Lucide dromen, mijn eerste heb ik gehad

20-09-2013 23:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



De zoekfunctie op de site werkt niet of er bestaat gewoon nog geen topic over lucide dromen. Hoe dan ook, ik ben al een tijdje bezig met lucide dromen, een maandje of twee denk ik. Vannacht heb ik dan eindelijk mijn eerste lucide droom gehad. Helaas duurde het echt maar een paar minuten want ik werd te opgewonden dat ik wist dat ik droomde dus werd ik wakker.



Ik zal het in het kort beschrijven:

Ik was in een wereld met allemaal stripfiguren en echte mensen. Er was een soort oorlog maar ik was eigenlijk alleen maar op de vlucht. Een echte actiefilm was het. Ik was aan het rennen en alles rondom mij werd kapot gemaakt. Op een gegeven moment ren ik samen met een vrouw en een man (onbekende) een bioscoop in. We kregen instructies op ons mobiel hoe we verder moesten handelen. Ik heb twee keer naar me telefoon gekeken en het zag er beide keren anders uit. Toen begon ik het raar te vinden dus zei tegen die man en die vrouw, volgens mij ben ik aan het dromen. Hun zeiden nee hoor, was dat maar zo. Ik zei jawel ik ben wel aan het dromen, hun weer nee hoor. Ik zo echt wel kijk maar, en ik begon in me handen te wrijven ( een van de tips die op internet werd gegeven) en de omgeving veranderde, ik stond opeens in de leenbakker. Ik begon keihard te lachen en te dansen en blij te doen want ik was aan het dromen. Ik wist van gekkigheid niet eens wat ik moest doen haha. Toen bedacht ik me dat ik kon vliegen en ging dat proberen, ik maakte grote sprongen maar kwam niet van de vloer. Het voelde wel heel raar, op het moment dat ik naar buiten wilde gaan werd ik wakker...



Ik ben er de hele dag mee bezig geweest, zo erg dus dat ik hiervoor een topic open zijn er meer mensen op dit forum die er mee bezig zijn of het kunnen?? Ik ben benieuwd, ik hoop dat ik er vanavond weer 1 heb Hihi
Alle reacties Link kopieren
quote:mariaroos schreef op 21 september 2013 @ 22:37:

[...]





Als eerste heb ik enge of vervelende/ vermoeiende dromen gestopt. In mijn droom wist ik, dat als ik me omdraaide, dat de droom dan stopte en dat gebeurde dan ook. Dat voelde altijd als een opluchting. Ook heb ik een paar keer mijn droom leuk veranderd, dan werd het ineens geweldig, meer een fijn gevoel dan iets concreets.

Ook heb ik het met seksuele dingen. Ik denk 'ik kan doen wat ik wil, ik droom toch'. Aan de andere kant ga ik in seksuele dromen op de een of andere manier bewust nooit over tot dé daad, omdat ik dat in mijn droom ook vreemd gaan vind. Heel erg principieel, haha!

De laatste tijd ben ik er niet echt bewust mee bezig, dat ga ik weer eens doen.

Ik merk ook dat ik de lucide dromen veel beter herinner. Gewone dromen vergeet ik meestal weer gedurende de dag.



Dat heb ik inderdaad ook gelezen, zodra je in je droom enige twijfel zou hebben dan gaat het hele feestje niet door. Hun hadden het toen over bijvoorbeeld vliegen, maar dat is met sex dus ook zo, haha.

Ik hoop niet dat het met mij andersom is, omdat ik me gewone dromen heel goed kan herinneren dat ik dan me lucide dromen vergeet. Ik heb trouwens vannacht mijn bijna tweede gehad. Ik reageer zo eerst op Christiane en dan zal ik hem eens typen.
quote:quinacridonerose schreef op 21 september 2013 @ 01:54:

Ik heb lucide leren dromen van m'n moeder, ik had vroeger altijd onwijs veel nachtmerries, en mijn moeder zei altijd als je een monster ziet dan zeg je gewoon ga weg monster, het is maar een droom (ofzoiets)

Dat werkte inderdaad

Nu heb ik af en toe gewoon spontaan lucide dromen (bijna nooit meer nachtmerries trouwens) maar meestal maar heel kort.



Moet zeggen dat ik er verder ook niet zo mee bezig ben.

Ik heb wel van die periodes waarin ik mijn dromen opschrijf, en dan worden de lucide dromen ook sterker/frequenterIk heb als kind ook geleerd de monsters weg te sturen en bewust te worden dat ik droom. Nu heb ik geen nachtmerries meer en ook geen lucide dromen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf gisteren voor het slapen gaan weer eens toegesproken, in de hoop op weer een lucide droom.

Maar toen ik wakker werd kon ik me geen enkele droom herinneren. Ook wel eens verfrissend voor de verandering. Maar ik bleef me afvragen of ik echt niets gedroomd had en toen kwam er toch een droom naar boven. Helemaal niet lucide, maar ja...

Misschien vannacht.

Moeten jullie ook iets doen om lucide te dromen, of gaat het vanzelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik droom ook vaak lucide, al van kinds af aan (dacht dat het normaal/veelvoorkomend was). Ik droom ook vaak dat ik wakker word; dan denk ik dus dat ik uit de droom ben en blijkt wéér dat er iets niet klopt Zo kan ik wel 5x achter elkaar 'nep' wakker worden.

Omdat lucide worden in droom bij mij altijd een voorstadium is van slaapverlamming, haat ik lucide dromen. Dan weet ik alweer hoe laat het is zeg maar en ik word dan ook snel wakker uit deze dromen. Soms lukt het nog even om te vliegen (dit doe ik het meeste!) maar al snel lig ik weer verlamd in bed.



Hebben jullie lucide dromers dat dan nooit? Slaapverlamming/slaapparalyse komt namelijk vaak voor bij mensen die lucide dromen. Vanmorgen had ik het ook weer
Alle reacties Link kopieren
Mijn triggers zijn trouwens (voor mensen die er wél op zitten te wachten ;-P )



-Erg moe zijn

-Onregelmatig slapen*

-'s Ochtends terug naar bed gaan om nog even 'uit te slapen'

-Middagdutjes

-Wekkerradio in plaats van alarm/piep/zoomer (en dan zacht genoeg om niet wakker te schrikken, maar hard genoeg om het door te krijgen in je slaap)

-Stress (wellicht niet aan te raden )

-Met het licht aan slapen (of gordijnen open laten en dus wakker worden van buitenlicht tegen de ochtend)

-Voor het slapengaan nog lezen over dromen/slapen/enz.



*Hiermee bedoel ik: elke dag de wekker om 7 uur zetten, vervolgens na een aantal weken de wekker (in het weekend bijv.) uitzetten en dus 'onverwachts' uitslapen.
Ik kan op die manier een enge droom beëindigen. Erg handig, ik denk dan in mijn droom iets als "Dit is zo ongeloofwaardig, dit is duidelijk een droom". En dan is het niet eng of akelig meer.



Ik kan niet zelf dromen opwekken of normale dromen sturen, maar dat lijkt me wel grappig om te kunnen. Hoewel ik het ook wel leuk vind om me maar gewoon te laten verrassen door mijn dromen.



Ik herinner me mijn dromen trouwens maar zelden, vooral sinds ik een wake-up light heb en dus zoetjesaan gewekt word.
Alle reacties Link kopieren
Wel interessant dit! Ik heb als kind 1 keer lucide gedroomd, ik had toen een verband op mijn been en tijdens het dromen voelde ik dat verband, maar het zat in mijn droom niet om mijn been. Toen besefte ik dat ik aan het dromen was en heb ik een leuke droom gecreeerd (iets met vliegen en een pratende auto).



Vannacht had ik een mooie droom maar helaas werd ik wakker zodra ik realiseerde dat ik droomde. Dat heb ik met enge dromen ook weleens gelukkig, dat ik mezelf wakker kan maken. Hopelijk kan ik de volgende keer wel blijven slapen, lijkt me erg gaaf!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Goh ik dacht wat is nou een lucide droom, dus topic maar eens geopend. Maar ik droom altijd zo, altijd gedacht dat iedereen dat had (en ik ben al 45). Sinds ik volwassen ben droom ik bijna nooit (of herinner het me niet), maar als kind had ik het een paar keer per week.
Alle reacties Link kopieren
K sla ze liever over, inderdaad echt vermoeiend. Het kan echt mn hele dag beïnvloeden en ik kan er helemaal van uit balans zijn, niet chill.



Ik doe het ook idd van kinds af aan en 'stuur' dromen/nachtmerries ook vrij makkelijk een andere kant op. Met lucide dromen heb ik wel vaak dat mn onderbewuste me wat duidelijk wil maken, soms is dat heel letterlijk.... wel handig als ik mn gevoelens oid probeer te ontkennen



Jen16, slaapverlamming heb k een handvol keren gehad, dat is wel echt heel naar. T gevoel dat je gevangen zit in je lichaam, en je geest wil wel maar je kunt je lichaam niet besturen. Heel beangstigend.
Alle reacties Link kopieren
Oh bah, naar dat je er ook last van heb (gehad) Spasz. Ik sla ze in ieder geval ook liever over dus
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap is waarom sommigen hier lucide dromen vermoeiend vinden. Als je je eigen dromen kunt beïnvloeden kun je toch juist zorgen dat ze niet vermoeiend zijn? Of je stopt de droom. Zo werkt het bij mij namelijk. Ik vind dromen die niet lucide zijn juist vaak vermoeiend, omdat ik er geen invloed heb.



Sinds ik dit topic zag, ben ik er weer meer mee bezig geweest, maar de lucide dromen komen niet. Ik probeer mezelf 's avonds even toe te spreken, zo lukte het eerder wel. Maar nu geen resultaat. Wat doen jullie om lucide te dromen. En zijn er ook mensen die kunnen bepalen wat ze dromen?
Alle reacties Link kopieren
He wat een leuk topic! Ik ben sinds een half jaartje hier ook mee bezig. Niet heel erg intensief maar genoeg om al 5 lucide dromen te hebben gehad. Ik vind het echt fantastisch!! Ik ga even het hele topic doorlezen, wie weet staan er nog bruikbare tips in.



@ mariaroos ik ervaar die dromen ook helemaal niet als vermoeiend. Ook gewone dromen niet.



Wat ik dagelijks doe: reality checks, ik vraag me af of ik droom of niet. Ik kijk dan naar me handen en naar de klok. Dit doe ik zeker 10 a 15 keer op een dag. En ik spreek mezelf ook toe inderdaad. Totdat ik in slaap val.



Ik herken nu steeds vaker fouten in me dromen. Soms ga ik verder met dromen en vergeet ik het maar het is dus al 5 keer gebeurd dat ik doorga op de fout en zo ontdek dat ik droom. Ik hoop dat dat steeds vaker gaat gebeuren. Bij de eerste 3 dromen had ik niet de leiding over de droom maar bij de laatste 2 wel. Ik kon de omgeving veranderen en personen laten verschijnen. Was echt super gaaf. Bij de laatste droom een diepgaand gesprek gehad met mijn overleden oma. Dat was echt apart toen ik wakker werd. Ook al weet ik dat ik met mezelf heb gesproken was het toch heel verhelderend.
Alle reacties Link kopieren
@fbjewel Dus als je overdag checkt of je droomt, doe je dat 's nachts ook? En als je 's nachts dan weet dat je droomt, kun je je droom beïnvloeden? Werkt het zo bij jou?

Interessant. Ik krijg momenteel namelijk helemaal geen lucide dromen meer.



Heeft er hier ook iemand ervaring met dromen uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mariaroos, sorry voor de latere reactie. ja ik begin dat nu steeds vaker in me dromen te doen. Ik kijk dan naar me handen/armen en die zijn er anders uit. Naar de klok kijken heb ik eigenlijk nog nooit gedaan in me droom dus moet dat maar eens gaan veranderen naar iets anders. Wat jammer dat je ze nu even niet meer krijgt. Ik krijg ze nu wel vaker alleen wordt ik dan wakker dat is echt frustrerend haha.



Dromen uitleggen kan ik verder niet voor andere mensen, alleen voor mezelf dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog maar een paar lucide dromen gehad, in het begin kon ik mezelf uit een nachtmerrie halen, niet veel later kreeg ik een paar keer lucide dromen. Ze werden steeds meer helder, heftiger en langer. Het lukte me zelfs om naar me hande te kijken en klok te kijken. Het is leuk om dinge toen doen in je droom wat niet kan en alles te sturen, maar het kan tegelijker tijd ook zwaar gevaarlijk zijn. Het is je fantasie waar je mee speelt maar je fantasie is net als de ruimte eindeloos. Zoals ik net tussen andere reacties las, had die gene ook slaapverlamming, je moet jezelf eerst zo ongv 5 x wakker maken om wakker te worden. Wat help is omdraaien of je lichaam te bewegen, wat ook helpt is proberen te praten of geluid maken of iets, daar wordt je ook wakker van. Maar zoals ik zei het kan gevaarlijk zijn, de laatste paar keren dat ik lucide heb gedroomt werd ik schreeuwend wakker snakkent naar adem en mijn rug spande zich vol op aan waardoor mijn lichaam zegmaar omhoog kwam alsof ik een brug deed. Dat duurde zelfs een paar seconde. In je lucide dromen voelen dingen soms levens echt zoals ik mijn ena laatste keer lucide heb gedroomt verloor ik de controle en binne een paar sec werd ik met een mes in me rug gestoken, dat moment werd ik wakker met echte pijn in me rug die zelfs een paar minuten bleef hange. Ik lees tussen de reacties van mense die die dromen niet hebben het wel zou willen opzoeken, ik raad het af, het kan net zo niet leuk zijn als dat het wel leuk kan zijn. Het kan vervrissend zijn maar ook zwaar vermoeiend. Voor de mense die het opzoeke, doe het niet, het kan gevaarlijk zijn en misschien tot andere en diepergaande dinge leiden zoals psychose en daar kom je moeilijk van af en kan je voor altijd last van hebben. Ik heb mensen gezien met die ervaring, dus wees voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Controle over je droom is leuk, maar een lucide droom heeft ook voor de helft een niet leuke kant. Het is je eigen fantasie, een fantasie is eindeloos groot net als de ruimte. Dus het kan leuk zijn zo groot als de ruimte is maar ook zo eng als de ruimte is. Zie het zo, controle over je fantasie is als een hond traine, je kan je hond trainen maar je zal nooit 100% zeker zijn dat hij nooit blaft of bijt. Ondanks je er controle over hebt zal je fantasie net als de hond proberen te blaffen en te bijten. Oftwel je hebt er misschien controle over maar je zal het nooit kunnen temmen. Dus wees voorzichtig voor mensen die het willen opzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven