Geld & Recht alle pijlers

studie schuld en niet afstuderen.

16-09-2014 11:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje; al 8 jaar aan het studeren, en struikelen op het afstuderen.

dus geen diploma, dan moet er terug betaald gaan worden (logisch) maar wanneer en hoeveel tijd is daar voor dan?

Is daar ook een vast bedrag voor? Het is voor mijn nichtje, die wil het graag opgeven ze is echt niet meer gemotiveerd, Ze kan geen stageplek in de hotel wereld vinden.. maar ja hoe vertel je dat thuis?? Ook vader en moeder hebben uiteraard mee betaald..
http://www.duo.nl/particu ... /wanneer-terugbetalen.asp





En verder vind ik dat nichtje een schop onder haar hol verdient.
Nichtje... en niemand kwam op het idee om dat gewoon op te zoeken???



http://www.ib-groep.nl/pa ... ugbetaler/default.asp.asp



opgelost, next
Owja; eensquote:Bieb2.0 schreef op 16 september 2014 @ 11:17:

En verder vind ik dat nichtje een schop onder haar hol verdient.
Alle reacties Link kopieren
Dat "nichtje" doet dan niet zo haar best, bedrijven staan over het algemeen te springen om gratis personeel (a la stagiaires).
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 16 september 2014 @ 11:19:

Nichtje... en niemand kwam op het idee om dat gewoon op te zoeken???



http://www.ib-groep.nl/pa ... ugbetaler/default.asp.asp



opgelost, next$



Ongelooflijk, te dom om te googelen. Geen wonder dat afstuderen er niet inzit.
Alle reacties Link kopieren
Heeft dat nichtje misschien iets?

Zo ja dan kan ze de prestatiebeurs evt als gift krijgen.

Een gezond iemand geeft vaak niet zo snel op.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zoiets niet zelf uit kan zoeken dan snap ik wel dat ze al 8 jaar bezig is...
Alle reacties Link kopieren
hoho ik wil weten hoe dat zit.. zij zit inderdaad met zichzelf in de knoop.. die schoppen onder d'r hol hebben tot nu toe nog niet geholpen. ze loopt ook bij een psycholoog.. ik ga even googelen om dat ik haar wil helpen met argumenten waarom ze het wel moet afmaken...
quote:1960to4 schreef op 16 september 2014 @ 11:29:

ik ga even googelen om dat ik haar wil helpen met argumenten waarom ze het wel moet afmaken...Daar moet je voor googlen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 16 september 2014 @ 11:22:

Een gezond iemand geeft vaak niet zo snel op.



Acht jaar is toch niet snel?



En TO, wil ze nog wel een diploma en vindt ze het gewoon moeilijk een stageplek te vinden of wil ze helemaal niet meer verder in die wereld? Want als een schop on d'r hol niet werkt, maar ze wil nog wel graag dit werk doen, misschien dat je dan haar kunt helpen. Even meezoeken naar een stageplek om iemand weer op gang te krijgen. Lijkt me dat acht jaar studeren en nog geen diploma echt als een domper voelt. Dus ik snap wel dat je nichtje even wat positieve stimulatie nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor capibara. leuk zo'n reactie, we kunnen zelf redenen genoeg bedenken. Maar stel dat een van jullie nog iets roept waar wij niet aan gedacht hebben dan zou dat ook kunnen helpen.

Chocolol ik heb echt al veel moeite gedaan om haar te helpen met zoeken naar stageplaatsen.

maar zij moet er dan wel op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Laat haar maar zien wat ze tig jaar lang moet terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
hoop dat het licht in de ogen van je nichtje nog gaat schijnen..

Probeer haar iig nog te motiveren om haar afstudeeropdracht (denk dat het max 6 maanden ofzo is..) door te bijten



stufie + ov terug betalen is een flinke maar dan een flinke schuld.

Wat later ook weer zeer nadelig is voor het verkrijgen van een hypotheek (want alle banken vragen er gewoon naar..)



Daarnaast een onafgemaakte opleiding staat bar slecht op je CV.



De banen liggen al niet voor het oprapen..en vooral niet voor mensen die niets afgemaakt hebben.



succes
Alle reacties Link kopieren
de duo is gebeld.. het is een leuk bedrag. in 2017 gaat ze terug betalen. en inderdaad Daarnaast een onafgemaakte opleiding staat bar slecht op je CV.

dan kan je er voor kiezen dat niet op je CV te zetten, maar dan heeft ze maar een HAVO diploma waarvan zij zelf vind dat dat niet genoeg is..



er wordt druk heen en weer gesmst, miep zit op het strand..

ja ja daar kom je er wel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 16 september 2014 @ 11:22:

Heeft dat nichtje misschien iets?

Zo ja dan kan ze de prestatiebeurs evt als gift krijgen.

Een gezond iemand geeft vaak niet zo snel op.Vanwaar deze aanname? ken in mijn eigen omgeving al 3 personen die psychologisch helemaal in orde zijn (ook fysiek overigens) en om diverse redenen hun studie nooit hebben gemaakt. Met alle kosten van dien. Een schop onder de kont? Misschien had het geholpen.. maar na 8 jaar worstelen, durf ik te wedden van niet. Zonder motivatie lukt het gewoon niet. Het kan overigens nog helemaal goed komen. Alle 3 de personen uit mijn omgeving hebben inmiddels een meer dan prima baan, de giga studieschuld is vervelend maar wordt geaccepteerd als consequentie van het eigen gedrag. Zie werkelijk waar niet in waarom iemand die 8 jaar voortmoddert niet de gehele schuld terug zou moeten betalen. Dan ga je dit gedrag dus belonen.
Alle reacties Link kopieren
Naja, als ze niet wil, dan niet he. Je kunt moeilijk de opleiding voor haar af gaan maken. Als jullie al jaren geprobeerd hebben haar te motiveren, dan moet je op een gegeven moment ook beseffen dat het niet gaat werken en opgeven. Misschien wil ze veel liever iets anders doen, of misschien is ze nog zoekende naar wat ze wil. Of misschien nog gewoon te onvolwassen om te beseffen wat school niet afmaken inhoud. Of te lui om te studeren. Vooral omdat het niet jouw kind is TO, zou ik het gewoon laten voor wat het is.
Reken haar eens voor hoeveel geld ze bespaart met WEL afstuderen.



Bij een bekende van mij kwamen we erop uit dat ze met nog 3 maanden doorzetten netto het hoogste maandsalaris van haar leven zou gaan krijgen (namelijk 25.000 euro die een gift wordt ipv lening). Toen was ze ineens wel gemotiveerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook mensen die om wat voor redenen dan ook niet (binnen 10 jaar) afstuderen. Bij sommigen komt het besef dat een diploma wel fijn en handig is wat later, en die beginnen dan bijvoorbeeld rond hun 30e (opnieuw) met hun studie.



Om terug te komen op je vraag; volgens mij zit het zo:



Als je niet binnen de diplomatermijn van 10 jaar je diploma behaalt, moet je ALLES terugbetalen:

- OV-kaart

- Prestatiebeurs (de 'basisbeurs')

- Aanvullende beurs*

- Eventuele extra lening die je hebt afgesloten bij DUO



* Als je 4 jaar na het kalenderjaar dat je voor het laatst studiefinanciering/DUO-lening hebt ontvangen, een inkomen onder de 40.256 euro (alleenstaand) of 50.331 euro (partners) hebt, wordt de aanvullende beurs kwijtgescholden.



Bijvoorbeeld: in totaal heeft X 6.000 euro aanvullende beurs gekregen. In 2009 kreeg X voor het laatst studiefinanciering. Dan kan X in 2013 een aanvraag doen voor 'kwijtschelding aanvullende beurs'.

--------

Maar nu iets waar ik zelf ook een vraag over heb, maar ivm dit topic niet een nieuw topic over open:



Op de site van DUO staat dat na (maximaal) 15 jaar de restschuld standaard wordt kwijtgescholden; dit gebeurt automatisch, je hoeft dat niet zelf aan te vragen.



Maar;



(1) als je tijdelijk besluit NIET af te lossen, bijvoorbeeld omdat je je geld even anders nodig hebt, dan komen de maanden dat je niet aflost bij die 15 jaar. Dus stel dat X 6 maanden pauze neemt met aflossen, dan moet zij in totaal 15 jaar + 6 maanden aflossen.



en/of



(2) als je tijdens die 15 jaar 'afbetalen' een partner krijgt, en je kiest ervoor om hem/haar NIET mee te laten tellen in het gezamenlijk inkomen, dan worden alle jaren dat jullie volgens de wet/DUO partners zijn, opgeteld bij de 15 jaar. Dus stel X is al 10 jaar aan het aflossen, en gaat trouwen, maar laat haar partner buiten de berekening. Dan betaalt zij niet nog 5 jaar, maar 10 jaar door aan haar studieschuld.



(op de site van DUO kun je meer vinden over oude en nieuwe regelingen; als je voor 2009 al studiefinanciering kreeg, val je meestal onder de oude regeling, maar mag je kiezen voor de nieuwe regeling. Begon je studiefinanciering pas na 2009, dan zit je standaard in de nieuwe regeling en wordt je wettelijke partner ALTIJD meegenomen in de berekening, je mag hem/haar niet meer buitensluiten. In dat geval kun je met deze optie dus ook geen 'boetejaren' meer krijgen.)





Ik hoop dat dit zo duidelijk is. Mijn vraag is nog: word je restschuld nou echt na 15 jaar kwijtgescholden? Sommige mensen hebben toch een schuld van bijv. 30.000 euro, en lossen door een laag inkomen maar 20 euro per maand af. Die halen het dan nooit om die schuld af te lossen. (even ervan uitgaand dat die mensen wel gewoon elke maand aflossen, etc. en hun partner mee laten tellen in de maandelijkse berekening)
Alle reacties Link kopieren
Werd inderdaad kwijtgescholden na 15 jaar. Echter er ligt nu een akkoord (mee bezig) dan gaat de aflossing over 30 jaar, en na 30 jaar word het as kwijtgescholden!
Maar dat is dan toch alleen voor studenten die nu of in de toekomst studeren? Of geldt dat dan ook voor alle mensen die bijna vijftien jaar aan het aflossen zijn en bij wie dat niet volledig lukt binnen die termijn. Zou toch apart zijn als dat ineens voor iedereen geldt....
Alle reacties Link kopieren
Logischerwijs zou dat niet voor iedereen gelden.
Als toevoeging nog: m.b.t. partners blijf je dan net zo lang doorbetalen als dat je je partner uitsluit. Dus niet nog 10 jaar, maar potentieel oneindig (tot de schuld is afbetaald natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Zover ik weet inderdaad voor de mensen die volgend jaar gaan studeren. (Maar is er nog niet door, dus is nog steeds heel veel onduidelijkheid over) Weet ook niet hoe het zou zitten als je volgend jaar master doet, of dan al je schulden 30 jaar afbetalen zijn of dan alleen het gedeelte van je master 30 jaar is en de rest 15 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Een en ander zit nu op de grens van oude en nieuwe regelingen inderdaad.. omdat goed te vragen moet je inloggen en dat kan ik natuurlijk niet..



Mijn nichtje is lekker bezig maar goed ze vind dat iedereen zeurt... oke!! Ik eet er inderdaad geen boterham minder om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven