Werk & Studie alle pijlers

hoe betalen jullie een studieschuld af?

17-07-2008 10:35 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn studie is af en ik heb een goede baan waarmee ik 1 september ga beginnen. Ik heb alleen een studieschuld van 13000 euro. Dus hoe betaal ik dit af?

Geeft de IB Groep een reduktie als je alles in een keer afbetaald? Met het salaris van mijn vriend erbij zou ik zonder reduktie 4-5 maanden moeten sparen om alles in een keer aftebetalen, maar dat betekend ook dat wij weinig geld voor leuke dingen over zullen hebben. Mijn werkgever stuurt mij gedurende 8 maanden naar Noorwegen. Als ik de schuld vrijwel per direkt afbetaal zal er weinig geld over zijn om eens een auto te huren of met ov ergens naartoe te gaan.

Alternatief een groot deel iedere maand afbetalen

Of een kleiner deel afbetalen en wat over is in een pensioensregeling stoppen. Hoe eerder ik begin des te meer bouw ik op.

de IB Groep regeling, in een paar jaar beginnen en heel kleine hoeveelheiden afbetalen lijkt mij niet interessant. Ik bouw er alleen maar meer rente mee op.

Dus, ik weet het even niet meer...
Bij mijn hypotheekgesprek zei de man van de bank: 'en als je een studieschuld hebt wil ik dat nu niet horen, want daar komen we toch niet achter....'. Handig om te weten natuurlijk, maar wel een beetje link voor mensen die een grote schuld hebben en dus de hypotheek eigenlijk niet kunnen betalen.

Ik woonde de eerste tijd dat ik werkte nog bij mijn ouders, dus hield vrij veel geld over iedere maand. Daar heb ik een deel van gespaard, en een deel gebruikt om meteen af te gaan lossen. Dat was inderdaad vooral voor mijn eigen gemoedsrust.

Jullie hebben op zich natuurlijk gelijk met de rekenvoorbeelden, maar er zitten wel een paar puntjes bij waar mensen rekening mee moeten houden:

- die voorbeelden gelden alleen als je je geld inderdaad tegen een hogere rente opzijzet, en dus niet op een gewone spaarrekening laat staan (tenminste, de meeste hebben in NL momenteel geen rente boven de 4%)

-die voorbeelden gelden alleen als je het geld dat je niet aflost WEL opzij zet! Lijkt misschien nogal logisch, maar er zijn mensen zat die nu denken: oh, het is slimmer om te wachten met aflossen, dus ik kan nu gaan shoppen....

Voor TO geldt dus dat als ze het geld of wil gebruiken om af te lossen, of om nu uit te geven (wat ze zelf beschrijft), ze uiteindelijke goedkoper uit is om af te gaan lossen.

Chelseygirl: als je idd onder Deense belastingwetegeving gaat vallen, is het misschien een idee om daar een accountant naar je aangiftes te laten kijken. Het Deense belastingstelsel is heel ingewikkeld (ik heb ervaring), zeker als je ook nog eens in het buitenland werkt (dat had ik tenminste begrepen uit je andere topics). Het is niet zoals in NL dat je alleen inkomstenbelasting betaalt aan de staat, maar het is verdeeld over de staat, de gemeente en nog wat vage posten. Bovendien kun je als buitenlander soms in aanmerking komen om de eerste drie jaar dat je onder hun wetgeving valt veel minder belasting te gaan betalen (kan 15% schelen, toch leuk om zo'n bedrag). dat moet alleen wel van tevoren aangegeven worden door je bedrijf, dus ik zou daar zeker naar vragen/ een accountant naar laten kijken. Dat kan je uiteindelijk veel meer opleveren dan wel of niet aflossen van je lening hier.....
Ik weet niet of het nu nog zo werkt, maar een paar jaar geleden heb ik het zo gedaan...

ik betaalde de termijnen en als ik wat geld extra kon missen, dan maakte ik het direct over naar hen. Zo ging het toch nog redelijk snel en was ik een paar jaar van 7000 eur schuld af.
draaiorgel schreef op 17 juli 2008 @ 12:59:

[...]

Tuurlijk moet je geen huis kopen dat je niet kunt betalen. Maar ik denk niet dat een studieschuld een reden is dat je een huis niet kunt betalen. Vaak is het zo dat je, door te studeren, een betere baan kan krijgen, en dus ook een beter salaris. Dan zou het wel erg lullig zijn, als je eerst 15 jaar moet huren, omdat je je studieschuld moet afbetalen en dan pas kan kopen. Terwijl je salaris al na een jaar of twee voldoende is om te kunnen kopen.

Een bank verdient geld door hypotheken te verstrekken, dus ga er maar rustig van uit dat ze die hypotheken verstrekken als het ook maar even kan.

Maar als je gewoon te weinig bestedingsruimte over houdt, gaat het mis. Of dat nu komt door studieschuld, een PL, of wat dan ook.

De natuurlijke neiging van banken is te makkelijk geld verstrekken, niet moeilijk doen. Hebben we nu een pracht van een kredietcrisis aan te danken.
nausicaa schreef op 17 juli 2008 @ 13:11:

- die voorbeelden gelden alleen als je je geld inderdaad tegen een hogere rente opzijzet, en dus niet op een gewone spaarrekening laat staan (tenminste, de meeste hebben in NL momenteel geen rente boven de 4%)
Het was ook maar een rekenvoorbeeld voor iemand die blijkbaar zoveel geld heeft, of snel kan sparen, dat ze 13.000 ineens kan aflossen. Als jij 13.000 hebt en daar niet minstens 5% op maakt, ben je héél fout bezig.

Maar de kern van het punt zit niet in de hoge spaarrente, maar in de inflatie.

die voorbeelden gelden alleen als je het geld dat je niet aflost WEL opzij zet! Lijkt misschien nogal logisch, maar er zijn mensen zat die nu denken: oh, het is slimmer om te wachten met aflossen, dus ik kan nu gaan shoppen....
Klopt. En dan nog geldt dat bij inflatie het al snel slimmer is je geld nu uit te geven en goedkoop te lenen via de IBG.

Laat ik mijn rekenvoorbeeld nog eens samenvatten in één kernbegrip: INFLATIE
rider schreef op 17 juli 2008 @ 13:23:

[...]

Een bank verdient geld door hypotheken te verstrekken, dus ga er maar rustig van uit dat ze die hypotheken verstrekken als het ook maar even kan.

Maar als je gewoon te weinig bestedingsruimte over houdt, gaat het mis. Of dat nu komt door studieschuld, een PL, of wat dan ook.

De natuurlijke neiging van banken is te makkelijk geld verstrekken, niet moeilijk doen. Hebben we nu een pracht van een kredietcrisis aan te danken.
Ben ik helemaal met je eens. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen leengedrag Maximaal lenen omdat het van de bank mag, is gewoon dom. Maar zelf ben ik blij dat ik een appartement heb kunnen kopen (niet eens het duurste van het duurste) samen met mijn partner, en dat onze studieschulden niet werden meegeteld. Zelf hadden we natuurlijk wel rekening gehouden met die schuld, en maandelijkse uitgaven enzo, dus we wisten dat we dit konden betalen. Als onze studieschulden zouden worden meegerekend, denk ik niet dat we dit appartement zouden kunnen kopen. Nu zijn we weer een aantal jaren verder, en onze inkomens omhoog gegaan. Ben ik blij dat wel al een appartement hebben en daar van hebben genoten, en dat nog een aantal jaar blijven doen.
Wat vinden jullie trouwens een hoge studieschuld? Ligt natuurlijk ook aan wat je studeert en je toekomstperspectief en of je nog wel of geen stufi kreeg tijdens (een deel van) je studie.
Ik veroordeel een hoge studieschuld niet, tenzij je alles hebt verbrast aan bier.

Er zijn veel factoren van invloed, wel of geen bijdrage van je ouders, wel of geen stufi inderdaad, wel of geen baantje erbij gehad enzovoort. Mijn studieschuld valt best mee, die van mijn partner is veel groter, maar die kreeg helemaal niks van zijn ouders en om rond te kunnen komen, moest hij wel maximaal lenen. Daarnaast heeft hij wat langer over zijn studie gedaan vanwege bestuurswerk, waar hij nu ook zeker de vruchten van plukt, door de baan die hij daardoor heeft gekregen. En dan kan je zeggen: tjonge wel een erg hoge schuld, maar zonder die schuld had hij (en ik ook trouwens) nu niet het salaris gehad wat we nu verdienen.
Oh ik lees nu dat je vroeg wat we een hoge schuld vinden, en niet wat we van een hoge schuld vinden.....
Ikzelf heb ook een (behoorlijke) studieschuld. Maar ik ben dit aangegaan wetende dat dit niet geregistreerd wordt bij het bkr en niet meetelt bij je hypotheek berekening. Het lijkt mij dat de plannen om dit te veranderen (wat ik overigens best een goed zaak vindt) niet geldt voor mensen die al een schuld hebben bij de ibgroep, maar voor de nieuwe schuldenmakers. Of zie ik dit verkeerd?

Ontopic:

Overigens zal ik voor financiele redenen niet in 1 keer deze schuld aflossen (TO), maar voor je gemoedsrust wel.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Ik vind een hoge studieschuld afhankelijk van de omstandigheden. Ikzelf heb als ik afgestudeerd ben waarschijnlijk een schuld van over de 30.000 euro. Dit lijkt binnen dit topic wanstaltig veel, maar ik lig er niet wakker van. Als ik klaar ben met studeren heb ik een WO master op zak en de garantie dat ik een goede baan krijg. Ik ben van havo naar hbo, naar wo gegaan, dus tja dat duurt wat langer, zeker als je ook nog een master doet van 2 jaar (zoals ik ga doen). Ik betaal alles zelf qua studie en heb ook geen recht meer op studiefinanciering. Ik maak dus niet alles op aan bier of shoppen (ik ben zefs best zuinig) maar leen wel behoorllijk. Persoonlijk ben ik geen voorstander van lenen om de reden dat de meeste studenten niet weten dat je alleen onder bepaalde voorwaarden de schuld krijgt kwijtgescholden. (Voor wo geldt dat je ook een master moet hebben gedaan anders geldt het niet als afgerond studie.) De meeste studenten komen daar te laat achter. Ik weet wat de regels zijn en ben mij bewust van de consequenties dus ik weet ook zeker dat ik er niet wakker van hoef te liggen.

Dus tja....heel veel schuld vind ik niet zozeer een bedrag, maar meer bedrag+gedrag. Een hoge schuld vind ik: maximaal lenen voor bier en shoppen 5 jaar studeren, maar niets afronden en dan verbaasd zijn dat je de volle mep terug moet betalen.
draaiorgel schreef op 17 juli 2008 @ 12:59:

[...]

Tuurlijk moet je geen huis kopen dat je niet kunt betalen. Maar ik denk niet dat een studieschuld een reden is dat je een huis niet kunt betalen. Vaak is het zo dat je, door te studeren, een betere baan kan krijgen, en dus ook een beter salaris. Dan zou het wel erg lullig zijn, als je eerst 15 jaar moet huren, omdat je je studieschuld moet afbetalen en dan pas kan kopen. Terwijl je salaris al na een jaar of twee voldoende is om te kunnen kopen.

Nou, als je dito salaris hebt en een schuld van laten we zeggen 20.000 euro die jou 150 euro per maand kost, denk ik niet dat je eerst vijftien jaar moet huren voor je een hypotheek kan vinden.

En verder eens met Rider, het is alleen in je voordeel dat de bank weet dat jij die kosten hebt.
Typisch geval van teveel tijd hebben en problemen zoeken.
draaiorgel schreef op 17 juli 2008 @ 14:05:

En dan kan je zeggen: tjonge wel een erg hoge schuld, maar zonder die schuld had hij (en ik ook trouwens) nu niet het salaris gehad wat we nu verdienen.

:cry:

tsja, als ik toen had geweten wat ik nu weet en zo...

nou ja, laten we het er op houden dat ik de studie die ik heb gedaan (met hoge studieschuld) niet meer zou doen en de volgende keer lekker voor de pegels zou gaan...

Voor mensen als ik is het wel gevaarlijk om de aflossing van de studieschuld niet mee te rekenen bij het aangaan van een hypotheek... daar mag gerust strenger naar gekeken worden.
Ik denk inderdaad dat het van 'het soort mensen' afhangt of het meenemen van een studieschuld in de hypotheek wel of niet verstandig is, of wel of niet gevaarlijk is. Maar aangezien de regels daar niet in voorzien. Ik denk wel, met het huidige klimaat dat de banken er verstandig aan zouden doen, de schuld wel mee te laten tellen.

En die 15 jaar was hypothetisch natuurlijk. Maar goed, wij zouden ons appartement niet nu al hebben kunnen kopen als ze onze studieschulden mee zouden rekenen. Terwijl we nu minder per maand kwijt zijn dan toen we nog particulier huurden.

En Fleurtje, is je opmerking voor mij bedoeld?
Maar jullie zouden waarschijnlijk wel een ander kleiner appartement kunnen kopen, en dat dan weer verkopen een paar jaar later?
Ja dat hadden we kunnen doen, hebben we ook overwogen. Maar dit appartement is nieuwbouw, stijgt meer in waarde, vooruit zicht op hoger loon (ik ben mijn promotie aan het afronden), en geen zin in snel achter elkaar verhuizen, en dat heeft er allemaal voor gezorgd dat we toch deze hebben gekocht.
rider schreef op 17 juli 2008 @ 13:27:

[...]

Het was ook maar een rekenvoorbeeld voor iemand die blijkbaar zoveel geld heeft, of snel kan sparen, dat ze 13.000 ineens kan aflossen. Als jij 13.000 hebt en daar niet minstens 5% op maakt, ben je héél fout bezig.

Veel sparen, als het echt moet kan alleen omdat mijn partner genoeg verdient. Ik zou dus voor een tijdje mijn hele salaris kunnen sparen om de schulden af te betalen. Maar dan blijft ook niets voor leuke dingetjes over, en dubbel dom aangezien wij een voor ons nieuw land zouden kunnen ontdekken.

Maar je hebt gelijk dat ik niet goed bezig ben. Ik snap gewoon niets van financien en beleggen. Ik weet wel dat kleine lettertjes en kosten van bepaalde kant en klare produkten belangrijk zijn, en dat je als je met de mainstream meegaat waarschijnlijk ook niet veel winst maakt, inflatie enzovoor, maar verder...? 8-.

Het is ook inderdaad zo dat ik niet graag met een schuld zit. Misschien omdat mijn ouders precies het tegenovergestelde doen zou ik noiet een lening aangaan voor iets waarvoor ik ook zou kunnen sparen. Als een nieuwe grote auto te duur is koop ik dus een oude kleine, of kijk of openbaar vervoer en fiets een oplossing zou kunnen bieden. Een volledige lening voor een woning? Lijkt mij op dit moment ook geen goede idee als ik aan het eind van de afbetaalperiode meer dan 2 keer de waarde van het huis betaald heb.
Chelsygirl ik zou ook geen lening aangaan voor iets waar ik ook voor kan sparen, tenzij het echt noodzakelijk zou zijn (bv. ik MOET een auto vanwege werk). Maar een studielening valt daar m.i. ook niet onder. Ik weet niet wat jij hebt gedaan op de middelbare school, maar ik heb vanaf mijn veertiende gewerkt. En met het salaris wat ik toen verdiende had ik nooit kunnen sparen voor mijn studie. Ik heb bv. een Master gedaan in 't buitenland, dat heeft behoorlijk wat gekost. Die lening is voor mij echt een investering in de toekomst, net als een lening voor een huis dat zou zijn voor mij.

Als je nu spaart en binnen twee jaar je lening aflost, en daarna een hypotheek aangaat, baal je waarschijnlijk dat je niet gewoon minimaal had afgelost bij de IB-groep en dat geld wat je gespaard hebt had kunnen gebruiken voor 't huis of om te korten op je hypotheek, die véél duurder is dan je IB-groep lening!

Draaiorgel, mij maakt 't niet uit hoor welke keus jullie hebben gemaakt,het was slechts een kanttekening bij jouw voorbeeld dat je anders 'vijftien jaar zou moeten huren'. Als jullie die studieschuld gehad zouden hebben zou je ook hebben kunnen kopen. Dat je er voor hebt gekozen om 't anders te doen moet je helemaal zelf weten, maar je moet niet net doen alsof het als je het niet zo doet als jullie hebben gedaan niet mogelijk zou zijn een huis te kopen, want dat is gewoon niet zo.
Margaretha2 schreef op 17 juli 2008 @ 17:11:

Als je nu spaart en binnen twee jaar je lening aflost, en daarna een hypotheek aangaat, baal je waarschijnlijk dat je niet gewoon minimaal had afgelost bij de IB-groep en dat geld wat je gespaard hebt had kunnen gebruiken voor 't huis of om te korten op je hypotheek, die véél duurder is dan je IB-groep lening!

Mijn hypotheek is goedkoper dan wat ik betaal aan rente op mijn IBgroep lening, zelfs met kosten erbij.... Maar dat geldt niet voor hypotheken die je nu afsluit denk ik....

Rider: op zich heb je gelijk dat je nu meer voor je geld kunt kopen dan over een aantal jaar (idd, inflatie...), maar ik bedoelde meer dat alles nu uitgeven niet altijd handig is. En je kunt idd wel meer rente over je geld krijgen dan 'een gewone spaarrekening', maar dan moet je dat wel doen. Hoe vaak ik mensen niet hoor zeggen: 'als ik mijn geld ergens anders zou zetten zou het veel meer opleveren', maar die dat dan vervolgens niet doen....
chelseygirl schreef op 17 juli 2008 @ 16:51:

[...]

Maar je hebt gelijk dat ik niet goed bezig ben. Ik snap gewoon niets van financien en beleggen. Ik weet wel dat kleine lettertjes en kosten van bepaalde kant en klare produkten belangrijk zijn, en dat je als je met de mainstream meegaat waarschijnlijk ook niet veel winst maakt, inflatie enzovoor, maar verder...? 8-.

Dan heb ik vast een tip voor je: je wekt de indruk het allemaal beter te weten, je kent de renteontwikkelingen over de komende vijf jaar al, en je lijkt als voornaamste reactie op wat mensen zeggen te hebben "ja, maar, ik doe wat ik in mijn hoofd heb". Dat is niet de snelste manier om tot goede beslissingen te komen.

Het is ook inderdaad zo dat ik niet graag met een schuld zit. Misschien omdat mijn ouders precies het tegenovergestelde doen zou ik noiet een lening aangaan voor iets waarvoor ik ook zou kunnen sparen. Als een nieuwe grote auto te duur is koop ik dus een oude kleine, of kijk of openbaar vervoer en fiets een oplossing zou kunnen bieden. Een volledige lening voor een woning? Lijkt mij op dit moment ook geen goede idee als ik aan het eind van de afbetaalperiode meer dan 2 keer de waarde van het huis betaald heb.
Tsja, dat is dus uitgaan van gevoel, en niet rationeel nadenken. Daar is op zich niets mis mee, je gevoel is ook belangrijk. Maar het is goed te bedenken dat je een vrij duur gevoel hebt, zal ik maar zeggen.

Waarom laat je je niet eens voorlichten door een financieel adviseur oid?
Algemeen is het handig om met een paar dingen rekening te houden:

- je buffer is NIET het geld op de bank, maar het totaal van geld op de bank en leencapaciteit.

- geld lenen kost altijd geld. Geld bewaren levert altijd geld op. Maar in de tussentijd wordt geld minder waard. Zowel je spaarsaldo als je schuld worden in reële zin minder waard. De rente is bedoeld om dat te compenseren.

- Geld lenen voor consumptie is bijna altijd onverstandig, geld lenen voor investeringen zoals een huis, zijn vaak noodzakelijk en heel vaak ook best slim omdat de onderliggende waarde zelf ook in waarde stijgt (nominaal), terwijl de schuld nominaal gelijk blijft.

- Geld lenen voor consumptie is alleen verstandig, maar dan ook echt altijd, als de kosten voor het lenen lager zijn dan de inflatie.

Maar vóór alles: financiële planning is voor veel mensen niet zo makkelijk, en individueel advies is dan wel handig.
rider schreef op 17 juli 2008 @ 13:23:

[...]

Dat is wel héél kort door de bocht.

De kredietcrisis is ontstaan doordat de Amerikaanse (VS) huizenprijzen zijn gaan dalen terwijl er vóór deze gebeurtenis vele tophypotheken zijn verstrekt in de veronderstelling dat de huizenprijzen door zouden blijven stijgen. (Er zijn hypotheken verstrekt voor een hoger bedrag dan de waarde van het onderliggende pand, in de veronderstelling dat de waarde van het onderliggende pand zou gaan stijgen, terwijl in werkelijkheid de waarde juist is gedaald: tel daarbij op de summiere inkomenscontrole en het eerste deel van het probleem is gerezen.)

Daarnaast werden er ook steeds vaker leningen verstrekt aan mensen met het VS equivalent van een negatieve BKR codering.

Dit is nog niet alles, banken in de VS hebben hypotheken niet gefinancierd vanuit eigen vermogen, maar vanuit nieuwe beleggingsproducten; enigszins kort door de bocht: obligatiefondsen (soms zelfs in de onroerend goed sector) waarvan de onderliggende waarde toen het eerste deel van de crisis op gang kwam helemaal niet bleek vast te stellen.

Er rezen ook nog eens twijfels tav de ratings van bv S&P; investeerders die obligaties hadden uitstaan in de onroerend goed sector maar ook in deze banken trokken hun geld terug, de internationale beurs maakte een ongelooflijke daling door en door een gebrek aan vertrouwen heeft de crisis ook invloed op de Nederlandse financiële sector.

Toch is de Nederlandse financiële sector veel minder geraakt dan de Amerikaanse. Veel Nederlandse banken zijn een stuk behoudender geweest qua financiering, hebben meer vanuit eigen vermogen gefinancierd en niet vanuit deze innovatieve beleggingsproducten. De Nederlandse huizenprijzen zijn niet ingestort en banken hebben veel minder tophypotheken verstrekt dan in de VS. Conventionele banken hebben toch al niet of nauwelijks hypotheken verstrekt aan mensen met een BKR notering, en een gevolg van de kredietcrisis is dat ook de (meer onbekende) banken die dit wel deden geen hypotheken meer verstrekken aan mensen met zo'n notering. Al met al vallen de verliezen in Nederland mee. (Als je kijkt wat het verlies is geweest door de kredietcrisis tov de winst op andere zaken, zie je dat de financiële wereld in Nederland helemaal niet zo getroffen is door de kredietcrisis.)

Wat ik eigenlijk maar wilde zeggen is dat banken in Nederland helemaal niet superveel tophypotheken hebben verstrekt en dat de gemiddelde bank in Nederland vrij strikt is in hun inkomenseis. Een bank zit ook niet te wachten op een executieverkoop, en het aantal executieverkopen in Nl is in vergelijking met bijv de VS procentueel gezien heel erg laag.

Dit is trouwens ook niet een supergedetailleerd verhaal, daarvan ben ik me bewust, maar ik vond je opmerking wel héél kort door de bocht.

Over crises gesproken, wij hebben Fortis ;-)
Dit is trouwens wel compleet off topic geloof ik.....
Ben het met je eens Tangerine; ik werk bij een bank en wij zijn zeker niet 'allang blij' dat er hypotheken worden verstrekt. Een bank wil eigenlijk volstrekt risicovrij werken en timmert financieringen daarom dicht met solide zekerheden. Als je ziet hoeveel mijn bank (de laatst overgebleven Hollandse bank) jaarlijks moet afboeken aan verliezen omdat klanten hun schuld niet meer kunnen betalen, dat is echt minimaal. Dat willen ze bij voorkeur zo houden dus de bank is er een voorstander van dat ALLE schulden worden geregistreerd. Dus inderdaad, straks worden studieschulden en hypotheekschulden gewoon opgenomen in het BKR register. Dat is primair natuurlijk bedoeld om de lener te beschermen en in wisselwerking daarmee de uitlener daarover informatie te verstrekken. Conclusie is dat (Nederlandse) banken heel behoudend (lees: risicomijdend) zijn bij financieringen.

Inderdaad een beetje offtopic.

Aan TO wil ik adviseren; hou het lekker makkelijk. Als je zoals je zegt dat geld voorhanden hebt en je kunt aflossen (maar o jee, dan kun je geen leuke dingen meer doen....zucht), betaal dan gewoon, een schuld is een schuld en dus geen geld van jou. Aan de rest van het gewone volk; gewoon in termijnen betalen. Die rente is zo gek niet, zeker niet vergeleken bij reguliere geldverstrekkers. Ik had bij de start ook een grote lening (geen papa en mama die mijn studie betaalden en 2 baantjes naast de studie) maar die is bijna weg. Ik had het het liefst ook ineens afbetaald maar dat heeft geen economische basis, slechts een gevoelsbasis; ik heb een hekel aan schulden en heb ze dus liever niet. Dat is dus ieder voor zich.
Chelseygirl, over studieschulden kan ik niet veel zinnigs zeggen. (ik heb er 1, betaal elke maand het vastgestelde bedrag en als ik het op inkomen zou doen dan zou ik de helft meer betalen. Dat had ik niet verwacht toen ik de lening aan ging....)

Maar een tip voor als je in Denemarken gaat wonen en werken: als je je loon van een Deense werkgever ontvangt en ook in Denemarken belastingen e.d. gaat betalen dan moet je eens uitzoeken of je ook voor de kerk betaald. In Denemarken ben je namelijk "geboren lid". Dat betekent dat je altijd lid bent van de kerk en een gedeelte van je inkomen (best veel!) via belasting automatisch af draagt. Je kan hier bezwaar tegen maken en het zo stop zetten. Of je ook automatisch af draagt aan de kerk als je niet in Denemarken geboren bent weet ik niet, dat zou je uit kunnen zoeken. Ik meen me te herinneren dat het om 5% van je bruto inkomen gaat dus wel de moeite waard.

En verder: Een groot deel van mijn studieschuld heb ik juist opgebouwd toen ik in het buitenland zat voor mn studie. Het is een unieke kans om helemaal op te gaan in een nieuwe cultuur. Neem het er van en kijk na dat jaar verder... Je hebt hier nu toch genoeg gezien dat versneld aflossen niet gunstig is? Geniet toch van je tijd daar en doe juist eens wat extra's dat je thuis niet zou doen. Vaker een weekend op pad, een auto huren, lekker eten etc. Een tijd in het buitenland kan echt de tijd van je leven zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven