Porto

15-09-2014 11:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort een paar dagen naar Porto.

We willen sowieso een portproeverij doen, heeft iemand hier leuke ervaringen mee?



Verder ben ik ook op zoek naar leuke tips qua eten en uitgaan, dus alles is welkom
Steek de brug over de Douro over en je vind alle porthuizen bij elkaar. Overal hebben ze leuke rondleidingen, maar de beste was (voor ons) bij Taylor's. Mooi uitzicht, lange interessante rondleiding en vervolgens meerdere verschillende soorten port geproefd, waaronder heerlijke LBV en allemaal gratis!



De hippe uitgaanswijk zit voorbij Clerigas. Ik moet even nadenken over de straatnamen, maar daar kun je echt goed feesten, cocktails drinken, eten, dansen etc.

Wil je meer klassieke stijl dan moet je dichterbij de rivier zijn.
In elk geval niet de specialiteit uit Porto nemen; een soort megakleffe tosti in tomatensaus met een lap gaar rundvlees eronder ;)
Alle reacties Link kopieren
Vivamila, die Francesinha is inderdaad geen aanrader. Heb nog nooit zo vies gegeten.



Ik vond de rondleiding en portproeverij bij Calem goed. Als je van Indiaas eten houdt is Real Indiana vlakbij de porthuizen een aanrader, met mooi weer zit je buiten aan de Douro.



Als je bij een lokaal bakkertje binnenloopt kun je wel allerlei lekkere dingen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Oeh bah, die Francesinha ziet er inderdaad heel vies uit, goede anti-tip dus (zou het zo nemen anders,ben gek op tosti's).



Moet je reserveren bij die porthuizen?



Ik ga trouwens met een aantal vriendinnen, allemaal midden 20, voor de uitgaantips ;)
Bij Taylors iig niet. We konden gelijk mee, maar met een groep ipv twee personen is het misschien anders. Ik zou het op de website checken.



Calem is ook een leuke om te bezoeken. Daar hebben ze ook fado-avonden.



Ik vond de francesinha wel lekker, juist Het is echt ultiem katerfood, maar het klopt dat het door het sausje wat kleffig kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ohja die tosti,jakkie.

Aan de douro heb je wel een tentje waar je heerlijke smoothies kan drinken.eten,schuif je een tentje op.hebben ze een soort van stoofpotje.zo dat was jammie!maar ook niet aan de douro heerlijk en goedkoop gegeten.weet alleen de namen niet meer.

port proeverij kan je zo heen lopen.zondr reservering,interessant en lekker.bij die wij gingen kregen we een gratis boottochtje bij.

enne zin in zoetigheid,probeer eens bij zo een bakkerijtje eens een soort puddingbroodje ook al jammie.porto is echt leuk.veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Porto is heerlijk. Al schijnen veel mensen het 'verloederd' te vinden maar dat vond ik helemaal niet. Juist charmant. Maarja, reken dus niet op een perfectionistisch opgepoetste gerenoveerde stad zoals je die veel in Duitsland tegenkomt.

Ik was er eind oktober / begin november 2013 en had geluk met zonnig weer en een graad of 20. Hopelijk hebben jullie ook mooi weer.



Het meeste aan bezienswaardigheden en leuke dingen om te doen is natuurlijk al gewoon in de reisgidsjes te vinden, zoals Lello boekwinkel, musea, port tours, boottochtjes, markten, de leuke kade Riberão, de mooie brug Ponte Luis I, Igreja do Carmo mooie kerk, Rua de Miguel Bombarda kunstwinkeltjes, etc.



Maar dit staat er misschien niet in:



- voor een heel kleinschalige, niet-toeristische fadomiddag, ga op vrijdag tussen 17u en 19u naar Rua dos Caldeireiros 204. Het voelt net alsof je zó de jaren '60 in loopt. Mannen met grote snorren, vrouwen met gebreide kleedjes om hun schouders, en om de beurt zingen ze dramatische fado's (de een wat mooier dan de ander) onder begeleiding van mooi gitaarspel. Wijn is ¤0,80, snacks ¤0,50 (ik had geloof ik twee lekkere, vullende snacks en hoefde daarna niet meer te eten!)... het kroegje ziet er niet uit maar dat hoort er allemaal bij. Echt een fantastische culturele ervaring, vond ik althans! De mensen zijn heel aardig.



Veel Portugezen spreken trouwens goed Frans, dus mocht jij dat spreken dan kun je best met ze communiceren.





Rua dos Caldeireiros 204



- Voor uitgaan kun je 's avonds de straten Galería de Paris en omgeving in. Een erg leuk verstopt café met deejay heet "Era Uma Vez no Porto..." en zit op Rua das Carmelitas 162. Het is een kleine deur, het lijkt meer de entree van een kantoortje ofzo. Gangetje door en trap op naar boven. Een erg leuke sfeer daar boven op de 1e verdieping, leuke mix van muziek (top 40, indie, new wave, rockabilly, dance, Blondie) en uitzicht op een daktuin en een mooi plein vanaf de balkons. En redelijk goedkope cocktails (in mijn herinnering ¤4).



- Een leuke winkel naast de beroemde Lello boekwinkel (met de trappen van Harry Potter) is "A Vida Português". In Lello mag je geen foto's maken. In die buur-winkel wel, da's ook een erg mooi pand met leuke gadgets, retro zeepjes, prachtige oude sardienblikjes etc.





De winkel "A Vida Português" (naast Lello)



- Guimarães en Amarante zijn mooie dorpen in de buurt, en er zijn er vast nog meer.





Guimarães





Amarante



- Als je vanaf Riberão (het centrumgebied aan de rivier in Porto) een fiets huurt, is het maar een kwartier fietsen naar het strand. Kan niet missen, gewoon de rivier volgen, vlakke route (veel stukken moet je op het voetpad fietsen, dat mag daar). Let wel op de kwaliteit van de fiets die je meekrijgt, vaak doet maar 1 van de 3 versnellingen het, zijn de remmen half gaar, zijn de banden heel zacht of is iets anders kapot. Dus test ze even uit en kies desnoods een andere.



Oh ja, in de stad zelf fietsen kun je eigenlijk wel vergeten. De straatjes zijn SUPERsteil! :-)



In plaats van fietsend kun je ook met het oude trammetje naar het strand.





Heerlijke strandtenten aan de kust



- Het Centro Português de Fotografía is een gratis fotomuseum en is in een oud gevangenisgebouw. Toen ik er was, hadden ze twee of drie tentoonstellingen, allemaal interessant en mooi, en het gebouw zelf is ook gaaf.





Centro Português de Fotografía



- Op zaterdag is er rommelmarkt met ook artisaanse producten in Rua de Cândido dos Reis (bijvoorbeeld bijzonder gebreide kledingstukken en mutsjes, kunstwerkjes gemaakt van moederborden van computers etc). Ook op andere dagen kwam ik overal veel leuke rommelmarktjes tegen, bijvoorbeeld op Praça de Carlos Alberto (maar weet niet meer welke dag van de week).





Rua de Cândido dos Reis op zaterdag



- In het superkleine steegje Rua Estreita dos Lóios zit een heel schattig restaurantje met drie tafeltjes met kaarsjes buiten (dat is het hele restaurant!), met heel aardige bediening, superlekker en spotgoedkoop eten (bijvoorbeeld voor 4 glazen port plus 1 heerlijke salade van gemarineerde vis waren we in totaal ¤6 kwijt!! Echt bizar). Het enige is dat ze top 40 muziek draaiden, dat was een beetje in contrast met hoe romantisch het er daar uitzag.





Rua Estreita dos Lóios



- Dit staat vast wel in de reisgidsjes maar echt niet overslaan: het São Bento treinstation. Echt prachtig.





São Bento treinstation



Heel veel plezier! (En het is allemaal natuurlijk nog veel mooier en leuker in het echt)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:lushcooking schreef op 15 september 2014 @ 12:59:

Vivamila, die Francesinha is inderdaad geen aanrader. Heb nog nooit zo vies gegeten. Ha ha een paar mensen hebben me dat ding aangeraden maar ik vond het op de foto's en op de borden van andere mensen echt zó ranzig eruit zien! Ik heb me er niet aan gewaagd :-)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Wow, super bedankt voor je uitgebreide reactie!

Daar kan ik zeker wat mee!

Helaas ben ik er niet op een vrijdag, maar de rest klinkt erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja wat ik nu nog bedenk is dat de openingstijden vaak wel anders zijn dan wij gewend zijn. Bijvoorbeeld dat fotomuseum is al vrij vroeg in de middag dicht geloof ik. Gewoon even opzoeken van tevoren.



Veel plezier!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Nou,dit zijn super goede tips aangezien ik a.s maandag naar Porto ga. Ik heb er al helemaal zin in maar de weersvoorspellingen zijn niet je van het. Geeft niets,we gaan ons daar echt wel vermaken.



Wanneer ga jij AnAppleADay?
Alle reacties Link kopieren
morgen
Alle reacties Link kopieren
Oh,lekker.....bestel je wat zon voor ons? Dan zal ik morgen een zonnedansje voor jou doen hahaha....
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wat zon voor je overlaten!
Alle reacties Link kopieren
Zou leuk zijn om achteraf te horen hoe het was!



zonnedansje....



Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Wat aardig Cecilia, al die tips en foto's!! Veel plezier Apple!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer thuis! Ik vond het een super leuke stad, goede sfeer en hele aardige mensen. Wel jammer dat er veel gebouwen leeg staan en daarom in vervallen staat zijn.



Op stap op de Galeria de Paris was inderdaad erg leuk! Ik heb de "Era Uma Vez no Porto..." niet kunnen vinden maar wel de "Era Uma Vez a Paris" (ofzo). Was ook een erg leuke sfeer, ik denk van dezelfde eigenaar. Verder vond ik daar de We <3 Porto ook erg leuk om te dansen.



Ik heb helaas de rommelmarkt en het winkeltje-naast-de-boekewinkel ook niet kunnen vinden :(

Voor de rommelmarkt kwam ik er later achter dat ik in de verkeerde straat had gekeken maar het winkeltje is volgens mij weg :(



Verder waren het station en het fotografie museum inderdaad heel mooi! Bedankt voor de tips!



Ik heb ook heerlijk geshopt, alle winkels die ik miste uit de tijd dat ik in Spanje woonde, heb ik hier ook gevonden voelde me weer helemaal thuis.



Voor mensen die nog gaan, nog wat tips:

- Em Carne Viva - Super leuk vegatarisch restaurant vlakbij de Casa de Musica

- Nata - Leuke plek om te ontbijten en ze hebben er hele lekkere nata-gebakjes die je overal vind, maar deze plek staat erom bekend.



Oh en ik heb een Francesinha geprobeerd, wel gedeeld met een vriendin uit angst om dicht te slibben.... Het was inderdaad niet heel lekker, maar vond het ook niet vies. Vooral heel smaakloos voor het aantal calorieen dat je naar binnen werkt :P
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk! Haha en toch zo'n vieze tosti geprobeerd, jullie durfden meer dan ik :-)



Die winkel "A Vida Português" zat niet precies tegen Lello aan, maar er zat nog een steegje tussen. Nou ja, zo te horen heb je genoeg andere leuke dingen gevonden.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven