Stiekum roken nog erger dan vreemdgaan?

15-09-2014 13:36 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben 36 jaar en ik heb vier jaar een relatie met een leuke man van 40 jaar die drie kinderen heeft uit een eerder huwelijk. We hebben beide onze eigen huis, maar het idee is aanwezig om samen te gaan wonen te trouwen en samen een kind te nemen.



Nu is het zo, dat om onze dromen te verwezenlijken ik moet stoppen met roken. Dit speelt nu al anderhalf jaar.



Ik heb meerdere stoppogingen gedaan met als resultaat dat ik nog steeds rook! Er zijn vele ruzies over geweest omdat ik beloofd te stoppen en dat ik dan stiekem ga roken als ik in mijn eigen huis ben of als hij weg is. Hij heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het hem veel verdriet doet dat ik stiekem rook.



Waarom ik stiekem rook en vertel ik dit niet tegen hem?



De ruzies hierover zijn zo heftig en agressief dat ik het aan hem niet meer durf te vertellen. Het maakt hem piswoest als hij mij ziet roken en hij bombardeerd dan onze relatie tot nihil. Er zijn dagen, feestjes, vakanties geweest waarbij ik rookte en hij dan niks meer tegen mij zei uit woede. Leuke momenten waren er dan niet omdat alle energie uitging naar het feit dat ik rook.

Hij zegt dat hij mij zal verlaten als ik door het roken ziek zal worden. En dat we blijven latten omdat we toch geen diepgang in onze relatie krijgen omdat ik rook.



Mijn laatste stoppoging is weken geleden. We zijn negen dagen op vakantie gegaan met zijn kinderen. Deze negen dagen heb ik niet gerookt. Eenmaal in mijn eigen huis ben ik weer stiekem gaan roken. Als ik bij hem logeerde rookte ik vrijwel niet. En als ik rookte deed ik dit stiekem als hij weg was. Ik dacht dat dit de laatste nukken waren van het stoppen met roken, en dat ik deze fase nodig had om helemaal afscheid te kunnen nemen van het roken.



Nu vertrouwde hij mij niet (terecht) en heeft hij een camera geplaatst in de tuin, om mij te kunnen betrappen op het feit dat ik stiekem rook. Ook heeft hij dezelfde dag op sociaal media een oproep geplaatst om mij te feliciteren dat ik al weken gestopt ben met roken.

Toen hij mij op de camera betrapt heeft op het feit dat ik stiekum rook, heeft hij mij gewhatsapt dat hij mij niet vertrouwde en dat hij van mij verwachte dat ik bij hem thuis weg zou zijn voordat hij terug kwam. Ik had inmiddels de camera al ontdekt en wist precies waar ik stond. Ik ben daarop naar mijn eigen huis gegaan.



Inmiddels heeft hij alle vertrouwen verloren in mij. Ook heeft hij deze situatie besproken met een paar vrienden, en deze begrijpen hem volledig en steunen zijn gevoelens. Hij vind mij nu onbetrouwbaar en het is voor hem erger dan vreemdgaan. Het feit dat ik hierover gelogen heb betekent voor hem dat ik misschien wel vreemd zou gaan. Ik ben nu immers onbetrouwbaar!



Ik kan nu een heel relaas houden waarom ik vind dat ik stiekem moet roken. Het feit blijft dat ik dit deed en dat mijn relatie er nu zo voor staat, dat er wat hem betreft geen herhaling komt.



Wie heeft er tips hoe nu samen verder?



Ik heb het boek Stoppen met roken, inmiddels drie x uitgelezen. En de wil om te stoppen is er bij mij. Het is me alleen tot op heden niet gelukt.
anoniem_207383 wijzigde dit bericht op 15-09-2014 15:24
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste actie had hij al kunnen optiefen. Na de camera had hij kunnen opsodemieteren EN had hij letterlijk en figuurlijk een trap onder zijn reet gehad. Ik wens zo'n droplul niet in mijn leven. Nog geen dag. Voor hem tig anderen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik had hem overigens bij de uitspraak 'je MOET stoppen met roken want anders' heel rustig zonder stemverheffing uitgelegd dat we maar moesten stoppen met onze relatie. Een kans tot escalatie had hij nooit gehad van me. Niet? Dan toch niet... Zijn keuze.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Mijn hemel , een camera in de tuin , dat verzin je toch niet....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreemd dat als jij zo verslaafd blijkt te zijn je wel 9 dagen op vakantie zonder kunt. Je rookt of je rookt niet.

Als je 9 dagen zonder kunt rook je in mijn ogen voor de flauwekul.

Helemaal als er staat: "ben ik stiekem weer begonnen met roken"

,ook niet iets van dat je kapot was dat je 9 dagen zonder sigaret moest.
Alle reacties Link kopieren
quote:bananenmilkshake schreef op 16 september 2014 @ 18:55:

Ik vind het vreemd dat als jij zo verslaafd blijkt te zijn je wel 9 dagen op vakantie zonder kunt. Je rookt of je rookt niet.

Als je 9 dagen zonder kunt rook je in mijn ogen voor de flauwekul.

Helemaal als er staat: "ben ik stiekem weer begonnen met roken"

,ook niet iets van dat je kapot was dat je 9 dagen zonder sigaret moest.Ik denk dat ze in die 9 dagen best trek had in een sigaret, maar niet durfde. En dat vind ik belachelijk. Niet jezelf durven zijn omdat je bang bant voor de reactie van je partner. Als hij je niet leuk vindt op de manier zoals je bent, met al je fijne en minder fijne kanten (want die hebben we allemaal), laat dan maar zitten. Laat staan dat ik me als klein kind zou laten behandelen dat verantwoording moet afleggen en in de gaten wordt gehouden met een spy-cam. Dan kon je toch echt zorgen dat je een heel eind uit mijn buurt kwam.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede post dreamchild.
die ik wilde bestaat al...
Ik heb zelf jarenlang gerookt, ben inmiddels 3 jaar gestopt. Het is heerlijk om niet meer te hoeven roken, maar stoppen kan alleen als je dat zelf wilt. Als je partner niet wil dat je rookt, kun je daar zo veel mogelijk rekening mee houden door bijvoorbeeld buiten te roken en zo weinig mogelijk in zijn of haar bijzijn maar verder kan en mag dit niet gaan. Als hij echt van je houdt, tolereert hij je rookgedrag. Stoppen is niet eenvoudig maar eens komt de dag dat je de zinloosheid er van inziet en dan is het heerlijk om niet meer afhankelijk te hoeven zijn van die verrekte tabak!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gestopt alleen de eerste de beste die mij, binnen een relatie, gaat vertellen wat ik vooral MOET doen, krijgt van mij wel DE wenkbrauw.



Ik vind het verder ook nogal erg emotioneel manipulatief doordat hij stelt dat de relatie geen kans heeft/stopt omdat jij niet stopt met roken.

Pff, dan stopt hij er toch zelf mee (met de relatie). En jij ook trouwens.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me af wat een groter gevaar voor je is; de desbetreffende man of de sigaretten.



Ik hoop dat je voor jezelf kiest en geen toekomst met deze man aan gaat.
Ik vind het bijna ongeloofwaardig. Een camera in de tuin ...

Maar goed, als ik jou was zou ik hem vertellen dat ik helemaal niet van plan ben om te stoppen. Dat hij niet wil dat je rookt in zijn huis bijvoorbeeld, daar kan ik in komen, maar verder heeft hij jou niets te verbieden. Kom op zeg, het is je vader niet... Ergens ben jij trouwens ook verkeerd bezig door het stiekem te doen. Zeg gewoon dat je niet stopt. Maar eerlijk gezegd zou ik serieus overwegen of ik wel met zo'n controlefreak verder wilde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de OP gelezen dus misschien is het al gezegd. Laat hem een vrouw zoeken die niet rookt...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
einde bericht...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat het stoppen met roken een soort voorwaarde is voor het vervolg: de kinderen. Dat deze man graag kinderen wil van een niet rokende moeder. Ik kan me ook voorstellen dat hij je, in dit opzicht, niet meer vertrouwt en dat hij een hekel heeft aan jouw gelieg.



Ik kan me niet voorstellen dat een liefhebbende partner je zo behandelt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dat van dat gelieg vind ik wel dubbel, ik bedoel, ik snap aan de ene kant dat je het niet pikt als een partner tegen je liegt, aan de andere kant vind ik dat je het daar ook wel zelf naar maakt als je zo weinig ruimte laat voor de inbreng van de ander. Als je iemand dwingt jouw zin te doen en vervolgens agressief wordt op het moment dat iemand niet doet wat jij zegt dan ontneem je die ander wel de optie om a) zelf keuzes te maken en b) eerlijk te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo denk ik ook over het liegen in dit opzicht Susan. Als er zo'n probleem van gemaakt wordt, dan rook je 'een paar' stiekem en stopt dan écht, ofzo. Ik begrijp tenminste dat TO ook echt wil stoppen, alleen steeds weer terugvalt.



Sja.. en als je dan toch 1 gerookt hebt en daar ruzie over krijgt..
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:attribuutje schreef op 16 september 2014 @ 19:00:

Wat een goede post dreamchild.

Dank je.



Ik denk maar zo, ik heb zooooooooooo veel moeite om van de chocolade af te blijven, en dat is een stuk onschuldiger (denk ik) dan roken.

Bovendien ken ik iemand die precies hetzelfde doet (stiekem roken en hierover liegen tegen zijn partner met wie hij een lat-relatie heeft) dat ik de achterliggende redenen goed ken en er enigszins begrip voor kan opbrengen.



En juist je partner zou je toch moeten kunnen vertrouwen? Ik lees dat TO er niet op kan vertrouwen dat haar partner haar steunt op de moeilijke momenten (een faalmoment tijdens het stoppen met roken) waardoor ze liegt. Niet goed, maar wel menselijk en begrijpelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven