Schuldgevoelens tegenover kat/

16-09-2014 17:03 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,



Ik zit sinds twee dagen ergens heel erg mee en hoop op Viva wat "hulp"/reacties te krijgen.



Ik heb een hele lieve kat uit het asiel. We hebben haar nu ongeveer 9 jaar en we weten niet waar ze is geweest toen we haar hebben gekregen (ze was 1 toen ze in het asiel kwam). Ze is erg angstig (vooral bij onbekenden, bij ons valt het wel mee) en heeft ook erg veel stress (wat zich uit in veel wassen en krabben). Ze heeft het volgens mij erg goed bij ons: ze krijgt veel liefde en aandacht, is eigenlijk nooit alleen, mag overal slapen waar ze wilt, krijgt alleen eten wat ze lust, we gaan niet op vakantie omdat ze niet alleen thuis wilt/kan blijven en we zouden eigenlijk alles voor haar doen.



Één ding zit me eigenlijk heel erg dwars: ik verveel mijn kat best vaak, toch wel dagelijks een paar keer per dag. Ik ga nooit lang door ofzo en als ze boos wordt stop ik ook. Wat ik doe? Vooral vroeger (toen deed mijn zus het ook wel eens) schreeuwde we soms best hard haar naam. Ook pak ik haar (tegenwoordig) nog steeds heel vaak op, pak ik haar vast of roep ik hard haar naam. Ook laat ik haar wel eens voor de grap schrikken (doe ik niet heel vaak en zorg er ook niet voor dat ze helemaal getraumatiseerd is ofzo).



Iedereen zal nu wel denken van: waarom doe je dat in hemelsnaam als je zoveel van haar houd? Het antwoord is: ik weet het eigenlijk niet... Het is gewoon een gewoonte en ik denk ook dat ik niet weet hoe ik moet uiten dat ik van haar houd, dus til ik haar vaak op knuffel haar, schreeuw haar naam en laat ik haar schrikken, zodat ik ook aandacht van haar krijg (en misschien vind ik het soms ook gewoon grappig).



Ik ken wel meer mensen die gewoon hun kat optillen en soms een beetje plagen enzo, maar ik begin me steeds meer af te vragen hoeveel dit haar beïnvloed en hoeveel stress ze wel niet heeft door mij... Ze is gewoon een vrolijke en gelukkige kat en ze gaat erg veel naar mijn zus toe, omdat die haar waarschijnlijk niet verveeld en ook wat rustiger is. Ze komt ook wel eens naar mij toe, maar wel minder en ze vertrouwt me ook wel wat minder.



Kort gezegd: ik voel me dus ontzettend schuldig, ook over het verleden en ik heb er zelfs vandaag om moeten huilen... Mijn ouders zeggen dat het niet goed is en dat ik moet stoppen, maar denken dat mijn kat echt wel voelt dat ik van haar houd. Ze wordt ook wel eens "boos" op mij en ze is ook wel eens bang als ik kom, maar ze kan ook gewoon heel vredig erbij liggen als ik haar aai.



Ik wil gewoon graag weten hoe erg dit is en hoe schuldig ik me wel niet moet voelen... Ik voel me er echt heel rot over, maar ik weet niet hoe ongelukkig een kat hiervan kan worden en hoe erg dit haar beïnvloed.



Voor de beeldvorming: ik ben 18 jaar oud.



En sorry voor dit rare verhaal... Ik heb trouwens ook last van dwanggedachtes (waar het door Viva echt een heeeel stuk beter mee gaat!!), maar ik weet dus ook niet of dat met dit vage verhaal te maken kan hebben.



En ik houd echt zielsveel van mijn kat, dus jullie moeten niet denken dat ik het doe vanuit haat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 16 september 2014 @ 22:22:

[...]





Dus dat maakt het goed dat je daarvoor je kat hebt zitten zieken door te slaan of heel hard tegen haar te schreeuwen?



Dat snapt een kat heus niet hoor.

Het is geen mens. Het is een dier.Ik sla haar niet en met schreeuwen bedoel ik gewoon schreeuwen van 10-15 meter afstand en echt schreeuwen op volume 100 is het niet, het is meer roepen.
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 22:19:

[...]





Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar ik heb het idee dat ik jullie ook gewoon één (schokkend) beeld heb gegeven. Jullie zien niet hoe ik van mijn kat houd, hoe ik haar knuffel, hoe blij ik ben als ik haar zie en hoeveel ze wel niet voor mij betekent.

Het is alleen zo jammer dat je ondanks dat je van haar zegt te houden, haar gewoon dagelijks treitert.

Als een kat iets niet fijn vindt, doe je het gewoon niet.

Ben je bij mensen ook zo? dan begrijp ik wel dat je zo weinig aansluiting vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. Mijn zus pakt ook wel eens mijn kat vast en knuffelt. Ik vind dat dat er ook een beetje bij hoort, dat contact, mijn kat weet nu bijvoorbeeld ook dat een kus iets positiefs is. Ze reageert daar nu heel goed op.



Katten zijn geen mensen, dus geen 'dat hoort er bij'. Bij mensen is kussen uiting van liefde, als je je hoofd bij een angstige kat houdt om hem te kussen schrikt het arme beest zich dood.

Ik heb ook een kat die niet zo aanhalig is, je kan haar een paar aaitjes geven maar dan wordt ze geirriteerd. Dan laat ik haar met rust.



Ik snap bepaalde redenaties van jou totaal niet; het is geen pesten want ik hou van haar. Je weet dat het arme beest het eng vind en toch ga je door, dat is WEL pesten. En 'het doet haar toch geen pijn?' Geestelijk wel.

Ook je opmerking over macht vind ik eng, hoewel je hierover later terugkrabbelt, wat ik niet geloof. Er was laatst een hele rel online over een knakker die zijn kat ook pestte onder het mom van macht (die ging nog wel iets verder). Was ook zo'n naar type, en ook onder het mom van macht. Sneu. Je beter voelen door een klein beestje te pesten.

Ik vind je eng. Je moet hulp zoeken.



Edit: ik lees ook steeds in je beschrijvingen van jezelf dat anderen je niet echt lijken te begrijpen, dat je raar bent, naief, en het niet verkeerd bedoeld. Dat klopt toch niet wat je met je kat uitspookt? - daaruit maak ik op dat je juist een behoorlijk berekenend persoon bent met wat sadistische trekjes (en weinig empathie/begrip voor lichaamstaal/signalen/gewoonten). Heeft dit echt niet met je dwanggedachten te maken?
Alle reacties Link kopieren
Stel je voor dat er iemand bij jou in huis jou iedere nacht schreeuwend wakker maakt.

Stel je voor dat je iedere dag door iemand bij jou in huis wordt opgetild en vastgehouden terwijl je net lekker lag te slapen of ergens heen wilde lopen.



Ik zou die persoon dan wel gaan ontwijken hoor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Oestra schreef op 16 september 2014 @ 20:15:

[...]



Sjee, ben jij ongesteld of zo? Akelig mens!

Ik kan moeilijk de tijd terugdraaien, toch?

Mijn bericht was naar to, niet naar jou om meteen afgeblaft te worden. Succes met de rest van je leven, zal leuk worden met die instelling van jou.

Blegh *kots*



Ja hartstikke ongesteld.



Je kunt moeilijk de tijd terug draaien, maar lijkt het je in dit topic nou écht handig dat gedrag te vergoelijken?



Dat je zo heftig reageert op mijn woorden zegt mij trouwens genoeg over hoe jij in elkaar steekt. Akelig mens? Right back at ya.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 22:19:

[...]





Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar ik heb het idee dat ik jullie ook gewoon één (schokkend) beeld heb gegeven. Jullie zien niet hoe ik van mijn kat houd, hoe ik haar knuffel, hoe blij ik ben als ik haar zie en hoeveel ze wel niet voor mij betekent.

Begrijp je dat niet dat jouw kat daar totaal geen boodschap aan heeft? Pedofielen houden soms ook zielsveel van de kinderen die ze misbruiken. Ze voelen zich er goed bij. Doet dat de kinderen echter goed? Nee! Het tegenovergestelde juist!



Dieren snappen jouw rare menselijke acties niet. Je maakt het niet goed door je voor te houden dat je echt wel van haar houdt. Dat voelt die kat niet als je haar zo blijft pesten.



Ik heb een kat die het vreselijk vindt om opgepakt te worden, ookal hou ik zoveel van haar dat ik haar het liefst elke dag over mn schouder slinger. Ik doe het niet uit respect voor het dier. Ze komt echter wel 24/7 op schoot liggen als het even uitkomt. Liefde van je huisdier moet je verdienen en jij verdient het duidelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik leer mijn vierjarige dochter al dat ze niet aan de kat moet zitten als hij niet naar haar toekomt. Die luistert beter dan jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven