Flesvoeding: hoe werkt zo'n schema?

16-09-2014 19:09 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Noodgedwongen ben ik van borstvoeding overgestapt op flesvoeding. Mijn dochter is 3 maanden. Ik voedde altijd op verzoek, maar dat is in ons geval bij flesvoeding niet echt een optie. Mijn dochter heeft veel moeite met/ aversie tegen het drinken uit de fles en doet geen 'verzoek' meer.

Omdat dochter zo slecht drinkt, krijgt ze 6 voedingen in plaats van de voorgeschreven 5. Zo kan ik een beetje compenseren als ze een voeding extreem slecht drinkt. Dochter laat 's nachts zo'n 7 à 8 uur tussen de voedingen, waardoor het schema overdag heel krap wordt.

Ik vind het heel lastig om aan dit ritme te wennen. Vandaag gingen we wandelen, en toen ik nog borstvoeding gaf legde ik dochter daarna even aan waarna ze kon gaan slapen. Nu leg ik haar zonder te drinken in bed. Hoe doen jullie dat? Tussendoor een flesje aanbieden? Of strak aan je schema houden? Ik durf tussendoor niet goed aan te bieden, omdat ik denk dat er dan te weinig tijd tussen de voedingen komt.

En voor als ik toch overstap op 5 voedingen: hoe verhoudt zich dat tot 'slapen-voeden-spelen-slapen'? Kind gaat toch niet ineens meer en langer slapen?
Alle reacties Link kopieren
Wat maak je het jezelf ingewikkeld.

Laat je baby slapen wanneer ze moe is en geef haar voeding wanneer ze honger heeft.



Het heeft geen enkele zin om je baby proberen te laten slapen wanneer ze niet moe is en door te voeden wanneer ze geen honger heeft help je haar natuurlijke verzadigingsgevoel om zeep.



Als ze honger heeft meld ze dat echt wel.

Ik zou dus gewoon blijven / weer gaan voeden op verzoek en haar laten slapen wanneer ze moe is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter meldt zich helaas niet meer bij honger, vandaar de noodzaak van zo'n schema. Slapen doet ze gelukkig heel prima. Leg haar ook alleen in bed als ze slaapsignalen laat zien, en dat is bij haar echt volgens het boekje (na 60 tot 90 minuten wakkertijd).
Voed op verzoek, en anders laat je er max 4 uur tussen.



Wat eerder of wat later als het zo uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter laat zich zelf echt niet verhongeren hoor. Je geeft zelf aan dat het schema krap is. Ik denk dat je er niet meer op durft te vertrouwen dat je baby zich wel meld.



Als ze die 7 of 8 uur 's nachts geslapen heeft neem ik aan dat ze ook wel laat weten dat ze honger heeft.



Als je over wil stappen op 5 voedingen i.p.v. 6 en je wil vasthouden aan een schema dan doe je dus 24 uur - 8 uur slaap is 16 uur en dat deel je dan door 5. Dan geef je dus ongeveer om de 3 uur een fles.



Als je dit nu vaker doet is het geen wonder dat ze zich niet meld. Ze krijgt nauwelijks de tijd om honger te krijgen.
Je baby hoeft dus niet altijd een fles voordat ze naar bed gaat he? Tenminste, hier gingen ze gewoon slapen als ze moe waren, maar ik hield ook geen schema aan qua slapen/spelen/eten. Dan zou je idd ieder uur een fles moeten gaan geven. Wie dat idee ook ooit heeft bedacht...
Alle reacties Link kopieren
Als je minder vaak de fles geeft gaat ze natuurlijk niet langer slapen. Ze heeft een bepaalde hoeveelheid slaap nodig en die tijd zal ze slapen. Dat is niet afhankelijk van het aantal flessen dat je geeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 16 september 2014 @ 19:31:

Als je minder vaak de fles geeft gaat ze natuurlijk niet langer slapen. Ze heeft een bepaalde hoeveelheid slaap nodig en die tijd zal ze slapen. Dat is niet afhankelijk van het aantal flessen dat je geeft.Nee, snap ik. Ik bedoel eigenlijk: mijn dochter wordt nu zo'n 3 uur na een voeding wakker. Ik wil haar graag voeden gelijk na het wakker worden. Als ik 4 uur tussen de voedingen ga laten, moet ze óf langer slapen, óf ik voed haar pas een uur na het wakker worden. Dat laatste gaat moeilijk: flesdrinken kost haar veel energie en dat heeft ze na een uur wakker zijn niet echt meer.
dan geef je toch gewoon elke 3 uur en dan zie je wel hoeveel ze drinkt. Zolang ze allert is en voldoende plas luier heeft is het goed. Er staat inderdaad een aantal voeding op de verpakking bij een bepaald gewicht maar elk kindje is anders. Je hoeft je er niet stipt aan te houden, zolang je maar niet over de 1 liter per 24u uitkomt.
Als fles drinken veel energie kost, is een andere speen dan misschien een optie?

En hoeveel drinkt ze?
Je maakt het jezelf echt veel te moeilijk. Als ze een uur na het wakker worden alweer te moe is om te drinken, geef je haar toch na drie uur weer eens fles?



Niet iedere baby is hetzelfde, ik gaf soms ook gewoon een fles omdat het me uitkwam, bv omdat we een uur in de auto zouden zitten en ik geen zin had om onderweg te moeten stoppen om een fles te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeymoonquiz schreef op 16 september 2014 @ 19:53:

Als fles drinken veel energie kost, is een andere speen dan misschien een optie?

En hoeveel drinkt ze?



Al veel verschillende spenen geprobeerd inderdaad. Gebruiken nu

Difrax, die werkt voor haar het best. Ze weegt 5250 en drinkt nu zo'n 600 cc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 16 september 2014 @ 20:11:

Je maakt het jezelf echt veel te moeilijk. Als ze een uur na het wakker worden alweer te moe is om te drinken, geef je haar toch na drie uur weer eens fles?



Niet iedere baby is hetzelfde, ik gaf soms ook gewoon een fles omdat het me uitkwam, bv omdat we een uur in de auto zouden zitten en ik geen zin had om onderweg te moeten stoppen om een fles te geven.Je hebt gelijk. Ik ben alleen erg onzeker geworden omdat de plotselinge overstap naar flesvoeding heel akelig was. Dochter is toen erg afgevallen. Ze drinkt nu soms maar 40cc en als ik dan weer 3 uur moet wachten komt ze op zó weinig cc's op een dag. Weet dat ik me daarop niet moet blindstaren, maar kan de getallen moeilijk loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed heb onthouden, gaf ik rond 7.00/11.00/14.00/17.00/20.00/23.00 een flesvoeding bij de oudste.



Maar bij jongste was er helemaal geen schema, toen was ik stukken relaxter wat dat betreft, en was qua inname ook een heel ander kind.
600 cc is toch helemaal niet schrikbarend, dat dronk mijn dochter ook een tijd, spuugde soms ook nog. Ik deed het zonder schema: als ze een fles slecht had gedronken of bijv veel gespuugd, dan gaf ik de volgende fles gewoon eerder. Als ze goed had gedronken soms later. En ze dronk de laatste fles altijd goed, dus dan gaf ik altijd een wat grotere hoeveelheid.



Zolang ze goed groeit en genoeg plast is er niets aan de hand. Relax.
Waarom ben je zo bang dat er te weinig tijd tussen de voedingen komt? Probeer het gewoon eens een dagje of zo, geef haar tussendoor ook wat als ze slecht gedronken heeft, en kijk of ze dan de volgende fles slechter drinkt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bij flesvoeding/ voeden op schema ook niet zo goed begrijp is dat verminderen van het aantal voedingen. Ik begrijp dat je uiteindelijk toewerkt naar minder 'maaltijden' op een dag en dat de maag steeds grotere hoeveelheden aankan. Vijf of 4 keer eten op een dag snap ik ook, maar vind het ergens onlogisch dat baby steeds minder vaak drinkt.
quote:Maline schreef op 16 september 2014 @ 20:43:

Wat ik bij flesvoeding/ voeden op schema ook niet zo goed begrijp is dat verminderen van het aantal voedingen. Ik begrijp dat je uiteindelijk toewerkt naar minder 'maaltijden' op een dag en dat de maag steeds grotere hoeveelheden aankan. Vijf of 4 keer eten op een dag snap ik ook, maar vind het ergens onlogisch dat baby steeds minder vaak drinkt.Snapte ik ook niet en vind ik ook niet logisch. Hier dronken ze met 6 mnd 1000 tot 1300 cc, toen begonnen met vaste voeding. Toen ze meer gingen eten vielen de flessen vanzelf af. Zo heb ik het bij beide gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeymoonquiz schreef op 16 september 2014 @ 20:27:

600 cc is toch helemaal niet schrikbarend, dat dronk mijn dochter ook een tijd, spuugde soms ook nog. Ik deed het zonder schema: als ze een fles slecht had gedronken of bijv veel gespuugd, dan gaf ik de volgende fles gewoon eerder. Als ze goed had gedronken soms later. En ze dronk de laatste fles altijd goed, dus dan gaf ik altijd een wat grotere hoeveelheid.



Zolang ze goed groeit en genoeg plast is er niets aan de hand. Relax.



Dank voor het relativeren :-)

Vraag me wel af: kwam je dan met de een na laatste fles niet soms beroerd uit? Ik ben zo blij dat mijn dochter van 24 tot 6/ 7 uur slaapt..Geef de laatste fles liefst niet later dan 23 uur, maar als de fles daarvóór uit zou komen om 21 uur, dan drinkt ze die laatste fles nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen hier ( opvang) komen met drie maanden dan hebben ze eigenlijk allemaal dit schema: 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00

En dan flessen tussen de 150cc en 220cc afhankelijk van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Hier met flesvoeding altijd op verzoek gevoed en zo ontwikkelde zij haar eigen ritme om de 4 uur eten en na slaapje 1,5 uur wakker (daarna de fles) en zo hele dag door.

Altijd haar gevolgd en nooit bezig gehouden met schema's (er bestaan toch geen modelbaby's denk ik dan :-)

Hier is de Dr Brownfles zeer geslaagd!
Stel ik wilde dochter rond elf uur de laatste fles geven (omdat man en ik dan maar bed gingen) en ze had om 21 uur honger, dan gaf ik om 21 uur een wat kleinere fles, bijv 75-90 cc.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef gewoon flesvoeding op verzoek, en ik doe niet aan ritmes of schema's.



CB wilde dat we flessen lieten vallen toen dochter volgens 'schema' 3-4 per dag mocht en er nog 5 dronk (en boven de grafiek begon uit te groeien), maar dat vond ik onlogisch, aangezien ze er gewoon nog om vroeg, dus dat hebben we mooi zo gelaten. En 'lo and behold', nog geen twee dagen later zat ze op 4, een week later op 3 en nog twee week later op 2 flessen per dag. Vond ik net zoals jij nog steeds onlogisch met het oog op drinken, maar ze vroeg er niet om, dus ze zal wel genoeg uit fruithapjes etc. krijgen. Inmiddels drinkt ze ook ander drinken, en zit ze weer 'op lijn', dus ze heeft het overleefd



Mijn tip zou zijn (beetje zweverig): probeer wat minder na te denken en gewoon te doen wat je gevoel je ingeeft. Misschien zit je er soms naast en drinkt ze een keer "teveel" of wat te weinig op een dag, maar zo erg is dat echt niet. Als ze genoeg plasluiers heeft zit je sowieso goed. Probeer gewoon een fles als jullie gewandeld hebben als je denkt dat dat goed is, of als ze miept en het blijkt later dat het geen honger maar slaap was. En drinkt ze maar drie slokken: ook prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 16 september 2014 @ 21:13:

Ik geef gewoon flesvoeding op verzoek, en ik doe niet aan ritmes of schema's.



CB wilde dat we flessen lieten vallen toen dochter volgens 'schema' 3-4 per dag mocht en er nog 5 dronk (en boven de grafiek begon uit te groeien), maar dat vond ik onlogisch, aangezien ze er gewoon nog om vroeg, dus dat hebben we mooi zo gelaten. En 'lo and behold', nog geen twee dagen later zat ze op 4, een week later op 3 en nog twee week later op 2 flessen per dag. Vond ik net zoals jij nog steeds onlogisch met het oog op drinken, maar ze vroeg er niet om, dus ze zal wel genoeg uit fruithapjes etc. krijgen. Inmiddels drinkt ze ook ander drinken, en zit ze weer 'op lijn', dus ze heeft het overleefd



Mijn tip zou zijn (beetje zweverig): probeer wat minder na te denken en gewoon te doen wat je gevoel je ingeeft. Misschien zit je er soms naast en drinkt ze een keer "teveel" of wat te weinig op een dag, maar zo erg is dat echt niet. Als ze genoeg plasluiers heeft zit je sowieso goed. Probeer gewoon een fles als jullie gewandeld hebben als je denkt dat dat goed is, of als ze miept en het blijkt later dat het geen honger maar slaap was. En drinkt ze maar drie slokken: ook prima.Precies mijn gedachte.....helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Dankje Elein! Vind je advies helemaal niet zweverig. Door allerlei gedoe rondom het voeden is mijn (zelf)vertrouwen wat weg. Ik probeer weer grip te krijgen, maar pieker veel te veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven