Werk & Studie alle pijlers

"ontslag"

18-09-2014 07:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen dames en heren



Een vraag voor eem vriendin. Ik probeer haar te helpen/ondersteunen..en we kunnen wel wat tips

gebruiken.

Ze werkt 10 jaar bij een bedrijf. Functioneren goed,.zo ook de functioneringsgesprekken.

Met een nieuwe leidinggevende is er een en ander veranderd, wat ten nadele van werknemers is.

Vriendin is ca 2 jaar geleden uitgevallen. Burn out..paar weken thuis, traject in en weer opbouwen.

Dit alles te snel zonder goede hulp. Gevolg..een terugval die nog ernstiger is dan de 1e.

Nu goede begeleiding (therapie) en langzamer opbouwen.

Op dit moment is ze al tijdje beter gemeld maar werkt 1 dag in week minder omdat fulltime nog niet haalbaar is.





Die ene dag in de week is dus voor eigen rekening.

Vorige week moest ze op gesprek komen en haar werd verteld dat ze vanaf januari

niet meer terug hoeft te komen.

Een andere plek zou beter voor haar zijn.

Of ze daarmee instemt?



Dan zou ze papieren moet onderteken en krijgt ze een bedragje mee.

Dit was nogal een schock.

Ze mocht tot vandaag thuisblijven.

Op dit moment is ze bij juridisch loket geweest..die hebben onderhandelingstips gegeven en

gezegd niet te tekenen. Ze is aan uitzoeken of ze in asnmerking komt advocaat.

Er is geen vakbond/CAO in deze sector. UWV zegt pas iets te kunnen beteken als ze heeft getekend.

Werk verwacht dat ze komt werken tot januari.

Maar ze zit er helemaal doorheen. Angstaanvallen, paniek etc.

Psychologe heeft duidelijk aangegeven dat dit nu zeer onwenselijk, idem huisarts.

Echter zegt bedrijfarts dat ze wel kan/moet werken.

Ze is immers niet ziek.

Wat ze dus eigenlijk zowieso nog is maar niet zichtbaar omdat die ene vrije dag op eigen rekening is.

Uitei delijk zal ze wel moeten ondertekenen want aanvechten en daar terugkeren is geen optie.

Alleen zijn de voorwaardes nu wel erg slecht.



Wie heeft tips ?

En ook..hoe nu om te gaan met directe situatie?

Werken morgen? Ziekmelden?



Sorrie voor lang verhaal..wilde duidelijk beeld schetsen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso raar verhaal dat voor eigen rekening dag minder werken.. Met reïntegreren ligt dat toch heel anders, dus daar zit werkgever al fout .. Verder niets tekenen ! Event second opinion qua ziek zijn en werken bij UWV als bedrifjfsarts A zegt en eigen arts B ..



Als ze écht niet kan werken , ziek melden
Alle reacties Link kopieren
Second opinion is ze idd al mee bezig.

Maar UWV is nog niet echt "behulpzaam".
Het is heel dom geweest om die ene dag op eigen kosten minder te gaan werken, want dat kost haar dus ook een dag in de WW!



Ze moet een goede advocaat inschakelen, want deze zullen goed voor haar onderhandelen over een betere afspraak (en zullen tevens als eerste onderhandelen over de vergoeding van de kosten voor de advocaat).
Alle reacties Link kopieren
Ja..dat was een stomme zet.

Uit schuldgevoel denk ik.

En ze wil zich toch iets beter voordoen dan ze is (qua beter worden etc)
Alle reacties Link kopieren
Ik raad haar aan toch een goede advocaat arbeidsrecht te zoeken. Ook ten aanzien van die ene ingeleverde dag, of daarin nog iets recht te zetten valt want als ik dit zo lees is ze door de werkgever flink onder druk gezet op een moment dat ze spychisch behoorlijk kwetsbaar was, en dat getuigt niet van goed werkgeverschap!



Verder moet ze zich echt weer gewoon fulltime ziekmelden, dus ook voor de dag die ze onder druk heeft ingeleverd.
Het is achteraf maar ze mocht een paar dagen thuisblijven en dat had ze niet moeten doen.



Goede advocaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Maar... ze was dus 100% beter gemeld voor 5 dagen en is vervolgens wel 4 dagen gaan werken. Dan was ze toch niet beter?

Staat daar ook iets over in de verslagen die ze heeft gekregen van de bedrijfsarts?



Voor nu: neem contact op met het UWV - misschien heb je wat aan deze link: klik

En laat je niet afschepen dat je pas terug hoeft te komen op het moment dat de overeenkomst is getekend.



Ohja: en zoals al door anderen is gezegd - niets tekenen!!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vrouwzondernaam,



ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd omdat ik wel iemand ken die jouw vriendin misschien kan helpen.



Succes ermee, en laat maar weten.

Groetjes,

Nadia
We zijn er om elkaar te helpen
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde, zelf tijdje minder gaan werken ivm niet hersteld. En toen werd ik ontslagen. Mijn zw is bepaald over de mindere uren en mijn ww straks ook. Het is kut, maar helaas.



Misschien kan het juridisch loket iets betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi...dank voor de input.

Pb nog niet gezien..ga ik checken als ik thuis ben.

Ja..t gevoel van snel snel beter moeten zijn was zeker aanwrxig.

Over minder WW had ik nog niet eens nagedacht.

Ik denk zij ook niet



Als ze zich ziek meld, dan kan dat al werkweigering gezien worden.

En dat kan ontslag betekenen en dan is er van onderhanding geen sprake meer.

Maar in ZW kun je niet ontslagen worden, toch ?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ziek uit dienst gemeld worden, maar wat de regels daar precies van zijn weet ik niet. Ik ben ziek uit dienst gegaan, omdat ik me toevallig op de dag van ontslag volledig ziek gemeld had op aanraden van arts. Dan krijg je dus niet direct ww, maar ziektewet. En dan zal de reïntegratie verlopen via UWV. Dus zal zij contact hebben met de arts van UWV.
Alle reacties Link kopieren
@Nadiaff...berichtje gelezen en geantwoord. Zou fijn zijn, dank je.



Situatie is nu zo dat ze zich niet mag ziekmelden, werkgever weigert die melding en zegt dat ze gewoon kan komen werken. Ze dwingen haar dus maanden vol te maken. En vallen terug op bedrijfarts, want die zegt dat ze beter is.

Dat deden ze dus eerder ook al, vandaar die vrije dag in de week op eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden via de huisarts, dossier opvragen bij de werkgever en bij het UWV aangeven dat je 'er mee' bezig bent.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Stap 1 is hier inderdaad echt een deskundige oordeel vragen bij het UWV en alvast navraag doen bij de artsen waar ze onder behandeling is of die wellicht iets zwart op wit willen zetten over haar ziekte/belastbaarheid van de afgelopen tijd. Ik begrijp dat ze bij een psycholoog loopt. Als er in die praktijk ook een psychiater werkzaam is vragen of ze wellicht ook daar eens op consult kan voor een diagnose. Psychiater is een arts en een psycholoog niet en aan het medisch oordeel van psychiater hecht men meer waarde.



Stap 2 neem een advocaat, echt laten doen!! En laat haar alvast vragen aan werkgever of die daarin wil bijdragen. Komt vaak voor in vaststellingsovereenkomsten dat er een bedrag vergoed wordt van rond de 500-1000 door werkgevers voor juridische kosten van van de werknemer.
Ik wil niet rot doen, maar ik zou dus geen aanbod aannemen van iemand die zich vandaag geregistreerd heeft en hier in haar eerste post een aanbod doet.



Laat je vriendin gewoon zelf een goede advocaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vrouwzondernaam schreef op 18 september 2014 @ 07:30:

Op dit moment is ze bij juridisch loket geweest..die hebben onderhandelingstips gegeven en

gezegd niet te tekenen. .........Uitei delijk zal ze wel moeten ondertekenen want aanvechten en daar terugkeren is geen optie.

Alleen zijn de voorwaardes nu wel erg slecht.



Wie heeft tips ?

En ook..hoe nu om te gaan met directe situatie?

Werken morgen? Ziekmelden?



.



Hoe kom je erbij dat ze uiteindelijk wel moet ondertekenen omdat terugkeren geen optie is. Luister naar het juridisch loket en teken niet. Ze heeft zich zelf al genoeg in de vingers gesneden door zich 100% beter te melden en op eigen kosten een dag minder te gaan werken.



Of ze wel of niet moet gaan werken hangt af van wat de gevolgen van wel gaan werken voor haar gezondheid zijn.



Voor positie met betreft het werk lijkt mij slimmer om wel te gaan werken maar geen enkele werkgever is het waard om je gezondheid voor op het spel te zetten. Dus als ze niet kan werken niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss...daar bedoelde ik mee dat ze elkaar ergens moeten ontmoeten en er

uit moeten komen.

UWV is aangevraagd..maar duurt 2-5 weken.

Bedrijfarts kan bij of heeft alle spullen van alle deskundigen.

Advocaat lijkt mij ook echt nodig.

Bedankt weer !!!!
Alle reacties Link kopieren
Als advocaat wil ik je adviseren om alsjeblieft direct een advocaat te zoeken. Ik ben zelf niet werkzaam in het arbeidsrecht, maar van collega's die wel in het arbeidsrecht zitten begrijp ik altijd dat het geheel van regels binnen het arbeidsrecht en de sociale uitkeringen zodanig complex is, dat je dit niet zonder advocaat moet willen doen.



Indien gewenst kan ik wel adviseren over de vraag of je vriendin in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand. Stuur me dan even een PB.



Wat ik wel weet van het arbeidsrecht, is dat je in ieder geval absoluut niet moet tekenen. Mocht je vriendin per 1 januari nog geen nieuwe baan hebben gevonden, kan het door het UWV worden geïnterpreteerd als "vrijwillig werkloos". Dan loopt je vriendin haar WW mis.



Verder absoluut blijven werken. Je wil nu niet ook nog geconfronteerd worden met werkweigering. Dus zonder uitspraak verzekeringsarts UWV, op de tandjes bijten en doorgaan. Werkweigering in dit stadium, kan je vriendin in deze procedure duur komen te staan. Misschien wat extra dagen vrij nemen? Ze moet er natuurlijk niet compleet aan onderdoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven