Poetsen..poetsen...poetsen... Maar welke volgorde?

16-09-2014 09:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Juist ja.. Welke volgorde.. En wat kan er met 1 emmer?



Ik poets een hele hoop. Al jaren. Maar ik heb nog steeds geen vast ritme waar ik me prettig bij voel. En dan bedoel ik in de volgorde van poetsen.



Stoffen/zuigen/dweilen gaan van boven naar beneden. (zodat alle stof enz wat je boven op doet waaien naar beneden dwarrelt en je het daar dus alsnog pakt)



Stoffen/nat af doen doe ik eerst, dan stofzuigen dan dweilen. Tot zover niks aan de hand.



Maar dan. Badkamer. WC's. Badkamer gaat meestal in de volgorde; Alles insprayen. Dan de spiegels, wasbak, kastje erbij.

Douchekabine/bad.

En dan kom ik bij de wc. Op het moment dat mijn water nog schoon is(tot op zekere hoogte) Ga ik daarmee door. Anders pak ik nieuw water.

Vervolgens kom ik bij de wc beneden... Maar pak je nou meteen weer schoon water met een schone doek? Wat de WCpot betreft voor mij niet.. wat het fonteintje en de deur etc betreft wel! Dus vaak heb ik dan al 3 x nieuw water met sop gepakt.



Betekend dus dat ik voor een heel huis aan zo'n 5/6 keer nieuw sop zit. Met keuken grondig erbij wel aan nog 2 emmers meer. (met zo'n 6-10 doekjes)



Is dit een beetje wat iedereen gebruikt of is dat veel? Het voelt voor mij als veel, gebruik dan ook per poetsbeurt aardig wat allesreiniger.



Gewoon benieuwd hoe het bij anderen is. Misschien haal ik er nog tips uit
Alle reacties Link kopieren
Ik giet wel eens van de grote emmer in een kleiner emmertje zodat ik alles achter elkaar kan doen.



Ik doe eerst de keuken, dan de meubelen, de badkamer en dan giet ik wat in een kleiner emmertje en doe ik de wc ( heb er 1 bij 2 kan je dit 2 x doen) en dan dweil ik de vloer met de grote emmer. Scheelt veel water want vind het wachten tot de emmer vol is zo vervelend haha 😄
Alle reacties Link kopieren
En dat kleine emmertje komt uit een speelset nog nooit gezien dat ze die los verkopen maar heb je gelijk een paar harkjes erbij 😜
Boven een emmer, beneden een emmer.



Toilet doe ik met van die vochtige wegwerpdoekjes.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je niet eerst de deur en het fonteintje van het toilet beneden voor je aan de badkamer begint?
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat met alle schoonmaaktopics de laatste dagen? Herfst in de bol?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zelf pak ik altijd twee emmertjes. Eerst met eerste emmertje alle wastafels, vier stuks en dan ook nog fonteintje in de wc. Met het tweede emmertje de douche, het bad, de vloer, de wc. Daarna met datzelfde emmertje de wc beneden. Dan spoel ik de emmertjes leeg en dan is het poetsen voor vandaag klaar. Morgen weer een dag. Voor de keuken maak ik gewoon een sopje in de gootsteen, en daarna een grote emmer om te dweilen!



Nat afnemen doe ik door doekjes uit te spoelen in de wasbak, van de kamer waar ik dan ben, daar maak ik geen sopje voor!
Alle reacties Link kopieren
In huis doe ik, op eens per half jaar ramen zemen na, niets met een emmer, die gebruik ik alleen, eens per half jaar, voor de buitenboel. In de keuken is een kraan, in de WC en in de badkamer, dan ga je toch niet rondsjouwen met een vies sopje?
verba volant, scripta manent.
Voor elke kamer een eigen sopje en doekje. Zijn er 3, een voor de keuken, een voor de gang, een voor de wc en een voor de badkamer.

Met dat sopje neem ik dan alles af, meubels in die kamer, vensterbanken, de vloer en alles.

Maar ik maak niet elke dag schoon, zeker niet, en als ik dan de schoonmaakkriebels krijg probeer ik elke dag een kamer te doen.

De tactiek is ongetwijfeld bijhouden, maar dat vergeet ik dan weer.

Emmer gaat dan halfvol water, niet helemaal vol.
Alle reacties Link kopieren
Geen emmertjes hier. Wel een ruime voorraad microvezeldoekjes en 'aangemaakte' schoonmaakmiddel (Ajax oid) in een sprayfles. Voor de badkamer en spray met anti-kalk erin. Sprayen en gaan zonder emmers; veel sneller!





Als laatste de toiletten en dan de doekjes direct op 60 graden wassen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Tegenwoordig doe ik alles wat me invalt als ik tien minuten op iets moet wachten. De ene keer pak ik dan de stofdoek, de andere keer weer de plumeau, dan weer een nat lapje, en ga daarmee het huis door. Iets wat nog schoon genoeg lijkt sla ik over.



Ik was van plan een najaarsschoonmaak te houden maar daar is het niet vuil genoeg voor.
Vooral dagen waarop ik thuis moet blijven omdat er iets groots bezorgd gaat worden vul ik met schoonmaken, maar na korte tijd weet ik al niks meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe eerst de deur en wasbakje van de wc beneden.

Dan gebruik ik dat doekje om de wc beneden schoon te maken, maar deze doop ik niet meer in het water als ik eenmaal de wc aan het schoonmaken ben. Dat doekje gooi ik dan in de was en pak ik een nieuw doekje om de badkamer te doen, maar nog steeds met dezelfde emmer water.

Daar doe ik dan de hele badkamer mee: eerst wasbak, kastje, dan douche en bad, dan wc en als laatste grond.

Vervolgens beneden dweilen met een ander sopje en dan dweil ik de wc beneden ook gelijk mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Weekend schreef op 16 september 2014 @ 09:27:

En dat kleine emmertje komt uit een speelset nog nooit gezien dat ze die los verkopen maar heb je gelijk een paar harkjes erbij 😜
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 16 september 2014 @ 09:30:

Wat is dat met alle schoonmaaktopics de laatste dagen? Herfst in de bol?Niet lullen maar poetsen, Nouschi!
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn schoonmaakbijbel, die alles haarfijn uitlegt.

Geen doekjes gebruiken, maar keukenpapier.









De wc in 3 minuten en 20 seconden, de woonkamer in 22 minuten 20 seconden en de keuken in 12 minuten en 52 seconden schoon. Onmogelijk? Nou, wondermiddelen bestaan niet, maar er zijn wel degelijk veel slimme trucs en tips om het schoonmaken 'leuk' te maken. Het boek 'Schoon! Het grote schoonmaakboek voor mannen én vrouwen' staat vol praktische informatie, een vlekkenwijzer, véél handige en verrassende tips, leuke illustraties, columns van Adriaan Jaeggi, Martin Bril, Cindy Hoetmer en de Easy Aloha's en interviews met onbekende en bekende Nederlanders zoals Frans Molenaar en zijn schoonmaakster.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:MarianneDavids schreef op 16 september 2014 @ 09:31:

In huis doe ik, op eens per half jaar ramen zemen na, niets met een emmer, die gebruik ik alleen, eens per half jaar, voor de buitenboel. In de keuken is een kraan, in de WC en in de badkamer, dan ga je toch niet rondsjouwen met een vies sopje?





Hier idem.





Behalve voor de trap, dan sjouw ik een klein emmertje naar de bovenste tree en werk ik per tree naar beneden en gaat het emmertje mee. Gelukkig is het emmertje nog nooit naar beneden gevallen.

Ik heb een gelakte trap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven