Hemelse appeltaart, wie biedt?

17-09-2014 18:17 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb een paar kilo appelen en wat kan je er lekkere dingen mee maken. Gelukkig is dat het probleem niet



Voor aanstaande weekend, ja ik weet het het duurt nog een paar dagen, wil ik graag een appeltaart maken.



Nog nooit gemaakt dus vannacht even gegoogled en mede door de aantrekkelijke foto heb ik gedacht om deze te maken;

http://www.culy.nl/recepten/klassieke-f ... ppeltaart/

(ik doe er alleen nog wat rozijnen door, of ik kan van die boerenjongens afkomen )



Nu liet ik het net weten aan mijn vriendin die op vakantie is en mij daardoor niet haar succesrecept van het deeg kan geven, maar wel zei dat ze twijfelde over het recept van het deeg - thanks - .



Dus met al mijn getwijfel zei ze, ach open een topic. Ja waarom niet, ik ben al zo vaak een stuk rijker geworden met jullie succesrecepten.



Willen jullie aangeven nav het recept wat hier in de OP staat hoe ik het beter/goed kan maken?



Als het een succes gaat worden kunnen jullie hier een stukje komen proeven .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 17 september 2014 @ 19:43:

[...]





Als hij lukt dan maak ik hem gewoon nog een keer, heb veel appels hahahaha.

(Regio Amsterdam)Gezellig! Succes, maar dat lukt jou wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Custardpoeder koop je bij iedere supermarkt. Staat meestal bij het meel e.d. Vroeger werd daar de gele vla van gemaakt maar dat doen alleen wij ouwetjes nog maar :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 17 september 2014 @ 19:42:

Ik vraag mij ook af of het wel lukt hoor in mijn oven/magnetron. Na mijn mislukking (jajaja staat op foto) van mijn appelkwartcake/taart heb ik geen taart meer gemaakt dus ik vrees nu al het ergste.





Ik had net de forumster aan de telefoon die er was toen het mislukte. Wat hebben we net gelachen. Toen kon ik er niet zo om lachen hoor.

Maar bij de volgende meet ga ik dat recept niet nog een keer proberen hoor.



Dit was mijn mislukking, appelcake/taart met amandelen en kaneel enz.



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
O ik doe wel rozijnen, met amandel aroma er lekker door heen scheppen.



Heb dit recept in cocottes wel eens gemaakt, was heerlijk! http://www.volrecepten.nl ... oodandfashion.blogspot.nl



De deeg hier van is heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ohhh, die ziet er mooi uit! Wij hebben ook net zelf appels geplukt, dus ik ga ook eens een van de recepten proberen. Dank voor het openen MV, geeft me weer inspiratie ;)



Ik heb afgelopen weekend die van Dudok gemaakt en daar ook nog wat bitterkoekjes in stukjes tussendoor gedaan. Hij was heerlijk!!!
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Deze dus:

http://www.smulweb.nl/recepten/1111975/Appeltaart



Wel de rozijnen geweld voordat ze in het mengsel gingen en wat verkruimelde bitterkoekjes toegevoegd
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
PC opnieuw opgestart, foto toevoegen lukte nu wel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:goldenoldie schreef op 17 september 2014 @ 21:11:

Custardpoeder koop je bij iedere supermarkt. Staat meestal bij het meel e.d. Vroeger werd daar de gele vla van gemaakt maar dat doen alleen wij ouwetjes nog maar :-)



Hhahahaahaha, nog nooit gemaakt en voel me lekker jong



Dank je voor de tip, ik ga het morgen halen. Van het weekend ga ik pas bakken dus welk recept het gaat worden weet ik niet maar zit al jullie suggesties door te spitten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Op de foto valt hij wel mee hoor. Hoe smaakte die?



Als jij (of iemand anders) nog ander leuk recept heeft met appels houd ik me aanbevolen... Komen mijn appels ook op...



(ben jij soms naar dezelfde boomgaard geweest als wij??)
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 17 september 2014 @ 19:19:

Ik vind rozijnen echt zo smerig. En ik weet dat ik vele medestanders heb.Smaken verschillen, hier iemand die gek is op (blanke) rozijnen! Mogen van mij ook door de appeltaart. Boerenjongens er doorheen: ook lekker!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een schitterende taart!

In het filmpje doet ze doet de compote op het rauwe korstdeeg, dan de appels erop en dan alles in de oven, toch?

Lijkt me heel moeilijk, die compote is hartstikke nat en daardoor kan je bodem zompig worden en mislukken. Custardpoeder/beschuitjes helpen heel goed bij stukjes te natte appel, maar bij dit recept weet ik niet of dat genoeg is?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamavanf schreef op 17 september 2014 @ 22:23:

Op de foto valt hij wel mee hoor. Hoe smaakte die?



Als jij (of iemand anders) nog ander leuk recept heeft met appels houd ik me aanbevolen... Komen mijn appels ook op...



(ben jij soms naar dezelfde boomgaard geweest als wij??)



De smaak was wel goed maar hij hoorde zo niet te zijn.



Ik weet niet naar welke boomgaard jij bent geweest , vertel ....



Ik heb wat lekkere recepten/ideeen geplaatst in het topic Appels hier op de etenpijler. Kan je hem vinden? Anders zoek ik hem voor je erbij.



Zelf ga ik ook nog appelcompote maken en in een weckpot doen. Ik hou van Chinese tomatensoep en daar moet ook wat appelmoes in. Tomatensoep is al klaar dus alleen de appels even doen vrijdag.



En ik wil waarschijnlijk nog Hete Bliksem maken, erg lekker.



Maar ik weet niet waar jij van houdt, gevulde appels kan, toetjes met appel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:frambozentaartje schreef op 17 september 2014 @ 22:37:

Wat een schitterende taart!

In het filmpje doet ze doet de compote op het rauwe korstdeeg, dan de appels erop en dan alles in de oven, toch?

Lijkt me heel moeilijk, die compote is hartstikke nat en daardoor kan je bodem zompig worden en mislukken. Custardpoeder/beschuitjes helpen heel goed bij stukjes te natte appel, maar bij dit recept weet ik niet of dat genoeg is?Ja dat ga ik zeker doen!!!! Ik ben ook zo benieuwd of het echt zo goed te krijgen is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Na jaren diverse recepten te hebben geprobeerd is er 1 recept dat er voor ons met kop en schouders bovenuit steekt!



De lekkerder bestaat niet appeltaart
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens een frangipane op de bodem van de rozettentaart doen.. (Prima toevoeging voor elke appeltaart :-) )
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik strooi altijd couscous op de bodem, 2 eetlepels ofzo. Neemt alle vocht op en de bodem word nog krokanter! Nootjes door de appel vinden we hier ook lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 18 september 2014 @ 06:22:

Ik strooi altijd couscous op de bodem, 2 eetlepels ofzo. Neemt alle vocht op en de bodem word nog krokanter! Nootjes door de appel vinden we hier ook lekker!Couscous heb ik in huis, kan je dan niet beter paneermeel gebruiken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Franse open appeltaart genaamd



http://www.volrecepten.nl ... 3907/?site=patesserie.com



Ingrediënten

Voor de bodem

150 gr bloem

1 el suiker

¼ tl zout

120 gr boter in blokjes

1 eidooier

30 ml koud water



Voor de compote

3 appels, geschild en in stukjes

25 gr suiker

60 ml appelsap

60 ml water

snufje kaneel

rasp van 1 citroen



Voor de vulling

2 appels, stevig en friszuur.

beetje suiker

abrikozenjam om te bestrijken

sap van ½ citroen



Oven: 200C

Tijd: 35 minuten



Bereidingswijze

Het deeg



•Doe in een keukenmachine de bloem, het zout en de suiker en mix het even door elkaar.

•Voeg de boter toe en mix het tot een kruimelig deeg.

•Klop de eidooier los met het koude water en meng dit door het deeg, net zo lang (kort) totdat een deegbal ontstaat.

•Haal het deeg uit de machine, verpak het in huishoudfolie en leg het 30 minuten in de koelkast.



Compote



•Maak ondertussen de appelcompote door alle ingrediënten voor de compote in een pan met dikke bodem te doen.

•Breng het aan de kook en kook het ongeveer 10 minuten of net zolang tot het meeste vocht is verdampt.

•Pureer de appelstukjes met een vork, roer even goed door en laat de compote afkoelen.



Samenstellen taart



•Verwarm de oven voor op 200C

•Pak het deeg uit de koelkast en rol het op een met bloem bestoven werkblad uit tot een dunne ronde lap.

•Vet een ronde taartvorm in en leg de deeglap in de vorm. Druk het deeg in de randen iets aan en rol dan met de deegroller over de rand van de bakvorm, zodat je het deeg netjes en recht “afsnijdt”.

•Vul de deegbodem met een laag compote en zet de vorm even in de vriezer.

•Schil ondertussen de appels en snijd ze in hele dunne plakken. Besprenkel ze met citroen.

•Haal de taartbodem weer uit de vriezer en plaats de appelpartjes in een bloemvorm, met de snijkant naar beneden, in de appelcompote. Werk van buiten naar binnen.

•Bak de taart in de voorverwarmde oven. Een kwartier op 200C en verlaag de temperatuur dan naar 175C en bak de taart dan in ca 20 minuten af totdat de taart goudbruin is.

•Bestrooi de appelpartjes met wat suiker en zet even onder de grill om te kleuren en de suiker te karameliseren. Pas op dit gaat hard! Je kunt het karameliseren ook doen met een creme brulee brander.

•Bestrijk de taart met de verwarmde abrikozenjam voor een mooie glans.

Alle reacties Link kopieren
MV: ik ben in de Olmenhorst geweest. Ben aan het overwegen om voor volgend jaar een eigen appelboom te adopteren



Het appeltopic had ik nog niet gevonden. Ga ik even naar zoeken. Die appeltaart van Sense klinkt ook goddelijk...
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Is die taart nou nog niet klaar??
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik altijd een pak appeltaartmix van de Lidl. En doe daar de roomboter, ook van de Lidl bij.

Ben dit gaan doen, nadat ik bij een vriendin een overheerlijke appeltaart had gegeten. Haar om haar recept vroeg en dat bleek dus de mix van Lidl te zijn.
De meeste mensen hebben liever geen rozijnen in hun appeltaart (of waar dan ook doorheen). Ik pluk ze er altijd uit, brrr. Voor wat bite doe ik gehakte walnoten door de vulling en daar is eigenlijk iedereen altijd enthousiast over, 'oh lekker, niet van die vieze zompige rozijnen'.

Boerenjongens, dat is helemaal een misser. De laatste die ik dat heb zien eten was mijn overgrootmoeder die in 1987 is overleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 17 september 2014 @ 19:29:

http://www.smulweb.nl/recepten/1030810/ ... art-anders



Deze vind ik ook lekker. Wel iets anders dan anders zoals het recept al zegt. Bij het woord "deeg" moet je meer denken aan een dik beslag. Ik dacht de eerste keer dat ik het fout deed maar dat hoort blijkbaar zo.



O ja het is wel zoet, ik vind het het lekkerst met wat zurige appels en een beetje crème fraîche of zure room erbij en de taart het liefst warm ook nog.



Deze taart lijkt mij heel gemakkelijk. Leuk om met mijn zoontje te maken. Wordt het dan meer een soort appelcake in taartvorm?

Wat ik me wel afvraag bij het lezen van de ingrediënten, is het beslag niet heeel erg zoet? Er staat 250 gram suiker tegenover 100 gram bloem.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu pas dat je het zelf ook al wel zoet vindt. Nooit geprobeerd met minder suiker?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe juist wel altijd krenten door de vulling. In de rum geweld. En vervolgens de overgebleven rum met abrikozenjam verwarmen en over de vullen gieten. Een regelrechte hit hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven