Geld & Recht alle pijlers

WGA en Werkgever

15-09-2014 23:06 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand hier vanaf weet, sowieso zal ik morgenhet UWV proberen te bellen, maar dit roept nu zoveel stress op...



Ik ben tijdelijk 100% afgekeurd (tot 1 januari 2015).

Nu informeerde ik net mijn werkgever over hoe het staat met mijn behandeling. Dat ik tot nu toe nog niet aan werkhervatting heb kunnen denken. En dat ik binnenkort met de therapeut ga kijken hoe ik hulp bij reintegratie kan krijgen: zowel sociaal als werk. Sociaal is nog de 1e stap, en dan werk. Wat voor traject ik ga kiezen.

Mijn werkgever zegt dat hij aanneemt dat h

ij als werkgever hierin ook wordt betrokken. (ik voel zijn hete adem alweer in mijn nek)



Heeft hij hierover iets te zeggen? Moet ik hem betrekken?
Hij is je werkgever. Het lijkt me behoorlijk logisch dat hij op de hoogte wil blijven. Is hij vanuit wet Poortwachter niet ook gewoon verplicht betrokken?
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk wordt je werkgever erbij betrokken. Jullie gaan gezamelijk kijken wat mogelijk is qua reintegratie. Die zal ook bij je werkgever plaats vinden dus het is toch alleen maar prettig dat deze tijdig betrokken wordt en mee kan denken? Waarom doe je daar zo panisch over?
Alle reacties Link kopieren
Hij is verplicht betrokken. Na twee jaar reïntegratie volgt de toets van je reïntegratieverslag door het UWV (rivtoets) en daaruit moet duidelijk worden welke stappen er gezet zijn om je reïntegratie tot een succes te maken. Je werkgever speelt hier een actieve rol in, door zowel in als buiten het bedrijf te kijken naar een geschikte functie voor jou. Die eerste twee jaren komt je salaris op rekening van je werkgever; hierna, bij een geslaagde rivtoets, neemt het UWV dit over. Zijn ze echter niet tevreden, dan volgt er een loonsanctie en moet het bedrijf je én betalen en alsnog zich inspannen voor een geslaagde reïntegratie. Er hangt dus ook wel wat vanaf voor je werkgever.
Klinkt trouwens gewoon als een arbeidsconflict. Wordt het niet gewoon hoog tijd voor wat anders?
Alle reacties Link kopieren
quote:rastan schreef op 15 september 2014 @ 23:15:

Ja natuurlijk wordt je werkgever erbij betrokken. Jullie gaan gezamelijk kijken wat mogelijk is qua reintegratie. Die zal ook bij je werkgever plaats vinden dus het is toch alleen maar prettig dat deze tijdig betrokken wordt en mee kan denken? Waarom doe je daar zo panisch over?

Ja, tijdig betrokken zijn en meedenken is goed.



Maar ik wordt nerveus omdat ik nu door de UWV-arts tot 1 januari 100% afgekeurd ben (niet voor niets! denk dat te vroeg gaan werken nu eerder slecht voor me is). En omdat hij mij juist druk op gaat leggen om voor die tijd te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen bedrijfsarts?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pelikaan schreef op 15 september 2014 @ 23:16:

Hij is verplicht betrokken. Na twee jaar reïntegratie volgt de toets van je reïntegratieverslag door het UWV (rivtoets) en daaruit moet duidelijk worden welke stappen er gezet zijn om je reïntegratie tot een succes te maken. Je werkgever speelt hier een actieve rol in, door zowel in als buiten het bedrijf te kijken naar een geschikte functie voor jou. Die eerste twee jaren komt je salaris op rekening van je werkgever; hierna, bij een geslaagde rivtoets, neemt het UWV dit over. Zijn ze echter niet tevreden, dan volgt er een loonsanctie en moet het bedrijf je én betalen en alsnog zich inspannen voor een geslaagde reïntegratie. Er hangt dus ook wel wat vanaf voor je werkgever.

Hier twijfel ik over.... wat geldt er Nu?

De eerste 2 jaar was hij heel intensief betrokken, veel reintegratie-pogingen gedaan (en heb ik veel te veel naar hem geluisterd).Na 2 jaar heeft het UWV de werkgever (terecht) geen loonsanctie opgelegd.

Maar nu val ik dus onder het UWV, want ik heb een wia/wga.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, dan heb je dat hele proces al gehad inderdaad, excuus!
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 15 september 2014 @ 23:19:

Klinkt trouwens gewoon als een arbeidsconflict. Wordt het niet gewoon hoog tijd voor wat anders?

Nee, voelt voor mij niet als een conflict.

Ik vroeg me alleen af in hoeverre ik verplicht ben hem nu (nu ik nog niet aan werk toe ben) te betrekken.
Alle reacties Link kopieren
@Pelikaan: Excuus is niet nodig, al blij dat er mensen op dit tijdstip reageren. Goed te weten dat dat dan niet geldt, weet je toevallig ook hoe het zit TIJDENS de UWV uitkering?

(nu betaalt de werkgever al geen loon meer)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jouw werkgever kunt zeggen dat je het traject gaat bespreken met de medewerker van het UWV (heet dat een coach?), en dat je verder nog niets weet.



Als je zegt dat je de afgelopen 2 jaar te veel naar jouw werkgever geluisterd heb, klinkt dat voor mij alsof hij niet goed aan jouw re-integratie meegewerkt heeft.



Maar daaraan heb je nu niet veel meer.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:haarklover schreef op 15 september 2014 @ 23:39:





Als je zegt dat je de afgelopen 2 jaar te veel naar jouw werkgever geluisterd heb, klinkt dat voor mij alsof hij niet goed aan jouw re-integratie meegewerkt heeft.



.





Kom op zeg, daar was ze toch zelf bij?



Na 2 jaar ziektewet heeft je werkgever het recht je te ontslaan.

Je WIA uitkering wordt betaald door het UWV en als je in januari goedgekeurd wordt, dan kun je nog een WW uitkering krijgen.



Is dat ook afgelopen, dan houdt het op, misschien kun je dan aanspraak maken op een WWB uitkering als er verder geen inkomsten zijn. (werkende partner)
Alle reacties Link kopieren
Niemand heeft een glazen bol mbt jan '15. Uwv doet vaak geen herbeoordelingen op eigen intiatief. De werkgever is mede verantwoordelijk voor de reintegratie van jou im ieder geval zolang het dienstverband bestaat. Je werkgever heeft een financieel belsng. Zolang jij niet werkt wordt in de wga 10 jaar lang de uitkeing op de werkgever verhaald. De werkgever betaalt een gedifferentieerde wga premie die de belastingdienst int als percentage van de totale loonsom van de werkgever.



Je werkgever kan ook eigen risicodrager zijn in dit geval betaald hij premie aan een verzekeringsmaatschappij. Jouw werkgever is dus belanghebbende en wil mogelijk de schadelast beperken.



Medische info hoef je niet te geven. Doe dat alleen via de bedrijfsarts. Richting je werkgever heb je mogelijk nog steeds reïntegratie verplichtingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Daar de werkgever feitelijk 10 jaar lang jouw uitkering betaalt kan de werkgever ook vragen om een herbeoordeling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Het is me enigzins duidelijk nu.



@Thnx Viva Amber!

Verhelderend, vanuit de werkgever gezien, goed te weten.



UWV gaf ook aan dat ik echt goed onderscheid mag maken tussen medische informatie en overige informatie. En dat de werkgever als hij medisch meer invloed wilt, dan gewoon de arboarts moet inschakelen. Dat komt dus nog.



En dat ik nu nog niet aan het re-integreren ben (en daar ben ik op dit moment ook te ziek voor), maar wel vooruit kijk, en dat dat ook een groot verschil is (verder is het vrij juridisch, wanneer ik een 'goed werknemer' ben, nog uitzoeken))
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 16 september 2014 @ 08:27:

Niemand heeft een glazen bol mbt jan '15. Uwv doet vaak geen herbeoordelingen op eigen intiatief. De werkgever is mede verantwoordelijk voor de reintegratie van jou im ieder geval zolang het dienstverband bestaat. Je werkgever heeft een financieel belsng. Zolang jij niet werkt wordt in de wga 10 jaar lang de uitkeing op de werkgever verhaald. De werkgever betaalt een gedifferentieerde wga premie die de belastingdienst int als percentage van de totale loonsom van de werkgever.



.

En als de werkgever de werknemer ontslaat na 2 jaar?

Heeft hij dan nog steeds financiele verplichtingen t.a.v. de werknemer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven