peuter/kleuter -puber of is er meer aan de hand?

15-09-2014 23:49 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal typ ik zulke verhalen niet via mijn telefoon, onhandig en snel typfoutjes, maar ik lig inmiddels in bed en zit er even doorheen.

Onze kleuter van bijna 4 waarvan ik dacht dat hij gewoon wat opstandig was, begint nu echt een groot probleem te worden.

Nu is er voor hem veel veranderd in een jaar tijd, hij kreeg een broertje, vpaar weken later mocht hij beginnen op de peuterspeelzaal, eenmaal eecht goed gewend gaan we verhuizen, 30 km verderop.. Nieuwe peuterspeelzaal, eenmaal gewend mag hij deze week beginnen met wennen op de basisschool. Genoeg veranderingen in een jaar tijd zou je zeggen. Maar zoals iedereen mij zegt, kinderen op die leeftijd hebben daar weinig last van. Zijn flexibel en snel gewend.

Sinds begin dit jaar is hij wat moeilijker, peuterpubertijd, veranderingen... Komt vanzelf goed. Maar het gaat van kwaad tot erger.

Niets is meer goed, bij elke vraag of opdracht krijg ik nee te horen en loopt het uit ruzie, zoals ik het maar even noem. Slapen is drama, wat we ook doen hij blijft beneden komen, soms zijn we tot half 1 met hem bezig zodat hij gaat slapen maar hij vertikt het. Pas als hij letterlijk omvalt van de slaap geeft hij op. In de tijd dat hij alleen is op zijn kamer, spelen, slapen maakt niet uit wanneer, dan verbouwd hij de hele kamer. Wat begon met een beetjw rommel maken is nu standaard allw kleding uit zijn kast trekken, alle boeken uit de kast, soeelgoedbakken leeg, alles word over hoop gehaald. Vanmiddag presteerde hij het om over deze bende een fles douchegel leeg te knijpwn. Met tranen in mn ogen heb ik de boel schoongemaakt. Behalce dit maakt hij alles stuk dat hij tegen komt, boeken, tekend zijn kamer vol met stift, de muren, vloer, bed. Hoe boos ik ook bem geweest, hij hoeft maar 1 stift te vinden en hij gaat los.

Gaten zitten in zijn slaakamer deur nadat hij eens voor straf een poosje op zijn kamer moest zitten. Niet alleen straf voor hem, maar ook om op dat moment zelf evem tot rust te komen. Sinds een paar weken plast hij savonds op de vloer in zijn slaapkamer, hij moet dit zelf schoonmaken. Waarom hij het doet, zijn antwoord is dan. Omdat ik dat wil!

Na onze verhuizing heb ik hulp gezocht, we hebbem hulp bij opvoeding, regels, consequent zijn etc gekregen. Doen het inprincipe prima maar in plaats van beter word het alleen maar erger.

Op de peuterspeelzaal hebben ze hem geobserveerd, video beelden genaakt. Maar nee, prima kind! Hij is echt alleen thuis bij ons zo.

Ik heb het gevoel letterlijk overspannen te raken, we zitten in een neerwaardse spiraal en we gaan alleen maar verder omlaag.

Behalve het feit dat we door moeten zetten en consequent moeten blijven ben ik ook gewoon bang dat zijn gedrag misschien een schreeuw om hulp is, dat er van alles in zijn koppie rond gaat maar dat hij zich niet kan uiten.



Is er misschien iemand die iets in mijn verhaal herkent? Tips heeft?



Trouwens, positieve aandacht geven, prijzen etc proberen we zoveel mogelijk te geven. Al overheerst nu het negatieve eigenlijk de hele dagen.
OMG wat een hel voor je zeg! Ik wil je in ieder geval sterkte wensen.



Kinderen zijn volgens mij helemaal niet zo flexibel als men wel zegt. Mijn zoontje van net drie kreeg dit jaar alleen een broertje en heeft waarschijnlijk daardoor maanden gestotterd bijvoorbeeld.



Er gebeuren kennelijk een hoop dingen in het leven van het mannetje die hij niet wil. Hij zoekt vast houvast en controle. Ik ben geen deskundige hoor, maar wellicht helpt het om een heel strikte dagindeling te hanteren zodat hij weet waar hij aan toe is en om hem bij bepaalde dingen de ruimte te geven om precies te doen wat hij wil?



Ik weet dat dit soort dingen bespreken met mijn zoontje goed kan, maar mijn zoontje lijkt in zijn gedrag helemaal niet op de jouwe. De mijne is echt een tam konijn eigenlijk, zou wel eens een keer iets meer mogen durven.



Ik geef mijn zoontje eigenlijk heel veel ruimte om duidelijk te maken wat hij wel wil (niet in wat hij niet wil) en dat werkt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het (gelukkig) niet en heb ook geen tips voor je, wel wil ik je veel sterkte wensen. Het klinkt echt niet leuk en kan me goed voorstellen dat je er doorheen zit. Hoop dat het "maar" een fase is en gauw weer over is.
Alle reacties Link kopieren
Dankjullie wel voor de lieve reacties. Mijn sprankje hoop is inderdaad de basisschool straks. Voor mij even wat meer lucht als hij gewoon elke dag naar school is en ik hoop dat die regelmaat hem goed zal doen, elke dag naar school in plaats van af en toe ineens weer naar de Peuterspeelzaal moeten. Ik hoop dat hij zich in positivie zin op school kan uiten en vervolgens savonds op tijd gaat slapen na zon vermoeiende dag... Ik hoop het zo...
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het om dat hele 'straffen' eens achterwege te laten. Ik ben principieel tegen straffen, o.a. omdat het niets anders dan disciplineren en conditioneren is. Dat kan zoveel frustratie en weerstand in een kind oproepen, dat het middel erger is dan de kwaal.



Ik kan je het boek 'Luisteren naar Kinderen' van Thomas Gordon aanraden. Gaat over communicatie. Een geweldig boek.
Alle reacties Link kopieren
TO, jeetje wat verschrikkelijk zeg, ik snap heel goed dat je met je handen in je haar zit.

Ook sneu voor je zoon hoor, hij zit vast erg met zichzelf in de knoop.



Zou het een idee zijn om hem bijvoorbeeld op de trap te zetten voor straf, i.p.v. op zijn kamer? Of in ieder geval op een plek waar hij niet de hele boel overhoop kan trekken? En dan elke keer als hij weg wil lopen, hem vastpakken en terugzetten, net zolang tot hij gekalmeerd is? Ik roep maar wat hoor, ik heb zelf absoluut geen ervaring met dit gedrag. Bij mijn zoon is waarschuwen al genoeg om hem te doen luisteren.



Noesa, ik ben wel benieuwd hoe TO volgens jou dan het beste kan reageren op het gedrag van haar zoon. Negeren ofzo ? Want dat lijkt mij erg lastig als je hele huis overhoop wordt getrokken?
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Wat erg TO, kan begrijpen dat je er even helemaal doorheen zit.



De structuur vasthouden en doorzetten lijkt mij voor de lange termijn het beste (en meest 'veilige' voor zoontje). Misschien is het een idee om 1 dagdeel per week iemand op de jongste te laten passen en een 'foolproof' iets met de oudste te ondernemen? Iets waarbij hij het alleen maar 'goed' kan doen? Laarzen aan en rennen door de modder in een of ander bos? En zijn vader dit ook een dagdeel per week te laten doen. Dan kun jij even bijtanken.



Hoe reageert hij op de jongste?
Nee heb je, ja kun je krijgen
To. Heeft jou woonplaats al een sociaal wijkteam? Deze mensen kunnen je prima helpen hiermee!
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte eerst.

Zoon van bijna vier hier is de laatste tijd wel gefrustreerd. Heeft een zus van bijna twee, gaat drie dagen per week naar kdv, we zijn dit voorjaar verhuisd, zelfde kdv.

Hij praat veel, geeft aan dat hij bijna naar school gaan best spannend vindt. Droomt er ook over. Vannacht nog: 'ik kan niet lezen'.

Hij is grenzen aan het verkennen. Kijkt wat hij zelf of alleen kan. Maar laat zich ook graag aankleden, knuffelen, zijn brood smeren. Kan aankleden, brood smeren. Kiest soms voor makkelijker fietsje, duplo omdat dat beter lukt.



Voor hem hectische tijd. Problemen kan hij nog niet zelf benoemen. Wel herkennen als ik vraag of hij denkt dat.....

Dus ik denk dat het wel mee kan spelen bij jullie. Als de adviezen niet voldoende werken zou ik opnieuw advies vragen. Kunnen ze ook bij jullie thuis komen meekijken?
Alle reacties Link kopieren
Kleine kinderen zijn helemaal niet zo flexibel. Ze zijn te klein om dingen goed te begrijpen of te overzien en daardoor kunnen veranderingen heel ingewikkeld voor ze zijn.

Regelmaat is goed voor hem denk ik, maar ook veel (liefdevolle) aandacht en ontspanning. Elke middag naar het bos of zoiets? Dan kan hij zijn energie kwijt en komt hij misschien wat tot rust.

Ik zou voorlopig ook - de komende 2 maanden bijvoorbeeld - alle sociale activiteiten op een heel laag pitje zetten en vooral dingen met jullie gezin doen.



Het klinkt eigenlijk ook alsof hij heel boos is. Is hij dat? Is hij boos op jou of jullie? Misschien vanwege het nieuwe broertje? Misschien helpt het ook om zijn gevoelens te benoemen. Dat kan hij waarschijnlijk zelf nog niet zo goed.



Sterkte ermee. Het is heel lastig om je geduld te bewaren en positief te blijven. En het vreet energie. Ik hoop dat het langzaam verbetert.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. Geen oplossing, maar sommige kinderen zijn ook zo toe aan meer (school) omdat er thuis geen uitdaging meer is, dat ze thuis onhandelbaar worden. De energie moeten ze kwijt.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit verder gaat dan wennen en aan school toe zijn. In de meeste plaatsen kun je gratis gebruik maken van opvoedingsondersteuning, de peuterspeelzaal weet dat vast wel. Hebben wij voor onze oudste ook gehad en was heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Leest nou iedereen over die zin heen dat een peuter van 3 zijn eigen urine moet opruimen/schoonmaken als hij in zijn slaapkamer heeft geplast? Of wordt dit maar normaal gevonden?





Ik vind het erg dat je het zo met hem te stellen hebt TO, maar bovenstaande vind ik echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ik het allemaal zo hoed weet (integendeel) of dat ik het allemaal beter ga doen (valt nog te bezien), maar echt, hoe kom je erop. Behalve dat ik het een debiele straf vind (al helemaal voor een 3-jarige) vind ik het ook iets vernederends hebben (ook al zal dat je intentie niet zijn).
Betrek je je oudste ook bij je jongste? Misschien voelt ie zich wel enorm bedreigd door de komst van zijn broertje, hij is lang alleen geweest. Misschien is hij jaloers, hij moet toch ineens zijn mama delen, is verhuisd dus zijn vertrouwde huis/kamer kwijt.



Je kunt hulp vragen waarbij ze video-interactie inzetten. Dan kun je aan de hand van opnames kijken waar je dingetjes zou kunnen aanpassen, waar het als het ware misloopt in jullie communicatie. Vaak zijn dat helemaal geen grote dingen, maar het kan wel heel veel impact hebben.



Heel veel sterkte en succes, want het lijkt me alles behalve makkelijk
Alle reacties Link kopieren
Zijn eigen urine opruimen? Dit gaat te ver...



Klinkt als dat jullie verkeerde grenzen stellen. Duidelijk zijn en regels hanteren.
Alle reacties Link kopieren
Een kind sluit je niet op in zijn kamer en kan niet zijn eigen plas ipruimen. Jullie zitten er inderdaad helemaal door en zien niet meer dat jullie de grens van het normale hebben overschreden. Ga alsjeblieft heel snel hulp vragen! Nu heb je nog de kans je kind even thuis te houden van school en opnieuw te beginnen. Want echt, zoals het nu gaat kan het alleen maar meer fout gaan, alle geweldige intenties ten spijt. Doe het beste voor jullie allemaal en ga naar de huisarts en vraag hulp!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Noah, volgens mij plast het ventje expres op de vloer, omdat hij daar zin in heeft. Niet omdat hij de wc niet kan halen. Ik zou het juist vernederend vinden als TO dat steeds zelf moet opruimen.. Kind plast lekker op de vloer en ja, mama ruimt het wel op?
Komt wel goed, schatje!
quote:Noah_ schreef op 16 september 2014 @ 07:36:

Leest nou iedereen over die zin heen dat een peuter van 3 zijn eigen urine moet opruimen/schoonmaken als hij in zijn slaapkamer heeft geplast? Of wordt dit maar normaal gevonden?





Ik vind het erg dat je het zo met hem te stellen hebt TO, maar bovenstaande vind ik echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ik het allemaal zo hoed weet (integendeel) of dat ik het allemaal beter ga doen (valt nog te bezien), maar echt, hoe kom je erop. Behalve dat ik het een debiele straf vind (al helemaal voor een 3-jarige) vind ik het ook iets vernederends hebben (ook al zal dat je intentie niet zijn).Ik vind van wel . Dat jong zal het toch eens moeten leren. Is niets mis mee dat als hij expres in zijn kamer gaat staan plassen , vind ik het heel goed dat de moeder het hem wel zelf laat opruimen. Je bent moeder, maar geen sloof. TO krijgt al zoveel over zich heen van haar kind. Dit is echt heel erg wat dat kind allemaal uitvreet, wat de oorzaak ook moge zijn. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en ik hoop echt van ganse harte dat dit probleem zich vanzelf oplost als hij naar school gaat. Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Mmm, je hebt ook een stiefkind waar het niet echt lekker mee gaat... Je vriend heeft geen verstand van kinderen.. etcetc... Ik heb je andere topics gelezen en denk dat jullie inclusief opa en oma een opvoedcursus nodig hebben!



Waarom nog een baby? Je stiefdochter zit niet lekker in haar vel, je zoontje ook niet, soms snap ik mensen echt niet..
quote:Noah_ schreef op 16 september 2014 @ 07:36:

Leest nou iedereen over die zin heen dat een peuter van 3 zijn eigen urine moet opruimen/schoonmaken als hij in zijn slaapkamer heeft geplast? Of wordt dit maar normaal gevonden?





Ik vind het erg dat je het zo met hem te stellen hebt TO, maar bovenstaande vind ik echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ik het allemaal zo hoed weet (integendeel) of dat ik het allemaal beter ga doen (valt nog te bezien), maar echt, hoe kom je erop. Behalve dat ik het een debiele straf vind (al helemaal voor een 3-jarige) vind ik het ook iets vernederends hebben (ook al zal dat je intentie niet zijn).Nee hoor niet overheen gelezen, maar het is wat mij betreft een logisch gevolg. Ik doe niet aan echt straffen bij mijn kinderen, maar iedereen draagt in dit gezin wel de consequenties van zijn/haar eigen avties. Als de kinderen een ongelukje hadden ruimde ik dat uiteraard op, dat valt onder geen probleem schat kan gebeuren. Dochter heeft echter ook een tijdje uit pure kwaadheid in haar broek geplast, dan mocht ze toch echt haar broek zelf meenemen onder de douche als ik in kwaadheid een bord stukgooi (doe ik nooit, maar ter illustratie) dan gaat mijn man dat ook niet opruimen. Gewoon leren dat als je iets doet dat dat gevolgen heeft en dat die soms niet leuk zijn. Plas je in je kamer, zal je het op moeten ruimen. Zo ook trouwens als ze een bende van hun kamer (zouden) maken, zelf opruimen ik heb de rotzooi niet gemaakt. En dan bedoel ik dus ook express rotzooi maken puur voor de zooi he zoals het zoontje van TO, als ze gewoon gezellig gespeeld hebben wil ik best een helpende hand uitsteken.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 16 september 2014 @ 07:36:

Leest nou iedereen over die zin heen dat een peuter van 3 zijn eigen urine moet opruimen/schoonmaken als hij in zijn slaapkamer heeft geplast? Of wordt dit maar normaal gevonden?





Ik vind het erg dat je het zo met hem te stellen hebt TO, maar bovenstaande vind ik echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ik het allemaal zo hoed weet (integendeel) of dat ik het allemaal beter ga doen (valt nog te bezien), maar echt, hoe kom je erop. Behalve dat ik het een debiele straf vind (al helemaal voor een 3-jarige) vind ik het ook iets vernederends hebben (ook al zal dat je intentie niet zijn).

Met het verschil dat het geen ongelukje is maar een bewuste actie. Als hij bewust zijn beker limonade omkiept, ruim je het toch ook niet voor hem op.



TO: zoek hulp, breng hem af en toe naar een oppas, voor het nodige bijtanken en zijn broertje voor de1 op 1 aandacht voor de oudste.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 16 september 2014 @ 07:49:

Mmm, je hebt ook een stiefkind waar het niet echt lekker mee gaat... Je vriend heeft geen verstand van kinderen.. etcetc... Ik heb je andere topics gelezen en denk dat jullie inclusief opa en oma een opvoedcursus nodig hebben!



Waarom nog een baby? Je stiefdochter zit niet lekker in haar vel, je zoontje ook niet, soms snap ik mensen echt niet..

Volgens mij heb jij het over topics van vier jaar geleden, niet echt actueel dus.



Sterkte, TO, het lijkt me erg zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Ga hulp zoeken, voor je zoon en ook zeker voor jezelf. Je moet denk ik leren opvoeden, leren hoe je met een kind omgaat. En dat wat je leert in praktijk brengen. Want dit gaat niet meer.
Dit kindje is er duidelijk nog niet aan toe om in zijn eentje op zijn kamer te zijn! Waarom is hij er dan wel? En ook nog zo lang dat hij alles overhoop kan halen?



Als er de hele dag iemand toezicht heeft, dan was het nooit zo ver gekomen dat die fles douchegel werd leeggegoten. Dan krijgt het kind geen kans om expres naast de pot te plassen etc!



En voordat je boos wordt ook eerst goed kijken en vragen wat er is gebeurd. Want wat wij als volwassenen rotzooi vinden is in de beleving van een kind vaak één groot spel.



Ik vouwde op vakantie van een handdoek een 'slaapzak' voor pop van mijn dochter. Eenmaal thuis heeft zij 12 slaapzakken gemaakt van alle hydrofiel handdoeken uit haar kast. Voor alle poppen en knuffels. Ik zag alleen één grote berg rotzooi!



Zoon van net een jaar trok een billendoekje uit het pak. Hé, wat verrassend, er komt er nog één. En dat dus 72 keer in minder dan vijf minuten! Eén grote ontdekking!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven