Entertainment alle pijlers

Waarom is voetbal zo populair?

17-09-2014 20:19 65 berichten
En dan niet alleen op televisie als sport om naar te kijken (wat ik bij een EK of WK overigens erg leuk vind) maar ook als sport om te stimuleren wanneer kinderen (jongetjes) kleuters zijn.



Mijn kind is nog niet eens één jaar oud en dus nog laaaang niet aan de orde of en op welke sport hij zou willen, maar nu al vliegen de opmerkingen over 'straks voetballen' en 'aanmelden bij de voetbalvereniging' ons om de oren terwijl andere sporten niet eens genoemd worden (en misschien wel veel leuker zijn!)



Als ik 't voor het zeggen had zonder te vragen aan zoon wat hém leuk zou lijken had ik namelijk een heel andere sport in gedachten maar het lijkt wel of alle ouders van kleuters (van jongetjes dan toch zeker) denken: 'Op voetbal natuurlijk'.



Hoe zou dat komen?
quote:NYC schreef op 17 september 2014 @ 20:54:

Wel eens jongetjes van een jaar of zes, zeven op een training gezien? Met zijn allen op het balletje af, weinig samenwerking en volgens mij allemaal met hetzelfde doel: geef mij 1 minute of fame en laat MIJ dat doelpunt maken! Terwijl ze bij veel andere sporten dus veel meer in de (individuele) belangstelling staan en mij dat voor een kind ook leuker lijkt.

Maar heel veel kinderen en ook volwassenen vinden een team juist leuk. Als voetballer ben je ook een individu, zo als Ibrahimovic (speelt nu tegen Ajax) of Messi, of als middenvelder Schweinsteiger, en als keeper een Cillessen of Van der Sar. Je speelt met een team ja, maar je zet ook een individuele prestatie neer, als je kind bent snap je dat nog niet helemaal maar je leert toch snel genoeg dat je samen moet werken en dat lijkt me juist niet slecht voor een kind.



Een muziek band is toch zelfde idee? Zijn maar weinig instrumenten waar je echt solo op kan spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 17 september 2014 @ 20:56[/message]:

[...]



Ja, in de D12 zeker bij de mini,s al.
wij slapen nooit.
quote:Istar_ schreef op 17 september 2014 @ 20:56:

[...]



Dat is met honkbal ook. Alleen wordt daar al van jongs af aan veel meer op positie getraind.

Maar zie het outfield maar eens rennen als er een bal komt Ja, is waarschijnlijk ook wel zo. Beetje kind-eigen ook denk ik. Ach ja, niks om mij druk om te maken hoor. Opende 't topic meer omdat er zoveel gepraat wordt over voetballen, maar nooit eens over straks judo/honkbal/tennis/hockey. Vandaar dat ik mij afvroeg of een kind van vijf straks wel een neutrale keuze kan maken wat sport betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer me even te bedenken welke sporten er hier bijvoorbeeld ook op tv voorbij komen. Manlief wilde proberen op tijd klaar te zijn met werken zodat hij voetbal kan kijken (is hem nog niet gelukt) maar er is wel eens darten maar dat lijkt me voor kinderen dodelijk saai. De Tour, tja... ik zie een zesjarige ook nog niet voor wielrennen gaan...



En ja, je geeft ze een bal en daar spelen ze mee. Er zit hier ook een voetbalveld dichtbij. Dus voetbal is in ieder geval bekend.



Trouwens, geen enkele van mijn nichtjes of neefjes (stuk of 15) zit op voetballen, maar wel bijna allemaal op een sport.
Alle reacties Link kopieren
tuurlijk wel NYC.

mijn zoon is de enige van zijn klas die op voetbal zit.
wij slapen nooit.
quote:NYC schreef op 17 september 2014 @ 21:04:

[...]





Ja, is waarschijnlijk ook wel zo. Beetje kind-eigen ook denk ik. Ach ja, niks om mij druk om te maken hoor. Opende 't topic meer omdat er zoveel gepraat wordt over voetballen, maar nooit eens over straks judo/honkbal/tennis/hockey. Vandaar dat ik mij afvroeg of een kind van vijf straks wel een neutrale keuze kan maken wat sport betreft.

Wij hebben schoolsport. De gemeente organiseert dan in samenwerking met allerlei verenigingen oriënterende trainingen voor (heel veel) verschillende sporten voor weinig geld.

Kind vindt het altijd erg leuk en heeft via schoolsport een (ongebruikelijke) tweede sport gekozen, maar is nog te jong Hij wacht al 2 jaar totdat hij er op mag. Nog 1 jaar te gaan!
Tuurlijk speelt groepsdruk mee. Als de hele klas voetbalt, maar jij zit op hockey dan val je op dat gebied buiten de boot.

Verder is het ook leuk als je je sport overal tegenkomt. Zoon heeft ook een jaartje gehonkbalt en dat vond hij wel leuk, maar je ziet het bijna nooit op tv en in Nederland heb je daarin ook geen 'helden'.
Dat van die helden is denk ik inderdaad wel een grote drijfveer voor veel kinderen. Ze praten daar onderling ook over als ze zelf misschien niet eens op voetbal zitten, dus denk dat dat inderdaad ook zal meespelen bij hun keuze.



Hier in het dorp zullen ook veel jongetjes voetballen. Voor zover ik weet kunnen ze hier op tennis, voetbal en paardrijden (en misschien nog sporten die in een hal beoefend worden) dus de enige op voetbal kan ik mij hier bijna niet voorstellen. Volgens mij leeft hockey hier totaal niet, dus het zal ook wel deels regio- en milieugebonden zijn?



Fietsen doen er idd ook veel, maar een stoere mountainbike oid zal hij sowieso denk ik wel krijgen/willen zonder zich bij een club te melden.



Hij wordt volgende maand één, waar heb ik 't over
Alle reacties Link kopieren
Voetbal wordt natuurlijk veel op tv gekeken en je ziet ook vaak kinderen op straat voetbal spelen dus kinderen komen daar eerder mee in aanraking. Mijn zoontjes zijn 6 en 3 en weten allebei al wat voetbal is terwijl ze waarschijnlijk nauwelijks een idee hebben van wat curling is als ze daar al ooit van hebben gehoord.

Zelf heb ik niks met voetbal en mijn man ook niet. Wij hebben van het zomer geen enkele WK wedstrijd gezien bijvoorbeeld.

Maar onze zoontjes hebben wel een voetbal en spelen daar ook regelmatig mee. Ik voetbal ook wel met ze. Dat is makkelijker en toegankelijker dan veel andere sporten waar je meer materiaal en ruimte voor moet hebben. Ook kunnen ze op hele jonge leeftijd al spelen terwijl bijvoorbeeld voor andere sporten pas leuker zijn als je iets ouder bent. Maar zelfs een peuter van twee kan al tegen een bal aantrappen.

Wij voetballen dus regelmatig voor het huis met de jongens. Nu ze wat ouder worden ga ik ook vaak badmintonnen met de oudste. Voor de jongste is dat nog te moeilijk maar tegen een bal aantrappen kan hij best.

Veel kinderen in de klas zitten ook op voetbal maar dat hebben wij expres wat afgehouden tot nu toe. Onze oudste heeft er ook niet echt zin in. Hij is wel eens wezen kijken op de voetbalclub maar ik heb nog niet van hem gehoord dat hij op voetbal wil en ik stimuleer het ook niet.

De sfeer langs de lijn vind ik vaak niet fijn (hoewel dat erg per club scheelt, de club hier is best leuk) en daarnaast vind ik een teamsport sowieso wel een verplichting: twee keer per week training, elke week wedstrijd. Liever niet als ze er niet zelf om vragen.

De oudste zit nu op ponyrijden, zwemmen en muziekles. Dat is ook leuk. Zwemmen wil hij niet mee verder gaan als hij zijn diploma heeft. Ik weet nog niet of we iets anders aan gaan bieden.

Misschien is twee dingen ook wel genoeg. We houden graag het grootste deel van het weekend vrij en daarnaast hebben we ook vaak activiteiten via de kerk dus misschien is het zo ook wel goed. En als hij ponyrijden leuk blijft vinden zal hij misschien vaker willen rijden.

Overigens als hij of zijn broertje echt graag op voetbal zouden willen zou ik wel ja zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier op vijf minuten fietsen een sportpark, met voetbal, korfbal, tennis en hockey o en atletiek natuurlijk. De zalen verderop is volleybal, basketbal, badminton.....

Dus hier wordt gevoetbald. Man is scheidsrechter bij de jeugd en coördinator voor scheidsrechters (en probeert de jongeren die buiten de boot vallen of willen stoppen als scheidsrechter te interesseren tot nu toe elk jaar stuk of 7 die hun KNVB papieren halen en de jongste jeugd fluiten en het geweldig vinden). O, ja hij voetbalt op zondag zelf, wil ze niet fluiten, die zijn erger dan kinderen.

Hier twee ondertussen volwassen dochters, oudste heeft geprobeerd: gym, karate, basketbal, atletiek en uiteindelijk voetbal en daarnaast de theaterschool met zangles en dansles. Jongste had gym, judo, op advies van de kinderpysio op voetbal (joepie) heeft nog badminton gedaan maar was niet actief genoeg. Is uiteindelijk jaren keeper geworden o, en daarnaast ook theaterschool met dansles etc. maar dat was niet haar ding dus deed ze de geluids- en lichttechniek.

Kortom. Dus voetbal.

Merk wel (doordat man in jeugdbestuur zit) dat vanwege de financien tegenwoordig de aanstroom van kinderen veel hoger is.
Bij ons kunnen de kids kiezen uit zwemmen, taekwondo, rugby, tennis, golf, voetbal en zeilen. Oudste heeft al een semester golf gedaan maar hij wil nu toch liever tennissen. Er wordt nu bij ons een soccer academy geopend maar mijn kinderen willen niet voetballen. Ze hebben er ook geen talent voor denk ik Jongste gaat rugbyen.
Alle reacties Link kopieren
Voetbal rules in Kuttekrabbeveen.



Wij gaan voor de scouting, een stuk vredelievender en minder blessuregevoelig. Als het goed gaat in de brugklas dan komt er waarschijnlijk ook pencak silat bij. Of toneel, hij mag het zelf weten.



Snoezeman wil hem voor hockey of tennis laten gaan.

Prima, maar dáár maakt hij dan maar werk van.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Oh leuk zeg, liubi, rugby!

En Snoesje, scouting zou ik zelf ook leuk vinden (maar dan vooral vanwege 't kamp en de vuurtjes stoken). Mijn vrouw heeft alleen een heel erg suf beeld van de scouting en ik ken het verder ook niet heel goed.
Scouting is leuk, maar het valt of staat met de vereniging. Er zijn hele goede, actieve clubs, maar ook veel ' netniet' clubs.
quote:Maleficent schreef op 17 september 2014 @ 20:48:

Als het me lukt zou ik het liefste het toch een beetje ontmoedigen. In onze woonplaats zitten zoveel Tokkieclubs, waar kinderen onwijs schelden en om niks al een ander slaan of trappen. Dan kun je wel een nette club kiezen waar dat niet mag, maar dan zien ze die etters als ze uit moeten spelen.



Juistem. En ook als je thuis moet spelen, want dan zijn zij de bezoekende tegenstander. Eigenlijk altijd dus. Vorig jaar is hier op de 'nette' een flinke matpartij geweest, mensen kregen klappen, mensen moesten vluchten, de politie moest erbij komen.



De wedstrijden die mijn man vroeger speelde tegen het team uit de wijk waar Lau en Tiny wonen waren angstaanjagend. Echt wel dat ze uit lijfsbehoud overtredingen tolereerden en er af en toe maar eens eentje door lieten voor de goede vrede.



Gelukkig koos mijn zoon voor hockey.
Alle reacties Link kopieren
Het Noordelijk Pinksterkamp is dé happening van het jaar voor de scoutinggroepen in het noorden.

Met 3500 mensen kramperen, en na afloop is er geen snippertje papier te vinden op de grond.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik dank god op mijn blote knietjes dat mijn hele kinderschare een bloedhekel heeft aan voetbal en ze stuk voor stuk iets anders hebben gekozen. Jongste zoon heeft zelfs een status aparte in zijn klas, hij is het enige jongetje dat niet op voetbal zit. Maar ze zijn wel allemaal jaloers op zijn spierballen
Nog niks van agressie gemerkt ( maar goed, zoon voetbalt nog maar net en zit bij de E-tjes). Als we hele agressieve teams en aanhang tegenover ons zouden krijgen, zou ik weigeren de kinderen te laten spelen.
Wij hebben ook scouting hier. Boyscouts en girlscouts maar dat is wel pas vanaf 8 jaar. Lijkt me ook leuk voor de oudste
Ik ben ook heel happy dat zoon absoluut niet van voetbal houdt. Zoon zit op honkbal en traint mee bij basketbal, dochter basketbalt. Zoon heeft voetbal nooit overwogen ook, hij vind het schooltoernooi 1x per jaar leuk. Dan plukt ie grassprieten, verbaasd zich over de eindscore en verteld je precies wat ze 4 velden verder hebben gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 september 2014 @ 20:51:

Ik heb zelf ook niet zoveel met trainingen en al helemaal niet met wedstrijden. Was vroeger ook totaal geen type voor sport en of zoon daarvan houdt moet nog maar blijken hè Zoals ik hem nu zie denk ik: die wil naar de klimhal! Maar het is mij de laatste jaren gewoon wel opgevallen dat ouders van andere kinderen zo massaal voor voetbal kiezen (en meisjes voor ballet) en ook wij krijgen inmiddels - al dan niet grappend bedoeld - opmerkingen dus over zoon later voetballen etc.

Volgens mij grotendeels beïnvloed door zowel omgeving als media.



Je hebt helemaal gelijk hoor, maar voetbal is nu eenmaal volkssport nummer 1 in Europa. Of dat nu door de omgeving of media is aangestoken of dat de omgeving/media de patronen van de dominante cultuur volgt is voer voor discussie (kip of ei of allebei?).

Het verbaast mij überhaupt dat de mens zich zo laat leiden door wat dominant is. Maar zo werkt cultuur nu eenmaal.

Ergens jammer, want sporten als basketbal verdienen imho ook een groter podium hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 17 september 2014 @ 20:57:



Een muziek band is toch zelfde idee? Zijn maar weinig instrumenten waar je echt solo op kan spelen.



Piano, gitaar, blokfluit en viool zijn instrumenten die je uitstekend alleen kan bespelen. Piano is zelfs een typisch solo-instrument.



Maar vooral: sport is totaal iets anders dan muziek. Alleen al omdat bij muziek het winnen van het andere team niet centraal staat. Integendeel.
In de elsevier van deze of vorige week staat een artikel waarom het ook bij meusjes steeds populairder wordt
Alle reacties Link kopieren
Scouting is super, én wereldwijd.

Ze kunnen in een ander land gewoon weer instappen bij een nieuwe vereniging.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Voetbal is voor alle ouders betaalbaar!

Ik betaal voor 2jongens (F en E) 16 euro contributie pm dus 8 euro per kind

Kleding&voetbal schoenen zijn ook niet zo duur.



Zet je kind maar eens op (ijs) hockey

Het kost wel veel tijd 3x pw trainen en elke zaterdag ochtend(vaak al om 8.15u verzamelen) een wedstrijd

Ik heb er 2 dus gaan man en ik ieder met 1 kind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven