hoe ga je om met iemand met ptts?

17-09-2014 05:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb nu zo`n 4 maand een relatie met mijn vriend.

We konden ontzettend goed met elkaar praten en wonen sinds kort ( 2 weken) samen.

Mensen om me heen vertelden me dat het ze op viel dat het beter met hem ging, maar sinds afgelopen zondag gaat het echt niet meer.



Hij was de laatste week wel wat meer opgefuckt/ korter lontje.

Een teken dat het natuurlijk minder gaat, maar niet zo slecht als het er nu voor staat.



Het weekend super gezellig gehad: vrijdag met vrienden een drankje gedaan, zaterdag een bbq met familie en zondag avond zaten we op de bank film te kijken.

Ik ben blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker schrok was mijn vriend spoorloos, zonder enige aanleiding.

Hem proberen te bellen, geen gehoor.



De volgende ochtend na mijn werk heb ik hem opgezocht op zijn werk. Hij zei dat hij naar de kroeg was geweest.

Alsof het de meest normale gang van zaken was.

Toen hij thuis kwam hield hij me op afstand. Zodra ik hem een kus of knuffel probeerde te geven duwde hij me weg.



Ik ben op bed gegaan, en toen ik midden in de nacht wakker werd was het bed weer leeg.

Raakte helemaal in paniek..

Toen ik beneden kwam in tranen lag hij op de bank te slapen.

Geprobeerd hem te wekken, hij werd ontzettend boos en zei dat ik psychisch gestoord was en me niet aan moest stellen.( ik was in paniek en in tranen)



Vandaag weer hetzelfde verhaal..

Hij is naar zijn werk gegaan, zonder ook maar enig contact of communicatie.

Komt thuis en negeert me compleet.

Probeer hem een kus te geven omdat ik weg zou gaan, en hij ook.

Duwde hij me gigantisch hard weg.

Omdat de paniek opnieuw bij me toe sloeg barstte ik in tranen uit.

Hij werd zo kwaad op me, dat hij me overal de schuld van gaf.

We zijn nu weer ver in de nacht.. En wederom is hij niet thuis gekomen.



Hij heeft in het leger gezeten, en is na 2 uitzendingen compleet veranderd. Dit is inmiddels zo'n 15 jaar terug.

Hij heeft nooit hulp gezocht, en leek volgens familie na een aantal jaar ook echt de draad weer op te pakken.

Na een slechte relatie die nu sinds 1.5 jaar over is ging het weer berg afwaards, tot wij een relatie kregen.



Ik weet niet meer wat ik moet..

Ga hier compleet aan onderdoor, maar iemand die niet in ziet dat hij hulp nodig heeft of niet geholpen wil worden kan ik niet helpen.

Wil hem ook niet in de steek laten, maar ga hier echt kapot aan.



Een beetje advies of handvaten zou welkom zijn..

Want ik ben ten einde raad.



Vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ben jij uit 1991? Als hij 15 jaar terug uit het leger is gekomen is hij dus minstens 33? + na 2 weken samenwonen al zoveel gedoe? Ik zou er lekker mee kappen, hier heb je toch geen zin in? Zijn vorige relatie was ook slecht en deze relatie is na 4 maanden ook al slecht.
Tja, ik zou mijn energie er niet in stoppen, in zo'n exemplaar.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat het niet leuk vinden maar: Wegwezen daar.





Hij heeft professionele hulp nodig en jij kunt hem die niet geven.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat is PTTS?
Alle reacties Link kopieren
Post traumatische stress stoornis.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:minnimouse schreef op woensdag 17 september 2014 07:12 Wat is PTTS?

Het is PTSS. Als het dat al is natuurlijk. Maar zo ja;

Zeg hem dat hij hulp moet zoeken en dat het (voorlopig) zo niks wordt tussen jullie. Kun je ergens terecht?
Snap trouwens sowieso niet dat je na 4 maanden al gaat samenwonen met iemand met zo'n verleden...
Je kent hem 4 maanden en woont ook al samen?

Ga weg daar en laat hem hulp zoeken.

En jij zoekt hem op op zijn werk en maakt hem huilend wakker als hij op de bank ligt te slapen?

Om eerlijk te zijn zou ik daar ook niet van gediend zijn ptss of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn jullie al zo snel gaan samenwonen? Ja ik zou vertrekken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niets van PTSS maar als jij constant in tranen en in paniek bent, lijk jij me niet de meest stabiele partner voor iemand die worstelt met ernstige issue's .....
Alle reacties Link kopieren
de vraag moet niet zijn:

Hoe ga je om met iemand met PTSS?

Maar

Hoe ga ik om met iemand, die me als oud-vuil behandeld?



(dan is het antwoord nl meteen duidelijk)
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat hij verdwijnt zonder dat te melden of een briefje neer te leggen waar hij is, is wel raar. Maar dat jij hysterisch gaat doen en in tranen bent terwijl hij op de bank ligt te slapen, is ook wel overdreven...



Misschien vindt hij het samenwonen toch niet zo leuk als hij zich had voorgesteld? Jullie hebben 4 maanden een relatie, dan ken je elkaar toch helemaal nog niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Eens met o.a. Himalaya. Zo snel samenwonen is vaak niet verstandig omdat je elkaar dan nog helemaal niet kent. Bij mijn ex kwam er ook pas na een jaar of wat een lijk uit de kast. Dat verwacht je helemaal niet als alles nog vlinders en romantiek is, maar je leven compleet met iemand delen is andere koek dan dat. Mensen hebben ook minder leuke karaktertrekken of een rugzak met ervaringen, wat ze maakt tot wie ze zijn. Dat weet je in die eerste periode nog helemaal niet.



Ik zou m'n spullen pakken en wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
PTSS wordt niet minder zonder therapie. Sterker nog, waarschijnlijk alleen maar erger. Ik zou op een rustig moment proberen te bespreken dat hij óf hulp moet zoeken en dat jij wilt ondersteunen, óf dat jullie zo niet verder kunnen. (Hoe rot ook, nu jullie net samenwonen).



Heeft hij ook last van nachtmerries? Flashbacks? Etc. Zijn gedrag klinkt me nl niet in de oren als typische PTSS. Maar goed, misschien heeft een arts dit vastgesteld, dan zeg ik natuurlijk niets.



Sterkte TO! PTSS is niet niks. Zelfs met therapie zal het een hele tijd duren voor je vriend weer de oude wordt.



http://www.ggzcentraal.nl ... iezen-betrokkenen-familie
Alle reacties Link kopieren
Eens met lilalinda. Maar wij kunnen jou denk ik ook niet uitleggen hoe je met iemand om moet gaan die PTSS heeft. Daarvoor geef je te weinig informatie hoe zijn PTSS is ontstaan en PTSS kan je in verschillende situaties/trauma's krijgen. Zit ook weer gradaties in, etcetcetc. Je beschrijft alleen wat er gebeurt is het laatste weekend.



Ik heb zelf PTSS en ga nachts ook niet opeens m'n bed uit en naar de kroeg, snap je? Je koppelt het gelijk terug in z'n gedrag, wat ook niet altijd aan z'n ptss hoeft te loggen.
Alle reacties Link kopieren
En geeft hij bewezen PTSS, of heb jij/zijn familie hem dat toebedeeld omdat hij uitgezonden is geweest?



(Of is PPTS heel wat anders dan PTSS?)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kappen met de relatie.

Jij kunt hem hierbij niet helpen, helaas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Na 4 maanden gaan samenwonen, omdat je zo goed met iemand kan praten?? Pfff, dan zou ik toch al vaak samengewoond hebben zeg.



Een relatie hoort na 4 maanden nog leuk, spannend en vlinders te hebben, niet dit soort drama waar jij aan onderdoor gaat. En kom nou niet aan met "maar ik hou zoveel van hem", want houden van is nog helemaal niet van toepassing na 4 maanden.



Kortom, gebruik je verstand en verbreek de relatie. Zo lang hij geen stappen onderneemt om "beter" te worden, gaat hij jou doodongelukkig maken. Ik zou er geen zin in hebben!
Alle reacties Link kopieren
Leuke relatie zeg! Jij die steeds in paniek uitbreekt en dan gaat zitten janken, hem wakker maakt terwijl hij ligt te slapen. Jullie wonen net samen, dan moet het alleen maar leuk zijn. Zie je jezelf nog 50 jaar met deze man samen? Gezellige boel zou dat zijn!.



Als hij PTSS heeft, dan is daar trouwens nu een nieuwe therapie voor, schijnt erg goed te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou, veel plezier ermee. Sowieso niet handig om al na vier maanden samen te gaan wonen. En natuuuurlijk wil je hem niet in de steek laten want je denkt dat jij hem wel eventjes kunt redden. Maar feit is: het is gewoon een zak. Want dan kan hij nog zo getraumatiseerd zijn; hij heeft nog steeds een geweten en hij weet dondersgoed dat je zo niet met elkaar om hoort te gaan. En in plaats van hulp zoeken maakt hij nou ook jou het leven zuur.

Aan jou de keuze of je daar de rest van je leven mee akkoord gaat, je hebt het in eigen handen.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 17 september 2014 @ 07:11:

Je gaat het niet leuk vinden maar: Wegwezen daar.





Hij heeft professionele hulp nodig en jij kunt hem die niet geven.



Dit. TO ik heb om die reden zo'n twee jaar een extreem voorwaardelijke en begrensde latrelatie met iemand gehad. Dat was nog een (ook ex-militair) man die er heel hard mee aan de slag was en heb ook geen agressie meegemaakt maar dat is zuiver door die voorwaarden, vermoed ik zo.



Herstellen van PTSS (helemaal combat gerelateerd) is een enorm zwaar en lang proces, ruimte hebben voor een partner daarnaast is heel moeilijk en als partner moet je gigantisch sterk in je schoenen staan, je eigen leven leiden en totaal geen lange termijnverwachtingen koesteren. Zou zo snel mogelijk weer op jezelf gaan wonen en eerst eens bedenken wat je zelf wil. Heeft hij wel hulp? Als het aan het begin van een relatie al een rol speelt zou ik het je afraden, het is wat anders als je elkaar daarvoor al kende.

De dingen die je normaal uit een relatie "haalt" daar hoef je in veel gevallen helemaal niet op te rekenen en dat mag je ook niet verwachten, gezien de omstandigheden.



Kies voor jezelf!



En het is sowieso wel erg snel om samen te gaan wonen, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Woon je toevallig in 026? Mijn collega vertelde namelijk zo'n verhaal over haar buurvrouw wat aflopen maandag op dinsdag nacht speelde....
Alle reacties Link kopieren
Jij bent niet geschikt voor hem, hij niet voor jou. En sowieso zou ik nooooit iets beginnen met iemand met zulke ernstige psychische problemen als hij geen hulp wil.



Maar dat wil jij vast niet horen, want ik denk dat jij heel graag redden wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven