Een scooter kopen?

16-09-2014 08:59 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit erover te denken om een scooter te kopen. Nu fiets ik altijd, maar ik woon in het buitenland en ik moet op de terugweg altijd bergop fietsen. Een scooter lijkt me een goed alternatief voor een auto, maar ik vraag me wel af of het echt handig is en wat de kosten ongeveer zijn. Fietsen is wel gezond, maar die heuvels zijn niet zo relaxt...
Alle reacties Link kopieren
DH, je vergeet onderhoudskosten/apk/anwb, die dingen maken een auto ook vrij duur. Maar inderdaad, als je een kleine auto hebt en alleen WA verzekerd bent dan is het wel te doen. Ik zou het ook weer doen als het hier goedkoper zou zijn. Al is geen auto hebben ook fijn hoor: ik doe alles op de fiets en ik heb geen extra kosten meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:strawberry- schreef op 16 september 2014 @ 18:21:

15-20 euro per maand voor een scooter verzekering? Voor allrisk met diefstal dekking ja...voor WA 30 per jaarVorig jaar is tijdens de storm in oktober mijn scooter omgewaaid. De schade was rond de 700 euro inclusief arbeidsloon.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 16 september 2014 @ 22:49:

DH, je vergeet onderhoudskosten/apk/anwb, die dingen maken een auto ook vrij duur. Maar inderdaad, als je een kleine auto hebt en alleen WA verzekerd bent dan is het wel te doen. Ik zou het ook weer doen als het hier goedkoper zou zijn. Al is geen auto hebben ook fijn hoor: ik doe alles op de fiets en ik heb geen extra kosten meer.Met de scooter kun je best heel veel (zware) boodschappen halen. Er kan een grote shopper op de treeplank en een kleinere daar bovenop
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat lijkt me enorm handig. Maar ik realiseer me wel dat ik met een scooter langzamer ben in het verkeer. Met de fiets glip je toch overal makkelijker tussendoor.

Maar toch lijkt het me heel erg leuk, ik zie mezelf al rijden hier
Alle reacties Link kopieren
En ik hoef de fiets natuurlijk niet te laten staan. Ik kan nog steeds op de fiets. MAar voor 's avonds zou een scooter wel zo handig zijn. Net als voor ritjes naar de sportschool, waarbij ik nu altijd zo'n fucking heuvel op moet fietsen

Misschien moet ik het gewoon doen.
Als ik jou rijstijl zo hoor op de fiets (door rood rijden, overal tussendoor glippen) zou ik een scooter nemen. Lijkt me een stuk veiliger voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 16 september 2014 @ 23:42:

Net als voor ritjes naar de sportschool, waarbij ik nu altijd zo'n fucking heuvel op moet fietsen



Juist naar de sportschool moet je dan op de fiets. Heb je je warming-up al gehad.



Je wilt toch niet serieus beweren dat je naar de sportschool gaat, maar dan een heuvel op fietsen te vermoeiend vindt?



Dat is net zoiets als mensen die met de auto naar de sportschool gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn luie kant spreekt nu voor mij. Ik ben zelf juist iemand die altijd loopt, fietst, trappen loopt, whatever. Ik zou ook niet altijd de scooter gaan nemen, alleen voor de irritante stukjes. Want als ik een intensieve workout/ KT sessie gedaan heb is het echt niet relaxt om daarna nog een heuvel op te moeten fietsen, ik neem dan eigenlijk altijd een stukje de tram. Dit is Nederland niet, waar fietsen echt superrelaxt is! Afgezien van de wind dan
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar heb ik een scooter, vanwege de crisis zijn wij naar 1 auto gegaan. En echt ik ben er zo blij mee! Ik heb een piaggio gekocht. Nieuw en nu na ruim 6500 km op de teller nooit problemen gehad. Ik woon in de stad en zelfs als het regent zit ik liever op de scooter
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk kiest TO een elektrische ipv zo'n zwaar vervuilende stink scooter....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een elektrische fiets kopen. Behoud je toch weer een sportmomentje. Scooter is groot, moet je ook kunnen stallen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben nog steeds een beetje in dubio. Ik heb nu een paar scooters uitgeprobeerd en ik vind het wel lekker dat je er snel mee kan rijden. Dat is met een electrische fiets toch een stuk minder (hooguit 25 km per uur dacht ik). Maar 2dehands scooters vind ik hier nog steeds best prijzig. De prijzen liggen toch wel snel boven de 400 euro en dan hebben de eigenaren er echt al veel kilometers mee gemaakt. Een nieuwe scooter is niet echt een optie, omdat een goedkope chinese scooter een risico is en ik niet meer dan 1000 euro uit wil geven. Bovendien zit je hier vast aan een soort onderhoudsbeurten. Ik geloof dat de scooter al na 500 km de eerste onderhoudsbeurt moet krijgen. Deze kost rond de 100 euro en als je deze niet uit laat voeren ben je je garantie kwijt. Is dat in Nederland ook zo? Hoe dan ook, het is voor mij eigenlijk wel een reden om geen nieuwe scooter te kopen.

Ik zoek dus nog even verder...
Alle reacties Link kopieren
Deze kan 40 kilometer per uur, maar is dan wel echt enorm duur..
En kost 2600 euro idd. TO vind 1000 euro voor een scooter de max, dus iets zegt me dat ze dat bedrag voor een fiets ook niet over heeft.



Onderhoudsbeurten heb je hier wel, maar hebben niks met je garantie te maken. En een beurt voor de 500km is hier geen 100 euro. Was gratis, service van de dealer.

Ik heb hem daarna nog 1 keer gebracht, omdat hij soms niet goed op snelheid kwam. Was ik rond de 75 euro kwijt voor een hele check-up en afstellen. Zit nu bijna op de 5000km en dus 2 beurten gehad (inclusief die 500k-beurt).
Alle reacties Link kopieren
Blijven fietsen omdat dat zou 'moeten' om welke rare reden dan ook is natuurlijk onzin. In de meeste landen willen ze gewoon zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B, kan dat snel en handig met de fiets ok, anders neem je scooter, auto of trein en komt dat sporten wel na het werk in de sportschool.



Ik heb zelf jaren een scooter gehad voor woon-werkverkeer (zo'n 10 km enkel), een peugeot vivacity en een piaggio. Allebei lichte degelijke scooters, fijn om mee te rijden, nauwelijks problemen mee gehad. Het kost stukken minder dan een auto qua verzekering en benzine en is minder vervuilend (ok, een fiets is nog beter natuurlijk, al zou ik nu misschien voor een elektrische scooter gaan).



MAAR, groot minpunt, in de herfst/winter is het op zo'n scooter echt ellendig koud. Véél kouder dan op de fiets, want je zit stil. Mijne had zo'n plastic windscherm voorop en ik had een motorjas en skihandschoenen, maar dan nog. Soms had ik echt het gevoel dat ik aan dat ding vastvroor, vooral als ik door mist en miezerregen reed...
Alle reacties Link kopieren
O ja en wat de prijs betreft: voor 1000 euro kun je prima een goede tweedehands kopen van een behoorlijk merk. Motor/scooterdealers kopen vaak goede tweedehandse in om ze op te knappen en door te verkopen. Ik heb het twee keer zo gedaan en geen spijt van gehad.
Ik heb een legcover en van die neopreen handschoenen die ik aan mijn stuur vast maak. Kou is daarmee heel goed te doen die handschoenen zijn een verademing, had alles al geprobeerd. Wanten van tinsulate, skihandschoenen met dunne handschoenen erin, motorhandschoenen van leer, uggs handschoenen. Hielp allemaal niks, ik bleef koude vingers houden. Nu met die dingen, nergens last van! Als het echt koud is, doe ik er een paar dunne fleece handschoenen in aan, maar ik heb nooit meer koude vingers. En die legcover is echt ideaal! Heel fijn ook bij regen, zit lekker droog kost wel wat, ik was 200 euro kwijt voor de set ongeveer. Heb het in parijs gekocht, daar zie je iedereen ermee rijden! Is van het merk tucano urbano.
Een auto van ¤1600 ???? kan niet veel zijn. dus bij de volgende APK kan je er aan. Het ligt geheel aan je route wat je gebruikt natuurlijk. Als je midden in de stad werkt, kun je beter een scooter nemen. Neem nou niet zo'n goedkoop chineesje, want die roesten onder je kont weg.

Een vespa is inderdaad een beetje over geprijst. Een piaggio is denk ik een beter keuze. heeft uiteindelijk ook een rest waarde als je hem wil verkopen of inruilen. Een chineesje kan zo de schroothoop op. Onderdelen zijn ook moeilijk te krijgen heb ik me laten vertellen.

In 2016 gaat hier de velsertunnel voor 9 maanden dicht. Dan gaat dez jongen op de scooter
Alle reacties Link kopieren
En wat vinden jullie van 2de hands scooters waarvan de onderdelen en wielen vervangen zijn? Ik heb een yamaha gezien met nieuwe banden, nieuwe uitlaat enzo voor 500 euro. Zou zoiets een optie kunnen zijn? Ik vind 500 euro best veel voor een opgeknapt ding.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 26 september 2014 @ 11:20:

En wat vinden jullie van 2de hands scooters waarvan de onderdelen en wielen vervangen zijn? Ik heb een yamaha gezien met nieuwe banden, nieuwe uitlaat enzo voor 500 euro. Zou zoiets een optie kunnen zijn? Ik vind 500 euro best veel voor een opgeknapt ding.Hoeveel km staat er op de teller en hoe oud is de scooter?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ah sjips, dat kan ik niet meer zien want de advertentie is inmiddels verwijderd. Wordt hem niet dus! Wel een piaggio gezien voor 450 euro, maar wel met 23.000 km op de teller. Dan is 450 toch best duur of zie ik dat verkeerd?
Ik ruil mijn eigen scooter bij de 10-15.000km in, daarna ga je er meer kosten aan krijgen. En tussen die km-stand krijg je er nog redelijk wat voor terug. Ik zou zelf geen scooter kopen met 23.000km op de teller. Dan zou ik iets meer uitgeven aan 1 met minder km's.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb na lang wikken en wegen de scooter gekocht die ik het eerste heb gezien. Het is een Suzuki Katana en ik ben er blij mee, al kan ik over de houdbaarheidsdatum niet veel zeggen. Hij heeft al best wat km's gereden, maar was ook niet heel duur en ziet er niet zo afgeragd uit als veel van de scooters die ik heb gezien. Ik kan even aankijken of het wel echt wat voor me is en dan kan ik altijd nog iets duurders kopen en deze weer verkopen.

Nu ben ik er in ieder geval erg blij mee. Was is het fijn om niet helemaal bezweet thuis te komen! Ik moet echt oppassen dat ik niet alleen maar blijf scooteren, want dat is wel heel erg verleidelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 27 september 2014 @ 20:14:

Nou, ik heb na lang wikken en wegen de scooter gekocht die ik het eerste heb gezien. Het is een Suzuki Katana en ik ben er blij mee, al kan ik over de houdbaarheidsdatum niet veel zeggen. Hij heeft al best wat km's gereden, maar was ook niet heel duur en ziet er niet zo afgeragd uit als veel van de scooters die ik heb gezien. Ik kan even aankijken of het wel echt wat voor me is en dan kan ik altijd nog iets duurders kopen en deze weer verkopen.

Nu ben ik er in ieder geval erg blij mee. Was is het fijn om niet helemaal bezweet thuis te komen! Ik moet echt oppassen dat ik niet alleen maar blijf scooteren, want dat is wel heel erg verleidelijk!Zorg wel dat je de borden goed kent! Succes met je scooter.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 27 september 2014 @ 20:14:

Nou, ik heb na lang wikken en wegen de scooter gekocht die ik het eerste heb gezien. Het is een Suzuki Katana en ik ben er blij mee, al kan ik over de houdbaarheidsdatum niet veel zeggen. Hij heeft al best wat km's gereden, maar was ook niet heel duur en ziet er niet zo afgeragd uit als veel van de scooters die ik heb gezien. Ik kan even aankijken of het wel echt wat voor me is en dan kan ik altijd nog iets duurders kopen en deze weer verkopen.

Nu ben ik er in ieder geval erg blij mee. Was is het fijn om niet helemaal bezweet thuis te komen! Ik moet echt oppassen dat ik niet alleen maar blijf scooteren, want dat is wel heel erg verleidelijk!Weet je hoe oud want is al vanaf 1997 op de markt en dan is een paar honderd euro al veel voor zo,n oude scooter. En wat is veel km,s 40 a 50k moet haalbaar zijn met goed onderhoud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven