Pleegzorg

05-08-2014 10:37 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben net de aanmeldingsformulieren op de bus gedaan, omdat we graag pleegkinderen willen opvangen. Eerst alleen in de weekenden en vakantie. Wellicht later ook voor langere tijd, maar dan moeten we eerst een groter huis.

Onze kinderen zijn uiteraard op de hoogte en mijn moeder, verder hebben w het nog niemand verteld. Het kan nog om zoveel redenen niet doorgaan, maar dat hopen we natuurlijk niet!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de STAP cursus die straks gaat volgen? Of mensen die zich ook net aangemeld hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 06 augustus 2014 @ 10:25:

Heel lief streven zoveelsteanoniemste, dat deden mijn ouders ook, weekend en vakantieopvang.

Toch ben ik daardoor wel flink beschadigt. Al heel vroeg sexuele ( intimiderende) spelletjes enz. Chantage, hoe je het best kan liegen en gewoon veel dingen die een kind nog niet hoort te weten of hoort te zien, die deze kinderen al feilloos wisten of ondergaan hadden.Ja dit herken ik ook inderdaad. Dat is dus wat ik bedoelde met mijn voorgaande post.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe oud de pleegkinderen waren die jullie vroeger in huis hadden. Waren die ouder/jonger/dezelfde leeftijd als jullie?
Alle reacties Link kopieren
Zelfde leeftijd en ook jonger en ook ouder.

Maar meeste waren iets jonger.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf was 8 toen ze kwamen en zelfs met 11/12 jaar nog rare dingen gebeurd. Allemaal in kinderspel, maar behoorlijk abnormale zaken. Mijn moeder/vader wist van niks, was voor mij niet iets raars namelijk, want dat hoorde er dus bij.

Pas op latere leeftijd besef je hoe gestoord bepaalde zaken waren en waardoor je dus zelf bepaald gedrag had.

Kinderen zijn buigzaam hoor, ik heb er uiteindelijk niet veel aan overgehouden doordat ik het juist heb aangepakt en er mee aan de slag ben gegaan, maar dat zou ik dus niet voor mijn kinderen willen en hoe dicht ik er ook op zou zitten, je houdt het niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Heftig Zusenzoo! Mijn grootste angst is ook dat ik mijn kinderen 'opoffer' aan mijn idealen. Het lijkt me heel erg als onze kinderen later zoiets zouden zeggen. Vandaar dat we onze kinderen ook echt 'monitoren' en bij de oudsten regelmatig een 'voortgangsgesprek' houden. We vragen bij een plaatsing / verandering ook altijd naar hun mening. Daar zeggen we ook uitdrukkelijk, elke keer weer, bij dat hun mening niet doorslaggevend is. Ik wil niet dat ze denken dat de beslissing hún verantwoordelijkheid is: die ligt namelijk voor 100% bij ons. We nemen hun mening echter wel mee. Ik hoop dat ze daardoor ook eerlijker hun mening zeggen. Dus niet: als ik nu zeg dat ik pleegkind Pietje niet zo aardig vind, dan is het mijn schuld dat Pietje straks naar een ander gezin moet.



Mijn ervaring is eigenlijk dat je door de pleegzorg juist veel bewuster met je kinderen en je gezin bezig bent. En niet alleen jij; ook de mensen erom heen. Ik vermoed dat dat allemaal ook beter geregeld is dan vroeger: er zijn pleegzorgwerkers en gedragswetenschappers op wiens expertise je altijd terug kunt vallen, ook voor je eigen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar Zusenzoo!!



Wij willen als onze kinderen uit huis zijn ook pleegkinderen overwegen. We hebben nu al zo'n 6 jaar lang vakantiekinderen en dat bevalt goed.
Alle reacties Link kopieren
@beukenhaag. Mooi hoe jullie dat met jullie eigen kinderen bespreken. Dit is ook hoe wij dat graag willen. Voordat we naar de info avond gingen hebben we het ook wel met hun besproken en ook aangegeven dat we hun mening wel belangrijk vinden.

Hoe oud zijn jullie eigen kinderen?
Saaaaar81 hoezo mijn motieven niet goed? Mijn motief is, zoals ik al zei,om zo'n kind te helpen. Dat lijkt me het motief voor elke pleegouder.

Ik hoop dat ze misschien ook iets positiefs toevoegen aan je gezin, maar realiseer me dat dat onzeker is en dat is dan ook absoluut niet mijn motief.
Alle reacties Link kopieren
Zoveelsteanoniempje: Onze kinderen (3) zijn tussen de drie en de 10 jaar oud.



Je vroeg naar het contact met de andere Stapcursisten. Dat hebben we nauwelijks. Er is wel een reünie voorgesteld, maar nog niet van de grond gekomen. Het contact met hen was wel altijd heel leuk, maar alle echt privédingen hebben we niet met hen gedeeld; dat is meer wat je opschrijft in je levensboek en bespreekt met degene die de cursus geeft. Je hoeft dus niet voor alle andere cursisten je bloot te geven, wat ik erg fijn vond, ook omdat er kennissen van ons tegelijk de Stapcursus volgden.



Uit welke regio kom je trouwens? Misschien kan ik je in contact brengen met een pleeggezin?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al heel wat jaren pleeggezin. Wij doen kortverblijfopvang. De pleegkinderen waren altijd jonger dan onze kinderen. We hebben dus ook de stapcursus gedaan. Ik vond het leerzaam, maar hoe het allemaal echt gaat, leer je pas als je een pleegkind in huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een aantal tips en zaken waar je als (a.s.) pleegouder rekening mee zou moeten houden.



- Ga voor een onderplaatsing. Dus een kind dat jonger is dan jullie eigen kinderen. Op die manier blijven je eigen kinderen altijd de oudsten en ontstaat er minder concurrentie.

- Zorg dat je voor je eigen kinderen altijd een eigen slaapkamer hebt! Je eigen kind uit zijn kamer verbannen omdat een "vreemd" kind daar moet slapen is niet goed. Je moet dus echt ruimte over hebben in huis.

- Heel hard maar stel je eigen gezin en relatie altijd boven het pleegkind. Heel veel pleegouders verliezen zichzelf in hun goede bedoelingen en gaan over hun grenzen (of die van hun gezinsleden) heen. Zorg dat je als ouder genoeg eigen tijd hebt met je kinderen zonder het pleegkind erbij (dat hoeft niet altijd overal mee naartoe).

- Overleg (op hun niveau) regelmatig met je eigen kinderen. Vraag hoe ze hun pleegbroer/zus ervaren en geeft heel duidelijk aan dat ze ook de mindere kanten mogen en zelfs moeten aangeven. Hou hier ook rekening mee en grijp tijdig in als dingen niet goed lopen.

- Bespreek vooraf met je partner jullie grenzen. Bij pleegzorg heb je echt voldoende mogelijkheden om dit aan te geven en te laten opnemen in jullie gezinsdossier. Denk aan zaken als geslacht, leeftijd, achtergrond (stoornissen, psychische problemen. seksuele problemen), gedwongen of vrijwillige plaatsing (dus staan de biologische ouders achter de plaatsing).



Ik vind het overigens heel erg goed dat er mensen zijn die hun gezin openstellen voor een pleegkind. Er is veel behoefte aan. Maar kijk goed wat haalbaar is binnen jullie gezin en geef je grenzen aan. Als het niet goed verloopt grijp dan tijdig in (door de pleegzorgmedewerker te benaderen). En als het echt niet gaat (het kind is te beschadigd, is een (potentieel) gevaar voor zichzelf of de gezinsleden etc dan moet je soms besluiten om de plaatsing te beëindigen. Voor heel veel kinderen is een pleeggezin goed. Maar sommige kinderen zijn te beperkt of beschadigd dat ze niet (meer) in een gezinssituatie kunnen functioneren en zijn beter af in een tehuis. Hou ook rekening met het feit dat kinderen altijd heel loyaal zijn aan hun ouders. Hoe slecht die hen ook behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Beukenhaag: een levensboek? Hoe moet ik dit zien? Ik had een beetje een beeld dat je idd alles met de groep moest delen, maar dat hoeft dus niet. Komen er ook rollenspellen e.d. Voor in de STAP???

We wonen in Drenthe.



Evelien: bedankt voor de tips! Daar kunnen we zeker ook mee uit de voeten.



Morgen lange dag op stap, dus waarschijnlijk geen tijd om te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden, ik zou hier graag met jullie mee willen schrijven. Mijn man en ik zijn een kinderloos stel, overigens bewust.

We zijn inmiddels beide de 40 gepasseerd, hebben ons gezamenlijk leven op orde en merken dat we liefde 'over' hebben. We praten al langere tijd, af en aan, over de mogelijkheden die wij hebben om een pleegkind op te vangen.Vorige week hebben we een info pakket aangevraagd en dat is vanmorgen met de post bezorgt. 1 september is er een info bijeenkomst en daar gaan we ons voor aanmelden.



Hiermee is nog helemaal niet met zekerheid te zeggen dat wij ook echt pleegouder gaan worden maar we zijn er steeds serieuzer mee bezig.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Voordat je hieraan begint bedenk een aantal dingen.



- weekendpleegkinderen zijn vaak minder/anders beschadigd en komen uit gezinnen waar ouders ontlast moeten worden maar geen netwerk hebben. Hele andere normen en waarden dus wees dan vooral relaxed en kijk nergens van op.

- bij uithuisplaatsingen gaat het veelal om beschadigde kinderen. (Is eerder gezegd). Wees als pleegouder de liefdevolle opvang niets meer of minder. De hulpverlening er rondom doet de rest. Kinderen hebben bij het pleeggezin behoefte aan "er mogen zijn". Niet aan n ohhh dit komt door zn beschadiging of door zn ouders.

- wees voorbereid op veel invloed van buitenaf. Pleegzorg, jeugdzorg, therapeuten, bezoekregelingen/ouders.

- ouders blijven ouders! Deze gaan zelden 100% uit beeld en dat is mijn inziens terecht. Zelfs als ze als baby bij jullie geplaatst worden is dit geen garantie dat ze bij jullie opgroeien. Ieder jaar of eerder zal dit opnieuw worden afgewogen.

- kinderen blijven loyaal aan hun ouders en dit mag er zijn. Val ouders nooit af in bijzijn van het pleegkind.

- wees erop bedacht dat het een flinke investering is. Van pleegouders wordt verwacht dat ze het kind zelf brengen en halen van en naar therapie en bezoekregelingen.

- het heeft zeker effect op je eigen kinderen en gezin.



Klinkt misschien negatief maar dat bedoel ik er zeker niet mee.
Vanaf mijn 15e tot ik uit huis ging alleen maar pleegkinderen gehad. En die "hebben" dus inderdaad altijd iets. Ze waren volledig geplaatst dus niet alleen de weekenden.

Effect voor mij was dat er dus voor mij bijna geen aandacht meer was want met mij ging alles goed en dit kind had hulp nodig.

Had liever gehad dat mijn ouders meer in mij hadden willen investeren want het draaide altijd om de pleegkinderen en niet om mij.

Het romantische idee dat je hebt dat jouw kind er dan een "broertje of zusje" bij krijgt die ze anders nooit hadden gehad... laat maar los, dat werkt dus niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me weleens af met welke insteek mensen dit willen doen en of dat een realistische is.



Je krijgt een (zeer) beschadigd kind in huis.

Die vaak zo met zichzelf en hun problemen worstelen dat ze gedragsproblemen hebben.

Het is iig niet zo van hoi hoi wat ben ik blij en jullie dankbaar gedrag.

Dat zal in het begin eventueel zo zijn maar als de hechting begint beginnen ook de problemen.

Je moet behoorlijk wat kennis hebben van gedragsproblematiek en de intentie hebben om NIET op te geven.



Helaas zag ik te vaak dat mensen zeggen: 'sorry maar het gaat niet' en hup het kind moest weer weg.
Alle reacties Link kopieren
En dan heb ik het nog niet eens over de verplichte omgang met de ouders en instanties.

Zij hebben veelal de touwtjes in handen en niet jij.
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd, wij hebben zelf geen kinderen. Er is bij ons dus geen sprake van eigen kinderen die benadeelt worden als we zouden besluiten om dit door te zetten.



Daarnaast realiseren wij ons heel goed dat er doorgaans geen 'niks aan de hand' kinderen in de pleegzorg belanden. Zoals wij er nu in staan zou onze voorkeur er naar uit gaan om wat oudere kinderen op te vangen, vanaf pakweg een jaar of 13/14. Maar voor het zelfde geld besluiten we na de informatieavond wel dat dit helemaal niks voor ons is.



We willen in ieder geval eerst meer informatie.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Spannend takkentrol (haha) hoop dat je wat aan de info hebt.



Ik vind het top dat je voor pubers gaat, weinig pleeggezinnen kiezen voor pubers (voor hulpverleners is het vanaf n jaar of 9 a 10 al bijna niet meer mogelijk een gezin te vinden) en dat terwijl ook deze doelgroep er juist zoveel behoefte aan heeft.
quote:takkentrol schreef op 11 augustus 2014 @ 12:35:

Zoals gezegd, wij hebben zelf geen kinderen. Er is bij ons dus geen sprake van eigen kinderen die benadeelt worden als we zouden besluiten om dit door te zetten.



Daarnaast realiseren wij ons heel goed dat er doorgaans geen 'niks aan de hand' kinderen in de pleegzorg belanden. Zoals wij er nu in staan zou onze voorkeur er naar uit gaan om wat oudere kinderen op te vangen, vanaf pakweg een jaar of 13/14. Maar voor het zelfde geld besluiten we na de informatieavond wel dat dit helemaal niks voor ons is.



We willen in ieder geval eerst meer informatie.



Ook wij (bewust geen kinderen) zitten er aan te denken, dat komt vooral omdat we echt een groot huis hebben sinds kort, een oase van rust op het platteland met veel levende have. Ik merk dat veel kinderen van vrienden het geweldig vinden bij ons en ze staan te dringen om te komen logeren.



Nu hebben we nooit behoefte gehad aan eigen kinderen maar vanuit mijn idealisme dat er erg veel kansarme kinderen op de wereld zijn past het bij ons. Zelfs de dieren die hier lopen zijn verschoppelingetjes waar we met ziel en zaligheid een thuis voor regelen.



Misschien onderschat ik het wel hoor, geen idee. We hebben geen ervaring als ouders.
Alle reacties Link kopieren
Een thuis is een mooi streven. Maar thuis voelen ze zich vaak alleen bij hun ouders en familie. Hoe erg hun voorgeschiedenis ook mag zijn. Loyaliteit aan bio ouders blijft. En die blijven ook altijd in beeld!
Alle reacties Link kopieren
quote:mmonroe schreef op 17 september 2014 @ 14:27:

Een thuis is een mooi streven. Maar thuis voelen ze zich vaak alleen bij hun ouders en familie. Hoe erg hun voorgeschiedenis ook mag zijn. Loyaliteit aan bio ouders blijft. En die blijven ook altijd in beeld!Ze heeft het over de dieren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Inderdaad heb ik het over onze dieren en die hebben een thuis bij ons.



Maar ik weet dat biologische ouders meestal in beeld blijven, mijn nicht is werkzaam bij Jeugdzorg en heb het al eens met haar besproken.



Maar dat is uiteraard niet de discussie, het thuisvoelen is van belang, een plek waar rust heerst en ze zichzelf kunnen zijn. Dat lijkt mij een mooi streven. Daar willen we onze plek mss wel voor open stellen en dan met name de jong volwassenen, dat vind ik belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh sorryy!!! Oeps!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn dat het topic ineens weer bovenaan staat! Ik forum alleen mobiel, kon hem niet terug vinden.

Wij hebben iemand van pleegzorg op bezoek gehad en mogen nu de STAP cursus gaan doen! Wij zijn er erg blij mee, maar realiseren ons goed dat het pittig zal worden.....

Nu beginnen we het ook te vertellen tegen mensen om ons heen en iedereen reageert verrassend positief.

Ik zal later meer reageren, maar nu even geen tijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven