Zwemdiploma C

17-09-2014 13:25 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn dochter is bezig voor haar zwemdiploma A. Ze vindt zwemmen erg leuk en is ook watervrij. Ik verwacht dat ze over ongeveer een half jaar haar A heeft.



Daarna gaat ze door voor B. Ik vind A niet genoeg, dit heb ik ook meegekregen uit mijn eigen jeugd, ook al zijn de eisen voor het behalen van je diploma aangepast (ik kan me bijv. herinneren dat wij vroeger niet onder water hoefden te zwemmen bij A).



Maar van de juf begrijp ik dat C ook erg 'nodig' is en ook familieleden met kinderen laten weten dat zij daar zo over denken.



Wat vinden jullie? Heeft jullie kind ook C en is dat echt van toegevoegde waarde? Of vinden jullie A en B ook wel genoeg?
Alle reacties Link kopieren
A en B zijn naar mijn mening zeer belangrijk. C is meer voor kinderen die het leuk vinden om nog verder te gaan. Zelfs heb ik ABC gehaald mijn zusje vond het na AB wel genoeg.
Mijn oudste dochter heeft haar C diploma en zwemt nu wel een stuk beter dan met haar B. B was met 7 weken binnen, C duurde dan weer een eind langer, eisen veel zwaarder. Ze werden behoorlijk afgebeuld tijdens die C lessen. Dus hier in huis A en B moet, C tijdens schoolzwemmen en daarna kiezen of je verder wil. Oudste wil nu erg graag voor haar zwemvaardigheid 1 gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je duidelijk verschil ziet tussen kinderen met ABC of met alleen A (en B)



Bij A leren ze techniek.

Bij B krijgen ze uithoudingsvermogen

En bij C leren ze echt zwemmen.



Dat wil niet zeggen, dat een kind met alleen A niet zwemvaardig is, als je daarna maar regelmatig met je kind blijft zwemmen. Anders zijn zeker jonge kinderen het weer zo verleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:rafs schreef op 17 september 2014 @ 14:07:

Hier was C verplicht. Dochter was al bijna klaar voor op te gaan voor C en brak haar sleutelbeen. Na een half jaar heeft ze de zwemles hervat en heeft toen in 2 maanden nog veel bijgeleerd en haar C gehaald.



Kunnen ze dat verplichten dan?



Mijn dochter vind zwemmen erg leuk, dus er is een kans dat ze zelf door wil. Prima, maar wat mij betreft dan niet naast een andere sport (ze doet nu ook aan judo en daar is ze wat neutraler over, het is leuk, maar niet te gek). Na haar komen nog drie kinderen die op zwemles 'moeten' en ik vind het inderdaad niet heel goedkoop, voor één kind al niet, laat staan voor vier. Ben bereid om het bekostigen als ze óf graag wil óf als ik hét argument hoor waarom het nodig is. Mijn man zegt: ach, hoort er bij. En dat zeggen er velen, maar ik weet dus niet waarom.



Wij gaan zelf heel regelmatig naar het zwembad, zeker eens per maand en op vakantie elke dag, dus ze zal het goed kunnen bijhouden.
Ik heb destijds A en B gehaald bij zwemles. En reddingzwemmen & zwemslagen via schoolzwemmen. Gaat dat tegenwoordig anders?
Alle reacties Link kopieren
bij ons moesten ze AB en C mocht.. Alle 3 hebben ze ABC in 1 jaar gehaald (allemaal voor of op 6 jarige leeftijd)... Ja .. het was duur.. maar het is wel iets noodzakelijks.. Erger vond ik de onmogelijke tijden van zwemles.. De vlag ging uit toen no 3 klaar was..
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 17 september 2014 @ 14:08:

C vind ik ook onzinnig.



Na het behalen van mijn B hebben mijn ouders me voor een 'juniorclub' aangemeld. Spelletjesavond in het water zeg maar.

Goedkoper en leuker. Én je blijft toch lekker wekelijks zwemmen en vaardigheden in het water oefenen.Oh, dat lijkt me leuk voor mijn dochter! Ik ken het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag op het A diploma, dat ze met dat diploma nog niet zelfstandig mogen zwemmen. Dus dat voegt B blijkbaar toe: echt zelfstandig zwemmen. Ik vond mijn dochter met A ook echt belabberd zwemmen. Met B kan ze echt duiken en onder water zwemmen. C gaat puur om uithouding. Ik zie die dames en heren echt hijgen als karrenpaarden. tig baantjes schoolslag, 3 kwartier lang. Is heel goed voor de conditie en inslijten van de slag, maar mijns inziens niet nodig. Dus vandaar dat dochter als ze ouder is zelf mag kiezen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
sowieso is sport/ muziek duur..



Zoon 1 zit op voetbal, 25 euro per kwartaal, valt nog mee.. Dochter zit op paardrijden.. 600 euro per jaar (jaarkaart is goedkoopst, heb je ong. kwartaal gratis) Jongste zit niet op sport maar op muziekles.. 400 euro per school!jaar..



kortom.. kostbare zaak kinderen .. Vanaf komend schooljaar gaat oudste naar vervolgonderwijs (HBO waarsch.) .. dát is pas een bak met geld..
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 17 september 2014 @ 14:25:

Ik heb destijds A en B gehaald bij zwemles. En reddingzwemmen & zwemslagen via schoolzwemmen. Gaat dat tegenwoordig anders?Schoolzwemmen is afgeschaft. Is dan anders genoeg?
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Schoolzwemmen is hier niet, dus lekker zelf betalen.

Snoezekind zat eerst bij een particuliere zwemschool op zondasgochtend. Mooi tijdstip.



Twee jaar geploeter, toen had hij zijn Otterdiploma. Ik dacht dat ze voor ABC gingen, maar dat bleek niet zo te zijn.



Vervolgens naar het dorpszwembad voor zijn B. Daar heeft hij drie periodes over gedaan. De juffen kregen het niet voor elkaar om hem de schoolslag te laten zwemmen met zijn hoofd boven water. Onder water is zijn schoolslag keurig. Alle andere dingen beheerste hij op C- niveau, hij heeft maar één duikles gehad en mocht vervolgens elke les voordoen hoe het hoort.

Wij gingen écht niet meer voor C, veel te blij dat we van het gesleep af waren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Het heet het zwem ABC.

De C is dus absoluut niet onzinnig.

En het is erg fijn als je kind goed kan zwemmen en met alleen een A en B zijn ze net niet zelfredzaam genoeg, vandaar dus ook het zwem ABC. Daarna ben je dus klaar.

Maar daar zijn de meningen over verdeeld, vooral onder de ouders.

Vraag iedere zwemonderwijzer en die geeft je het advies voor een zwem ABC te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 17 september 2014 @ 14:41:

Het heet het zwem ABC.

De C is dus absoluut niet onzinnig.

En het is erg fijn als je kind goed kan zwemmen en met alleen een A en B zijn ze net niet zelfredzaam genoeg, vandaar dus ook het zwem ABC. Daarna ben je dus klaar.

Maar daar zijn de meningen over verdeeld, vooral onder de ouders.

Vraag iedere zwemonderwijzer en die geeft je het advies voor een zwem ABC te gaan.



Dat het zo genoemd wordt vind ik geen argument waarom het nodig is. Vertel mij maar waarom je nog niet zelfredzaam genoeg bent met alleen A en B. Dat heeft toch vooral te maken met hoe je het bijhoudt ná de diploma's?



Verder noem je de betalende partij en de betaalde partij. Ik snap waarom dat daar de meningen verdeeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
De reddingsbrigade, zou trouwens graag zien, dat het schoolzwemmen terug komt en alle kinderen het zwem ABC halen. Dit zou heel veel reddingen en vooral verdrinkingen schelen volgens hun. (Stond laatst in de krant)
Heel bijzonder dat er toch een paar schrijven dat zij C onzin vinden



Ik vond zwemmen geweldig (nog steeds). Ik heb 7 zwemdiploma's en mijn ouders hebben afgezien van A&B nooit gepushed. In mijn tijd heette C nog zwemvaardigheid en was onderverdeeld in 1 t/m 3. Daarna ben ik als kind mijn snorkeldiploma gaan halen. Was erg leerzaam en goed voor de controle van mijn ademhaling (ik stotterde)



Edit: dan kom ik er 1 tekort. Snorkelen was ook 1 t/m 3 en daar heb ik er 2 van. Toen sloot het zwembad en ben ik gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen ga door met C. Ze heeft er alleen maar profijt van in de toekomst.

Ik heb vroeger alleen A en B gehaald. Heb altijd met jaloerse blikken gekeken naar mensen die prachtig konden borstcrawlen ectr. Ik krijg nu 8 prive lessen om dit te leren met nog wat andere oefeningen. In oktober ben begin ik in een bepaalde groep. Heb er veel zin.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het natuurlijk zelf weten.



De Zwemonderwijzer zegt echt niet tegen je dat je een C diploma moet halen omdat hij/zij daar rijker van wordt hoor, wat een kul. Dat is voor je kind een meerwaarde betreft hun zwemvaardigheid.



Ik heb meerdere zwemonderwijzers in mijn omgeving en dat is wat zij adviseren. Maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:raccoon schreef op 17 september 2014 @ 14:58:

Ik zou ook zeggen ga door met C. Ze heeft er alleen maar profijt van in de toekomst.

Ik heb vroeger alleen A en B gehaald. Heb altijd met jaloerse blikken gekeken naar mensen die prachtig konden borstcrawlen ectr. Ik krijg nu 8 prive lessen om dit te leren met nog wat andere oefeningen. In oktober ben begin ik in een bepaalde groep. Heb er veel zin.Borstcrawl leren ze nu al bij A, dus dat is geen goed argument
Alle reacties Link kopieren
Die van ons moesten AenB, en wie wilde (niemand) mocht C

Ik moet zeggen, dat zij alleen met A al meer leerden, dan ik vroeger geleerd heb.
Alle reacties Link kopieren
Borstcrawl deed Snoezekind al voordat hij zijn vermeende A-diploma haalde. En supernetjes. Rugcrawl gaat ook prachtig.



Maar na ruim vier jaar je tijd verdoen heb je het écht wel gehad na het B-diploma.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Bij ons beginnen ze ook met borstcrawl. Vraag me dan wel af wat ze met diploma C leren. Maar zeg nog steeds doen. Goed kunnen zwemmen kunnen ze je nooit meer afpakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 17 september 2014 @ 15:08:

Borstcrawl deed Snoezekind al voordat hij zijn vermeende A-diploma haalde. En supernetjes. Rugcrawl gaat ook prachtig.



Maar na ruim vier jaar je tijd verdoen heb je het écht wel gehad na het B-diploma.Mijn dochter heeft bijna 3,5 jaar over haar A gedaan (slechte motoriek) maar is juist daarom door gegaan voor B en C.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 17 september 2014 @ 15:03:

Je moet het natuurlijk zelf weten.



De Zwemonderwijzer zegt echt niet tegen je dat je een C diploma moet halen omdat hij/zij daar rijker van wordt hoor, wat een kul. Dat is voor je kind een meerwaarde betreft hun zwemvaardigheid.



Ik heb meerdere zwemonderwijzers in mijn omgeving en dat is wat zij adviseren. Maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf wil.Ik geloof ook niet dat ze iets adviseren omdat ze er financieel beter van worden, maar elke trainer / instructeur is natuurlijk overtuigd van het belang van 'hun' sport. Een turncoach zal het ook vast héél belangrijk vinden dat een kind op turnen gaat, en niet op voetbal...
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:raccoon schreef op 17 september 2014 @ 14:58:

Ik zou ook zeggen ga door met C. Ze heeft er alleen maar profijt van in de toekomst.

Ik heb vroeger alleen A en B gehaald. Heb altijd met jaloerse blikken gekeken naar mensen die prachtig konden borstcrawlen ectr. echt hoor, zwemmertjes van nu, leren veel meer dan wij vroeger

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven