Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, geen auto van de zaak..

09-09-2014 07:27 298 berichten
Ik heb een vraagje waar ik graag gedachten over wil delen.



Mijn partner heeft een nieuwe baan aangeboden gekregen binnen het bedrijf waar hij al 13 jaar werkt met een contract voor onbepaalde tijd.



Op dit moment heeft hij een bedrijfsauto, maar omdat die tak van het bedrijf komt te vervallen, krijgt hij een functie bij een andere tak van het bedrijf maar moet hij zijn auto inleveren. Het is een VW Bus en hij mag er niet privé mee rijden.



Zijn baas kan hem geen lease-auto meer bieden, zeggen ze, maar wil een reiskostenvergoeding gaan geven van 0,19 cent per kilometer. Mijn partner reist voor zijn werk 120 km per dag.



Ik heb mijn vriend al gezegd niet akkoord te gaan met de 0,19 cent, dit is mi te weinig en ook het minimale dat ook belastingvrij uitbetaald kan worden.



Mijn idee is om in ieder geval een vergoeding te krijgen die evt een private-lease van een Renautl Twingo of VW-Up dekt. Dan kan hij daar zijn reiskostenvergoeding aan besteden en alles wat hij meer kan krijgen dan de 0,19 cent van tanken.



Is dat verstandig? Het voordeel is dat we ook privé kunnen rijden en alles zit erbij inbegrepen. Verzekering, service en onderhoud en wegenbelasting. Daarnaast kan hij de auto ook gewoon gebruiken voor andere dingen.



Het mooiste zou gewoon zijn als hij, net als alle andere leidinggevenden binnen het bedrijf, een auto van de zaak kan behouden. Maar hij is natuurlijk al blij dat hij een goede, vaste baan heeft en is bang om zaken te eisen. Ik ben daar wat rigoreuzer in, maar goed. Hij heeft de auto van de zaak al 2 jaar en ook een contract daarvoor getekend. Ik heb het gevoel dat hij met zijn nieuwe functie geen sprong voorwaarts, maar een stap terug maakt.



Wat is jullie idee hierover en is het het waard om zelf te investeren in bijvoorbeeld een private-lease? En wat zou mijn partner kunnen inzetten tijdens zijn salarisonderhandelingen over de reiskosten en de auto?



De werkgever opperde al om met de trein te gaan, maar dit kost mijn vriend ongeveer 3,5 uur per dag en dat is gewoon veel te veel en wordt ook niet doorbetaald.



We hebben een redelijk gebakkie, maar ik vind het meer dan zonde om deze op te gaan rijden voor woon- werkverkeer en volgens mij schrijf je dan ontzettend veel af op je auto op jaarbasis.



Ook lijkt het erop dat hij een loonschaal terug gezet gaat worden omdat hij van leidinggevende binnen de glazenwasserij naar ass. leidinggevende binnen de schoonmaak zou gaan werken. Hij heeft wel ontzettend veel diploma's behaald en veel geinvesteerd in zijn baan door opleidingen te volgen en hiermee op de loonschaal te kunnen stijgen.



Wie heeft er goede onderhandelingstips?
quote:tekenis schreef op 09 september 2014 @ 18:05:

In januari had ze het nog over een management functie, auto van de zaak en een dag minder werken. Het klinkt eerder alsof hij een rood nietmachientje kan verwachten.Office space
quote:qstix schreef op 09 september 2014 @ 18:52:

Ik heb alles gelezen en ik kon de hele tijd alleen maar hieraan denken:

https://www.youtube.com/watch?v=0fPfZSga1gM



Het is een kitkat klassieker..
quote:spectral schreef op 09 september 2014 @ 13:38:

[...]



Dat bedoel ik, matig intelligent en dus ook niet in staat om de juiste prioriteiten te stellen. We hebben geen geld om een auto te kopen, dus we gaan er één leasen, is natuurlijk kolder van de bovenste plank.Flikker op joh, met je matig intelligent. Wie denk je wel dat je bent?
quote:blueeyes*3 schreef op 09 september 2014 @ 13:35:

Ik zie een aantal opties:

- Ten eerste: Twingo eens laten keuren op hoe veilig hij nu is voor het normale verkeer. Het kan zijn dat jij, door je achtergrond, hogere eisen stelt dan de gemiddelde Nederlander. Ik zou dan ook beginnen bij de APK.

- Je zegt dat je kinderen over 4 jaar het huis uit zijn. Dan zijn ze nu volgens mij oud genoeg om zelf naar school te fietsen. Moest ik ook op die leeftijd. En mijn ouders hadden geen auto, dus ik fietste ook door de regen. En de storm. En de sneeuw. En de vrieskou. Pas onder de -5 of bij hevig onweer mocht ik met het OV naar school (en nee, ik woonde NIET vlak bij school, dat was echt wel 10 km fietsen, heen, en 10 km terug). Kun je meteen weer een sportschoolabo eruit gooien

- Reken eens uit of jullie, met die achteruitgang op inkomen, misschien recht hebben op toeslagen van de belastingdienst waar jullie nu niet voor in aanmerking komen. Of gemeentelijke regelingen, kwijtscheldingen, dat soort dingen.

- Trein is geen optie zeg je, ivm reistijden. Is er een locatie dichter bij huis waar hij ook zou kunnen werken? Dan zou ik daar overplaatsing naar aanvragen. Of probeer te kijken of hij een of twee uur later mag beginnen, zodat hij wel met de trein kan. Thuiswerken is misschien nog een optie (mails beantwoorden kan thuis ook wel) voor 1 dag per week, en misschien is carpoolen een optie? Dat hij en een collega (of meer) om en om rijden, zodat iedereen de brandstofkosten op max die 190 euro houdt? (kan dus ook dat hij met een collega meerijdt en zijn vergoeding aan collega geeft).





Dank je voor het meedenken! Alleen is mijn kind niet over vier jaar het huis uit, hoop ik. Is nog lang geen tien of 16. Ik heb verder ook geen sportschooabbo's, ik doe alles op de fiets. Daar is geen besparing op mogelijk. Verder hebben we het finaniceel niet slecht hoor, maar ook niet dat we bakken overhouden. Daar zit het probleem ook helemaal niet.



Treinen is gewoon geen optie vanwege de reis en vertrektijden en een huis kopen of verkopen is ook niet heul handig in deze tijd.
quote:masquenada schreef op 09 september 2014 @ 19:05:

[...]





Dank je voor het meedenken! Alleen is mijn kind niet over vier jaar het huis uit, hoop ik. Is nog lang geen tien of 16. Ik heb verder ook geen sportschooabbo's, ik doe alles op de fiets. Daar is geen besparing op mogelijk. Verder hebben we het finaniceel niet slecht hoor, maar ook niet dat we bakken overhouden. Daar zit het probleem ook helemaal niet.



Treinen is gewoon geen optie vanwege de reis en vertrektijden en een huis kopen of verkopen is ook niet heul handig in deze tijd.



Het wordt tijd om in oplossingen te gaan denken.



Om de één of andere reden heb ik de indruk dat jij wel inziet dat het financieel wat lastiger gaat worden. Doe jij de administratie?? Heeft je vriend ook door dat het in de soep gaat draaien, of geeft hij nog doodleuk geld uit aan hobby, nieuwe boormachine of computer?



Echt, er zit niks anders op dan om te tafel te gaan zitten en de hele boel eens door te nemen. Het is nog niet zover, misschien gaat hij niet in salaris achteruit, en hij wordt assistent dus ja, hij kan er over een jaar alsnog uitgemikt worden, of degene waar hij assistent van is gaat weg en dan kan hij doorschuiven. Is allemaal koffiedik kijken voor ons.



In de tussentijd is het slim en verstandig om eens uit te gaan van minder salaris, en het geld dat je dan minder zou krijgen zet je eens een half jaar lang op een aparte rekening. Beter nog, ook het geld dat je straks aan een leasecontract (of lening) gaat betalen aan de kant zetten. Dan praten we alles bij elkaar toch over zo´n 400 euro. Is een andere auto echt nodig, heb je over een paar maanden een paar euro achter de hand. Of in elk geval weet je dan of jullie het kunnen betalen.
quote:Exces schreef op 09 september 2014 @ 19:51:

[...]





Het wordt tijd om in oplossingen te gaan denken.



Om de één of andere reden heb ik de indruk dat jij wel inziet dat het financieel wat lastiger gaat worden. Doe jij de administratie?? Heeft je vriend ook door dat het in de soep gaat draaien, of geeft hij nog doodleuk geld uit aan hobby, nieuwe boormachine of computer?



Echt, er zit niks anders op dan om te tafel te gaan zitten en de hele boel eens door te nemen. Het is nog niet zover, misschien gaat hij niet in salaris achteruit, en hij wordt assistent dus ja, hij kan er over een jaar alsnog uitgemikt worden, of degene waar hij assistent van is gaat weg en dan kan hij doorschuiven. Is allemaal koffiedik kijken voor ons.



In de tussentijd is het slim en verstandig om eens uit te gaan van minder salaris, en het geld dat je dan minder zou krijgen zet je eens een half jaar lang op een aparte rekening. Beter nog, ook het geld dat je straks aan een leasecontract (of lening) gaat betalen aan de kant zetten. Dan praten we alles bij elkaar toch over zo´n 400 euro. Is een andere auto echt nodig, heb je over een paar maanden een paar euro achter de hand. Of in elk geval weet je dan of jullie het kunnen betalen.



Nou, geldzaken zijn dingen waar vriend en ik de laatste jaren erg mee aan de slag zijn gegaan. Vroeger waren we redelijk makkelijk en ging er ook weleens wat mis hoor. Maar nu hebben we als doel dat we nooit een lege koelkast willen, altijd alle rekeningen kunnen betalen en daarnaast elke maand iets leuks kunnen doen. Zoals etentje of uitje met kind. Dat gaat supergoed en we redden het. Maar écht overhouden zit er nog niet in.



Ik zou heel graag een betere auto willen, maar daar is de spaarpot nog niet vol genoeg voor. En ik wil altijd voorzichtig zijn met geld. Dus een private-lease is ook niet handig omdat je er nog 3 jaar aan vastzit mocht het met de baan uiteindelijk niet lukken.



Goed idee om het geld dat een lease-auto per maand zou kosten nu alvast aan de kant te gaan zetten. Dat zou een aardig bedrag kunnen opleveren voor een nieuwere auto en het inruilen van de oude.



Ik ga het allemaal opschrijven en voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, zelf zit ik nu al twee jaar zonder auto en ga "dus" per ov naar het werk. Vorig jaar was dat (ongeveer) twee uur enkele reis!

Maar ik was blij dat ik werk had.

De werkgever van je vriend zal er mee moeten leren leven dat hij er niet om zes uur al is als hij geen auto meer beschikbaar stelt.

En jullie zullen ermee moeten leren leven dat er extra reistijd mee gemoeid is.
quote:troelalaaaatje schreef op 09 september 2014 @ 07:45:

Het dekt de kosten niet........je lijkt een beetje wereldvreemd. Heb je enig idee hoeveel bedrijven een max. reiskostenvergoeding beleid hanteren waarbij een medewerker maar 1vierde van de daadwerkelijk gemaakte kosten vergoed krijgt?



Overigens ga ik de informatie nog meer aanscherpen voor je..........wist jij dat een werkgever niet verplicht is reiskosten uit te keren? Het gebeurd volledig op basis van goodwill.



+1

Hier voor mijn werk van 3 dagen een auto aan moeten schaffen, dit niet te bereiken met ov icm werktijden. De auto kost mij een stuk meer dan de standaard reiskostenvergoeding die ik krijg, maar ik kan er evt ook prive mee rijden.

Voor de meeste mensen kost het vervoer van en naar werk meer dan de reiskostenvergoeding.

Ik denk dat gezien het huidige klimaat je man blij mag zijn dat hij uberhaupt een functie aangeboden krijgt en niet op straat staat. Ik zou dus niet teveel eisen hebben, want dan zeggen ze, we nemen wel een ander.
Het is al eerder gezegd, ga nu eens in oplossingen bedenken!

Laat het hem aanpakken, tijdelijk met de twingo rijden en ondertussen zoeken naar een nieuwe job in de buurt. Er is trouwens ook een website waar hij zich kan aanmelden voor switchen van werk. Velen rijden van A naar B en de ander van B naar A. Schijnt al een succes mee geweest te zijn met de switchen van de 2 werknemers.



Verder als jij een nieuwe job hebt, hebben jullie een totaal ander financieel plaatje en kunnen jullie opnieuw kijken wat haalbaar is.



Ga nu geen fout maken om een duur lease contract aan te gaan, want dan zit je zo bij dubbeltje op zijn kant!



Dus kop op, niet overal tegenaan trappen maar steeds! Maar opzoek naar oplossingen gaan.
oh en daarnaast... ik zou denk ik niet instemmen met een lager salaris. Want wat als ze hem er over een paar maanden wel uitknikkeren? Dan krijg je een nog lagere WW! Overigens blijf je meestal het zelfde salaris verdienen en sta je dus een paar jaar stil.
Lieve Forummers, bedankt voor het meedenken. Gisteren te horen gekregen dat Vriend geen loonschaal achteruit gaat, maar salaris behoud. En een mooi Uppie heeft gekregen voor woon- werkverkeer. Viel gelukkig allemaal heel erg mee. Maar het is gewoon een paniekmiep die zich snel zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 16 september 2014 @ 07:48:

Lieve Forummers, bedankt voor het meedenken. Gisteren te horen gekregen dat Vriend geen loonschaal achteruit gaat, maar salaris behoud. En een mooi Uppie heeft gekregen voor woon- werkverkeer. Viel gelukkig allemaal heel erg mee. Maar het is gewoon een paniekmiep die zich snel zorgen maakt.Een Uppie daar wil hij toch niet ingezien worden! wat zullen de buren wel niet zeggen.



(Sorry kan het niet laten, na aanleiding van een ander topic over een lease auto)



Fijn dat het opgelost is op deze manier
Alle reacties Link kopieren
Wat is een uppie?

(Ben geen auto-kenner... Ken alleen het kind in je uppie-topic hier op Viva )
Dat is de kleinste Volkswagen, leuke auto.



Fijn dat het zo is meegevallen TO! Voortaan niet meer druk maken om zaken voordat je weet of het echt zo slecht wordt als je vreest he, zonde van je energie
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt .. Niemand gevonden dat je belasting aftrek krijgt als je met Ov reist ? Werkgevers verklaring en dan zijn de kosten voor Ov aftrekbaar ..



En best bijzonder .. Alles is opgelost en upje.. Wat een snelle ontwikkeling ..
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 16 september 2014 @ 10:50:

Wat mij opvalt .. Niemand gevonden dat je belasting aftrek krijgt als je met Ov reist ? Werkgevers verklaring en dan zijn de kosten voor Ov aftrekbaar ..



En best bijzonder .. Alles is opgelost en upje.. Wat een snelle ontwikkeling ..Gaat de up ook prive worden gereden? Dan zijn er nl weer andere problemen, bijtelling.... maw dan ga je er nog op achteruit in de maand.
Dat geldt voor de huidige bus net zo goed Spectral, zal niet veel verschil maken.
To fijn!



Het is bijna te mooi om waar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je er niet privé inrijdt geen bijtelling. Op deze wijze heeft mijn man ook auto van de zaak. Puur woon werk en naar klanten. Kost 0 wel administratie goed bijhouden
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 09 september 2014 @ 19:05:

[...]





Dank je voor het meedenken! Alleen is mijn kind niet over vier jaar het huis uit, hoop ik. Is nog lang geen tien of 16. Ik heb verder ook geen sportschooabbo's, ik doe alles op de fiets. Daar is geen besparing op mogelijk. Verder hebben we het finaniceel niet slecht hoor, maar ook niet dat we bakken overhouden. Daar zit het probleem ook helemaal niet.



Treinen is gewoon geen optie vanwege de reis en vertrektijden en een huis kopen of verkopen is ook niet heul handig in deze tijd.Je blijft maar hakken op dat de trein geen optie is. Weet je hoeveel mensen er met een klein autootje (of fiets) naar een treinstation rijden om daar met de trein verder te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 11:31:

Dat geldt voor de huidige bus net zo goed Spectral, zal niet veel verschil maken.De bus was volgens mij niet voor prive ritten... als de up dat wel is dan gaat het ze geld kosten dus.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat de autokosten (lease) bij zijn salaris worden opgeteld.

Dus het kan zo maar zijn dat bruto je salaris +- 300 p/m stijgt, waardoor je toeslagen een stuk omlaag gaan of komen te vervallen ( indien van toepassing natuurlijk)
Ik zie nergens dat ze de Up anders gaan inzetten dan de bus, ze schrijft dat ie voor woon-werkverkeer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven