Werk & Studie alle pijlers

Collega vindt dat ik in haar vaarwater zit...

17-09-2014 14:55 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem en wil graag even van mij afschrijven. Advies is zeer welkom!



Sinds twee maanden heb ik weer werk in mijn vakgebied. Ik heb een parttime jaarcontract gekregen, waar ik super blij mee ben.



Toen ik net begon, werkte ik op een andere locatie dicht bij huis. Om kosten te besparen heeft mijn werkgever de huur van die locatie per 1 september opgezegd en nu werk ik samen met een andere collega op een andere locatie.



Collega en ik zijn twee verschillende mensen. We hebben weinig raakvlakken of gedeelde passies. Zo vindt collega eigenlijk alles wat ik geweldig vind helemaal niets.



Twee weken geleden hadden we een vergadering. Tijdens de vergadering kreeg ik van mijn werkgever de vraag of ik het zag zitten om binnenkort de nieuwe projectleider te worden. Ik voelde me gevleid, maar heb eerlijk verteld dat ik eerst nog wilde groeien in mijn huidige functie, dat ik er nu nog niet klaar voor was. Daarop vertelde mijn werkgever dat hij vond dat ik er wel klaar voor was en mij, binnen een maand, als de nieuwe projectleider zag. Mijn collega werd lijkbleek.



Sinds de vergadering tot aan gisteren heeft collega alleen maar lopen snauwen. Gisteren was ik het zat en heb haar apart genomen, we zijn buiten een rondje gaan lopen.

Toen kwam het er allemaal uit: ze vond dat ik in haar vaarwater zat, zij vond dat zij de nieuwe projectleider moest worden, want ze verdiende het meer (ze werkt langer), ze vond het oneerlijk dat ik een jaarcontract had gekregen, terwijl ze zelf maar een halfjaarcontract (fulltime), enz,enz.



Nou jullie raden het al: de sfeer is top!

Ik baal er stevig van: heb ik eindelijk weer een leuke baan, zit ik met een zure en jaloerse collega opgescheept...
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet jouw probleem, maar het probleem van jouw collega. Pure jaloezie en erg flauw dat ze hierover tegen jou begint. Dan moet ze maar in gesprek met de werkgever als ze zich onheus bejegend voelt. Ik vind dat je al top gehandeld hebt door haar apart te nemen naar aanleiding van de sfeer tussen jullie!
Alle reacties Link kopieren
zo de actie die je gedaan hebt om haar apart te nemen is goed.



Jij kan er zelf niks aan doen dat jij deze functie aangeboden krijgt



natuurlijk zoals je zelf al zegt is ze dus jaloers, misschien kun je het laten rusten en nog een keer aangeven dat je er zelf niks aan kunt doen dat juist jij deze functie hebt gekregen en dat je deze kans graag pakt omdat je er zelf ook heel blij mee bent



klinkt raar maar de wereld is hard wat dat betreft je kan moeilijk zeggen o dan neem jij die functie nu toch



nee kies voor jezelf, houd wel goede sociale contacten met haar en met andere collega's om negatief geroddel te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 17 september 2014 @ 15:01:

Dit is niet jouw probleem, maar het probleem van jouw collega. Pure jaloezie en erg flauw dat ze hierover tegen jou begint. Dan moet ze maar in gesprek met de werkgever als ze zich onheus bejegend voelt. Ik vind dat je al top gehandeld hebt door haar apart te nemen naar aanleiding van de sfeer tussen jullie!Dit dus!
Meer kun je niet doen, je hebt het heel respectvol aangepakt! Het zal zijn tijd wel nodig hebben, het zal vast wat afvlakken. Helaas heb je collega's niet voor het kiezen en moet je je gewoon voorhouden dat je er bent voor het werk en niet voor het pleasen van anderen.



Gefeliciteerd met je nieuwe functie trouwens!
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 17 september 2014 @ 15:01:

Dit is niet jouw probleem, maar het probleem van jouw collega. Pure jaloezie en erg flauw dat ze hierover tegen jou begint. Dan moet ze maar in gesprek met de werkgever als ze zich onheus bejegend voelt. Ik vind dat je al top gehandeld hebt door haar apart te nemen naar aanleiding van de sfeer tussen jullie!

Dank voor je reactie.

Indirect is het wel degelijk mijn probleem, want door haar jaloerse gedrag is het moeilijk samenwerken. Bovendien vertoont ze "dysfunctioneel" gedrag, ik heb me ook al twee keer mogen verantwoorden door uitspraken die zij had gedaan. Het is elke keer net op het randje en moeilijk te bewijzen dat ze bijv. belangrijke info expres achterhoudt.



Wij zijn de enige twee werknemers op kantoor.
Als ze zich zo blijft gedragen, naar de werkgever stappen en het vertellen. Dan moet hij haar halfjaarcontract maar niet verlengen, ben je van haar af.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je ook afvragen waarom zij jou zou moeten informeren en opleiden/inwerken terwijl jij gezien wordt als degene die het zou moeten kunnen en weten. Je bent per slot van rekening niet zomaar al gevraagd toch? Ik ben het met iedereen eens dat zij niet moet zeuren. Maar jij ook niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 17 september 2014 @ 16:10:

Als ze zich zo blijft gedragen, naar de werkgever stappen en het vertellen. Dan moet hij haar halfjaarcontract maar niet verlengen, ben je van haar af.En dat is wel eerlijk, fair en niet rancuneus?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het is vervelend voor haar maar dat moet ze met jullie baas oplossen. Daarnaast is het erg kinderachtig van haar dat ze de schuld blijkbaar bij jou neerlegt en je nu aan het pesten is. Maar goed, dat laat wel zien dat ze dus ook nog niet toe was aan die andere functie. Daar is ze blijkbaar nog te onvolwassen voor.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Gevalletje : Ik heb wel even jouw kennis en vaardigheden nodig zodat ik daarmee kan gaan doen waar de directie jou nou eenmaal niet voor aanwijst?



En als dit niet zo is dan moet het toch geen enkel probleem voor jou zijn om jouw werk te doen? En zal je haar goed en zo kwaad als het gaat toch echt zoveel mogelijk links moeten laten liggen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend maar ik vrees dat jouw collega hier gewoon mee zal moeten omgaan. Kennelijk voer je werkzaamheden goed uit - zo goed dat je niet alleen een jaarcontract hebt gekregen, maar ook nog eens promotie hebt gemaakt tot projectleider. Dat zegt veel over jou competentie. Als zij van mening is dat zij in aanmerking had moeten komen voor deze functie dan zal zij dit moeten oplossen met de werkgever - maar niet met jou. Jij kan hier niets aan doen, integendeel, en hebt zelfs aangegeven eerst nog te willen groeien in de functie. Ik zou haar, als de sfeer zo blijft, misschien vragen of zij haar grieven over het niet krijgen van de functie misschien wil neerleggen bij de daarvoor verantwoordelijke persoon. Dat ben jij niet - jij bent haar collega. Verder zou ik proberen vriendelijk te blijven - hoe lastig het ook is. Ik kan mij best voorstellen dat zij graag die functie had willen hebben en dat het voor haar een zure appel is, maar het is niet aangenaam en fatsoenlijk om dit dan op jou af te rekenen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet haar boosheid niet richten op jou, maar op degene die deze beslissing maakt. Ik zou dus ook niets meer pikken en bij de eerste beste valse opmerking naar je leidinggevende verwijzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 september 2014 @ 16:11:

Je kan je ook afvragen waarom zij jou zou moeten informeren en opleiden/inwerken terwijl jij gezien wordt als degene die het zou moeten kunnen en weten. Je bent per slot van rekening niet zomaar al gevraagd toch? Ik ben het met iedereen eens dat zij niet moet zeuren. Maar jij ook niet.

Ze hoeft mij niet in te werken, ze heeft wel de taak om mij te informeren over belangrijke (spoed)afspraken. Ik zit daar maar twee dagen per week, zij fulltime. In die tijd dat ik er niet zit, kan er wel telefoon voor mij zijn, dit hoort diegene die de telefoon opneemt door te geven. Zelf bel ik uiteraard ook of er nog belangrijke dingen waren.



Ik vind niet dat ik zeur, ik probeer hier info in te winnen over Hoe om te gaan met...
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 17 september 2014 @ 16:02:

Meer kun je niet doen, je hebt het heel respectvol aangepakt! Het zal zijn tijd wel nodig hebben, het zal vast wat afvlakken. Helaas heb je collega's niet voor het kiezen en moet je je gewoon voorhouden dat je er bent voor het werk en niet voor het pleasen van anderen.

Gefeliciteerd met je nieuwe functie trouwens! Dank je !
Alle reacties Link kopieren
Als het haar taak is om jou te informeren en zij doet dit niet dan verzaakt zij. Dit kan je bij haar aangeven en als dit niet helpt aan je leidinggevende. Je bent op de hoogte van haar gevoelens en dit mag geen reden zijn voor haar om haar taken niet uit te voeren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Vrij stom trouwens van jullie directie om zaken zo aan te pakken. Dit schiet toch niet op en zo gaat het hen misschien juist geld kosten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 17 september 2014 @ 16:10:

Als ze zich zo blijft gedragen, naar de werkgever stappen en het vertellen. Dan moet hij haar halfjaarcontract maar niet verlengen, ben je van haar af.Het zal wel mee spelen, dat het voor haar een pijnlijk puntje is, dat tijdelijke contract. Helaas is dat binnen mijn vakgebied momenteel doodnormaal, op om projectbasis te worden aangenomen. De tijden dat je jarenlang binnen een werkgever kon werken zijn voorbij. Ik zou het ook graag anders zien, maar kan er weinig aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 17 september 2014 @ 16:20:

Ze moet haar boosheid niet richten op jou, maar op degene die deze beslissing maakt. Ik zou dus ook niets meer pikken en bij de eerste beste valse opmerking naar je leidinggevende verwijzen.Ik ben zeker niet van plan om voor elk wissewasje naar mijn werkgever te stappen. Ik denk niet dat hij a) daar de tijd voor heeft en b) daar op zit te wachten. Bovendien wil ik graag met haar, door een deur kunnen. Ik hoop dat op een volwassen (professionele) manier te kunnen oplossen.
Project(en) die je in 2 dagen pw kan leiden? Gaan die dan niet tot in de eeuwigheid duren? Neem aan dat je met externe klanten werkt als jullie maar de enige twee zijn op kantoor?
Een goede werkgever neemt daar wel tijd voor en onderneemt daar wel actie op. Blij personeel werkt het hardste en verdient het meeste geld. Personeel dat elkaar afkat kost een bedrijf tijd en geld, zéker als er informatie niet wordt doorgespeeld. Dus wel noodzakelijk, als het uit de hand dreigt te lopen zoals nu, je werkgever in te lichten!
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem1976 schreef op 17 september 2014 @ 16:53:

[...]



Ik ben zeker niet van plan om voor elk wissewasje naar mijn werkgever te stappen. Ik denk niet dat hij a) daar de tijd voor heeft en b) daar op zit te wachten. Bovendien wil ik graag met haar, door een deur kunnen. Ik hoop dat op een volwassen (professionele) manier te kunnen oplossen.Jij hoeft niet naar je werkgever te stappen, je verwijst haar naar je werkgever. Ze moet bij hem gaan klagen als ze wat wil, niet jou er mee lastig vallen. Van haar mag je hierin ook gewoon professionaliteit verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem1976 schreef op 17 september 2014 @ 16:34:

[...]





Ik vind niet dat ik zeur, ik probeer hier info in te winnen over Hoe om te gaan met...Het enige wat je kan doen is nog een keer aangeven dat het vervelend voor haar is maar dat jij niet verantwoordelijk bent voor de keuze zoals die gemaakt is. En dat als zij problemen heeft met die keuze zij het moet oplossen met degene die die keuze gemaakt heeft. Verder kan je stellen dat je vanaf nu een proffesionele houding van haar verwacht.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 17 september 2014 @ 17:00:

Een goede werkgever neemt daar wel tijd voor en onderneemt daar wel actie op. Blij personeel werkt het hardste en verdient het meeste geld. Personeel dat elkaar afkat kost een bedrijf tijd en geld, zéker als er informatie niet wordt doorgespeeld. Dus wel noodzakelijk, als het uit de hand dreigt te lopen zoals nu, je werkgever in te lichten!Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:teedeekaa schreef op woensdag 17 september 2014 17:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="anoniem1976 in "Collega vindt dat ik in haar vaarwater z..."" class="messagelink">anoniem1976 schreef op 17 september 2014 @ 16:34</a>:</b>

[...]





Ik vind niet dat ik zeur, ik probeer hier info in te winnen over Hoe om te gaan met...</div></blockquote>Het enige wat je kan doen is nog een keer aangeven dat het vervelend voor haar is maar dat jij niet verantwoordelijk bent voor de keuze zoals die gemaakt is. En dat als zij problemen heeft met die keuze zij het moet oplossen met degene die die keuze gemaakt heeft. Verder kan je stellen dat je vanaf nu een proffesionele houding van haar verwacht. Dit is exact het advies wat ik had willen geven. En wacht daar niet mee, die dat pro-actief zo snel mogelijk. En als ze dat niet oppakt, dan moet je het wel degelijk melden bij de werkgever, want het is diens recht om het te weten als een medewerker moedwillig de boel saboteert!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven