Geld & Recht alle pijlers

huis kopen- eindvoorstel verkoper

14-09-2014 22:24 30 berichten
Dag allemaal,



Ik heb een bod gedaan op een koopwoning. Nu heb ik een reactie gehad van de verkoper met o.a. als eindvoorstel: onder voorbehoud van financiering koper, 5 weken na mondelinge overeenkomst.



Ik zou graag willen weten hoe lang het duurt om de financiering rond te krijgen. Mocht het niet lukken in de 5 weken,kan ik dan verlenging aanvragen? Of is het beter om nu al de termijn te verlengen naar bijvoorbeeld 8 weken?



Verder heb ik twijfels over de mondelinge overeenkomst. Is het niet beter om toch iets op papier te zetten?



Alvast bedankt voor de reacties! :-)
Zal de termijn zeker naar de 8 weken zetten. 5 weken is vrij kort.
5 weken is kort hoor, de banken lopen momenteel over van het werk is mijn ervaring. Wij hadden destijds ook 5 weken geloof ik, (8 mnd geleden) dat is toen verlengt naar 7 weken en op een dag na behaald toen. Dus zou zeker 8 weken voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had twee maanden geleden zes weken, dat zou gelukt zijn, als de levensverzekering niet moeilijk had gedaan en ik eerst nog langs de huisarts had gehoeven. Die zes weken was trouwens bij mij ook vanaf het moment van overeenkomst (mondeling dus). Dat wilde niet zeggen dat het niet vastlag, het stond gewoon in het koopcontract, alleen de teller ging lopen vanaf het moment dat ik ja zei, niet vanaf datum tekenen contract. Dat duurt soms nog ruim een week nl.

Acht weken is niet per se nodig, als je tenminste geen lastige dingen hebt (vaste contracten, geen eigen huis meer te verkopen, geen leningen lopen, geen BKR codering etc). Maar minimaal 6 zou ik toch wel aanhouden.



Een collega van mij had laatst ook een verkoper die per se maximaal drie weken als financieringstermijn wilde. Ik begrijp dat niet, dat is echt vrijwel nooit te doen, ook niet als de financiering geen enkel probleem is. Dus waarom dat dan toch eisen?
@xtra, heb je na die 6 weken nog verlenging kunnen aanvragen of ging toen de koop niet door? 3 weken lijkt me wel extreem kort!



Ik heb op zich geen rare dingen, heb vast contract, geen bkr notering, geen lopende leningen (alleen studieschuld) Heb geen eigen woning (woon nu nog bij ex in)



Ga dan denk toch maar voor 8 weken. Verkopers mogen al blij zijn dat ze zo snel koper hebben gevonden, huis staat nog geen 2 weken te koop :-)
Verkopende partijen proberen het zo kort mogelijk te houden maar 5 weken is erg kort!

Ik zou ook 8 weken voorstellen om verlenging te voorkomen.



Je situatie is idd ook bepalend voor de snelheid, als zelfstandig ondernemer duurt het vaak langer.



Overleg anders met de verstrekker van de hypotheek...
Onder voorbehoud van financiering VERkoper? Hebben ze zelf de aankoop van hun nieuwe huis nog niet rond misschien?



Zelf altijd bieden onder voorbehoud van financiering met min 6 weken, liefst 8. En dat gaat pas in als je de koopakte getekend hebt, dat is gebruikelijk tenminste. Koopakte wil de bank ook hebben, hier wel iig, dus konden niet vooruit tot na het tekenen.
Ik bedoel financiering koper :-)



Als de tijd pas ingaat na tekenen koopakte, is hun voorwaarde van 5 weken na mondeling overeenkomst eigenlijk wel juist/rechtsgeldig?
quote:*Ginger* schreef op 14 september 2014 @ 23:14:

Onder voorbehoud van financiering VERkoper? Hebben ze zelf de aankoop van hun nieuwe huis nog niet rond misschien?





Dat viel mij inderdaad ook op.



En Tulpje, het financieringsvoorbehoud betekent dat je, binnen de afgesproken termijn, nog onder de koop uit kunt als je kunt bewijzen dat je geen hypotheek kunt krijgen. Dat betekent dat je van meerdere banken een verklaring kunt laten zien dat het je daar niet gaat lukken.

Als je binnen de afgesproken termijn de hypotheek nog niet rond hebt, maar je hebt ook die verklaringen niet, dan zit je gewoon aan de koop vast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een week verlenging gekregen. Toen was het nog net niet helemaal rond, maar had ik genoeg zekerheid om het te laten verlopen. Twee dagen later was alles rond. Hetzelfde gold overigens voor mijn koper (ik had al een koophuis).

Vergis je trouwens niet met zo'n verlenging. Als je die vraagt, en de verkoper gaat niet akkoord, is de koop daarmee nog niet ontbonden. Je moet dan nog steeds voldoen aan de eisen van de ontbindende voorwaarde (meestal twee afwijzingen van officiële hypotheekverstrekkers). Zo'n afwijzing kost ook tijd, dus als je die verlenging een paar dagen van tevoren aanvraagt en ze zeggen nee, heb je vaak niet meer genoeg tijd.

Ik zou dus voor minstens zes en liever acht weken gaan. Eventueel met de vermelding dat je het meldt zodra de financiering eerder rond is. Geeft iedereen meteen duidelijkheid. Wellicht even erbij zeggen dat de banken momenteel 8 weken aanraden. Toen ik mijn vorige huis kocht was vier weken normaal en haalbaar, dus niet iedereen weet dat dat veranderd is.
Ik heb het aangepast :-)
Alle reacties Link kopieren
En dat het ingaat vanaf moment overeenkomst is niet zo raar hoor, ik had destijds ook al even rondgevraagd, en vrijwel iedereen die ik ken had dat ook. De wettelijke bedenktijd van drie dagen (waarin je zonder opgaaf van redenen van de koop af kan) gaat wel pas in op het moment van tekenen. Daar kun je ook niet van afwijken.
Ik zou er niet akkoord mee gaan, je kunt niet vooruit bij de bank zonder de koopakte. En wie weet hoe lang het duurt voor je kunt tekenen? Bij de ene makelaar de volgende dag, bij de ander een week later en dan kom je in de knoei.
quote:tulpje1977 schreef op 14 september 2014 @ 22:24:

[..]

Verder heb ik twijfels over de mondelinge overeenkomst. Is het niet beter om toch iets op papier te zetten?





Je komt eerst mondeling tot overeenstemming over bod en voorbehouden, en daarna onderteken je samen het voorlopig contract. Dat is een standaard volgorde. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoper helemaal niets op papier wil zetten, want dat is ook in zijn nadeel.

Vanaf welk moment de termijn van je financieringsvoorbehoud ingaat, is iets wat jullie samen beslissen. Daar zijn geen wettelijke regels voor (je kunt immers zelfs ook helemaal afzien van een financieringsvoorbehoud), en het is een onderdeel van je bod.





Bedoelt de verkoper het echt als eindvoorstel? Want dat betekent normaal gesproken dat hij niet meer wil onderhandelen, ook niet over termijnen.
Alle reacties Link kopieren
Het kan uberhaupt een paar weken duren voor je bij een hypotheekadviseur terecht kan, aangezien er daar tegenwoordig een stuk minder van zijn bij de banken. Laat staan voor alles beoordeeld is etc. Ik zou zeker voor de 8 weken gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje1977 schreef op 14 september 2014 @ 22:56:

@xtra, heb je na die 6 weken nog verlenging kunnen aanvragen of ging toen de koop niet door? 3 weken lijkt me wel extreem kort!



Ik heb op zich geen rare dingen, heb vast contract, geen bkr notering, geen lopende leningen (alleen studieschuld) Heb geen eigen woning (woon nu nog bij ex in)



Ga dan denk toch maar voor 8 weken. Verkopers mogen al blij zijn dat ze zo snel koper hebben gevonden, huis staat nog geen 2 weken te koop :-)Hou je er rekening mee dat die vroeger totaal niet meetelde maar tegenwoordig meegenomen wordt in de berekening?
Zeg maar Spijker.
@Spij-ker, met studieschuld heb ik rekening gehouden in de berekening totale hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje1977 schreef op 14 september 2014 @ 22:24:

Dag allemaal,



Ik heb een bod gedaan op een koopwoning. Nu heb ik een reactie gehad van de verkoper met o.a. als eindvoorstel: onder voorbehoud van financiering koper, 5 weken na mondelinge overeenkomst.



Ik zou graag willen weten hoe lang het duurt om de financiering rond te krijgen. Mocht het niet lukken in de 5 weken,kan ik dan verlenging aanvragen? Of is het beter om nu al de termijn te verlengen naar bijvoorbeeld 8 weken?



Verder heb ik twijfels over de mondelinge overeenkomst. Is het niet beter om toch iets op papier te zetten?



Alvast bedankt voor de reacties! :-)



Erg goede tips hiervoor.

Ik sluit mij aan bij alle anderen en doe er nog een schepje bovenop.

Je krijgt van de verkopende makelaar een overeenkomst. Die makelaar wordt betaald door de verkoper en werkt dus ook voor de verkoper.

Vraag inderdaad minimaal 6 weken.

Mocht je binnen die termijn de hypotheek niet rond hebben dan moet je verlenging vragen. De verkopende makelaar werkt NIET voor jou. Vul de rest zelf in.

Om te ontbinden heb je meestal twee officlele afwijzigingen nodig. Daarvoor moet je eerst een aanvraag doen. Met bijkomende kosten en tijd. De regel van de afwijzigingen staat meestal verborgen in de algemene voorwaarden die je krijgt. Lees die goed door. Jij bent koper en bepaalt de voorwaarden. Je kunt bedingen dat die regel doorgehaald wordt. Als je nog bezig bent met de eerste aanvraag dan kun je daar zelfs ook geen afwijziging van krijgen. Dan wordt het moeilijk als de verkoper niet meewerkt..

Bedenk dat een hypotheek pas rond is als je het schriftelijk hebt. een beetje rond bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
ik had in mijn voorlopig koop contract staan dat ik maar 1 afwijzing nodig had. dit vond de verkopende makelaar waar ik het huis kocht ook volstrekte normaal met de veranderde wet en regel geving. geen enkele koper gaat namelijk pak hem beet 2* 1500 euro betalen om een afwijzing te krijgen



2 was vroeger ja..toen je nog niet hoefde te betalen voor je advies gesprek..
Alle reacties Link kopieren
Mondelinge overeenkomst is geen overeenkomst. Voor de aankoop van een woning geldt een schriftelijke vormvereiste. Daarnaast heb je nog drie dagen bedenktijd vanaf het moment dat jij de door alle partijen getekende koopakte hebt ontvangen.
Mij ons duurde het langer omdat de levensverzekering niet vlot rondkwam ivm enkele chronische ziektes en er nog een verklaring van een arts moest komen. Ik zou voor een ruimere termijn pleiten. Komt het eerder rond, dan is dat prima.
Even een update. Heb mijn voorwaarden gemaild naar verkoopmakelaar (voorbehoud financiering 8 weken na tekenen koopovereenkomst, voorbehoud bouwtechnische keuring en voorbehoud NHG)



Reactie terug: voorbehoud financiering blijft staan op 5 weken na mondelinge overeenkomst, bouwtechnische keuring voor of binnen 3 dagen na tekenen koopovereenkomst. Voorbehoud NHG werd geeneens genoemd dus heb gemaild dat deze moet worden opgenomen. Vanmorgen gemaild,tot op heden nog geen reactie



Ook gaf hij aan dat hij de koopovereenkomst ging opstellen en dat deze aan het eind van de week getekend kon worden!



Vind t rare gang van zaken, je tekent toch niks voordat je het hebt gelezen en aan deskundige hebt laten lezen?



Verder is het mij onduidelijk wanneer nu de mondelinge overeenkomst ingaat. Ik ben akkoord met de vraagprijs en opleverdatum, met de ontbindende voorwaarden nog niet helemaal.



Ik weet dat ik geduld moet hebben maar voel me nu behoorlijk opgejaagd!
Alle reacties Link kopieren
Geen zorgen. In het contract staat tot wanneer het voorbehoud financiering loopt, dus dat weet je voor je tekent. En als het je niet bevalt, teken je dus gewoon niet. Jij hebt vanaf de dag van tekenen sowieso drie dagen bedenktijd, tot die tijd zit je nergens definitief aan vast.



Het feit dat de makelaar zo achter je aanzit, doet mij vermoeden dat ze het graag aan je willen verkopen. Laat je dus vooral niet opjagen, en blijf bij de voorwaarden die voor jou belangrijk zijn.



Nog een dingetje: let bij een voorbehoud bouwkundige keuring op wat de voorwaarden zijn. Het is niet zo dat alles wat er uit komt reden voor ontbinding is. Iemand hierboven zei bv dat er uit kwam dat er reparaties van 2500 euro nodig waren. Dat betekent niet meteen dat er dús 2500 van de prijs af gaat. Er moet in het contract staan vanaf welk bedrag het een ontbindende voorwaarde is (meestal 5-7000). In jouw geval willen ze dat je de keuring binnen de bedenktijd laat vallen. Dan hoef je er geen bedrag aan te hangen omdat je in de tijd altijd van de koop af kunt zien. Maar zodra je bedenktijd voorbij is, vervalt dus ook het voorbehoud van de keuring. En de vraag is of je dat haalt. Ik had best moeite om iemand te vinden die op hele korte termijn een keuring kon doen, en vaak duurt het ook nog een paar dagen voordat je het rapport krijgt. Als je daarmee akkoord gaat (het is niet zo'n ongebruikelijke voorwaarde op deze manier hoor) zou ik zo snel mogelijk een keuring gaan regelen.
Alle reacties Link kopieren
laat ook vast leggen dat bij voorbehoud financieren je maar 1 afwijzing hoeft te hebben!!.



Daarnaast echt meis laat je niet opjagen, als je het echt te ver vind gaan, dan ben ik dus zo'n koper die zou zeggen houd het huis maar en als jullie bereid zijn om mij iets meer ruimte te geven om dingen te regelen en financiering rond te krijgen dan kunnen jullie contact opnemen en dan zal ik wel laten weten of ik uberhaupt nog interesse heb.



Laat je dus niet te snel in een hoekje drukken, tis nog steeds een kopers markt en een beetje meewerkende verkoper/makelaar is ook wel prettig
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van welke bank je kiest kan 5 weken makkelijk haalbaar zijn. Het hangt voor een groot deel af van hoe nauwkeurig je adviseur is. Levert hij in een keer een compleet en kloppend dossier aan dan heb je normaal gesproken met twee weken je hypotheek rond. Vraag dus even een schatting aan je adviseur hij kan ook even de doorlooptijd bij de bank navragen. Zou zonde zijn als je de koop laat lopen op die 5 weken terwijl het geen probleem hoefde te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven