Andijvie: hoe bloed uit kleding na al gewassen

17-09-2014 20:32 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag is dus: hoe krijg je bloedvlekken nog uit kleding als je het al gewassen hebt? Nieuwe, lichte broek, fijne broek maar meteen dus bloedvlek erin. Stom als ik was dacht ik het door meteen te wassen eruit te krijgen maar helaas, nog steeds een vage vlek. Zijn er nog mogelijkheden om het er helemaal uit te krijgen??
Bloed moet je met koud water uitspoelen. Hier laat ik het een nacht in koud water met Vanish weken.



Nu denk ik niet veel meer aan te doen, door het warme water hechten de enzymen zich aan de stof. Misschien nog van dat Vlekkentovenaar gebruiken tegen bloedvlekken.
Alle reacties Link kopieren
Echt niet?? was er al bang voor. Mocht iemand toch een gouden tip hebben, graag!
Alle reacties Link kopieren
Je kan proberen om het nog een tijdje te laten weken in emmer water met zout.

Aangezien het al gewassen is , kan ik niet garanderen dat het er nog uit gaat, maar niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
Alleen zout? Geen ossegal of Vanish oid? En dan dus koud water



Dank hoor voor jullie tips!
Vlekkenschaar
Met zout in koud water inderdaad. Ik weet alleen niet of het nog kan als het al gewassen is.

HG heeft volgens mij ook een soort tubetjes die speciaal voor (tegen) bloedvlekken zijn.
Nacht weken in een emmer met vanish idd. Daarna vlek insmeren met vloeibare groene zeep en een schep vanish erop. In de machine doen, wat groene zeep en vanish in het bakje doen. Weet niet zeker of het werkt hiervoor, maar ik heb tot nu toe alle vlekken er op deze manier uitgekregen (en ik heb een klein kind, dus dat zijn hardnekkige vlekken soms haha!).
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 17 september 2014 @ 20:41:

VlekkenschaarVerkeerde plek
Alle reacties Link kopieren
Vaak verdwijnen vlekken als je het nog een (paar) keer wast. Bij mij blijft zo'n kledingstuk bovenop de wasmachine liggen en draait een paar keer mee, telkens met wat vlekkendepper erop. Is het dan nog niet weg, dan wordt het een "kluskleer".
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch van dat bleekspul, bij de betere drogist? Ik weet effe niet hoe het heet maar je gooit het bij je was (wit) en het bleekt de boel lekker op. Ook als je witte kleding grauw is door euh, onhandige wasbeurten. Wel even kijken of de stof ervoor geschikt is (volgens mij alleen katoen en linnen).
Ik ben 't nog steeds :-)
quote:jippie55 schreef op 17 september 2014 @ 20:42:

[...]



Verkeerde plek Geeft weer mogelijkheden
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 17 september 2014 @ 20:40:

Alleen zout? Geen ossegal of Vanish oid? En dan dus koud water



Dank hoor voor jullie tips!Ja, alleen koud water en zout, verder niets.
Alle reacties Link kopieren
Jippie, bedankt voor de tips! Dat geeft de burger moed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 17 september 2014 @ 20:47:

[...]



Geeft weer mogelijkheden
Als bloed te warm wordt (iin de wasmachine) gaan de eiwitten denatureren en daardoor krijg je het er nagenoeg niet Meer uit
Alle reacties Link kopieren
En wat is te warm Teuntje? Had het gewassen op 30 graden. Is dat al te warm?
Alle reacties Link kopieren
Echt zo dom zeg. Maar goed. Vergeet ik dus niet meer. Voortaan eerst maar weer het viva forum raadplegen
quote:Wren schreef op 17 september 2014 @ 20:46:

Je hebt toch van dat bleekspul, bij de betere drogist? Ik weet effe niet hoe het heet maar je gooit het bij je was (wit) en het bleekt de boel lekker op. Ook als je witte kleding grauw is door euh, onhandige wasbeurten. Wel even kijken of de stof ervoor geschikt is (volgens mij alleen katoen en linnen).dan moet het wel een witte broek zijn, ik lees alleen lichte
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 17 september 2014 @ 21:01:

[...]

dan moet het wel een witte broek zijn, ik lees alleen lichte Uhm ja. Dan was ik dus een beetje te snel :P
Ik ben 't nog steeds :-)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook nog citroensap, evt in combinatie met zout, proberen! Is iets vriendelijker voor de stof dan bleek. Ik heb er roestvlekken uit een wit t-shirt mee gekregen, citroensap met zout en dan goed inwrijven met een oude tandenborstel, intrekken, wassen. Ik zou het ook nog wel op een lichte broek durven smeren, als de andere optie wegdoen is. Het bleekt niet zo heel sterk.
Alle reacties Link kopieren
En dan verse citroensap heaven of mag het ook uit zo'n dingetje me e toevoegingen?



Het is inderdaad geen witte broek maar een heel lichtblauw spijkerkleurig zomerbroekje. Maar het zat zoooo fijn. Gezien de kwaliteit denk ik dat het inderdaad niet te agressief moet zijn. Anders is de vlekkenschaar sowieso van toepassing
Alle reacties Link kopieren
Oude bloedvlekken verwijderen uit kleding

Het wordt lastiger bij oudere bloedvlekken verwijderen. Dit komt omdat oude bloedvlekken meestal ingetrokken zijn in je kleding. Er zijn verschillende methodes die je kan proberen om oude bloedvlekken te verwijderen.



Zoutoplossing

Maak een mixje van koud water en zout in een emmer. Je kan hiervoor een flinke scheut zout gebruiken. Laat het kledingstuk ongeveer een halve dag in deze oplossing staan. Om de bloedvlek definitief te verwijderen, was je het kledingstuk daarna in de wasmachine. Als het goed is, is de bloedvlek dan helemaal weg.



Ammonia

Ammonia werkt ook goed voor het verwijderen van oude bloedvlekken uit kleding. Mix een kleine scheut ammonia met koud water en dep de oplossing vervolgens op de vlek. De volgende stap is om uit te spoelen met koud water en was het daarna mee in de wasmachine. Let ook hier goed op dat je altijd koud water gebruikt om een bloedvlek te verwijderen.



Glycerine

Glycerine werkt ook goed tegen bloedvlekken. Glycerine is een chemisch middel dat je kan kopen bij de drogisterij of via het internet. Hiervoor geldt net als bij ammonia dat je het moet mengen met koud water. Giet dit op de bloedvlek en laat het een paar minuten inweken. Spoel vervolgens met koud water en vervolgens kan je je kleding wassen in de wasmachine.





Bloedvlekken verwijderen uit kleding met alternatieve methodes



Er zijn een aantal alternatieven voor het verwijderen van bloedvlekken uit kleding. Wat je ook kan doen is een aspirine oplossing maken in koud water en het kledingstuk daarin laten weken. Vervolgens spoel je af met koud water en was je het kledingstuk in de wasmachine. Nog een alternatief is zout op de vlek leggen. Het zout absorbeert het bloed, spoel na met koud water en was in de wasmachine.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oooh, wat zonde, ik voel met je mee.

Laatst op mijn splinternieuwe spierwitte t-shirt; tomatenpuree

Na een hoop gegoogel, heb ik de volgende tips opgevolgd; vanish gebruiken en na het wassen nat ophangen in de volle zon.

Kan nog net morgen!

Moet wel bekennen, mijn t-shirt heeft deze behandeling 3 dagen moeten ondergaan toen was de vlek eruit.

Succes.
Adem in en.....adem uit. Herhaal indien nodig
Alle reacties Link kopieren
Enn ook Tickel en nufffniet heel erg bedankt voor de tips. Ik voel het...het komt goed :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven