Hoe kan ik mijn vriendin en haar zusje helpen?

16-09-2014 09:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen lieve mensen



Er moet mij even iets van het hart omdat ik niet weet hoe ik hiermee om moet gaan, en een goede vriendin van mij ook niet.



Een hele goede vriendin van mij heeft een jongere zusje. Ze komen uit een nette Nederlands gezin. Gewoon een normaal gezin die werkt en de kinderen naar school gingen en de oudste (goeie vriendin) nu werkt.



Omdat haar zusje wat jonger is zitten ze beide in een andere generatie, en hebben dus hierdoor ook andere vrienden en vriendinnen.



Haar jongere zusje begon zich ineens te verdiepen in de Islam. Op zich niets mis mee, want iedereen is vrij om ergens info van op te doen en wat interessante dingen te lezen.

Maar hier bleef het niet bij, zo gaat ze niet meer om met de vriendinnen die ze eerst had. En dat waren echt hele leuke meiden! Ze is van VWO naar VMBO gegaan omdat ze niet leerde en spijbelde. Ze vindt jongens erg interessant en vooral die wat ouder zijn dan haar. 3/4 jaar ouder. En zijn het tegenwoordig alleen maar mensen van marokaanse en irakeese afkomst.

Ook haar dialect/accent heeft ze echt aangepast. Zo praat ze niet meer zoals ze altijd deed: ze kon best wat kakkerig lullen! Maar zit er een enorme zzzzzzz in der praten, deelt ze plaatjes van free palestina op haar account, draagt ze af en toe zo'n sheleba als ik het goed schrijf en heeft ze zich helemaal ingelaten met het geloof.



Wij hebben een beetje het idee dat ze zich in laat me de verkeerde mensen en hierdoor ook de slechte kant van het Islam leert. Want na wat doorgespit te hebben op het internet, houdt zij zich nu bezig met een kant van de Islam wat niet juist is en niet met de kant van de Islam zoals de Islam echt is en hoort.



Ik vraag me af of het een periode is of dat zij zich echt wilt bekeren. Het lijkt wel of ze gewoon niet weet waar ze het over heeft en is net pas 17 jaar.



Kan ik mijn vriendin en haar zusje hiermee helpen? Of wordt ze gewoon gehersenspoeld? Ook haar ouders zijn ten einde raad!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat daar geen taak voor jou ligt, het meisje heeft ouders.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in. Alleen heeft zij letterlijk LAK aan der ouders. Ze komt alleen als ze iets nodig heeft, en verder luistert ze niet. Geeft ze een grote muil en scheld ze ze uit.
Alle reacties Link kopieren
Wijs haar op het belang van goed omgaan met je ouders in de Islaam. Dan kan ze niets anders doen dan 'inbinden'.
Ik zou die ouders adviseren om haar te slaan, want volgens de islam mag je je kinderen slaan als ze ongehoorzaam zijn. Dat is namelijk zoals de islam echt is en hoe het in de islam "hoort".
17 jaar is een gevaarlijke en beïnvloedbare leeftijd. Maar op zich lees ik nog geen dingen die echt op radicaliseren duiden, maar vooral afzetten tegen verwachtingen en interesse in oudere jongens. Uiteindelijk moeten haar ouders hierop actie zetten en niet jij.quote:chocolaatje87 schreef op 16 september 2014 @ 09:17:

Wij hebben een beetje het idee dat ze zich in laat me de verkeerde mensen en hierdoor ook de slechte kant van het Islam leert. Want na wat doorgespit te hebben op het internet, houdt zij zich nu bezig met een kant van de Islam wat niet juist is en niet met de kant van de Islam zoals de Islam echt is en hoort.

Je hebt een mening over wat de juiste Islam is, dat lijkt me voorbarig. Ik zou met deze zorgen eens naar een imam stappen. Misschien kan die je verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
@netniet: ben je serieus?



Zoals al door gelukkighartje werd geschreven, wijs haar op de mooie en juiste dingen uit het geloof. Ken een aantal Nederlandse meiden die bekeerd zijn, ook op zo'n leeftijd informatie opzochten over de islam, maar zich écht niet bezig hielden met jongens. Vraag me af of ze zich daadwerkelijk wil gaan bekeren, of enkel erbij wil horen.
this too shall pass..
quote:oxygen- schreef op 16 september 2014 @ 10:07:

@netniet: ben je serieus?



Zoals al door gelukkighartje werd geschreven, wijs haar op de mooie en juiste dingen uit het geloof. Ken een aantal Nederlandse meiden die bekeerd zijn, ook op zo'n leeftijd informatie opzochten over de islam, maar zich écht niet bezig hielden met jongens. Vraag me af of ze zich daadwerkelijk wil gaan bekeren, of enkel erbij wil horen.Nee, ik ben even sarcastisch. Ik zou haar wijzen op haar identiteitscrisis en als de sodemieter met haar naar een psycholoog gaan. Pubers willen vaak graag ergens bij horen, gaat allemaal weer over. Maar bij zo'n clubje horen vind ik heel riskant op die leeftijd.
quote:ZonnigKleintje schreef op 16 september 2014 @ 10:05:

17 jaar is een gevaarlijke en beïnvloedbare leeftijd. Maar op zich lees ik nog geen dingen die echt op radicaliseren duiden, maar vooral afzetten tegen verwachtingen en interesse in oudere jongens. Uiteindelijk moeten haar ouders hierop actie zetten en niet jij.





[...]





Je hebt een mening over wat de juiste Islam is, dat lijkt me voorbarig. Ik zou met deze zorgen eens naar een imam stappen. Misschien kan die je verder helpen.Tja, welke imam dan? Daar zitten dus ook veel radicale griezels tussen.
Alle reacties Link kopieren
Doet ze het om in de smaak te vallen? Wil ze alleenstaande tienermoeder met kind van onbekende papa worden?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 16 september 2014 @ 10:15:

Doet ze het om in de smaak te vallen? Wil ze alleenstaande tienermoeder met kind van onbekende papa worden?Het kind moet naar een psycholoog en ik zou als ouders allang voor hulp bij jeugdzorg zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bemoei je er niet mee. Het zijn jouw zaken niet, even hard gezegd. Het is een zusje van een vriendin. Daar heb jij niets mee te maken. Als haar ouders het er niet mee eens zijn, kunnen zij er iets aan doen of van zeggen. In feite heeft zelfs je vriendin niet eens zeggenschap hierover.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:netniet schreef op 16 september 2014 @ 10:15:

[...]



Tja, welke imam dan? Daar zitten dus ook veel radicale griezels tussen.Onzin, t merendeel is net zo normaal als een priester/dominee. Niet dat ik iets met het geloof heb verder, maar voorgangers zijn vaak liefdevolle én praktische mensen.
TO, jullie moeten met haar ouders praten, als die ouders niet weten wat er allemaal speelt kunnen zo ook niets doen. Dat is niet jouw taak om haar te helpen. Ik vind het wel je verantwoording dat als je weet dat een kind zich met verkeerde dingen inlaat om de ouders daarvan op de hoogte te stellen. Dus hup, je vriendin bellen en samen een afspraak maken om met haar ouders in gesprek te gaan.
Wat bedoel je met de verkeerde kant van het geloof? Zich laten onderdrukken of gaat ze aan de slag als jihad strijder?
Als je haar wil helpen, zul je bij haar ouders moeten zijn. ZIJ zijn haar wettelijk vertegenwoordigers, haar opvoeders en degene die het voortouw zullen moeten nemen hierin. Bespreek je zorgen met hen, maar noem dit wel met haar moeten delen.



Maar als zij lak heeft aan haar ouders, waarom zou ze dan wel naar jou luisteren?
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op dinsdag 16 september 2014 10:30 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Fame in "Hoe kan ik mijn vriendin en haar zusje h..."" class="messagelink">Fame schreef op 16 september 2014 @ 10:15</a>:</b>

Doet ze het om in de smaak te vallen? Wil ze alleenstaande tienermoeder met kind van onbekende papa worden?</div></blockquote>Het kind moet naar een psycholoog en ik zou als ouders allang voor hulp bij jeugdzorg zijn geweest. Ik ook hoor.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijke situatie voor ouders en vriendinnen.



Ik heb niet echt een goed idee wat je hier nou precies aan kan doen. Het enige advies dat ik je mee wil geven is om het tactvol aan te pakken. Anders is de kans groot dat je haar alleen maar verder de ''verkeerde'' kant opdrijft. Probeer een beetje met haar mee te denken, en niet tegen haar in te gaan. Dat is de enige manier om het vertrouwen te kunnen winnen. En zo blijf je dus enigszins zicht houden op wat zij doet.
A smile a day keeps the doctor away
Alle reacties Link kopieren
Ze is niet het enige meisje dat (mogelijk) radicaliseert. Paspoort laten afpakken door haar ouders.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal! Verschillende reacties zo te zien.



Ik weet dat ze ten allereerste is beïnvloed door "buurmeisjes". Iedere keer als ze daar zat leek het thuis niet goed te gaan en was ze een totaal andere persoon. Zij zijn moslim en opeens wilde zusje zich hier ook mee in laten.



Mijn gevoel, en dat ook die van mijn goede vriendin en ouders hebben het idee dat ze het puur doet om erbij te horen.

Want praten kan je er niet over want ze heeft het maar over hoe slecht de joden zijn en free palestina. Dat amerika de schuldige is aan de wtc 9/11 en dat soort dingen.



Ouders zitten bij Jutters. Alleen die doen niet veel. Ze is beïnvloedbaar, brutaal en spijbeld ook veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven