Mijn lieve dreumes moet leren slapen

16-09-2014 13:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is nu bijna 18 maanden en slaapt nog altijd niet door, sterker nog, hij kan niet zonder mij in slaap vallen. Het lukt alleen maar (hij krijgt nog borstvoeding) bij mij aan de borst. 's Avonds leg ik hem slapend, heel voorzichtig, in zijn bed. Na een een paar uur wordt hij dan wakker, meestal een uur of 11 als wij gaan slapen en dan slaapt hij verder in ons bed. Ook dan wordt hij om de 2 a 3 uur wakker. Verder overdag is het zo'n ontzettend lief, blij, makkelijk jongetje. Maar het kan zo langer niet doorgaan, want ik ben inmiddels zoooo moe en ik heb ook nog 2 andere kinderen die een uitgeruste moeder verdienen. Daarom wil ik gaan beginnen met slaaptraining, in bed leggen en dan elke 10 minuten komen, troosten en weer weggaan. Ik zie er verschrikkelijk tegenop want ik kan er heel slecht tegen als hij huilt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Hoelang zal het duren voordat hij geleerd heeft zelf in zijn eigen bed te slapen?
Alle reacties Link kopieren
Oja in bed blijft hij gewoon staan en huilen, ik heb nog niet meegemaakt dat hij uit zichzelf gaat liggen en rustig wordt
Alle reacties Link kopieren
Wij bleven altijd bij zoon totdat hij sliep. Dat was denk tot een maand of 18?

Toen langzaam gaan proberen om zonder ons te gaan slapen. Soms ging dat wel, soms niet. Wij lieten hem nooit huilen. We bekeken het per dag.

Hij ging hier overigens echt pas naar bed als hij moe was. Niet om 'babybedtijd'. Dat heeft de zaak wel bespoedigd denk ik



Nu zijn we 5 maanden verder en valt hij meestal zelf in slaap. Soms wil hij dat we er bij blijven. Dat doen we dan ook. Maar de volgende dag slaapt hij gewoon weer zelf.



Hoe doet hij dat 's middags?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo lang bv? Hij kan al een jaar mee-eten met de pot, tot op zekere hoogte. Dat maakt hem minder afhankelijk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zoon lag bij ons al vanaf 1 jaar in een eenpersoonsbed. Soms zeg ik tegen hem dat hij best nog even mag spelen of een boekje mag lezen. Dat helpt ook bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Smiddags valt hij ook bij mij in slaap, ik wil ook stoppen met de bv
Misschien is dit een idee?

http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html
quote:MarianneDavids schreef op 16 september 2014 @ 13:51:

Waarom zo lang bv? Hij kan al een jaar mee-eten met de pot, tot op zekere hoogte. Dat maakt hem minder afhankelijk.De WHO-zichtlijn is twee jaar
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 16 september 2014 @ 14:09:

[...]



De WHO-zichtlijn is twee jaarIn derdewereldlanden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt er meer op dat hij wel inslaapt, maar niet snapt hoe hij opnieuw in slaap moet vallen als hij 's nachts wakker wordt. Logisch, zou ik zeggen, want je legt hem slapend in bed. Makkelijk praten voor mij, want ik ben inmiddels deze fase voorbij en bovendien stukken uitgeruster dan jij. Maar ik denk dat je moet investeren in het aanleren van een goed slaapritueel. Probeer eens heel goed op te letten wanneer hij moe wordt (ogen wrijven, staren etc.) en dan begin je je ritueel, dat dus elke dag hetzelfde is. Hier is dat: TV kijken, wassen, tanden poetsen, verhaaltje lezen, nog even erbij zitten, maar kies vooral iets dat voor jullie past. Ik denk dat het cruciaal is dat je hem wakker in bed legt, want hij zal zelf in slaap moeten leren vallen.



's Nachts zou ik wel naar hem toe gaan, maar zo weinig mogelijk aandacht geven. Dus wel even laten weten dat je er bent voor hem, maar er geen 'feestje' van maken. Sterkte!
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:MarianneDavids schreef op 16 september 2014 @ 14:11:

[...]





In derdewereldlanden.

De WHO gaat niet alleen over derdewereldlanden.



Maar hoe dan ook, er zijn legio kinderen die met borstvoeding wel doorslapen dus dat lijkt me het punt niet he.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op slaapbabyslaap

En dan vooral kijken bij tips vanaf de geboorte.

Kinderen moet een slaapritme worden aangeleerd. Ze moeten leren om zelf in slaap te vallen. Ik maak uit je verhaal op dat hij dat nooit geleerd heeft. Hij is altijd aan de borst in slaap geholpen.

Ik zou de tips die je daar leest toe gaan passen. En eventueel vragen om advies bij consultatiebureau.



Dit is aangeleerd gedrag wat jullie in stand houden. En inderdaad je wilt slapen, en geen huilend kindje. Snap ik helemaal. Maar ik denk dat het inderdaad hoog nodig tijd is om het te gaan doorbreken!



Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat het veel met borstvoeding te maken heeft. Baby 1 sliep vrijwel meteen door op borstvoeding. Baby 2 heeft ons vele nachten uit onze slaap gehouden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Lastig! Heb je dit probleem ook bij je andere kinderen gehad? Hoe hebben die leren inslapen?



Je hebt je zoontje nu geleerd dat hij bij mama in slaap valt en dat als hij wakker wordt en gaat huilen, hij bij mama mag slapen. Natuurlijk vindt hij het niet leuk als je nu iets anders gaat doen, logisch, hij snapt er dan niets van. Je zult hem een nieuwe situatie moeten aanleren. Dat zal hoe dan ook met een bepaalde vorm van strijd gaan en dus huilen. Ik denk dat je dat moet inzien. Misschien kun het in stapjes doen om het wat makkelijker te maken.



Begin bijvoorbeeld met het invoeren van een ander bedritueel. Wees hierin consequent. De borst en dan een boekje lezen bijvoorbeeld. In bed, knuffel en een kus, uitleggen dat mama weggaat, muziekje aan en gaan. Elke vijf minuten kijken zo lang hij huilt/wakker is, knuffel, terugleggen, muziekje aan en gaan.



Je kunt er ook voor kiezen om bij hem op de kamer te blijven als je dat fijner vindt.



Vervolgens is het 'gewoon' een kwestie van volhouden. Hij moet leren dat jij weggaat en dat hij zelf in staat is om alleen in slaap te vallen. Heeft hij een favo knuffel? Die kan ook troost bieden.



Pas daarna zou ik het volgende punt aanpakken: 's nachts bij jullie in bed. Ik zou dat ook op dezelfde 5 minuten manier doen. So far de theorie...



N.b. ik het dit niet gehad met onze tweeling (nu 22 maanden) omdat zij al vroeg leerden om zelf in slaap te vallen. Wel hebben we een periode gehad, een maand of twee geleden, dat mijn zoontje steeds rond elf uur wakker werd en bij ons wilde zijn. Dat heb ik met deze methode aangepakt. Het werkte voor ons goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier iemand die precies in hetzelfde schuitje zat. Ik wilde mijn dochter ook niet laten huilen. Ze werd helemaal overstuur. Resultaat heel lang naast haar bed op een matras. Achteraf gezien gekkenwerk maar ja je wilt er niet 10 keer uit per nacht. Dus eindelijk ging de knop om. Ik heb de wilson methode toegepast. Dit houdt in dat je in de kamer blijft op afstand en het kind negeert. Af en toe troosten. Ook snachts als ze wakker worden precies hetzelfde. Er staan drie dagen voor. Het duurde hier iets langer dan 2 weken. Koppig kind😞. Maar goed het heeft dus gewerkt. Moet er af en toe nog uit maar het is zoveel beter! Ik merkte dat ze op deze manier niet zo overstuur werd waardoor ik het beter trok.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 16 september 2014 @ 14:20:

[...]



De WHO gaat niet alleen over derdewereldlanden.



Maar hoe dan ook, er zijn legio kinderen die met borstvoeding wel doorslapen dus dat lijkt me het punt niet he.Ik zei dat stoppen minder afhankelijk maakt.
verba volant, scripta manent.
Er zijn een paar methodes. Zoek er eentje uit waar jij je goed bij voelt en houd het minstens twee weken vol.



1) In bed leggen, na elke tien minuten even aaien, steeds hetzelfde zeggen en weer weggaan. Geen licht, geen gezelligheid, zachtjes fluisteren.



2) In een stoel ernaast gaan zitten. Stoel elke avond een stukje opschuiven. Als je buiten de deur bent aangeland kun je zelf zien hoe lang je dat nog doet. Mijn zwager heeft nog vier jaar lang elke avond een kwartiertje voor de kamerdeur zitten lezen. Die zag dat als ´kwartiertje mezelf tijd´.



3) In bed leggen en zeggen dat jij gaat ..... (strijken, douchen, badkamer dweilen, whatever). Zorg ervoor dat je dat zo luidruchtig doet dat hij kan horen dat je ook inderdaad dat aan het doen bent. Niet terug gaan. Wel eventueel zeggen; nee, jij gaat slapen en ik moet strijken.



4) De situatie laten zoals het is. Als hij 18 jáár is, is het echt wel afgelopen.
Als je trouwens ervoor kiest om bij je kind op de kamer te blijven, ga dan zitten/liggen/staan aan zijn voeteneind. Dan moet hij naar beneden kijken om je te kunnen zien. Vallen de oogjes sneller van dicht dan wanneer ze omhoog moeten om te kijken.
Als je je kind niet wilt laten huilen: kijk eens naar het boek 'Lekker slapen zonder huilen' van Elizabeth Pantley. Dat is geschreven voor mensen in jouw situatie: wel graag iets willen veranderen aan een slaappatroon maar zonder huilen.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar!!!!!!!! Ik heb weliswaar een jonger kind, maar helaas zelfde ervaring met nog steeds borstvoeding 's nachts en eigenlijk hetzelfde als wat jij beschrijft. Dat wil zeggen tot voor kort, want er licht aan het einde van de tunnel!

Ik heb de brochure "slaapproblemen de baas" gekregen (kun je via google zo bestellen) en hierin worden hele duidelijke handvaten beschreven om hier mee om te gaan. Waarbij het er idd op neerkomt om bij het huilen meteen naar hem toe te gaan, kort iets te zeggen (ga maar lekker slapen het is nacht, mama komt zo weer), aai over de bol en de kamer weer uit gaan. En dat iedere 5 min. herhalen. Geen borst, niet blijven, niet iets anders. Wat ik met name goed vind, is dat er in het boekje heel duidelijk over verborgen blokkades wordt geschreven (bijv. je gaat toch maar snel hem de borst geven anders worden je andere kinderen ook wakker) en het stelt voor om samen een plan op te stellen om 3 weken vol te gaan houden en daarna evalueer je het resultaat. Ik ben nu 3 dagen bezig en ipv 3x voeden is was het vannacht 1x wakker en binnen een minuut weer in slaap. Dus ik ben er van overtuigd dat het voor hem uiteindelijk ook veel fijner is. Hij is veel minder lang wakker en overstuur. Succes!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Tja, iets afleren blijft moeilijker dan iets aanleren.

Je kindje heeft geen flauw idee hoe "naar bed gaan" werkt. Hij valt bij jou in slaap aan de borst en als jullie rond 11e naar boven gaan geeft hij 1 kik en dan mag hij gezellig bij mama in bed. Geen wonder dat hij wakker schrikt halverwege en zich afvraagt waar iedereen ineens is.

Ik zou dringend aan een vast avond ritueel gaan werken, en niet "zomaar" in slaap laten vallen aan de borst en dan in bed leggen. Tandjes poetsen, verhaaltje, liedje zingen, terwijl hij in bed ligt, en uitleggen waarom.

En de tips van Exces zijn ook heel bruikbaar, zeker de eerste. Maak je maar op voor een aantal onrustige nachten, maar het word de hoogste tijd.
quote:MarianneDavids schreef op 16 september 2014 @ 14:39:

[...]





Ik zei dat stoppen minder afhankelijk maakt.Maar ik begrijp niet zo goed wat dat te maken heeft met het slapen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vervelend ook je houdt het zelf in stand door je dreumes borstvoeding te geven als hij wakker wordt. Ik heb het zelfde gehad met onze baby. Ben van 6x per dag bv naar 0x gegaan. We hebben twee heel slechte nachten gehad maar toen baby bij nacht 3 door had dat er geen borstvoeding inzat ging baby gewoon doorslapen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven