Werk & Studie alle pijlers

Onafhankelijke meningen gevraagd

16-09-2014 12:17 52 berichten
Mijn collega en ik hebben ieder jaar gezeur met het plannen van de zomervakantie. We willen allebei graag 3 weken vrij, maar we kunnen niet gelijk weg. Als zij op vakantie is moet ik dat opvangen en andersom ook.

Zij is gebonden aan de schoolvakantie en ik ben door mijn man gebonden aan de bouwvak.

Nu is het helaas zo dat de bouwvak meestal midden in de schoolvakantie valt. Mijn man heeft 4 weken vakantie. Dus de schoolvakantie begint 1 week voor de bouwvak en eindigt 1 week na de bouwvak.



Ik zou graag zien dat we het een beetje om en om doen. Het ene jaar zij de 3 weken waar zij voorkeur voor heeft en het andere jaar ik.

Lijkt mij redelijk.



Afgelopen jaren zijn zo gegaan:

Vorig jaar heb ik 3 weken vakantie gehad, maar niet de weken die ik graag gehad zou hebben. Daardoor had ik maar 2 weken samen met mijn man vrij en dan kunnen we geen reis maken zoals wij dat graag willen. Dan zou je gelijk na de laatste werkdag alles in moeten pakken en vertrekken en als je thuiskomt gelijk weer aan het werk moeten. Dan ga ik net zo lief niet, of maar een weekje in eigen land.

Zij heeft vorig jaar 3 weken samen met haar gezin gehad.



In 2012 heeft zij ook 3 weken gehad, samen met haar gezin. Ze deelde me toen ineens al in december mee dat ze geboekt had. Zonder enig overleg. Ik heb toen maar 2 weken vakantie genomen omdat 3 weken samen met mijn man er toch niet in zat.

Ook toen zijn wij niet weg geweest.



In 2011 heb ik 3 weken samen met mijn man vrij gehad, toen hebben we dan ook een mooie reis gemaakt. Zij heeft toen ook bijna 3 weken vrij gehad. We zaten alleen met 2 dagen die een andere collega

uiteindelijk opgevangen heeft. Zodat ik op vakantie kon. Mijn vaste collega moest toen alleen die 2 dagen bereikbaar blijven voor calamiteiten, dit was niet erg want ze was toch thuis. Uiteindelijk is ze helemaal niet gebeld, er waren geen calamiteiten.



Ik heb haar afgelopen januari voorgesteld om haar dit jaar te laten gaan, maar wel met de afspraak dat ik volgend jaar mijn 3 weken in de bouwvak vrij zou hebben. Of de keuze dat we allebei tweeënhalve week vrij zouden nemen. Dan kan ik wel iets langer en rustiger op vakantie.

Daarop kwam zij zelf met het voorstel om het andersom te doen. Zij ging dit jaar toch niet weg en dan zou ik wel kunnen gaan. Na mijn vakantie zou zij nog een week vrij nemen, zodat ze dan nog een week met haar gezin zou hebben.

Hier was ik erg blij mee en wij zijn dan nu ook heerlijk met vakantie geweest. Echt van genoten ook.



En nu is het haar erg tegengevallen. Dat kan. Maar dat zegt ze niet direct tegen mij, maar tegen een andere collega. Waardoor ik het gevoel kreeg dat er iets niet klopte. Er stond iets tussen ons in en ik wist niet wat dat was.

Ik ben dus vanmorgen met haar gaan praten.

Nu blijkt dat zij het gevoel had dat ze in een hoekje gedrukt werd, dat ze ervan baalde deze vakantie en dat ze dit nooit meer doet op deze manier. En dat zij helemaal niets met de bouwvak te maken heeft, dat dat mijn probleem is enz.

Ik heb haar erop gewezen dat zij volgend jaar gewoon 3 weken heeft en dat dat mij gewoon redelijk lijkt en dat we over 2 jaar wel weer zien. Dan kan er al zoveel veranderd zijn, daar ga ik me nog niet druk om maken.



Maar nu baal ik er wel van. Ben ik nu echt onredelijk geweest door dit voor te stellen? We hebben alles in overleg gedaan en nu achteraf begint ze te zeuren, vind ik. Natuurlijk zou het fijner zijn als we allebei de vrije keus hebben, maar dit gaat nu eenmaal niet. Dan is een beetje collegialiteit toch wenselijk of zie ik dit helemaal verkeerd?

Graag jullie mening!
Nee, er is helaas geen collega die dat kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind om en om de meest logische oplossing, met jou eens dus. Jij hebt net zomin met haar schoolvakanties te maken als dat zij met jouw bouwvak te maken heeft. En wat je in die weken wil doen en hoe lang je weg wil enzo vind ik helemaal niet relevant voor het verhaal, de een heeft niet meer recht op vakantieplannen dan de ander.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 16 september 2014 @ 13:04:

Als de een de eerste drie weken neemt en de ander de laatste drie weken? Dan kan je altijd twee weken weg iig.

Waarom is dat niet haalbaar?Omdat de bouwvak 3 weken duurt, en ongeveer halverwege de 6 weken schoolvakantie valt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Dan doe het om het jaar, ieders keuze.
Dat om en om doen is mijn voorstel, maar daar is zij het niet mee eens. Omdat ze vind dat dat mijn probleem is. Als ik ieder jaar maar 2 weken met mijn man vrij heb.

En mijn man kan helaas niet op een ander moment 3 weken vrij nemen, daar heeft hij de uren niet voor. En dat is dus ook ons probleem, kan zij niks aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik dus een manager er bij betrekken. Jullie hebben een probleem maar zij doet alsof het jouw probleem is, niet echt eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat onredelijk. Dan zou ik je leidinggevende de knoop laten doorhakken.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare collega, amouse. Zij heeft net zoveel recht op vakantie als jij, maar zeker geen hoger recht.

Ik vind je voorstel heel fair en dat zij daar zo voor gaat liggen alleszins onredelijk!!
Doei Pippi Langkous!
Ben blij dat jullie ook zo denken, ik ging aan mezelf twijfelen. Ik ga het er inderdaad eens met een hogere leidinggevende over hebben.
Ik baal er wel van, verder werken we supergoed samen en is het een leuke collega, maar over dit punt gaan we het nooit eens worden als ze dit vol houd.
quote:amouse schreef op 16 september 2014 @ 13:20:

Ben blij dat jullie ook zo denken, ik ging aan mezelf twijfelen. Ik ga het er inderdaad eens met een hogere leidinggevende over hebben.Dat is een goed idee. Niet aan jezelf twijfelen hoor, jij hebt net zoveel recht op een vakantie als je collega en jouw voorstel van het om en om doen is gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je voorstel prima is amouse.



Ik heb eens een directe collega gehad (zelfde situatie als jij "Kom er samen maar uit als er maar altijd iemand is")



Ik: getrouwd twee kids, man vast aan de bouwvak.



Zij: getrouwd met een gescheiden man, samen 3 kinderen, ex van de man ook hertrouwd met een gescheiden vrouw met 3 kinderen. (Pfffffff lekker zooitje)

Nu bepaalde de ex van de ex van de ex altijd in mei wie wanneer welke kinderen zou hebben in de zomervakantie en de rest van de samengestelde gezinnen hield daar rekening mee.



Met als gevolg dat ik dus pas in mei te horen kreeg wanneer zij vrij wilde hebben en ik me dus aan moest passen aan de ex van de ex.



Niet te doen dus maar werkgever hield vast aan het "kom er samen maar uit principe"



Ik ben nog nooit zo blij geweest dat een collega weg gegaan is want toen bleek dat andere collega's best de dingen op konden pakken als ik er een keer niet was.

Maakte het vrij nemen daarna ineens een heel stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je baas, en laat die een oplossing vinden of een knoop doorhakken. Zoals ik jou verhaal lees zal die oplossing in ieder geval grotendeels in jou voordeel zijn.
Traveling is the only thing you buy that makes you richer
Dat 'recht op hebben' zou mij trouwens wel erg verkeerd schieten. Zij heeft kinderen, jij een man die aan de bouwvak vast zit en een ander wil misschien wel parachute springen wat alleen maar op 14 augustus kan. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren maar het natuurlijk belachelijk om die van jezelf boven die van je collega te stellen.



Zelfde voorkeursweek is overleggen. Punt. Niks recht op, doe ff normaal.
Dat is ook lekker, granny71! Fijn dat je daar geen last meer van hebt!

Als ik het echt hoog op zou spelen zou ik deze collega over kunnen laten plaatsen, als ik aan zou geven dat het niet goed meer gaat. Maar dat vind ik het ook nog niet waard, juist omdat het verder wel prima gaat! En om daar nu mee te dreigen vind ik ook chantage, hou ik niet zo van.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap iets niet. Jouw collega kan toch nooit 3 weken van de schoolvakantie hebben/krijgen als jij 3 weken van de bouwvak wil hebben?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
De bouwvak is 3 weken, schoolvakantie 6 weken.



Jouw man heeft in totaal 5 weken vakantie. Die van haar ook. Alleen de kinderen, daar heb je echt mee te dealen.



Weet je, ik zou in de zomervakantie helemaal geen vrij opnemen denk ik. Of een paar middagen. En dan ergens in het voorjaar lekker weg. Neem dan een week waarin toch al een vrije dag valt. Hemelvaart/pinksteren, koningsdag. Genoeg plaatsen waar de zon volop schijnt en het is veel goedkoper, de bouwvak is met afstand de duurste tijd om op vakantie te gaan.



Ik vind het van haar kant wel erg kort door de bocht om te zeggen dat die bouwvak jouw probleem is. Maar helaas gaan in de praktijk de gezinnen met kinderen wel heel vaak voor. Simpelweg omdat de kinderen geen flexibele vakantiedagen hebben. Persoonlijk zou ik het veel fijner vinden als mijn dochter maar 5 weken zou hebben en 5 dagen vrij te besteden, maar goed, daar heb jij nu niks aan.



Zet gewoon op papier wie er wanneer vakantie heeft gehad in de afgelopen jaren. Kijk of je in de komende jaren een paar dagen kunt schuiven en of je samen tot een goede verdeling kunt komen.



Zo niet, dan zou ik wel op tijd stappen ondernemen. Het is ook een beetje lullig als jij in februari 2016 ineens aankomt met; het is mijn beurt en als jou dat niet bevalt laat ik je overplaatsen. Dat zou ik dan gewoon al veel eerder regelen.
Mijn duocollega en ik hebben dit ook al jaren; zij zit aan de bouwvak vast en ik aan de schoolvakantie. Ik heb wel eens rondom de bouwvak mijn drie weken opgenomen, maar vond dat niet prettig -eerst 2 weken vrij, dan 3weken werken, dan 1 week vrij-. Wij hebben uiteindelijk met onze leidinggevende afgesproken dat we 1 week kunnen overlappen en er dus niemand is. Dat is (gelukkig) acceptabel. Voor ons een geweldige oplossing.
Mijn man heeft 4 weken vrij. Waarvan dus 3 de bouwvak zelf en 1 week die zijn baas bepaald, eigenlijk altijd de week voor de bouwvak. Mijn man houdt dus maar 1 week aan vakantiedagen over die hij vrij in te vullen heeft. Dus een andere tijd van het jaar kan ook niet. Wij zitten bij elkaar dus vast aan 5 weken in het jaar.

Haar man kan opnemen wanneer hij wil. Als hij dat maar in januari aan geeft. Dus dat is geen probleem. Dat zit m in de kinderen, die hebben dus 12 weken in het jaar vakantie. Waarvan mijn collega vaak ook de helft vrij neemt: meivakantie, voorjaarsvakantie en de herfstvakantie. En dan 3 weken van de zomervakantie. En losse dagen rond de kerst. Dus zij heeft genoeg vrij met de kinderen.

Het gaat dus echt om die ene week midden in de bouwvak/schoolvakantie. Als ik die week vrij zou hebben kan zij niet 3 weken achter elkaar met de kinderen vrij zijn.

Als zij die week vrij zou hebben kan ik geen 3 weken met mijn man vrij zijn. En dat is iets wat ik toch graag eens in de 2 of 3 jaar wil, maar wat zij mij dus niet gunt.
Ingelise, fijn dat dat bij jullie zo kan! Daar ben ik een beetje jaloers op, want dat kan bij ons helaas niet. Er zijn geen andere collega's die dit over kunnen nemen.
Haha, bedankt dat je dit wilde delen, Cateautje!
Ik vind jouw voorstel prima en je collega een achterbakse zeurkous. Blij dat ik vrijwel niet met vrouwen werk zeg, gek genoeg komt dat gemuggenzift dan onderling veel vaker voor. Dat achteraf gemekker ook, pffff.
quote:amouse schreef op 16 september 2014 @ 14:45:

Haha, bedankt dat je dit wilde delen, Cateautje!
Je zal toch de leidinggevende zijn die het conflict van twee van je mensen, die zelf godbetere het ook nog verantwoordelijk zijn voor het leiden van hun mensen, moet oplossen, omdat een van beide niet weet te denken boven kleuter-niveau

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven