Werk & Studie alle pijlers

Doorleren of goed zo?

15-09-2014 18:49 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles op alles gezet om mijn diploma voor Verzorgende IG (niveau 3) te behalen. En ik was zoooo blij toen ik het gehaald had! In de praktijk ging het heel goed, de theorie vond ik echter heel moeilijk. Ik heb gesolliciteerd en ik ben aangenomen bij mijn oude stageadres voor fulltime.



Nu komt het. Ik overdrijf niet als iedereen om me heen het volgende reageert:

'Je gaat nu door voor verpleegkundige zeker?'

'Doorleren hoor, dat is zo belangrijk voor je toekomst!'

'Gefeliciteerd met je diploma. Wanneer begin je met verpleegkunde?'

'Aha, verzorgende. Met verpleegkunde verdien je meer hoor, lijkt je dat niet wat?'



Heel veel mensen gaan er vanuit dat ik verder ga met leren, terwijl ik tevreden ben met mijn huidige diploma.

Waarom zijn mensen er zo gebrand op, om zoveel mogelijk door te leren?

Het is voor mij geen optie om door te leren. Verzorgende heb ik met hakken over de sloot gehaald (qua theorie). Verpleegkunde ga ik niet redden. En ik zie dat ook totaal niet zitten.



Ik vind het jammer dat men het blijkbaar niet kan aannemen dat ik het diploma wat ik nu heb, prima en goed vind. Ik word er zo onzeker van!
quote:paleviolet schreef op 16 september 2014 @ 00:20:

[...]



Het is gewoon flauw om steeds maar te blijven roepen dat MBO hélemaal niet moeilijk is, voor heel veel mensen is het theoretische deel best pittig.

De één kan goed leren, de ander is beter met z'n handen, of is juist erg inlevend.

Jij hebt vast ook wel iets wat je met de beste wil ter wereld niet onder de knie krijgt, dan kan iedereen roepen dat het zó simpel is, maar daar word het voor jou niet leuker of makkelijker op.Ja hoor, maar ze opent een topic met o.a. de vragen wáárom mensen dat altijd vragen. En ik denk dat het o.a. komt door wat ik al zei: mbo niveau wordt soms als makkelijk gezien. En nee, het kan mij echt niet raken als iemand iets makkelijk vindt terwijl ik het moeilijk vind en de persoon geeft dat aan. Dat kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 16 september 2014 @ 00:32:

[...]



Ja hoor, maar ze opent een topic met o.a. de vragen wáárom mensen dat altijd vragen. En ik denk dat het o.a. komt door wat ik al zei: mbo niveau wordt soms als makkelijk gezien. En nee, het kan mij echt niet raken als iemand iets makkelijk vindt terwijl ik het moeilijk vind en de persoon geeft dat aan. Dat kan.

Ja, maar nu zeg je het alweer anders, nu zeg je dat het door sommige mensen als makkelijk word gezien, een paar pagina's terug roeptoeterde je nog dat het supermakkelijk is, en alleen een kwestie van discipline.

Als je niet begrijpd waarom dat kwetsend is dan heb je de allergrootste plaat ter wereld voor je kop.



Maar vooruit, je zult er wel echt niks aan kunnen doen, sommige dingen kun je nu eenmaal niet aanleren
quote:paleviolet schreef op 16 september 2014 @ 01:00:

[...]



Ja, maar nu zeg je het alweer anders, nu zeg je dat het door sommige mensen als makkelijk word gezien, een paar pagina's terug roeptoeterde je nog dat het supermakkelijk is, en alleen een kwestie van discipline.

Als je niet begrijpd waarom dat kwetsend is dan heb je de allergrootste plaat ter wereld voor je kop.



Maar vooruit, je zult er wel echt niks aan kunnen doen, sommige dingen kun je nu eenmaal niet aanleren

Ik zeg echt niets anders. Al vanaf de eerste post zeg ik dat het mijn gedachte is maar dat ik dénk dat er veel mensen dezelfde denkwijze hebben en dat mensen er daarom vanuit gaan dat mensen doorstuderen. De tweede/derde post voeg ik al meteen toe dat ik van mening ben dat discipline mensen ver kan brengen, maar dat sommige mensen bepaalde stof inderdaad niet kunnen verwerken en dat daar ook niets mis mee is. Dat doet alleen niets af aan het feit dat mensen voornamelijk vanuit zichzelf redeneren en dat je dus dergelijke vragen krijgt als: 'je gaat nog verder studeren, hè...'



En nee, als ik een topic open met een vraag over waarom mensen iets aan mij vragen, kan ik verschillende posts verwachten. Het lijkt mij verder ook vrij vanzelfsprekend dat er mensen zijn die bepaalde dingen, waar ik juist weer moeite mee heb, makkelijk vinden en dat vanuit zichzelf zullen benoemen. Ik vind dat echt niet kwetsend, dan maar een plaat voor mijn kop.



Dat ik benoem dat ik het knap van de to vind en dat ik het goed vind dat ze in de zorg werkt omdat het mij vrij moeilijk lijkt, wordt dan weer overheen gelezen. Verder ga ik er ook niet over door, dit is mijn uitleg en lees vooral mijn posts eens terug, want mensen lezen vooral wat ze willen lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 23:37:

[...]





Overigens ben ik niet naïef jawel, en dat was ik ook. En daar kom je later pas achter, komt ook met jou wel goed
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 15 september 2014 @ 22:20:

Plus dat je het ook gewoon heel leuk kunt vinden om bepaald werk te doen en helemaal niet zit te wachten op HBO- of WO-werk. Kun je ook gebrek aan discipline noemen, het gewoon 'niet zo nodig' vinden.



en daarbij, ook doorzettingsvermogen is een karaktereigenschap. Kun je hebben of niet.

een van de dingen die ik leerde van een wijze oudere HR-mevrouw, was dat niet iedereen hetzelfde ambitieniveau heeft. Toen ik haar eens vroeg, waarom die ene administratiemevrouw de aangeboden carrieremove niet met beide handen aanpakte
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 19:05:

[...]



Ik verplaats mij in andere mensen. Ik lees wel eens stof vanuit het hoger beroepsonderwijs en dat is al vrij makkelijk. Ik denk meer dat het een kwestie is van discipline, als je discipline hebt is de rest vrij makkelijk te doen.



En daarom denk ik dat mensen er enigszins van uitgaan dat mensen doorgaan na mbo opleidingen.



Jij kan misschien makkelijk(er) leren, maar verder kom je behoorlijk dom over. En dat bedoel ik natuurlijk niet lullig he.





En TO, top dat je het gehaald hebt!



Ik zou zeggen: ga eerst lekker werken, genieten van het feit dat je deze opleiding hebt afgerond, ervaring opdoen. Genieten van het feit dat je een baan hebt! Nu dit allemaal gelukt is, daar eerst aan wennen. Het kan zijn dat je over een x aantal jaren, na veel meer ervaring, zo'n opleiding makkelijker kunt doen en je er ook weer zin in hebt. Het kan ook zijn dat je je hier zo prettig voelt, dat je dit blijft doen. Laat anderen maar kletsen. Jij hebt een baan die je nog leuk vindt ook. Kan lang niet iedereen zeggen, toch?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:23:

[...]



Welnee, je moet zelf weten wat je van mij vindt.



Ik heb het vaak genoeg gezien en er zullen vast ook wel onderzoeken over zijn. Mensen met discipline, maar met minder goede vaardigheden als het op theorie leren/verwerken aankomt (plat gezegd) kunnen ook ver komen met de juiste aanpak, eventuele begeleiding en simpelweg veel discipline en motivatie. Dat lijkt mij ook niet zo gek, eigenlijk.



Daarmee zeg ik niet dat het voor iedereen makkelijk is, want er zullen ook mensen zijn die bepaalde niveaus echt niet aankunnen. En daar doe ik niet denigrerend over verder, want dat kan en dat is prima.



Maar toch: met een mbo-opleiding denk ik dat het vrij logisch is dat mensen er van uitgaan dat je doorgaat met leren, want over het algemeen wordt mbo niet gezien als vreselijk moeilijk. En ja, ik deel die mening ook. Evenals over studenten van het hbo, dus als iemand uit mijn omgeving een mbo of hbo diploma heeft, vraag ik ook of ze doorgaan met leren. En dat is gewoon een antwoord op de vraag van de topicopener.



Het is een feit dat discipline meehelpt. Als ik meer discipline had gehad, had ik een hbo-opleiding afgerond, maar ik had die discipline niet. Ik heb inderdaad gezien dat mensen, die in het begin meer moeite hadden met de stof, wél datzelfde hbo haalden. Zij konden ook uren achter elkaar leren. Dat kon ik dan weer niet.



En je blaast nogal hoog van de toren. Ik heb nooit gedacht dat mbo makkelijk was. Echt nooit. Waarom zou ik?



Maar als mijn IQ lager was geweest, had ik met 300% discipline dat hbo nooit ingekomen.. omdat ik het gewoon niet zou kunnen.

Jij praat echt dom, ik snap niet dat je dat niet begrijpt.
Later is nu
Niet onzeker worden hoor. Je leeft je eigen leven en een ander kan dat niet voor je invullen. Je hebt bereikt wat jij graag wilde bereiken. Helemaal top! En nu kun je dus fulltime gaan doen wat JIJ graag wil. Daar gaat het om. Gefeliciteerd en heel veel plezier met je nieuwe baan!
Proficiat met je diploma!

Als jij het (nu) niet ziet zitten om verder te gaan leren zou ik dat ook niet doen. Misschien komt er vanzelf wel een moment dat je zelf voelt dat je het wil en er klaar voor bent. En zo niet, dan is dat ook geen enkel punt. Gaat erom dat jij tevreden bent met wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Maar om terug te komen op de vraag

Ik denk dat voor wie het aan kan, zover mogelijk doorleren wel slim is. (eigen keuze natuurlijk). Ik heb met twee studies mijn mogelijkheden vergroot, dat is in deze economie best handig.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Bettie,



Wat geweldig dat je je diploma Verzorgende IG hebt gehaald én dat je nu al direct een baan hebt! Wauw! Daar droom ik van, letterlijk. Ik heb een hbo-opleiding afgerond, kan daar geen baan in vinden én ik vind het werk ook niet leuk. Dus wat doe ik nu? Juist, Verzorgende IG, net 3 weken begonnen met de opleiding. Ik ga stages lopen en hopelijk ben ik over 2 jaar klaar (en anders over 3 jaar, ook prima). En ik wil echt bereiken waar jij nu bent: met dat mooie diploma en met een leuke baan. Dat is echt mijn droom, en daar werk ik dan ook naartoe. Dus ik ben stiekem best jaloers dat jij daar nu al bent (als ik naar mbo-opleiding had gekeken na mijn havo, dan was ik ook allang verzorgende ig'er geweest! Maar dat deed ik niet, want dat hoorde niet, super stom achteraf ><). Maar goed, ik vind het dus onwijs knap dat je deze opleiding goed hebt voltooid en dat je nu lekker werkervaring op kan doen (ook bizar goed natuurlijk in deze tijden van crisis!).



Dus meid, alsjeblieft, blijf nog heel lang heel erg trots op jezelf, want dat mag echt hoor. Niveau 3 is een prima niveau, je kunt super veel, je mag super veel (BIG-registratie enzo, het is echt geen simpele opleiding!). Ik zou lekker werkervaring gaan opdoen en mocht je ooit nog willen doorstuderen, dan kan dat. Prima toch. Er zijn er veel die dit jou allemaal (nog) niet nazeggen hoor!



Gefeliciteerd met je diploma en met je baan en heel veel succes en geluk voor de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je diploma en je baan! Laat mensen lekker kletsen, jij hebt twee dingen waar veel mensen al jaloers op zijn. En vaak weten ze niet eens waar ze het over hebben. Een professor vertelde mij ooit, dat zijn tante altijd vroeg wanneer hij nou eens klaar was met school. Die man was dus de absolute expert op zijn gebied, heel erg gerespecteerd om zijn kennis etc. Maar omdat hij bij een universiteit werkte, zat hij nog 'op school' wat haar betrof. En dus was hij mislukt. Ach ja, hij lachte er hartelijk om, wist zelf beter.

Ga lekker aan de slag, en dan zie je wel. Misschien vind je dit altijd prima, of misschien vind je het zo geweldig dat je toch graag nog wat wilt groeien. Maar dat kan ook over een aantal jaar, als je een hoop theorie al in de praktijk hebt geleerd, en alles dus niet zo nieuw meer is (en dus makkelijker voor je). Maar als je dat niet wilt, is dat toch ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Van harte met je diploma en baan, Bettie Page!



Ik ben een vwo-er, en ben daarna de PABO gaan doen. Dat is een opleiding met veel praktijk, dat paste het beste bij mij. Ik ben, tien jaar later, nog steeds blij met deze keuze. Ik heb plezier in mijn werk.



Maar ook ik kreeg vaak de opmerking: 'waarom ga je niet écht studeren?'

Er denken dus blijkbaar meer mensen zoals RDVV. Ik vond het vervelend dat ik me steeds noest verantwoorden voor mijn keuze. Maar ik heb nu wel een baan waar ik blij van wordt.



Doe wat jij wil, waar jij gelukkig van wordt en laat de mensen lekker kletsen. Iedereen heeft wel een andere mening, maar jij bent degene die beslist.
Gefeliciteerd Betty, lekker om meteen al een baan te hebben! Wat hier al eerder gezegd is: ook zonder een vervolgopleiding te volgen kun je je blijven ontwikkelen, al was het maar door steeds meer ervaring op te doen. Als jij het niet ziet zitten om verder te leren dan moet je gewoon gaan werken; je hebt een vakdiploma en een baan waarin je het naar je zin hebt, dus voorlopig heb je geen reden om verder te gaan. Er is niets belangrijker dan plezier in je werk hoor, daar kan geen dik salaris tegenop!



En verder: drank maakt meer kapot dan je lief is, dat blijkt wel uit de berichten van een bepaalde forummer in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 15 september 2014 @ 22:15:

[...]





Sorry TO ik breek ook even in!! Wel heel erg gefeliciteerd met je diploma. Laat je niet opjutten door de omgeving of vervelende hbo'ers en WO'ers ben trots op je werk en draag dit ook uit! Wat je volgens mij ook doet. Zo'n mensen op alle niveaus hebben we nodig in de zorg... sommige op mijn niveaus zijn verwaande kwasten, we kunnen allemaal iets van elkaar leren! Zeker in de zorg waar het om mensen gaat.



Maar even over NLD, in engels NVLD, de non-verbal learning, net geleerd dat het een neurologisch complexe stoornis is Maar wat ik me dus afvroeg is merk jij snel dat je ''beter'' kan presteren maar dat je hersenen niet meewerken? .. Als je niet wil antwoorden hoeft niet. Ik leerde er gewoon net over *precies op dit moment* en vroeg het me dus af.....



Dankjewel veronica22! Ik ben inderdaad erg trots op mijn werk Wat ik wel merk is dat, als mensen MBO'ers 'minder' vinden, ik erg opstandig wordt en het tegendeel hoe dan ook wel bewijzen. Dat moet ik maar eens los gaan laten denk ik.



Ja, ik merk af en toe dat ik beter kan presteren. Als ik bijvoorbeeld een stuk tekst krijg, snap ik de inhoud niet. Alle woorden en zinnen snap ik, maar ik kan er geen geheel van maken. Erg vervelend! Als iemand het voorleest begrijp ik het wel. Datzelfde heb ik met rekensommen. Ik kan een rekenformule begrijpen, maar als ik dan alles naast elkaar zie staan weet ik het even niet meer. Dit heeft met wiskundig inzicht te maken.

Zo ook in sociale situaties. Ik weet hoe ik mij moet gedragen, maar soms kom ik wat onhandig over.
I've got nothing to do today but smile.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven