Werk & Studie alle pijlers

Bedrijfshulpverlening

17-09-2014 10:34 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe bij jullie de bedrijfshulpverlening

(=BHV) in kaart wordt gebracht.

Bij ons is het de bedoeling dat je per afdeling, 2 bhv's een oefening opzetten.

Op zich is dit wel oke, maar het lijkt me toch veel professioneler dat 1 Hoofd BHV'er hiervoor aansprakelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Hier een hoofd BHV-er, elke afdeling meerdere BHV-ers en dan nog de ontruimers. Hoofd BHV zet de oefening op.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel mensen werken er in het bedrijf? Dat is wel van belang. Welk soort bedrijf is het? In een ziekenhuis is de BHV anders geregeld dan bij een transportbedrijf.



Hier een hoofd BHV, welke tevens hoofd is van de interne brandweer. Op iedere afdeling c.q. gebouw minimaal 2 aanwezige BHV-ers. Vanwege de aanwezigheid van een interne brandweer, intern zorgpersoneel en korte aanrijtijden dienstverleners is het hier anders geregeld. Bij reanimatie kan ik als BHVer zo een team oproepen wat professioneel kan reanimeren met bijbehorende aparatuur. Wij roepen direct hulp in, starten met reanimatie en informeren de professionele diensten bij aankomst over de situatie. Dan zit onze taak erop.



@Nessemeisje, wat is het verschil tussen BHVers en ontruimers? Dit is toch een onderdeel van je BHV, de vaardigheid om te ontruimen.

@ Palientje Bij ons is het de bedoeling dat je per afdeling, 2 bhv's een oefening opzetten.

Op zich is dit wel oke, maar het lijkt me toch veel professioneler dat 1 Hoofd BHV'er hiervoor aansprakelijk is? Wat vraag je eigenlijk hier?
Alle reacties Link kopieren
Ontruimers halen de kamers leeg, checken of er niemand meer op de wc zit of anderszins is achtergebleven en leiden iedereen naar buiten. Ze hebben geen EHBO. De BHV-ers wel. En die hebben, in geval van calamiteiten, wel wat beters te doen dan acht verdiepingen te ontruimen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 17 september 2014 @ 11:18:

Ontruimers halen de kamers leeg, checken of er niemand meer op de wc zit of anderszins is achtergebleven en leiden iedereen naar buiten. Ze hebben geen EHBO. De BHV-ers wel. En die hebben, in geval van calamiteiten, wel wat beters te doen dan acht verdiepingen te ontruimen.



Een BHV-er moet zorgen voor de veiligheid van medewerkers en daar is ontruiming een essentieel onderdeel van. Jij gaat ervan uit dat medewerkers bij ontruiming gezond zijn, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn en er ook mensen kunnen zijn die hulpbehoevend zijn.

Het lijkt mij geen handige combinatie om in geval van calamiteiten verschillen te hebben in BHVers onderling. Wat als een ontruimer een gewond iemand vindt? In een brandende omgeving met rookontwikkeling? Hoe krijg je dan de juiste hulp op de juiste plek.

Mensen die in het geval van een calamiteit als BHVer in een gebouw aanwezig zijn, dienen direct levensreddend te kunnen handelen en hulp inschakelen. Voor anderen in het gebouw zal het helemaal onduidelijk zijn. Hoe maak je inzichtelijk wie er ontruimers en wie er BHVers zijn?

Is slecht BHV scenario waar jouw bedrijf in zit.
quote:vanlippebiesterveld schreef op 17 september 2014 @ 12:24:

Is slecht BHV scenario waar jouw bedrijf in zit.Dat hoeft niet. Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte was de BHV nog verder opgedeeld: er waren algemene BHV'ers, die hadden de taken zoals ze in de meeste bedrijven gedaan worden. Maar daarnaast waren er EHBO'ers (die een volwaardig EHBO-diploma hadden naast hun BHV-certificaat), bedrijfsbrandweerlieden (die dus ook met ademluchtpakken werkten en ook samenwerkten met de gemeentelijke brandweer) en ontruimers (die er per etage verantwoordelijk voor waren dat deze ontruimd werd, maar die verder geen bijzondere kennis hadden op BHV-gebied). In een groot bedrijf (denk aan > 3000 personeelsleden) is het nu eenmaal niet mogelijk om een pand met de aanwezige BHV'ers snel en veilig te ontruimen als er niet ook per etage ogen en oren beschikbaar zijn van ontruimers.
Alle reacties Link kopieren
quote:vanlippebiesterveld schreef op 17 september 2014 @ 12:24:

[...]

Een BHV-er moet zorgen voor de veiligheid van medewerkers en daar is ontruiming een essentieel onderdeel van. Jij gaat ervan uit dat medewerkers bij ontruiming gezond zijn, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn en er ook mensen kunnen zijn die hulpbehoevend zijn.

Het lijkt mij geen handige combinatie om in geval van calamiteiten verschillen te hebben in BHVers onderling. Wat als een ontruimer een gewond iemand vindt? In een brandende omgeving met rookontwikkeling? Hoe krijg je dan de juiste hulp op de juiste plek.

Mensen die in het geval van een calamiteit als BHVer in een gebouw aanwezig zijn, dienen direct levensreddend te kunnen handelen en hulp inschakelen. Voor anderen in het gebouw zal het helemaal onduidelijk zijn. Hoe maak je inzichtelijk wie er ontruimers en wie er BHVers zijn?

Is slecht BHV scenario waar jouw bedrijf in zit.Daar zijn nou hesjes voor uitgevonden. En telefoons. Wijsneus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven