfelen aan een vriendschap. Moet daar erg aan wennen. Ook is de werksfeer anders, heb nu op 3 verschillende plekken gewerkt. Allemaal een in een andere sector maar merk dat het ieder voor zich is, je zou iemand eens teveel helpen. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk. Ik probeer mezelf te blijven en de dingen te doen zoals ik die graag doe. En merk dat ik daarom gewaardeerd word, op alle 3 werkplekken. Maar het kost me nog steeds extra energie, je bent toch altijd (onbewust) bezig met waarom bep collega's bep dingen doen.

Heb jij dat ook in Australië Orbit? of is het daar juist heel erg samenwerken?

Wat fijn dat je dochter een vriend uit Australië bij zich heeft Kan me toch voorstellen dat je haar weer graag dichtbij je wilt hebben. Ook al hebben we zelf de stap gezet om onze familie achter te laten, je wilt ze toch graag 'dichtbij' hebben de kids.



Anky werk jij ook in Duitsland? en zijn je kinderen daar naar school? wat vind jij de grootste verschillen tussen Nederland en Duitsland?

Het lijkt me moeilijk om echt in te burgeren in een land als je zo dichtbij je moederland woont. Je zult misschien makkelijker terug vallen op Nederlandse zekerheden en je daardoor minder makkelijk aanpassen aan je nieuwe thuisland. Of zie ik dat verkeerd. Hangt misschien ook af van waar je woont en met welke reden je verhuisd bent.

Het lijkt me wel heerlijk om zo ff de grens over te kunnen gaan en gewoon je boodschappen kunt doen. Wat zou ik graag elke dag een Nederlands stukje brood willen eten!!!!



Ainne hoe is het voor manlief afgelopen bij 2 man and a truck?

Zie het al helemaal voor me je meiden giebelen in het Iers en jij verstaat er nix van. Misschien toch eens een cursusje doen

Mis wel de foto's van jullie hoor. Vooral als jullie weer een weekendje de natuur in gingen....



Disco nog lekker aan't genieten van je vakantie? jullie treffen het met het weer. Het is de hele zomer nog niet zo lang mooi geweest als nu! Hoop dat je genoeg energie hebt opgedaan om strax er weer volop tegen aan te kunnen.



Alejandra leuk je hier weer te zien!!!!



Chicha wanneer ga jij weer aan de slag? ben zo benieuwd hoe het je gaat bevallen!!



Snjo fijn weekend! hoop dat je veel wind hebt



Ik geloof dat ik maar eens in actie moet komen..... de wasmachine draait al maar de stofzuiger en stofdoek doen helaas niet alleen hun werk
Ik zwaai even naar iedereen



Ik zit bij een schreeuwende man op de bank met de TV op volle geluidsterkte voetbal te kijiken.

Ondertussen is de heks hier met 2 vriendinnen aan het lunchen en hebben ze de slappe lach.



Geen goed moment om te forummen.



En het is warm......
Alle reacties Link kopieren
Juist een moment om wel te forummen Cicha!! De tuin in en ons ff bijkletsen!!
quote:lila72 schreef op 13 september 2014 @ 09:45:

Beleza

Anky werk jij ook in Duitsland? en zijn je kinderen daar naar school? wat vind jij de grootste verschillen tussen Nederland en Duitsland?

Het lijkt me moeilijk om echt in te burgeren in een land als je zo dichtbij je moederland woont. Je zult misschien makkelijker terug vallen op Nederlandse zekerheden en je daardoor minder makkelijk aanpassen aan je nieuwe thuisland. Of zie ik dat verkeerd. Hangt misschien ook af van waar je woont en met welke reden je verhuisd bent.

Het lijkt me wel heerlijk om zo ff de grens over te kunnen gaan en gewoon je boodschappen kunt doen. Wat zou ik graag elke dag een Nederlands stukje brood willen eten!!!!







Ik ben altijd in NL blijven werken (waar overigens wel een groot deel van collega's Duits waren). Momenteel werk ik niet (helaas). Mijn kinderen zitten hier in het dorp op school, zijn ook, op de oudste na, hier geboren.

Verschillen zijn er inderdaad wel, al scheelt het wel dat Duitsers over het algemeen heel open en benaderbaar zijn. Maar het stuk van de familie (en hier ook de Stammtisch) herken ik wel. En nu, na bijna 10 jaar begint het me op te vallen dat ik heel veel contacten heb, maar weinig echte vriendschappen. Maar ik vraag me af in hoeverre dat met de emigratie te maken hebt, ik denk dat je in een bepaalde levensfase ook lastiger echte vriendschappen opbouwt. En een deel van mijn leven speelt zich nog wel in NL af uiteraard, dus een echte Duitser ben ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk zo'n topic! Maar als ik alle bijzondere landen en verhalen lees, voelt het stom om te zeggen dat ik 'maar' in Zwitserland woon. Vandaag precies zes weken. Een groentje dus nog!
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Oxygen een prille emigrant dus. Wat heeft je in Zwitserland gebr8 en met wie ben je er naar toe gegaan?

Alle verhalen zijn leuk!



Anky misschien heb je gelijk en ligt het niet hebben van vriendschappen idd ook aan de levensperiode. Maar blijf het jammer vinden ;-p
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft ongeveer een jaar geleden een baan daar aangeboden gekregen. Was toen net zwanger. Heel lang nagedacht of het wel of niet verstandig was.. uiteindelijk rond de kerst besloten om het te proberen, als het niets zou zijn, konden we immers altijd terug. Woning te koop gezet, en met z'n drieën (baby van 2,5mnd) geëmigreerd. We hadden het er toevallig eergisteren over, dat het best stoer is van ons! (Beiden net 24) al zoveel veranderingen gehad dit jaar, en dan ook nog in een compleet nieuwe omgeving settelen.eigenlijk bevalt het dus best goed :D
this too shall pass..
Oxygen, fijn dat het goed bevalt. Emigreren is niet niks, dat weten de meesten die hier schrijven maar al te goed. Soms is het best moeilijk om in een ander land te wonen, soms is het heerlijk.



Ainne, alles goed hier met mijn kinderen. Alles goed met jouw gezin? Hoe oud zijn je dochters nu?



Anky, wij denken er wel eens over na om naar Nederland te gaan, vooral vanwege de school van de kinderen. Als ze in Nederland de middelbare school kunnen afmaken is dat heel wat makkelijker om daarna in Nederland te gaan studeren. De oudste gaat nu naar de kleuterklas, dus we hebben nog even bedenktijd. Maar ik zie er ook wel tegen op, want ik ben niet meer de Nederlandse die ik was toen ik vertrok. Bovendien is man Boliviaans en die gaat het best nog wel moeilijk krijgen, kwa taal en cultuuromslag. Maar ik zelf zou het wel graag willen.



Wat betreft privescholen die 25.000 kosten, die heb je hier ook, niet in mijn stadje gelukkig, maar dan word je meteen aandeelhouder van de school. Wij betalen 90 euro voor de school en schoolbus, dat vind ik soms al veel. Zeker omdat ze ook nog geld vragen voor elke activiteit.



Orbit, ja, ik kijk en kopieer inderdaad veel van anderen, om beter te schrijven, maar ik merk dat ik het nog steeds niet altijd goed doe en daar baal ik dus wel eens van. Gelukkig checkt mijn man wel eens wat.



Mijn oudste praatte altijd heel goed Nederlands, en Spaans, en de laatste tijd begint hij steeds meer tegen mij terug te praten in het Spaans. Ik vraag wel eens; kan je het ook in het Nederlands zeggen? Maar dat is ook wel eens lastig, soms is hij zo enthousiast over iets dat hij vergeet in het Nederlands te praten.
Alle reacties Link kopieren
Hee WW'n (en -man)!



Even weer bijlezen en -schrijven, weken vliegen voorbij momenteel.



Biol, is de aanbieding al gekomen, worden er al met bijlen gehakt?



Oxygen, leuk dat je mee komt schrijven. We hadden hier ook altijd een andere Zwitserse schrijfster, Lapin, maar die zal inmiddels vertrokken zijn naar Duitsland denk ik.



Lapiiiiin, ben je er nog?



Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Anky, dat je vriendschappen in bepaalde levensfases opbouwt en dat het emigrantenverhaal er maar ten dele mee te maken heeft.

Toen ik hier net kwam wonen was ik 27, young, free and single en heb toen hele fijne vriendschappen opgebouwd, dit zijn nu nog mijn beste vriendinnen. Toen kreeg ik kinderen en gebeurde er niet zo veel, maar sinds ze op school zitten heb ik daar weer een hele leuke vriendinnenkring opgebouwd (we gaan a.s. zaterdag met zijn zessen, plus aanhang, stappen yay!).



Chicha, kom eens even bijkletsen joh!



Lila, fijn dat Oudste een leuk gastgezin getroffen heeft! Zullen jullie ook een keer die kant op gaan?

En nee, Iers is echt een onmogelijke taal. Heb ooit eens, denk 12/13 jaar geleden een cursus gedaan, maar veel verder dan "hallo hoe gaat het ik heet ainne" kom ik niet. Maar ik vind het wel heel leuk dat de meiden het wel leren.

Oudste is nu ook op school begonnen met de thin whistle, soort van metalig blokfluitje, ook weer zo'n typisch Iers iets (afschuwelijk geluid trouwens haha).



Haha Orbit, je dochter met een Ozzie-vriendje! Jeetje, best wel weer een hele nieuwe fase hè! Die Jongste van mij die heeft het de hele tijd over "snogging Zayne" (da's er eentje van One Direction), maar voorlopig houdt ze haar kusjes nog maar lekker exclusief voor mij hoor!



Jeetje Alejandra, en jouw oudste alweer in de kleuterklas, gaat dat goed?

Kan me voorstellen dat een eventuele verhuizing naar NL bijna nog heftiger zal zijn voor jullie dan dat jouw emigratie toendertijd was, het is me nogal een verschil, denk je dat je er zal kunnen aarden?



Koffie!
Alle reacties Link kopieren
Oxygen, leuk, Zwitserland! ben er op vakantie deze zomer weer doorheen gereden en het blijft een prachtig land. Daar zou ik ook wel kunnen aarden.



Ainne, Ben blij dat mijn dochter niet met een Hollander is. toch een teken dat ze een sterke connectie met Australië voelt. Lol geweldig dat jouw oudste een crush op Zayne van One Direction heeft, ghehe..'ik weet nog' dat ze geboren werd.De tijd gaat snel!



Chica, hoe bevalt je baan?



Alejandra wat goed dat je je oudste NL hebt geleerd. Je staat er toch alleen voor wat dat betreft. Voor remigratie moet je inderdaad wat scholing het juiste moment kiezen, ze hebben zo'n inflexibel curriculum in NL.. Leerlingen die de taal niet goed beheersen worden gewoon niveaus en jaren terug gezet. De brugklas is een instap jaar en anders volgens mij als mature student aan de universiteit. Mijn dochter vond een Engelstalige HBO opleiding waar ze voor in aanmerking kwam.



Ik heb school vakantie, HEERLIJK! ga donderdag een roadtrip maken (zo noemen ze dat hier) naar Cooktown, 1000 km up north voor een Folk Festival in the rainforest. Hier heb ik elke 500km een ander stadje en ertussenin wat dorpen van niks dus als ik er echt even uit wil dan moet ik flink reizen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat héérlijk Orbit, veel plezier alvast!

Begint de zomer er al aan te komen bij jullie? Hier nog steeds mooi weer, maar 's morgens begint het wel wat frisjes te worden, we hebben de jassen weer aan 's morgens en nu momenteel op kantoor (nu 11am) heb ik ook nog een vest aan.

Mijn Ozzie vriendin hier heeft momenteel haar vriendin van daar (Atherton) over (mmm gekke zin) en die zit echt te bibberen hier!
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk Orbit vakantie!! helemaal met zo'n roadtrip in het vooruitzicht! Geniet ervan



Ainne hier ook nog lekker weer maar idd de ochtenden en 's avonds frisjes. Vooral een probleem als ik richting 14h naar het werk ga en dan om 21h stop..... juist ja, vaak een vest vergeten... nou ja gelukkig een kachel in de auto



Ik ga maar ff lunchen vanmiddag weer werken (ik stop direct ff een vestje in mijn tas ).
Emigreren, als ik het over moest doen dan deed ik het niet meer.



Ik heb een geweldig leven hoor, daar niet van. Waarschijnlijk had ik het in Nederland nooit zo goed kunnen hebben.

Maar naarmate je ouder wordt ga je toch de voordelen van Nederland inzien.

Ik heb een puberdochter die opgroeid in Spanje, met een plaatselijke werkeloosheid van 30% en weinig tot geen sociale voorzieningen.

Dat vind ik wel jammer.



Biol, ik lees in een ander topic dat jullie een kindje met gezondheidsproblemen hebben.

Hoe zijn de voorzieningen wat dat betreft in Singapore? Is het geen belemmering?



Beleza, ik moet nog erg wennen aan je nick..

Alles weer helemaal rustig bij jullie? Ik herinner me nog dat drama met die kerncentrale.... zo eng was dat!



Gut, gezellig ben ik he?
Alle reacties Link kopieren
Heel gezellig Chicha Overal is wel wat en de wereld ligt aan de voeten van je puberdochter!! Als ze wil komt ze er vast.
Dat denk ik ook, Lila. Overal zijn wel mogelijkheden.



Chicha, zou je willen dat je dochter bij jullie blijft op het eiland? Zijn daar mogelijkheden om te studeren? Sorry, ik heb geen idee of daar een universiteit of zoiets is. Of moet ze dan naar het vasteland?



Ik zie ook wel voordelen van Nederland, vooral kwa zekerheid (meer werk, betere gezondheidszorg, ww, pensioenen), maar ik zie ook in dat ik hier in Bolivia een prima leven heb. Vrienden van dezelfde leeftijd in Nederland worstelen vaak met dezelfde problemen als wij: schipperen tussen werk en kinderen, hypotheeklasten, etc.



Ons probleem is vooral dat we dingen willen doen die met een Boliviaans inkomen niet echt mogelijk zijn, zoals elk jaar naar Nederland reizen.
Er is hier wel een universiteit, maar de studierichtingen zijn beperkt. Ik hoop dat ze misschien in Nederland zou willen studeren, daar zou ze bij familie kunnen verblijven en in het engels kunnen studeren...

Net zoiets als de dochter van Orbit.

Maar ze heeft zelf echt helemaal niks met Nederland en ik denk niet dat ze dat als een optie ziet.



Ach, het is ook nog afwachten he. Misschien gaat ze de kappersopleiding wel doen.



Wat zal ik doen, nog even terug naar bed of ga ik koffie zetten? Het is hier nu half zes..
Alle reacties Link kopieren
quote:alejandra schreef op 25 september 2014 @ 00:03:

Vrienden van dezelfde leeftijd in Nederland worstelen vaak met dezelfde problemen als wij: schipperen tussen werk en kinderen, hypotheeklasten, etc.







Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik geloof dus echt niet dat het beter (of slechter!) is in Nederland dan hier (of in Spanje, Bolivia, Frankrijk). Ja tuurlijk, op bepaalde vlakken zullen er verschillen zijn, maar uiteindelijk denk ik dat het niet echt uitmaakt.

Ook hier worden de mensen oud, ook hier kunnen de kinderen naar school, ook hier balen we van de regering, ook hier wordt er gekort op van alles.



Ik ben jarig vandaag, maar behalve dan dat ik Jongste vol enthousiasme bij me in bed had om 5u vanmorgen vier ik het verder niet. Man werk avonddiensten dus is om 19u de deur al uit. Ga het weekend wel met wat vriendinnen uit en zondag gaan we uit eten denk ik. Hier op mijn werk heb ik het ook stilgehouden.

De meisjes snappen maar niet dat ik het helemaal niet zo leuk vind om jarig te zijn. Ik vind het nog steeds helemaal niets om over de 40 te zijn (en dat ben ik inmiddels al een poosje )
Terugkeer naar Nederland/Duitsland is altijd een optie. Helaas woon ik in een regio waar het nogal onrustig is dus het zit er wel in denk ik. Afgezien daarvan is dit nu niet bepaald een land waar ik oud wil worden



Vakantie in Nederland was heel fijn maar op een gegeven moment keekmikmer ook naar uit om weer terug te gaan. Dat is fijn want dat maakt het afscheid niet zo zwaar.en alhoewel Saudi natuurlijk niet zo heel ver is, is de psychologische drempel natuurlijk erg hoog.



Oudsten zitten weer op school. Jongste zoon voor het eerst en het gaat wat stroef. Hij staat niet te springen om naar school te mogen terwijl mijn oudste het geweldig vindt. Meisje is alweer 4,5 maand en de twee eerste voor tandjes zijn er al.



Leuk om jullie verhalen allemaal te lezen en zo ben ik weer helemaal bij
@Ainne, gefeliciteerd meid!!!!
Ainne gefeliciteerd! Ik herken je gevoel wat verjaardagen betreft. Mijn kinderen snappen daar ook geen bal van.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil nog even niet denken aan het feit dat mijn kinderen misschien ook in Nederland willen studeren

Het lijkt mij fijner als ze hier in Tokyo gaan studeren of in Londen, NY of San Francisco daar zou mijn man ook kunnen werken. Maar goed ik weet dat ik ze een keertje moet loslaten maar hoop dat dat nog heeeel lang gaat duren



Kan me voorstellen dat je nog aan mijn nick moet wennen Chicha, ja mag me altijd Mango noemen hoor



Gefeliciteerd Ainne! En leuk jou ook weer even te lezen Liubi! Wat vliegt de tijd, je dochter al weer 4,5 maand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven