Lijf & Lijn alle pijlers

Bewust leren eten, hoever ga je dan?

14-09-2014 20:27 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren lang heb ik alles gegeten wat los en vast zat.. Ik maakte mijn keuzes,de keuzes wat ik at, aan de hand van wat ik lekker vond.



6 jaar geleden heel bewust mijn eerste afval poging. Ik woog 96 kg en wist dat dat niet goed was. Ik koos destijds voor een combinatie van acupunctuur en koolhydraat arm. Ik viel 20 af en lange tijd kon ik na het stoppen met het strikte dieet mijn gewicht redelijk onder controle houden .. Tot ik enkele weken geleden wederom tot de conclusie moest komen dat het mis was gegaan .. Weer schoof de naald van de Weegschaal over die gevreesde 90 kg..



Ik ben nu 44 , afvallen door een dieet gaat moeilijker. Daarnaast weet ik dat ik mijn lichaam niet geef wat het nodig heeft.. Ik at niet te veel,overmatig.. Maar ik sloeg maaltijden over en wanneer ik eindelijk aan een maaltijd toe kwam stopte ik er de verkeerde dingen in.



Ik wilde mijn eetwijze permanenter aanpassen, en begon me in te lezen in smoothies, groene smoothies.. Daar ben ik nu bijna 4 weken mee bezig en merk een groot verschil. Niet zozeer in gewicht (3 kg afgevallen) maar mijn huid is aanzienlijk beter ( ik lijk geen uitgedroogd reptiel meer) ik heb meer energie, voel me fit en mijn drang naar suiker en vet eten is geheel verdwenen..



Echter na me meer en meer in te lezen in onderzoeken van gedegen universiteiten kom ik tot de conclusie dat ik redelijk op de goede weg ben.. Maar ook dat er nog veel meer is wat ik zou kunnen doen..



Zo leer ik elke dag meer over de schadelijke gevolgen van de (overmatige) inname van dierlijke eiwitten (vlees,vis kaas melk yoghurt enz enz)



Ik wil nu bewust mijn inname van dierlijke eiwitten gaan matigen,en deze vervangen door plantaardige eiwitten. Ik wil niet per definitie vegetariër worden. En ook geen super food freak worden..



Wie heeft er ervaring met de keuze die ik nu ga maken? ( om dezelfde reden dus, niet omdat je dierenvriend bent, want ..niet dat dat een verkeerde keuze is..het is een andere keuze) wat eet je nog wel..of heb je de stap gemaakt naar geheel dierlijkeiwit vrij?



Dus hoever ga je in een beslissing als deze?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 16 september 2014 @ 12:00:

[...]



je kunt lachen wat je wil, zie het als een spiegel. Zo komt het over.

Jij kunt het zien als normaal vragen stellen, maar zo komt het iig niet overJa hoor. Ik kan ook stellen dat jij een huilie bent die niet tegen een simpele vraag kan en dat komt dan weer omdat je misschien wel slank bent maar nog steeds een probleem met je zelfbeeld hebt. en dat overschreeuw je dan weer door met je BMI en uitspraken van een arts te schermen. Net zo'n onzin.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 11:59:

[...]



Jij zei duidelijk iets anders dan ik, jij zei dat ze het wel weten maar niet toepassen, ik zeg dat ze het niet weten en daarom niet kunnen toepassen.

Dan begreep ik je verkeerd

Het is lastig om het alsnog aan te leren, verkeerd gedrag verander je niet zomaar, en zie deze hele discussie, welke info is nu juist, wat zijn betrouwbare bronnen waarop je je kunt baseren.Nee hoor, helemaal niet zo lastig. Mensen maken het zichzelf lastig
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 16 september 2014 @ 11:18:

[...]



Reken maar dat mensen met overgewicht veel meer verstand hebben van gezond eten dan mensen die geen overgewicht hebben. Dat ze het niet altijd uitvoeren is wat anders.

Dit is wat je schreef. Je schrijft zelf dat ze het wel weten. Nou, dat klopt dus niet, misschien uitzonderingen daargelaten maar die ken ik dan zelf niet. Ik dacht trouwens dat je wel wilde afvallen? Had dat gelezen in het KT-topic?
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 11:57:

[...]



Ik vind het een lastige opmerking, omdat je niet zo makkelijk terug kunt gooien dat je slank bent vanwege die keuzes, daarmee verwijt je de ander namelijk zijn/haar niet-slankzijn. Degene die de opmerking maakt is zich er vaak niet van bewust dat ie zelf debet is aan het dikker zijn, en zo'n discussie wil je niet aangaan op zo'n moment.



(overigens ben ik op dit moment ook niet zo slank als ik zou willen, comfortfood is mijn probleem, bmi is 23 en wil ik graag weer naar 21 hebben)Ik hoor slanke mensen wel vaak reageren met de opmerking dat ze slank zijn, juist omdat ze vandaag dat gebakje laat staan. Groot gelijk hebben ze. Ik weet heus wel dat ik te dik ben, omdat ik dat dus niet doe Wat mij betreft is dat dan dus ook geen punt van discussie en ik zie het ook niet als een verwijt. Maar tegenwoordig maak ik die opmerking ook niet meer.
Samarinde, waarom de volkorencrackers ipv brood?



Eigenlijk is mijn grootste bezwaar tegen de tegenwoordige voedingshype vooral het uitbannen van brood. Ik ben dol op brood: maisbrood, volkorenbrood, oerbrood, zonnebloempittenbrood, meergranenbrood. Ik wil geen dieet zonder brood, en ik voel me er gewoon goed bij, mijn darmen functioneren prima nu ik op het moment meer groente en fruit eet en ik snap gewoon niet wat er nu zo verkeerd is aan brood. Ik vind het veel te lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 16 september 2014 @ 12:03:

[...]





Dit is wat je schreef. Je schrijft zelf dat ze het wel weten. Nou, dat klopt dus niet, misschien uitzonderingen daargelaten maar die ken ik dan zelf niet. Ik dacht trouwens dat je wel wilde afvallen? Had dat gelezen in het KT-topic?

Ja klopt. Ik ben er van overtuigd dat dikke mensen het best weten maar niet uitvoeren. Ik zal het nuanceren naar 'de meeste dikke mensen'

En ja, nog een paar kilo eraf zou ik best willen. Maar het hoeft / moet niet. Niet voor mijn gezondheid, niet voor mijn zelfbeeld, niet voor mijn BMI, niet voor mijn vetpercentage.

Eerlijk heb ik er liever wat kilo's bij. Aan de barbell dan :D
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:

hettieverzettie schreef op 16 september 2014 @ 11:44:

[...]





Ja, maar die krijgen dan wel standaard de opmerking: "Maar jij kan het makkelijk hebben!"

Wat de rest betreft: er is al iets gezegd over het gezonder boerenverstand. Als je de moeite neemt om naar de ingredienten te kijken dan kun je zelf ook zien dat een eierkoek of een sultana geen gezond tussendoortje is. Maar dat doen de meeste mensen helaas niet.

Ingrediëntenlijsten lezen is één ding, weten welke ingrediënten gezond of juist ongezond zijn is het volgende. Als het voedingscentrum zegt dat linolzuur gezond is en de laatste meta-analyses bewijzen het tegendeel, waar sta je dan met je gezonde boerenverstand? Pak je dan het kuipje margarine of neem je toch maar roomboter mee?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 12:04:

Samarinde, waarom de volkorencrackers ipv brood?.Een vriend vertelde me dat hij 10 kilo was afgevallen met behulp van een diëtiste. Haar gouden tip was: eet volkorencrackers in plaats van brood. Geen idee waarom, maar ik dacht: laat ik het eens proberen, en sindsdien heb ik ontdekt dat ik crackers lekkerder vind. Het is ook wat harder werken, qua kauwen, dan brood. Gevoelsmatig vullen crackers meer - ik ben langer verzadigd, bedoel ik. Maar dat kan ook perceptie zijn, geen idee.
Langer verzadigd is wel een goed punt inderdaad. Merk ook dat een koekje bij de koffie minder trekt als je gewoon nog verzadigd bent van de maaltijd. Perceptie of niet, als het werkt en je vindt dat lekkerder dan is dat prima toch!
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 16 september 2014 @ 12:02:

[...]



Ja hoor. Ik kan ook stellen dat jij een huilie bent die niet tegen een simpele vraag kan en dat komt dan weer omdat je misschien wel slank bent maar nog steeds een probleem met je zelfbeeld hebt. en dat overschreeuw je dan weer door met je BMI en uitspraken van een arts te schermen. Net zo'n onzin.Ach joh, jij begint al te huilen als iemand je nick verkeerd schrijft
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 16 september 2014 @ 12:20:

[...]



Ach joh, jij begint al te huilen als iemand je nick verkeerd schrijft Och dear, er heeft iemand met de strontemmer gerammeld de HRS
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:marana, 16 minuten geleden

Samarinde, waarom de volkorencrackers ipv brood?



Eigenlijk is mijn grootste bezwaar tegen de tegenwoordige voedingshype vooral het uitbannen van brood. Ik ben dol op brood: maisbrood, volkorenbrood, oerbrood, zonnebloempittenbrood, meergranenbrood. Ik wil geen dieet zonder brood, en ik voel me er gewoon goed bij, mijn darmen functioneren prima nu ik op het moment meer groente en fruit eet en ik snap gewoon niet wat er nu zo verkeerd is aan brood. Ik vind het veel te lekker.



Het feit dat jij dol bent op brood, maakt het nog niet gezond. Misschien word jij wel 100 jaar al broodetend, maar een groeiend aantal artsen en wetenschappers durft te betwisten dat jij ermee in goede gezondheid 100 mee gaat worden.



Als je echt wil leren begrijpen wat er nu zo verkeerd is aan granen, niet alleen brood dus, dan zal je moeten gaan lezen. Broodbuik van Dr. William Davis is een goed boek om mee te beginnen, simpele taal. Voor een betere wetenschappelijke onderbouwing zijn er meer booeken over te vinden. Ik zal zo wat titels voor je opsnorren als je tenminste echt behoefte hebt om het te snappen, anders ga ik geen moeite doen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Eens met Sense1970 dat je absoluut niet moet vertrouwen op de richtlijnen van het Voedingscentrum, op papier hebben ze geen commerciële belangen maar hun beleid en de NL wet- en regelgeving tav voedingsmiddelen wordt al jarenlang bepaald door de voedselgiganten die bestuurders en Kamerleden heel subtiel beïnvloeden oa door wetenschappelijke rapporten en de financiering van promovendi. Dit gebeurt op vergelijkbare wijze als de tabakslobby waardoor longartsen nu de Nederlandse staat aansprakelijk stellen voor doden door roken. Blijf aub zelf kritisch!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 16 september 2014 @ 12:25:

[...]





Het feit dat jij dol bent op brood, maakt het nog niet gezond. Misschien word jij wel 100 jaar al broodetend, maar een groeiend aantal artsen en wetenschappers durft te betwisten dat jij ermee in goede gezondheid 100 mee gaat worden.



Als je echt wil leren begrijpen wat er nu zo verkeerd is aan granen, niet alleen brood dus, dan zal je moeten gaan lezen. Broodbuik van Dr. William Davis is een goed boek om mee te beginnen, simpele taal. Voor een betere wetenschappelijke onderbouwing zijn er meer booeken over te vinden. Ik zal zo wat titels voor je opsnorren als je tenminste echt behoefte hebt om het te snappen, anders ga ik geen moeite doen.

Nee, dankjewel. Ik wil gewoon graag brood blijven eten. Genoeg generaties geweest die ondanks brood eten gewoon gezond ouder werden. Zolang ik niet rook en matig ben met alcohol en koffie zal het allemaal wel loslopen. En anders heb ik pech, maar wel lekker brood gegeten in mijn korte leven.

Ik begrijp het gewoon niet zo goed, een linkje naar een wetenschappelijk artikel die mij uitlegt waarom het niet goed is zou wel fijn zijn.
Oh dat doet mij eraan denken, wordt er ook niet gerookt door iedereen die superfoods eet of vegetarisch of veganistisch is?
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 16 september 2014 @ 12:02:

[...]



Ja hoor. Ik kan ook stellen dat jij een huilie bent die niet tegen een simpele vraag kan en dat komt dan weer omdat je misschien wel slank bent maar nog steeds een probleem met je zelfbeeld hebt. en dat overschreeuw je dan weer door met je BMI en uitspraken van een arts te schermen. Net zo'n onzin.

lees even terug, ik heb je niet aangesproken op je reacties. Het waren anderen die het opviel, dat je fel op mij reageert

Echt, ik zit zo prettig in mijn slanke velletje, dat het me niet uitmaakt wat je zegt.
quote:cleoleo schreef op 16 september 2014 @ 12:32:

Eens met Sense1970 dat je absoluut niet moet vertrouwen op de richtlijnen van het Voedingscentrum, op papier hebben ze geen commerciële belangen maar hun beleid en de NL wet- en regelgeving tav voedingsmiddelen wordt al jarenlang bepaald door de voedselgiganten die bestuurders en Kamerleden heel subtiel beïnvloeden oa door wetenschappelijke rapporten en de financiering van promovendi. Dit gebeurt op vergelijkbare wijze als de tabakslobby waardoor longartsen nu de Nederlandse staat aansprakelijk stellen voor doden door roken. Blijf aub zelf kritisch!



Ik meen zelfs dat er niet zo lang geleden een stuk over stond in de krant, waarin een nieuwe 'schijf van 5' werd gepresenteerd, omdat de 'oude' schijf van het voedingscentrum inmiddels is achterhaald. Ik weet de strekking niet meer precies, maar zeker is dat de enorme hoeveelheden melk die wij als kinderen door onze strotten gegoten kregen, tegenwoordig niet meer worden geadviseerd. (Ik heb zelf trouwens nooit melk gedronken omdat ik het vies vind. Maar mijn kinderen wel...)



Nou weet ik dus niet meer of die nieuwe schijf afkomstig was van het voedingscentrum zelf, of dat een journalist/voedingsdeskundige ermee op de proppen kwam. Maar ook hier geldt: met ons gezonde verstand - en alle informatie die we over voeding krijgen - kunnen we zelf ook wel bedenken dan het naar binnen gieten van liters melk waarschijnlijk heel goed is voor de Nederlandse boeren, maar minder voor ons lichaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 16 september 2014 @ 12:25:

[...]





Het feit dat jij dol bent op brood, maakt het nog niet gezond. Misschien word jij wel 100 jaar al broodetend, maar een groeiend aantal artsen en wetenschappers durft te betwisten dat jij ermee in goede gezondheid 100 mee gaat worden.



ik geloof best, dat sommige mensen niet goed reageren op granen. Mijn lichaam reageert niet goed op zuivel (gelukkig gaat kaas goed). Ik vind zuivel daarmee niet perse gif, alleen heb ik geleerd, dat ik het beter niet eten kan.

Van brood heb ik nooit last
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 16 september 2014 @ 12:41:

[...]



lees even terug, ik heb je niet aangesproken op je reacties. Het waren anderen die het opviel, dat je fel op mij reageert

Echt, ik zit zo prettig in mijn slanke velletje, dat het me niet uitmaakt wat je zegt.Uuuuh dat heb je wel Ik had toch moeite met slank worden volgens jou? En dat kwam toch door mijn manier van vragen stellen?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:samarinde schreef op 16 september 2014 @ 12:44:

[...]





Ik meen zelfs dat er niet zo lang geleden een stuk over stond in de krant, waarin een nieuwe 'schijf van 5' werd gepresenteerd, omdat de 'oude' schijf van het voedingscentrum inmiddels is achterhaald. Ik weet de strekking niet meer precies, maar zeker is dat de enorme hoeveelheden melk die wij als kinderen door onze strotten gegoten kregen, tegenwoordig niet meer worden geadviseerd. (Ik heb zelf trouwens nooit melk gedronken omdat ik het vies vind. Maar mijn kinderen wel...)



Nou weet ik dus niet meer of die nieuwe schijf afkomstig was van het voedingscentrum zelf, of dat een journalist/voedingsdeskundige ermee op de proppen kwam. Maar ook hier geldt: met ons gezonde verstand - en alle informatie die we over voeding krijgen - kunnen we zelf ook wel bedenken dan het naar binnen gieten van liters melk waarschijnlijk heel goed is voor de Nederlandse boeren, maar minder voor ons lichaam.Het VC komt inderdaad met een nieuwe schijf. Daar hebben ze weet ik hoelang over gedaan, want het moet aan de EU richtlijnen wensen van de voedselindustrie voldoen
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 16 september 2014 @ 12:46:

[...]



Uuuuh dat heb je wel Ik had toch moeite met slank worden volgens jou? En dat kwam toch door mijn manier van vragen stellen?

nee hoor, ik zei iets als: dat het gehakketak me niet kan schelen. Ik trek me dat niet persoonlijk aan. Ik zie jouw reacties meer als een reactie op jouw eigen onvermogen om slank te worden. Kortom: ik zie het niet als persoonlijke opmerkingen. je hakt maar een eind heen.

Echter, voor de discussie voegt dit niks meer toe, laten we weer on-topic gaan
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 12:39:

[...]



Nee, dankjewel. Ik wil gewoon graag brood blijven eten. Genoeg generaties geweest die ondanks brood eten gewoon gezond ouder werden. Zolang ik niet rook en matig ben met alcohol en koffie zal het allemaal wel loslopen. En anders heb ik pech, maar wel lekker brood gegeten in mijn korte leven.

Ik begrijp het gewoon niet zo goed, een linkje naar een wetenschappelijk artikel die mij uitlegt waarom het niet goed is zou wel fijn zijn.



Zo denk ik er ook over. Brood resoluut in de ban doen, gaat mij echt een stapje te ver. Alleen al als ik denk aan de broodtrommels van mijn kinderen: wat stop ik er dan in godsnaam in?! Speltcrackers? In dat opzicht is het deels gemakzucht, deels traditie, deels gezond verstand (echt gif zal het niet zijn...) en deels ook genot: brood is echt heel lekker, op zijn tijd! (Vooral zuurdesembrood )



Wel ben ik minder brood gaan eten, maar helemaal stoppen vind ik net zoiets als: nooit meer pasta, of nooit meer een aardappel.
Ik eet gewoon brood. Ik vind het lekker, ik geniet van een verse volkorenboterham met oude kaas of zelfgemaakte jam. Ik vind het leuk om brood te bakken.



Je kunt ook gewoon wat minder brood eten als je het niet vertrouwt. Maar volledig uitbannen is denk ik niet nodig, mensen met allergieën en tolerantie uitgesloten.



Zelfde met zuivel. Ik houd van yoghurt en ik houd van kaas. Beide eet ik dagelijks met mate. Niets mis mee.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 16 september 2014 @ 12:25:

[...]





Het feit dat jij dol bent op brood, maakt het nog niet gezond. Misschien word jij wel 100 jaar al broodetend, maar een groeiend aantal artsen en wetenschappers durft te betwisten dat jij ermee in goede gezondheid 100 mee gaat worden.



Als je echt wil leren begrijpen wat er nu zo verkeerd is aan granen, niet alleen brood dus, dan zal je moeten gaan lezen. Broodbuik van Dr. William Davis is een goed boek om mee te beginnen, simpele taal. Voor een betere wetenschappelijke onderbouwing zijn er meer booeken over te vinden. Ik zal zo wat titels voor je opsnorren als je tenminste echt behoefte hebt om het te snappen, anders ga ik geen moeite doen.



Maar toch hè.

Ik heb jaren nauwelijks eieren gegeten, omdat wetenschappers zeker wisten dat die ongezond waren. En ik ben dol op eieren

En toen opeens: oeps, nee, foutje, ze zijn toch niet zo ongezond als we dachten.

Sterker nog: ze zijn zelfs goed voor je!



Dat heeft mij wel sceptisch gemaakt t.o. wetenschappelijk onderzoek. In die zin, dat het de kennis van dit moment is en niet de absolute waarheid. Daarbij wordt door veel wetenschappers toegegeven, dat ze nog niet de helft weten over de werking van voedsel in het lichaam, met name waar het gaat om combinaties van voedingsmiddelen.



Daarom hou ik me maar vast aan wat ik vroeger thuis leerde: eet met mate, want alles waar "te" voor staat is niet goed, behalve te koop en te huur. En tevreden natuurlijk
quote:marana schreef op 16 september 2014 @ 12:40:

Oh dat doet mij eraan denken, wordt er ook niet gerookt door iedereen die superfoods eet of vegetarisch of veganistisch is?Ik rook niet inderdaad (eet vegetarisch). Daarnaast drink ik nauwelijks alcohol, op een enkel glaasje wijn af en toe bij het eten na. Klinkt als een saai persoon maar dat valt wel mee hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven